Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Bekijk resultaten enquête: jeuk en alopecia androgenetica
Ik heb AGA en ervaar WEL een jeukend/stekend gevoel op mijn hoofdhuid. 163 75,81%
Ik heb AGA en ervaar NIET een jeukend/stekend gevoel op mijn hoofdhuid. 52 24,19%
Aantal stemmers: 215. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 24 september 2004, 02:41   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Jeuk en haaruitval

Wil iedereen even melden of ie samen met het kaal worden door alopecia androgenetica een jeukend gevoel constateert of niet? Dit jeukend gevoel (los van roos!) zou dan inflammation zijn, ofwel jeuk als gevolg van de ontstekingsreactie.

Het hoeft niet per se jeuk te zijn, kan ook een stekend of vervelend gevoel zijn. Meestal treedt het alleen op op de plekken waar je op dat moment kaal aan het worden bent, zoals de inhammen of de kruin.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 24 september 2004 om 02:43
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2004, 10:21   #2
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Ja, Laurens,

Is inderdaad het geval wanneer ik het niet onderdruk met de rooscure tenminste.
Boeiend onderwerp, heb ik al eens eerder aangesneden. Mijn vriend is nl. ook kalend, niet erg, maar heeft dus nergens last van (48 jr.)

Groeten, Jennifer
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2004, 15:43   #3
Andastra
HaarWeb lid
 
Andastra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Kortrijk, België
Berichten: 439
Bij mij jeukte 't verschrikkelijk, maar door Nizoral nu gelukkig niet meer
__________________
's Morgens en 's avonds 1ml Minoxidil 2% sinds 16.04.'04
Nizoral om de 3 dagen sinds 18.06.'04
Diane35 sinds 22.09.'04
Andastra is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2004, 17:18   #4
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Had altijd jeuk op kruin (waar het haar later begon uit te vallen), en vervolgens een 'stekend' gevoel bij mijn linkerinham (die zich vervolgens begon uit te breiden). Zou wel eens een standaardvoorbeeld van zoeken naar ad hoc-verklaringen kunnen zijn, maar voorwaar een hypothese die de moeite van het onderzoeken waard is.
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 12:00   #5
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Laurensj,

Bestaat er volgens jou nu ook AGA zonder jeukverschijnselen, of is het dan een telogene haaruitval?

Jennifer
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 12:23   #6
sonofsam
Banned user
 
sonofsam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 591
Ik heb geen jeuk, maar wel AGA...
sonofsam is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 12:28   #7
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Het kan heel goed dat iemand AGA heeft maar geen jeuk (zie SOS ). De jeuk is een voelbare uiting van inflammation. Inflammation is altijd aanwezig, maar niet iedereen heeft er gevoelsmatig last van. Sommigen ervaren zelfs stekende pijn. Verder hoeft het niet te betekenen dat iemand die de inflammation voelt meer inflammation heeft dan iemand die het niet voelt. Met andere woorden: het is niet zo dat je sneller kaal wordt wanneer je de inflammation voelt.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 12:51   #8
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Question

Sonofsam,

Eigenlijk is mijn vraag meer van toepassing op vrouwen bij wie AGA is vastgesteld, en waarbij dit is begonnen na het stoppen met de pil of tijdens het gebruik ervan. Dit komt nl. allebei voor. Ik zie dit dan meer als een reactie op dit medicijngebruik en dan zou je kunnen zeggen oke, dan is het een telogene uitval. Er wordt door hen soms geen inflamation ervaren.
Ik vermoed dat een dermatoloog dan maar snel met de conclusie komt dat het AGA is, terwijl het een telogene uitval is?
Vooral bij vrouwen is AGA meer verspreid (Diffuus) over de schedel, en kun je in het beginstadium moeilijk onderscheid maken .
Het enige houvast hierin dus, om het onderscheid te kunnen maken is dan volgens mij wel of geen last hebben van ontstekingsverschijnselen.
Wie , o wie weet hier een antwoord op? Jij misschien ?

Groeten, Jennifer

p.s Trouwens, kun je bij elke (licht) kalende man spreken van AGA?
Mijn vriend heeft nergens last van, wel een beetje kalend, maar als hij naar de dermatoloog stapt, constateerd die dan ook zomaar AGA?

Sorry jongens, klinkt allemaal wel verward, maar soms snap ik er gewoon niets meer van. Ik wou dat ik dat woord AGA nooit had gehoord!
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E

Laatst gewijzigd door jennifer; 27 september 2004 om 13:45
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 16:17   #9
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Wink

Ik zal proberen mijzelf een antwoord te geven in een poging de boel nogmaals op een rijtje te zetten:

Om met m'n laatste vraag te beginnen: Ja bij mannen spreek je altijd van AGA omdat het een Androgene vorm van haaruitval betreft, want het is een mannelijk hormoon (DHT) wat deze aandoening veroorzaakt. Tenzij er duidelijke aanwijzing bestaat voor een reactie op medicijnen, stress, bestraling enz.

Nu de haaruitval bij vrouwen:
Vouwelijke hormonen zorgen ervoor dat vrouwen niet kaal worden zoals mannen, omdat deze oestrogenen een positieve werking hebben op de haargroei.
Wanneer de werking van de vrouwelijke hormonen wegvalt, hetzij door het stoppen met medicijnen die deze hormonen vervingen, hetzij door een natuurlijke vermindering zoals de menopauze, dan kan die positieve werking op de haargroei verminderen.
Waneer vrouwen plotseling haaruitval krijgen door het stoppen met b.v. de pil, dan zou dit slechts een tijdelijke haaruitval moeten zijn, en indien de vrouw dan nog niet in de overgang is, dan zouden de "eigen" hormonen dit toch na een tijdje moeten kunnen compenseren. Je kunt hier volgens mij toch niet spreken van Androgenetische haaruitval. Wanneer een vrouw daarbij ook nog eens een normale menstruatie heeft, wijst dit er toch op dat de vrouwelijke hormonen nog steeds goed hun werk doen. Wanneer in de meeste gevallen ook nog eens d.m.v. onderzoek is vastgesteld dat de hormoonbalans goed is, en geen afwijkingen in het bloed zijn gevonden, hoe kan er dan toch AGA geconstateerd worden?
Het is dan volgens mij een kwestie van tijd voordat het herstel van evenwicht tussen vrouwelijk en mannelijke hormonen zichtbaar wordt aan het haar.
Elke nieuwe hormonale ingreep zal dit proces alleen maar vertragen.

Zie ik nog iets over het hoofd?
De theorie over de gevoeligheid voor DHT heb ik nog niet uitgespit, maar zo'n (over)gevoeligheid ontstaat volgens mij ook door een verstoring in je hormoonhuishouding. Dus voor vrouwen geldt dacht ik in de meeste gevallen:
Laat de boel tot rust komen, en ondersteun het d.m.v. de juiste vitaminen, ontspanning, en een positieve instelling.
Klinkt gemakkelijk, is het natuurkijk niet, maar volgens mij moet deze strategie toch (eens) z'n vruchten afwerpen.
Wat betreft de jeuk/allergische reactie, dat zal dan wel bij de ene persoon wel voelbaar zijn en bij de andere niet. Maar bij beide soorten haaruitval misschien sluimerend aanwezig.

Zo, voorlopig hoef ik van mezelf weer (even ) niet na te denken.

Reacties en andere invalshoeken blijven natuurlijk welkom.

Liefs, Jennifer
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E

Laatst gewijzigd door jennifer; 27 september 2004 om 16:21
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 16:34   #10
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Goed stukje tekst Jen!!!


Liefs Sigur
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 17:18   #11
Marsha
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 142
Hey!

Ik vind het een goede theorie!..zo denk ik er ook over ....nu nog het wachten op een stabilisatie.

gr. Marsha
Marsha is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 18:50   #12
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Allereerst Jennifer, een goede uitleg. Het is belangrijk om het voor jezelf op een rijtje te hebben, zodat je ook voor jezelf goede keuzes kan maken wat betreft een behandeling bijvoorbeeld. Vergeet niet dat veel commercieel belanghebbenden gebruik maken van de onwetendheid en ondeskundigheid over één van de grootste onzekerheden van de mens; kaalheid.

Even mijn reactie op jouw stuk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jennifer
Je kunt hier volgens mij toch niet spreken van Androgenetische haaruitval.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als vrouw zijnde kun je net als een man zijnde genetisch aangelegd zijn om kaal te worden. Zoals je duidelijk aangeeft zal dit bij de gemiddelde vrouw niet gebeuren gezien het hoge oestrogeengehalte, maar het is dus wel mogelijk. Verder is ook die haaruitval een oorzaak van androgeen. Dus wat mij betreft is de term androgenetische (androgeen en genetische aanleg) nog steeds van toepassing.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jennifer
De theorie over de gevoeligheid voor DHT heb ik nog niet uitgespit, maar zo'n (over)gevoeligheid ontstaat volgens mij ook door een verstoring in je hormoonhuishouding.
Ook op dit punt ben ik het niet met je eens. De (over)gevoeligheid is genetisch bepaald. Er zitten androgeenreceptoren bij de haarfollikels die wel of niet (dat is dus genetisch bepaald) gevoelig zijn voor androgeen. De hormoonhuishouding zelf heeft daar geen invloed op.

Ik kan mij trouwens erg goed vinden in jouw theorie over AGA bij vrouwen en dat het normaal gesproken slechts een kwestie van tijd is, voordat de zaak zich weer heeft hersteld. Dat zou betekenen dat je als vrouw zijnde de zaak gewoon de tijd moet geven en niet met allerlei hormoonmiddelen aan de slag moet gaan. Wanneer alles goed zit met de hormoonhuishouding zou je als vrouw zijnde uiteindelijk geen last meer moeten hebben van AGA.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 20:02   #13
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Het toch niet eens met deze theorie.
AGA bij vrouwen is NIET een tijdelijk fenomeen. Mijn hormoonhuishouding is perfect in orde, altijd al geweest, en toch heb ik AGA omdat mijn haarzakjes overgevoelig zijn voor androgenen. 't Is gewoon genetische pech. Mocht ik niet mijn 1001 middeltjes nemen, dan zou het proces zich gewoon genadeloos verderzetten. Dit weet ik wel zeker, mijn moeder heeft het ook.
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 21:07   #14
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Haarmannetje, en Cloud,

Inderdaad is Androgenetische haaruitval niet een tijdelijke kwestie, maar ik zeg ook in het geval dat er sprake is van een reactie op medicijnen enz, dat het dan volgens mij een telogene haaruitval moet zijn. Dit is dan van tijdelijke aard. Hoe lang dat dan ook mag duren.

Dat de haarfollikels gevoelig zijn voor DHT geloof ik ook wel, alleen denk ik dus dat die gevoeligheid ergens vandaan moet komen, er is een"trigger" voor nodig.
Wanneer het genetisch bepaald is, waarom dan niet vanaf je geboorte al?

Als je het dus vergelijkt met een allergische reactie, waar het erg op lijkt,
daar is ook een bepaalde opbouw voor nodig. Je kunt na jaren een kat in huis te hebben, er ineens allergisch voor worden.
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E

Laatst gewijzigd door jennifer; 27 september 2004 om 21:14
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2004, 21:31   #15
Jack
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2004
Berichten: 167
maar komt inflammation ook samen met overvloedig talg?
__________________
"Humor is all it takes"

suffers from itchy and scratchy discease....

Multivit
af en toe B-complex (b3,b5,b6,b2,b1,foliumzuur,b12)
1,25mg finasteride proscar 23-2-04
Jack is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stress en haaruitval rickie rick AGA - Algemeen 97 12 mei 2011 15:54
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 12:57
Haarproblemen, haaruitval, proscar adviesnodig Medicijnen/haargroeimiddelen 5 29 mei 2007 01:08
Haaruitval gepaard met jeuk en tintelling ? Haarem AGA - Algemeen 4 21 april 2007 15:10
Roos, jeuk en haaruitval, brede scheidingen michelangelo AGA - Algemeen 1 28 september 2006 23:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.