Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 7 oktober 2020, 22:39   #1
Johnyy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2005
Berichten: 10
Ashwagandha

Ik gebruik al enkele jaren Ashwagandha.
Echter bekend is ook dat Ashwagandha het testosteron-niveau in het bloed doet verhogen....en misschien daarmee ook vervolgens het dihydrotestosteron (DHT)...wat vervolgens weer voor haaruitval zorgt...

Mogelijk is hier ooit onderzoek naar gedaan ? Of kan iemand dit ook bevestigen ?
Mogelijk zijn er ook medici op dit forum ?

Bij voorbaat dank !
Johnyy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2020, 23:14   #2
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnyy Bekijk bericht
Ik gebruik al enkele jaren Ashwagandha.
Echter bekend is ook dat Ashwagandha het testosteron-niveau in het bloed doet verhogen....en misschien daarmee ook vervolgens het dihydrotestosteron (DHT)...wat vervolgens weer voor haaruitval zorgt...

Mogelijk is hier ooit onderzoek naar gedaan ? Of kan iemand dit ook bevestigen ?
Mogelijk zijn er ook medici op dit forum ?

Bij voorbaat dank !
Waarom zou je een middel slikken dat bij voorbaat al je libido kan verlagen?
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2020, 00:55   #3
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Waarom zou je een middel slikken dat bij voorbaat al je libido kan verlagen?
Ashwaganda werkt juist libido-verhogend en kan eventueel gebruikt worden om erecties te verbeteren...
__________________
Regime:
- Orale DHT Blokker: Finasteride, 0.5mg 6x pw (07-2019), Dutasteride, 1x pw (09-2020)
- Topische DHT Blokker & Groeistimulant: Essengen 6 Plus (06-2020)
- Shampoo: Afwisselend Regenepure DR (01-2019), Nizoral shampoo (2018-12), en Biotin OGX Shampoo & Conditioner (10-2019)
- Supplementen: Multivitamine complex en MSM poeder (05-2020)
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2020, 11:04   #4
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Ashwagandha is volgens sommigen een soort wondermiddel dat helpt voor van alles en nog wat. Sommige effecten zijn (zwak) wetenschappelijk bewezen, anderen zijn speculatie.

Ik heb het ook een tijdje geslikt onder het mom van baat het niet, dan schaadt het niet, lang, lang geleden en verloor toen ook een periode meer haar. Super-onwetenschappelijk, n=1, totaal geen gecontroleerd experiment en kan door 1000-en-1 andere redenen gekomen zijn. Ik ben er in ieder geval mee gestopt en dat leek te helpen. Maar nogmaals, dit is geen enkel bewijs voor een causaal verband. Tegelijkertijd, wat het slikken je daadwerkelijk oplevert is ook nogal vaag, dus stoppen was voor mij niet zo'n lastige beslissing.

Er is niet al te veel (wel wat) wetenschappelijk bewijs voor wat ashwagandha uberhaupt doet, laat staan dat er wetenschappelijk onderzoek is naar het verband tussen ashwagandha en haaruitval. En als dat verband er is, zal het zwak zijn. Misschien. heel misschien dat ashwagandha het proces wat versnelt, maar niemand wordt kaal door het slikken van deze pillen alleen. Tegelijkertijd, in mijn eigen strijd tegen haarverlies vond ik het het risico niet waard.

Laatst gewijzigd door minten; 8 oktober 2020 om 11:10
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2020, 11:26   #5
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PJKG Bekijk bericht
Ashwaganda werkt juist libido-verhogend en kan eventueel gebruikt worden om erecties te verbeteren...
Beetje raar toch! Als je test gaat verlagen dan heeft dat een negatief effect op je libido. Heb je wel eens een kuurtje gebruikt? Op test only 500mg per week is je libido Sky high.

Plus ik las ooit een onderzoek waar ratten hun libido verloren. Kan dat onderzoek niet terug vinden. Op Wikipedia staat het ook maar das niet echt een betrouwbare bron.
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2020, 11:54   #6
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Beetje raar toch! Als je test gaat verlagen dan heeft dat een negatief effect op je libido.
Ashwagandha verhoogt je testosteron, een beetje. Of helemaal niet. Het verlaagt het in ieder geval niet.
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2020, 13:27   #7
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Ashwagandha verhoogt je testosteron, een beetje. Of helemaal niet. Het verlaagt het in ieder geval niet.
Ashwaganda zou een rustgevende werking hebben.[1] Daarnaast zou het kruid een algemene versterkende en ontstekingsremmende werking hebben[1]; volgens dieronderzoek zou het libido bij ratten onderdrukt worden[2].


Dit staat er.. ik weet niet wat het effect op mensen is. Maar het spul is feitelijk nutteloos tegen haar verlies
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2020, 15:04   #8
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Ashwaganda zou een rustgevende werking hebben.[1] Daarnaast zou het kruid een algemene versterkende en ontstekingsremmende werking hebben[1]; volgens dieronderzoek zou het libido bij ratten onderdrukt worden[2].


Dit staat er.. ik weet niet wat het effect op mensen is. Maar het spul is feitelijk nutteloos tegen haar verlies
Ik weet niets van de fysiologie van ratten, maar één van de weinige werkingen van ashwaganda die wel enigszins onderzocht is is het effect op testosteron, en die is duidelijk verhogend. Link bijvoorbeeld: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19501822/, maar google het zelf maar en je vindt overal links. Niet per se super-overtuigende studies trouwens met weinig proefpersonen, maar goed, als het wat doet, verhoogt het.

En het spul is inderdaad nutteloos tegen haarverlies, maar dat zegt ook niemand. De maker van deze thread slikt het voor wat anders. Dat kan van alles zijn: betere spermakwaliteit, tegen stress en angsten, "gezondere" hersenen, allemaal genoemd als werking, maar de meeste niet tot matig bewezen. Maar hij vraagt zich af of het tegelijkertijd schadelijk kan zijn voor je haar. Nou ja, wie weet, misschien een beetje dus.
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2020, 21:59   #9
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger Andreas Bekijk bericht
Owh dacht even dat ik op bodybuilding.nl zat te lezen, maar toch het goede forum
We trekken het gewoon door hier heen haha
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2020, 19:51   #10
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 963
Geslacht:
Ik zou je trouwens soweiso niet aanradem om ashwagandha jaren achtereen te gebruiken.
Dat het effect heeft op haaruitval is naar mijn weten eerder broscience.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.