Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 27 april 2010, 15:02   #1
Roy1980
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2002
Locatie: Leiden
Berichten: 28
Gepieker: finasteride en uithoudingsvermogen

Beste mensen,

Ik pieker me de laatste tijd suf. Graag leg ik jullie mijn situatie en vraag voor.

Mijn haaruitval begon rond mijn 20e en ik vond dat - op z`n zachtst gezegd - nogal vervelend.

Rond mijn 23e ben ik met finasteride begonnen. Inmiddels slik ik dat ruim 7 jaar en ik ben bijzonder tevreden over de werking. Ik heb op mijn 30e nog een leuke haardos en van verslechtering is geen sprake. Gelukkig heb ik nooit een duidelijke vervelende bijwerking ervaren, al heb ik het idee dat ik door de finasteride wel snel enkele kilo`s aankwam.

Dan nu de oorzaak van mijn piekeren.

De laatste 2 jaar ben ik fanatiek aan het mountainbiken. Al vanaf het begin ben ik 2-3 keer per week gaan fietsen. Opmerkelijk is dat ik in 2 jaar vrijwel niet vooruit ging qua conditie/uithoudingsvermogen. Het was vreselijk frustrerend om te moeten constateren dat mijn fietsmaten - die allen ouder zijn en net zo vaak fietsen als ik - steeds sterker en sneller werden. Hun conditie ging duidelijk vooruit en ik kon hen op een gegeven moment in de verste verte niet meer bijhouden

Nu ben ik van nature erg streverig en ik was het achteraan bungelen zo ontzettend zat, dat ik ben gaan kijken naar mogelijke oorzaken van het uitblijven van conditionele progressie. Door onderzoeken kon ik elke medische oorzaak uitsluiten. Uiteindelijk zei mijn vriendin gekscherend dat het "gewoon door die pillen" kwam. Ik lachte die opmerking maar een beetje weg. Ondertussen had ze mij wel ernstig aan het denken gezet.

Een kleine 2 maandjes geleden besloot ik - bij wijze van experiment - resoluut te kappen met finasteride. Sinds die tijd is mijn conditie werkelijk geëxplodeerd. Ik sta er zelf van te kijken! Ineens fiets ik met de voorste jongens mee en kan ik hen zelfs regelmatig verslaan wanneer we zwaar moeten klimmen. Opvallend dat er verder niks is veranderd. Dat wil zeggen dat ik nog altijd hetzelfde eet en drink en ik fiets nog net zo vaak als voorheen. Opmerkelijk is dat niet alleen mijn conditie maar ook de kracht in mijn benen ontzettend is toegenomen. Mijn fietsmaten verdenken mij er zowaar van dat ik een pilletje (speed) neem voordat ik op de fiets stap. Het verschil is echt heel groot!

Het heeft er meer dan de schijn van dat mijn plotselinge progressie alles te maken heeft met het stoppen met finasteride. Ik baal daar vreselijk van, omdat ik nu als het ware moet kiezen: mijn conditie (en eer) of mijn haar.....
Onmogelijke keuze voor mij. Ik had gehoopt dat de finasteride geen invloed zou hebben op mijn prestaties. Het tegendeel is helaas gebleken.

Mijn vraag aan jullie. Zijn er meer mensen die vergelijkbare ervaringen hebben of een verklaring voor het vorenstaande kunnen geven? Kan het iets te maken hebben met het feit dat ik door het stoppen nu meer DHT in mijn lichaam heb?

Wie weet het?

Laatst gewijzigd door Roy1980; 27 april 2010 om 15:11
Roy1980 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2010, 21:19   #2
ThinkVision
HaarWeb lid
 
ThinkVision's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2007
Berichten: 94
Een keihard onderbouwde wetenschappelijk waterdichte verklaring is er nog niet, maar je bent zeker niet de enige die na een relatief lange periode klachten gaat ondervinden van finasteride gebruik. De klachten (wordt vaak naar gerefereerd als brain fog) zijn depressie, angstaanvallen, moeite met praten, een veranderd cognitief patroon en ook vermoeidheid.

Het lijkt zich bij jou vooral te uiten wanneer je je lichaam met volle inspanning belast met sporten, het verminderd lichamelijk uithoudingsvermogen dus. Ik heb al vaker uitgelegd hier op haarweb waarom finasteride theoretisch gezien soortgelijke klachten kan veroorzaken.

http://www.hairlosshelp.com/forums/m...VIEWTMP=Linear

Daar wordt redelijk plausibel uitgelegd, wel puur theoretisch, hoe finasteride meer doet dan alleen DHT verminderen en brain fog (in jouw geval verminderde sportprestatie) kan veroorzaken op de lange termijn. Mijn advies: stop met finasteride, voordat je serieuzere schade aanricht door het lange gebruik dan de rode lantaarn dragen bij het fietsen.
ThinkVision is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 03:11   #3
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
Kies voor je haar, en train met fietsen 2x zo hard.

Met fitness raak ik moeilijker vet kwijt en train moeilijker spier bij, maar ik knal nu ook 2x harder.

Je moet er wat voor over hebben.
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 10:35   #4
Roy1980
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2002
Locatie: Leiden
Berichten: 28
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ThinkVision Bekijk bericht
Een keihard onderbouwde wetenschappelijk waterdichte verklaring is er nog niet, maar je bent zeker niet de enige die na een relatief lange periode klachten gaat ondervinden van finasteride gebruik. De klachten (wordt vaak naar gerefereerd als brain fog) zijn depressie, angstaanvallen, moeite met praten, een veranderd cognitief patroon en ook vermoeidheid.

Het lijkt zich bij jou vooral te uiten wanneer je je lichaam met volle inspanning belast met sporten, het verminderd lichamelijk uithoudingsvermogen dus. Ik heb al vaker uitgelegd hier op haarweb waarom finasteride theoretisch gezien soortgelijke klachten kan veroorzaken.

http://www.hairlosshelp.com/forums/m...VIEWTMP=Linear

Daar wordt redelijk plausibel uitgelegd, wel puur theoretisch, hoe finasteride meer doet dan alleen DHT verminderen en brain fog (in jouw geval verminderde sportprestatie) kan veroorzaken op de lange termijn. Mijn advies: stop met finasteride, voordat je serieuzere schade aanricht door het lange gebruik dan de rode lantaarn dragen bij het fietsen.

Dank voor deze uitgebreide reactie. Het zet mij toch ernstig aan het denken. Ik heb de link naar hairlosshelp gelezen en daar werd ik allerminst vrolijk van. Die verhalen over brain fog klinken mij - bij nader inzien - ook wel bekend in de oren. Wat lastiger praten en vergeetachtigheid zijn dingen waar ik weleens mee te maken heb. Ik heb echter nooit de link met finasteride gelegd.

Hopelijk herstelt mijn lichaam zich nog volledig.........
Roy1980 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 11:41   #5
Sebastien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 april 2010
Berichten: 131
Dit zet mij sterk aan het denken hoor, ik ben nu 19 jaar en een maand aan de fina. Omdat ik 19 ben zou ik sowieso fina voor een hele lange tijd moeten gebruiken...
Sebastien is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 16:27   #6
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Had +- hetzelfde als ik fina zat. Kracht ging gewoon achteruit.
Dht heeft invloed op je creatine niveaus in je spier. (of het heeft toch met creatine te maken...)
Waarom geen lage dosis duta? Hogere dht waardes minder bijwerkingen.
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 16:58   #7
bouman239
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Berichten: 24
advies

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ryan R Bekijk bericht
Kies voor je haar, en train met fietsen 2x zo hard.

Met fitness raak ik moeilijker vet kwijt en train moeilijker spier bij, maar ik knal nu ook 2x harder.

Je moet er wat voor over hebben.
hee waar ben jij mee bezig. iemand die serieuze bijwerkingen ervaart adviseren om door te gaan. gezondheid gaat altijd voor.
bouman239 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 20:01   #8
wesley1982
HaarWeb lid
 
wesley1982's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Locatie: oostvlaanderen, belgie
Berichten: 2.960
Geslacht:
Wink

niet met eens...
als je bij sport geen voorruitgang merkt , dan is dit nog geen serieuze bijwerking....
als hij er in zijn dagelijks leven geen last van heeft , zou ik NOOIT fina stoppen , zeker als het al die jaren zijn haar gespaard heeft

gewoon effe vermelden , omdat hij anders binnen enkele maanden hier in paniek kan posten dat zijn haar terug aan het uitvallen is , de keuze is duidelijk : hoge sportprestaties of mooi haar....
ik merk ook veel minder voorruitgang in mijn trainingen hoor , maar toch wil ik mijn haar er niet voor opofferen....
dus liever 2de plaats in sport maar toch mooi haar dan 1ste plaats in sport maar kalend... natuurlijk eigen keuze , maar minder goede sportprestaties bezie ik persoonlijk niet als een ernstige bijwerking....

natuurlijk is hij vrij om toch met fina te stoppen het is natuurlijk zijn leven en haar , maar u bent gewaarschuwd dat aga terug in actie kan springen
__________________
REGIME:
topical
:
-
minox 5% kirkland (10 en 15% geven geen extra boost)
- ru58841
- cb
- ahkcu
Schampoo's:
- redken scalp relief
- alpecin c1 cafeine
Suplementen:
- dutasteride (avodart) 1x dag (01-02-08)
- kelp & visolie caps
- msm 5000mg / biotine / silicium
apparaten:
- 1x dag 5min elektrische acupunctuur
- 3x week laserhelm 200 diodes 900mw
Situatie:
- 2725 FUT transplantatie istanbul (25-01-08)
- stabiel + hergroei
- 3x fitnessen 1x zwemmen en joggen
- 2509 FUE prohair (06/07-04-2010)
-----------
op 5-08-2009 prp gedaan bij prohair



wesley1982 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 20:42   #9
Roy1984
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 april 2010
Berichten: 47
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik geen last had van bijwerkingen tijdens mijn 5 jarig propecia gebruik. Hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel. Gek genoeg dacht ik echt dat alles goed met me ging nu ik hoor over vermoeidheid, vergeetachtigheid moeite met uit je woorden komen begin ik te twijfelen.

Denk dat ik moet stoppen met het volgen van deze discussie hahaha

Ga hopelijk binnekort weer flink beginnen met sproten. Ik hou jullie op de hoogte hoe dat gaat.
Roy1984 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 21:35   #10
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bouman239 Bekijk bericht
hee waar ben jij mee bezig. iemand die serieuze bijwerkingen ervaart adviseren om door te gaan. gezondheid gaat altijd voor.

Och het fietsen gaat hem wat zwaarder af, dat noem ik niet serieus.
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 21:50   #11
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roy1980 Bekijk bericht
Dank voor deze uitgebreide reactie. Het zet mij toch ernstig aan het denken. Ik heb de link naar hairlosshelp gelezen en daar werd ik allerminst vrolijk van. Die verhalen over brain fog klinken mij - bij nader inzien - ook wel bekend in de oren. Wat lastiger praten en vergeetachtigheid zijn dingen waar ik weleens mee te maken heb. Ik heb echter nooit de link met finasteride gelegd.

Hopelijk herstelt mijn lichaam zich nog volledig.........
Had je dat voordat je begon nooit dat je eens vergeetachtig was? Dan was je wel een übermensch!
hoelang ben je momenteel gestopt? en merk je dat er meer haren uitvallen?
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 21:55   #12
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roy1984 Bekijk bericht
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik geen last had van bijwerkingen tijdens mijn 5 jarig propecia gebruik. Hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel. Gek genoeg dacht ik echt dat alles goed met me ging nu ik hoor over vermoeidheid, vergeetachtigheid moeite met uit je woorden komen begin ik te twijfelen.

Denk dat ik moet stoppen met het volgen van deze discussie hahaha

Ga hopelijk binnekort weer flink beginnen met sproten. Ik hou jullie op de hoogte hoe dat gaat.
Ik heb hetzelfde gevoel. Maar mijn vader (die waarschijnlijk nog nooit van fina heeft gehoord) ervaart hetzelfde. Hij noemt het voorjaarsmoeheid

Sinds anderhalve week slik ik nu wel wat Q10 bij. Zien of dat helpt.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 22:03   #13
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
Door de opmerking over eventuele bijwerkingen, lezen we bijna over het goede nieuws heen en dat Roy na ruim 7 jaar gebruik nog heel tevreden is met z'n haar en geen achetruitgang heeft ervaren. Dat mag ook wel benadrukt worden denk :-)
__________________
- finasteride 1,25 mg (met extra bestanddelen als biotine, vit A)
- MSM
- Silicea
- Saw Palmetto
- P-5-P (om de dag)
- Aminexil (elk half jaar een kuur)
- Verder veel groene- en brandnetel thee
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 22:07   #14
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees Bekijk bericht
Door de opmerking over eventuele bijwerkingen, lezen we bijna over het goede nieuws heen en dat Roy na ruim 7 jaar gebruik nog heel tevreden is met z'n haar en geen achetruitgang heeft ervaren. Dat mag ook wel benadrukt worden denk :-)
Voor mij geldt feitelijk hetzelfde (6 jaar)
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2010, 10:21   #15
Roy1980
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2002
Locatie: Leiden
Berichten: 28
Beste mensen,

Dank voor alle reacties!

Ik ben mij er terdege van bewust dat ik zelf de keuze zal moeten maken om verder te gaan met finasteride of niet. Aangezien ik niet professioneel sport, gaat het mij niet zozeer om het voor-/achteraan fietsen. Ik ben echter wel verontrust over het feit dat finasteride blijkbaar meer invloed op mijn lichaam heeft dan ik aanvankelijk dacht/hoopte. Deze invloed openbaarde zich pas bij het intensieve sporten. Als ik niet had gesport, was ik er wellicht nooit achter gekomen. Het is daarom niet uit te sluiten dat het lichaam van mensen die nu geen bijwerkingen ervaringen, stiekem toch flinke klappen krijgt. Deze mensen 'voelen' dat op dit moment echter (nog) niet. Wat zal het op lange termijn doen......?


Nadat ik werd gewezen op het fenomeen 'brain fog', het ik zeer sterk het vermoeden dat ik - onopgemerkt - toch meer bijwerkingen van finasteride heb. Zoals gezegd heb ik echter niet eerder de link gelegd met finasteride.

Uiteraard staat het iedereen vrij om te slikken wat hij/zij wil. Ik wil ook niemand ergens van overtuigen. Ik wil slechts mijn ongerustheid uitspreken.

En Cees; ik ben heel erg tevreden over het effect dat finasteride op mijn haar heeft. Wat dat betreft is het - voor mij - prima spul gebleken. Ik betwijfel nu toch of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen (op langere termijn).....

Laatst gewijzigd door Roy1980; 29 april 2010 om 10:24
Roy1980 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Prostaatkanker arnotjes Medicijnen/haargroeimiddelen 14 14 maart 2006 12:18
Wie kan mij adviseren over gebruik fenasteride bij verstandelijk gehandicapt kind Marivon Haarproblemen bij vrouwen 3 20 januari 2006 15:57
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.