Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 november 2006, 11:01   #1
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Arrow Ik overweeg het scheerapparaat op mijn bolleke te zetten.....

Ik ben al zo goed als kaal, maar ben toch best trots op het pluizige, zeer dunne donslaagje met vooral witte en enkele bruine haartjes van 1 a 1,5 cm lang. Niet dat het dekt want het is van een afstandje gewoon kaal om te zien, zo uitgedunt is het. En achter heb ik een plukje vangen van 10 cm lang ofzo en 1 cm breed.
Nu overweeg ik mezelf gewoon compleet kaal te scheren zodat ik een paar weken geheel niet kan plukken en of ik het dan daarna, na 2 a 3 weken ontwenning, misschien kan volhouden. Maar ik ben ook bang...dan is het ECHT HELEMAAL KAAL!! en dan voel ik ook geen haartjes meer...en dan is dat lange plukje achter ook ineens weg, dat is voor mij toch echt nog ´mijn haar´ omdat dat toch wat lang is....hoe weinig het ook is...
en hoe verklaar ik het naar mijn zoontje van bijna 4. ??
Verder draag ik een pruik dus dat is geen probleem.
Maar ik ben zo trots op dat heeeeeeeeeeele kleine beetje haar wat er wél staat....dat maakt het zo moeilijk...
Iemand deze strategie al eens uitgeprobeerd ??????????????????????? en werkt het ??
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 12:19   #2
eus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: south-east of holland
Berichten: 219
Hoi Poema,
Ik trok overal haar, behalve op mijn hoofd, maar ik heb wel ongeveer 8 jaar geleden mijn kop kaal geschoren (1 cm met de tondeuze) Ik had namelijk dreadlocks, (ik was toen nog een hippie..ha,ha) maar ik wou van die dreads af. Mijn ervaring is dat het heel verfrissend voelt, heel schoon en als een nieuwe start. Ook groeide mijn haar heel snel daarna. Bovendien vind ik het soms heel leuk staan heel kort haar bij vrouwen. Als het eenmaal geschoren is groeit het ook wel allemaal weer mooi gelijk aan.
Ik kan me wel voorstellen dat het een goede beginmotivatie is om te gaan stoppen, je kunt dan simpelweg geen haren meer voelen of plukken. Ik zou er echter niet vanuit gaan dat na drie weken de TTM dan ook weg is, juist dan moet je een plan achter de hand hebben. Een plan wat je motiveert en ondersteund.
Heel veel succes en een lieve groet van Eus!
eus is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 15:01   #3
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Jaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Jawel !! Ik heb het gedaan!
Kan nu dus onmogelijk plukken !!
was wel ff moeilijk maar toch gedaan!
NU kan ik zeker 3 weken niet plukken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 15:09   #4
Anneli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 11
Wat goed zeg!! Dit zal je wel een enorm groot gevoel van opluchting geven... Even lekker uitblazen en op rust komen...


Heerlijk!
Anneli is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 17:19   #5
FEbE
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 42
Ik scheer nu al meer als een jaar telkens als mijn haar treklang genoeg is mijn haar terug kort... het is inderdaad een hele opluchting dat je niet meer kan trekken en het beinvloed je leven niet zo (qua tijdsverlies, teleurstelling..) maar het is niet zo dat je na die drie weken trekken ontwenning hebt en geen drang meer hebt, integendeel één maal terug lang genoeg val je terug in je oude patroon (en besef je ook hoeveel tijd het in beslag neemt) ik maak ook telkens de fout om net een paar dagen te lang mijn haar lang genoeg te laten zodat ik weer schade heb aangericht...

nu na dat jaar kort scheren ben ik van plan om het toch nog maar een proberen te laten groeien, sinds vandaag is het terug "treklang", ik hoop echt dat het mij lukt...

ik raad u aan om altijd op tijd het af te scheren zodat je niet de kans hebt nieuwe schade aan te richten, en de dag dat je "bolleke" weer volledig dichtgegroeid is een nieuwe poging te ondernemen, ik denk dat als je geen kale plekken hebt, je ook meer motivatie hebt om er af te blijven (en niet denkt och tis toch al kaal die paar haartjes zullen niet zoveel uitmaken)

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het bij mij vlot.. tot nu toe goed (maar ja we zijn nog maar een dag ver, en de avond moet nog komen ! )
FEbE is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 17:35   #6
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Hé, zo was ik het ook van plan inderdaad! heb ook zeker niet de illusie dat ik na 3 weken trekvrij ben hoor, daarvoor heb ik echt al te lang TTM en al te vaak meegemaakt na stopperiodes dat ik weer terugval. Na dagen, na weken, na maanden enz. En dat doet altijd zo'n pijn als je weer een terugval hebt gehad en de schade die je dan in zo'n korte tijd kunt aanrichten! Ik weet er alles van!
Ik wil daarom ook inderdaad blijven scheren tot het zo goed als dicht lijkt met geen dunne plekken meer ertussen en dán een poging wagen om het te laten groeien. ZOdra het helemaal dicht is dan gaat ook gewoon de pruik af! Ik reken hier wel ongeveer een half jaartje voor (???), voordat het overal egaal is.
Ik voel me nu al zooo rustig. Gewoon eens GEEN strijd en woede voelen in je lichaam. Heerlijk! Ik kom hier echt van tot rust!
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 17:35   #7
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Febe, jij natuurlijk ook heel veel succes nu je haar op treklengte is!

Kom op, je KUNT het !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 20:50   #8
eus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: south-east of holland
Berichten: 219
Hey Poema,
Stoer en dapper van je dat je je bolletje hebt kaalgeschoren! Voelt het nu echt helemaal glad en zacht?
Ik kan me zo goed voorstellen dat het een mooi moment is om opnieuw proberen te stoppen, maar zoals ik al eerder schreef lijkt het me verstandig om echt een 'plan van aanpak' te maken, voor als de eerste haartjes weer doorkomen. je kunt nu zeker drie weken niet plukken, en de haartjes zullen misschien gelijker en wat voller teruggroeien. Maar wat ga je over drie/vier weken doen, als je de haartjes weer een beetje kunt vasthouden (lees;plukken..?) heb je al een plannetje, of 'hoop' je gewoon dat je nu echt gestopt bent?
Ikzelf heb zovaak, in betere trekvrije periodes, 'gehoopt' dat het nu echt weg zou zijn, helaas is dat nooit het geval geweest. 'Hopen' bleek in mijn geval nooit genoeg, een concreet plan echter wel.
Heeeeeeel veel succes, en geniet van de plukvrije weken, geniet van de rust en ontspanning die dit je waarschijnlijk oplevert. Misschien helpt het om op te schrijven hoe je je voelt als je helemaal niet plukt. Echt nauwkeurig opschrijven hoe je dagen eruit zien als je niets plukt, wat levert het niet (kunnen) plukken je op? Wellicht is dit al een stukje motivatie waar je straks, als het haar weer langer is, op terug kunt vallen.
Veel succes!
p.s. heb je nog zin in de ontmoeting, of is het niet het juiste moment voor je?
Veel groetjes en ontspanning toegewenst van Eus.
eus is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 22:27   #9
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Hé Eus!

Da's een goede tip, dank je wel.
Mijn plan is dat ik dit scheren een hele tijd ga volhouden tot dat het echt een dichtheid heeft dat ik met een cm lang haar zonder pruik zou kunnen (rattenkopje zegmaar) en dan wil ik dus zonder pruik gaan en aangezien ik kale plekken of in één keer weer langer haar dmv een pruik niet kan verklaren op mijn werk, lijkt me dat al een hele motivatie om niet te plukken. En ik weet dat het moeilijk is, heb al zo vaak plukvrij periodes gehad waarin ik me zo goed voelde en dacht dat ik het echt nooooooit meer zou doen. Nou, dat dat een illusie is dat weet ik helaas onderhand wel. Daar vertrouw ik niet meer op. Ik ben er van overtuigd dat de TTM altijd op de loer zal liggen.
Ook wil ik het contract maken waar ik over heb gelezen (was jij dat niet?) en een lijstje in huis hangen (op de wc en op andere plekken waar je vaak plukt) met alle dingen erop die de TTM met zich meebrengt. Zodat ik er continu aan herrinnert wordt ALS ik drang voel, wat het me oplevert aan negatieve dingen. Wellicht neem ik ook een lijstje met positieve dingen op.
Daarnaast is mijn zoontje een goede motivatie, want nu vertel ik hem dat mama's haartjes een beetje ziek zijn en niet willen groeien. MAar als ik eenmaal weer een bedekt hoofd heb, hoe kort ook, dan kan ik niet meer terug, hoe zou ik hem dat uit moeten leggen? Dat zijn zo'n beetje mijn motivaties.
Ik voel me nu trouwens heel raar. VAnmiddag ging nog wel, maar savonds pluk ik toch het meeste als ik voor de tv zit of zit te lezen. en wel aan één stuk door, urenlang normaal. Nu voel ik me heel leeg. Ik heb ook trichofagie, en doordat ik nu geen haarwortels kan eten voel ik me heel raar en leeg en heb het gevoel continu honger te hebben.

Ik vind het heel fijn, de steun en de reacties die ik hier vind!!

Dikke knuffel!
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 22:28   #10
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
OO en het is niet geheel glad. Het zijn echt stoppeltjes van 1 mm ofzo. Afgewisseld met plekjes waar dus niks groeit
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 19 november 2006, 15:49   #11
FEbE
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 42
en ik ben gefaald.. drie uur lang non stop zitten trekken.. en nu zeer gedeprimeerd!

Wat denken jullie opnieuw afscheren (en vluchten) of het gewoon blijven proberen? Ik besef maar al te goed dat afscheren de gemakkelijkste oplossing is, maar op lange termijn niet zo hé...
FEbE is offline   Met citaat reageren
Oud 19 november 2006, 18:13   #12
Limburgse
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 november 2005
Locatie: zuid limburg
Berichten: 228
Afscheren is op dit moment misschien het veiligste.... Blijven proberen klinkt niet echt overtuigend op dit moment. Misschien een tijdje blijven scheren en als je er voor je gevoel 100 % klaar voor bent dan opnieuw laten groeien. Dat voorkomt misschien weer een teleurstelling op korte termijn....

Succes ermee.
Gr. De Limburgse
Limburgse is offline   Met citaat reageren
Oud 19 november 2006, 19:24   #13
FEbE
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 42
Ja ik denk dat het misschien toch beter is zolang ik nog studeer, mijn haar te scheren, en pas als die stressfactor wegvalt er echt aan te beginnen werken MAAR die pruik kost zoveeeel geld hé !
FEbE is offline   Met citaat reageren
Oud 26 november 2006, 14:14   #14
Gek
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2006
Berichten: 3
hoi allemaal,

ik vroeg mij af na het lezen van dit topic, hoeveel (hoofd)haren jullie dan ong. uitrekken op een dag?
Gek is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2006, 16:09   #15
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Poehee "Gek", geen idee, maar wel veel! Ja, nu dus niet want nu kan ik niet plukken, maar normaal, eh...ik heb ze nooit geteld maar aan een paar honderd kom ik toch denk ik echt wel hoor! Als je nagaat als je zit te computeren, lezen of tv kijken en ik zit dan, op een avond, laten we zeggen...mmh...3 uur ofzo aan één stuk door te plukken, wat neerkomt op 1 haar per 10 seconden (inclusief opeten) en dan soms wat langer, laten we zeggen 4 per minuut gemiddeld.
Dat zijn er dan 60x4=240 per uur.....nou dan kom ik toch al een heel stuk verder dan een paar honderd . Daarin nagelaten dat je af en toe aan het typen bent, af en toe alleen zit te voelen, af en toe even opstaat, enz. Maar als ik echt een echte trekbui heb, dan kom ik op een avond toch wel ergens tussen de 300 en 500 gok ik zo. Zou me niks verbazen als het nog meer zou zijn.
Ik schrik eigenlijk zelf van dit aantal moet ik zeggen!!! Weet ook niet of het klopt, het is een globale schatting/berekening, en sommige dagen is het nog niet eens 100 omdat je dan druk bent (of ik ga in bad liggen met haren nat, als ik veel plukte) Bij een wc bezoek, nou...reken ik al gauw zo´n 20 haren of meer.

Nu dus even helemaal niks!! En soms geeft dat juist meer rust, maar soms geeft het ook meer frustratie omdat ik wel wil maar niet kán plukken/knagen.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Poema is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mijn dermatoloog neemt mij niet serieus! Persian AGA - Algemeen 11 19 december 2006 15:57
wil iedereen die op de T.T.M. bijeenkomst bij Roosje wil komen, zich opgeven!!! roosje TTM - Algemeen 18 28 november 2003 18:39
eindelijk... zazje TTM - Algemeen 6 31 maart 2003 11:26
haarproblemen bij vrouwen jose Haarproblemen bij vrouwen 4 20 september 2002 12:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.