Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 4 juli 2002, 23:16   #1
gogo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2002
Locatie: Brabant
Berichten: 127
hoi waterlelie-elf

Ik vind het wel fijn om te horen dat er dus echt wel mensen verder zijn gekomen bij hoogeduin. Maar wel triest dat de resultaten niet erg hoop vol zijn geweest.Maar je schrijft dat bij jou die gedragstherapie TOEN wel wat heeft geholpen maar niet voor lang. maar dat je wel minder trekt en dit niet doot DIE therapie komt, maar wat heeft jou dan wel geholpen als ik vragen mag??????? Heb jij trouwens toen ook dat meisje van tv ontmoet?????

Groetjes gogo
gogo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 juli 2002, 23:43   #2
waterlelie-elf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Berichten: 16
Prof Hoogduin/Lieve Martine

Hoi gogo,

Je schrijft:
***
met ttm. Ooit was er een programma op tv van "lieve martine" en daar was ook een meisje met ttm en die zou behandeld worden door ene prof. Hoogeduin, Ik heb dus meteen contact op genomen maar kwam niet verder als de telefonisten van Hoogeduin. Maar mijn therapeut destijds ging altijd naar lezingen
***

Ik zag hetzelfde programma en ben wel verder gekomen dan jij. Ik ben zelfs op de univ in Nijmegen bij hem in therapie geweest. Zijn stellige bewering bij Lieve Martine dat hij dat meisje wel snel zou helpen was wel wat voorbarig.
Eigenlijk was het meer een onderzoek naar een goede behandelmethode. De ´patienten´ werden in 3 groepen verdeeld. 1 groep werd behandeld met Prozac, 1 groep kreeg gedragstherapie en 1 groep kreeg niets. Als ik me niet vergis (kan het een keer nazoeken voor de liefhebber) waren de resultaten met gedragstherapie het beste. Behandeling met Prozac viel tegen. Al met al was het niet erg bemoedigend. Ik kreeg zelf gedragstherapie dat toen wel hielp, maar je vervalt zo ontzettend makkelijk weer terug in je oude gewoonten . (Hoewel het nu bij mij veel minder is dan een paar jaar geleden, echte niet door de therapi evan Prof Hoogduin.)

Lieve groet van waterlelie-elf
waterlelie-elf is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juli 2002, 23:32   #3
waterlelie-elf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Berichten: 16
>>resultaten niet erg hoop vol zijn geweest.Maar je schrijft dat bij jou die gedragstherapie TOEN wel wat heeft geholpen maar niet voor lang. maar dat je wel minder trekt en dit niet doot DIE therapie komt, maar wat heeft jou dan wel geholpen als ik vragen mag???????<<

Tsja, ik weet het eigenlijk niet. Wel is het zo dat er de laatste jaren wat grote veranderingen in mijn leven hebben plaatsgehad.
Ten eerste ben ik in therapie geweest bij een psychologe. Niet vanwege TTM, maar omdat ik het even niet meer zo zag zitten. Ik was eigenlijk altijd al wel een beetje depri. Maar zij heeft fantastisch werk verricht bij mij. Ze heeft me anders leren kijken naar mijn eigen denken en doen. Ik sta veel zelfverzekerder in mijn schoenen en kan alles veel beter relativeren.
Ten tweede werd ik een dikke 4 jaar geleden zwanger. Ik heb inmiddels 2 gezonde dochters (3 1/2 en 1 jaar). Het zwanger zijn, borstvoeden en moeder zijn (waarbij ik probeer mijn intuitie te volgen en niet zomaar klakkeloos te doen wat 'men' vindt) heeft mijn zelfvertrouwen en zelfwaardering ook een flinke oppepper gegeven.

Ik denk dat deze 2 aspecten er vooral voor gezorgd hebben dat ik nu niet meer met kale plekken rondloop. Nog wel met hier en daar schots en scheve haren, maar dat er echt wat aan de hand is zien alleen de mensen die het weten. Sleutelwoord is denk ik 'zelfwaardering' en 'vertrouwen in jezelf'. (Ik merk wel dat als mijn zelfvertrouwen even een deukje oploopt, dat ik dan ook meer ga trekken.)

>>Heb jij trouwens toen ook dat meisje van tv ontmoet?????<<

Nee, ik ben een meisje tegengekomen, maar weet helaas niet hoe het met haar is afgelopen.

Groetjes waterlelie-elf
waterlelie-elf is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juli 2002, 23:33   #4
waterlelie-elf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Berichten: 16
>>Nee, ik ben een meisje tegengekomen, maar weet helaas niet hoe het met haar is afgelopen. <<

Het staat er geloof ik een beetje raar. Ik bedoel dat ik het meisje van de tv niet heb gezien. Wel ontmoette ik een ander meisje waar ik even mee gesproken heb. Hoe het met haar verder is gegaan weet ik helaas niet.


Groetjes waterlelie-elf [/B][/QUOTE]
waterlelie-elf is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2002, 14:41   #5
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
aan waterlelie-elf,

Hoi, ik heb je geloof ik nog geen welkom hier geheten, dus ik doe dat nu alsnog.
Welkom!!
Fijn dat je erbij bent, en hoop dat je veel steun aan het forum zal hebben.
sterkte van monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2002, 22:51   #6
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
hallo waterlelie-elf,

welkom hier op haarweb. Hopelijk zul je er veel aan hebben. Dus jij hebt meegedaan aan dat onderzoek. Ben toch erg benieuwd wat er verder met die resultaten gedaan wordt.........
Misschien kunnen ze nog eens zoiets opstarten??
groetjes madelief.
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2002, 23:06   #7
waterlelie-elf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Berichten: 16
Re: aan waterlelie-elf,

Citaat:
Originally posted by monique3
Hoi, ik heb je geloof ik nog geen welkom hier geheten, dus ik doe dat nu alsnog.
Welkom!!
Fijn dat je erbij bent, en hoop dat je veel steun aan het forum zal hebben.
sterkte van monique3.
Dank je Monique,

Ondanks dat het de laatste jaren beter gaat dan ooit merk ik dat ik af en toe weer terugval naar erger (welbekend). Als ik me er dan meer mee bezighoudt, dan ben ik weer meer bewust en doe ik het (hoop ik) minder. Vandaar dat ik dit forum nu als startpagina heb ingesteld.

Elfje
waterlelie-elf is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2002, 23:12   #8
waterlelie-elf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Berichten: 16
Re: hallo waterlelie-elf,

Citaat:
Originally posted by Madelief
welkom hier op haarweb. Hopelijk zul je er veel aan hebben. Dus jij hebt meegedaan aan dat onderzoek. Ben toch erg benieuwd wat er verder met die resultaten gedaan wordt.........
Misschien kunnen ze nog eens zoiets opstarten??
groetjes madelief.
Dank je voor je welkom.
Ik heb niet de indruk dat dit onderzoek een grote doorbraak was. Maar ja, ik ben geen onderzoeker en weet er dus verder niet zo veel van. Naar ik meen bleek de gedragstherapie het meest effectief. En of dit nou een heel bijzondere therapie was? Volgens mij kan niet. Enfin, misschien kun je contact opnemen met het Ambulatorium Psychologie telnr 024 361 59 22.

groetjes elfje
waterlelie-elf is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2002, 14:22   #9
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Resultaten over onderzoek!!!

Hoi allemaal, zoals jullie misschien hebben gelezen heb ik laatst een paar dokters een brief geschreven. Waaronder dus Dr. Hoogduin.
Een collega van hem, Dhr. Ger Keijsers die werkzaam is bij het ambulantorium te Nijmegen,die stuurde me het volgende, als antwoord op die brief:

Geachte heer, mevrouw,



In de periode 1999-2001 heeft u deelgenomen aan een onderzoek naar de behandelingsmogelijkheden voor trichotillomanie (haartrekken), uitgevoerd bij de Sectie Klinische Psychologie en Persoonlijkheidsleer in samenwerking met het Ambulatorium van het Academisch Centrum Sociale Wetenschappen en met de Angstpolikliniek van GGz Nijmegen.

Onlangs werden de laatste analyses van het onderzoeksmateriaal van deze studie voltooid. Via deze brief bieden wij u graag een overzicht van onze onderzoeksbevindingen. De wetenschappelijke verslaglegging van het onderzoek vindt plaats via een aantal artikelen die binnenkort naar internationale vaktijdschriften opgestuurd worden. Deze artikelen zijn nog niet in druk en dus nog niet te verkrijgen. Het onderzoeksmateriaal werd in de afgelopen maanden ook gepresenteerd op een aantal wetenschappelijke congressen.


OPZET

In 1999 zijn we gestart met een onderzoek naar de behandeling van trichotillomanie. Mensen die zich in die periode bij ons aanmeldden kregen een gesprek om vast te stellen of het daadwerkelijk om trichotillomanie handelde en of men bereid was aan het onderzoek deel te nemen. Daarna werden de mensen gevraagd om een aantal vragenlijsten in te vullen en ten slotte werd door loting beslist of men kon instromen in (1) een behandeling met zes gesprekken gedragstherapie gedurende 14 weken, (2) of een medicamenteuze behandeling met het antidepressivum Seroxat gedurende 14 weken (3) of dat men op een wachtlijst kwam en er gedurende 14 weken geen behandeling volgde. Na 14 weken kregen de mensen uit de laatste groep via loting ofwel gedragstherapie ofwel Seroxat. De mensen uit groep 1 en 2 kregen de andere behandeling aangeboden als bleek dat ze onvoldoende verbeterd waren op een van beide aangeboden behandelingen.

De gedragstherapie werd gegeven door senior en junior behandelaars, allen getraind in de behandeling van de trichotillomanie en wekelijks gesuperviseerd door ervaren therapeuten. De behandeling beschreven door Hoogduin, Hagenaars, van Minnen en Keijsers (1999) werd toegepast. De medicijnen werden verstrekt door een ervaren psychiater. Tijdens de medicatieverstrekking werden de mensen zes maal gezien voor een kort onderhoud over de effecten van de behandeling, de mogelijke bijwerkingen, etc.


RESULTATEN

Wie deed mee?
52 mensen waren in principe geschikt voor het onderzoek. Negen weigerden de behandeling door loting te laten beslissen. Van de 43 overigen ontvingen 15 de gedragstherapie, 13 seroxat en werden 15 mensen op de wachtlijst geplaatst. Een persoon uit de gedragstherapiegroep en twee personen uit de seroxatgroep voltooiden de behandeling niet. Van de 43 mensen waren er vijf van het mannelijk geslacht. De gemiddelde leeftijd was 31,9 jaar (17-57 jaar), de trichotillomanieklachten begonnen gemiddeld genomen rond het dertiende levensjaar, 40% van de mensen trok hoofdhaar, 21% trokken haren van de wenkbrauwen of wimpers of beide. De overige 39% mensen trokken hoofdhaar van diverse lichaamsdelen in diverse combinaties.

Effecten van de behandelingen
We vonden dat met 14 weken gedragstherapie hele goede behandelresultaten werden bereikt. Een groot deel van de mensen was helemaal gestopt met haartrekken. Bij de mensen op de wachtlijstconditie was ook enige verbetering opgetreden. Twee van hen waren helemaal gestopt met haartrekken. De resultaten voor seroxat waren het ongunstigst, en ongunstiger zelfs dan voor de mensen die op de wachtlijst waren geplaatst. We concludeerden dat seroxat, in tegenstelling tot andere onderzoekers die wel goede resultaten hadden gevonden, volgens onze gegevens geen goede behandeling is voor trichotillomanie, terwijl de gedragstherapie dat wel is.

Van de mensen die gedragstherapie hadden gekregen wilde niemand aanvullend seroxat. Van de 13 mensen die seroxat hadden gekregen wilden negen mensen aanvullend gedragstherapie. Er was weinig verbetering bij seroxat alleen en goede verbetering bij de aanvulling met gedragstherapie.

Effecten op de lange termijn
Ten slotte was het belangrijk voor ons om na te gaan of de goede behandelingsresultaten met gedragstherapie na 14 weken ook gehandhaafd konden worden. Uit eerder onderzoek blijkt dat dat niet zo is en mensen na een korte behandeling vaker terugvallen. Er waren 14 mensen uit het zojuist beschreven onderzoek die met gedragstherapie waren behandeld. Negen mensen hadden de loting geweigerd en eveneens gedragstherapie ontvangen. En we hadden nog vijf mensen die na 14 weken wachtlijst via loting gedragstherapie ontvingen. In totaal beschikten we daarmee over een groep van 28 mensen die met gedragstherapie alleen waren behandeld. Bij hen werd na 14 weken en nog eens 3 maanden daarna (zes maanden na de start van de behandeling) gekeken of het haartrekken was afgenomen. De behandelingsresultaten na 14 weken waren heel gunstig, vergelijkbaar met de oorspronkelijke groep van 14 mensen. Bij meting na zes maanden was er een aanzienlijke terugval. Ongeveer de helft van het behaalde resultaat bij 14 weken was verdwenen bij zes maanden. De resultaten na zes maanden waren niet slecht, maar beslist niet meer zo goed als meteen na de behandeling.

We concludeerden dat de behandeling van zes sessies gedragstherapie op de korte termijn goede resultaten levert, maar dat er meer nodig is om het eenmaal behaalde resultaat te handhaven. We denken dat herhalingsgesprekken na de behandeling, bijvoorbeeld nog eens twee gesprekken na 3 en 6 maanden geschikt kunnen zijn om mensen te helpen de behaalde resultaten beter vast te houden. Dat laatste hebben we nu echter niet onderzocht.

Wie valt terug?
We onderzochten ten slotte welke zaken een rol kunnen spelen bij de gevonden terugval na zes maanden. We vonden dat de mensen die naast het haartrekken ook meer depressieve klachten hadden wat minder verbeterd waren aan het eind van de behandeling en we vonden dat mensen die zorgelijker van aard zijn en de neiging hebben te piekeren (hogere neuroticisme-score volgens de Eysenck Personality Inventory) weliswaar een goed eindresultaat behalen bij de behandeling maar in de maanden daarna meer terugval vertonen.

SAMENVATTENDE CONCLUSIES

Samenvattend concluderen wij dat gedragstherapie de voorkeur verdient boven seroxat. Het is gebleken dat mensen met behulp van kortdurende gedragstherapie goed geholpen kunnen worden om van de klachten af te komen, maar dat de kans op gedeeltelijke terugval na de behandeling groot is. De kans op terugval lijkt kleiner als mensen zich ook qua depressieve klachten goed verbeterd voelden door de behandeling en als ook na de behandeling er zo nu en dan herhalingsafpraken vinden om met name mensen die wat zorgelijker van aard zijn te ondersteunen en aan te moedigen het geleerde vol te houden.

U dient te beseffen dat we ons bij deze conclusies en bevindingen baseren op wat we in wetenschappelijke zin konden aantonen. Niet alles kan even makkelijk via wetenschappelijk onderzoek worden vastgesteld en we hebben lang niet alles wat een rol speelt bij het succes van een behandeling onderzocht. U dient eveneens te beseffen dat alle hierboven genoemde bevindingen bevindingen zijn uit één studie. De studie zelf is goed uitgevoerd, maar één studie maakt nog niet dat daarmee definitief bewezen is dat de vork op precies deze wijze in de steel zit. Herhalingsonderzoek zal duidelijk moeten maken of ook andere onderzoekers vinden dat kortdurende gedragstherapie de behandeling van voorkeur dient te zijn om van trichotillomanie-klachten af te komen.

In onze wetenschappelijke publicaties over dit onderzoek doen we aan andere onderzoekers de aanbeveling uit te zoeken hoe we mensen het best kunnen helpen om eenmaal behaalde, goede behandelingsresultaten te handhaven.

We danken u voor uw deelname aan het onderzoek. We hopen, als u behandeling bij ons heeft gehad, dat u hierbij baat heeft gevonden. We hopen ook dat u de indruk heeft dat het onderzoek en de gevonden resultaten zinnig zijn. Mocht u met ons over deze resultaten willen corresponderen dan kan dat uiteraard. U beschikt over het adres en telefoonnummer van het Ambulatorium te Nijmegen maar u treft het ook op het briefpapier aan.

Mocht deze brief aanleiding geven om verdere hulp te zoeken, dan bent u uiteraard welkom om opnieuw contact met ons op te nemen. Anderzijds wijzen we u er ook graag op dat de gedragstherapie die we hebben toegepast gepubliceerd is en gedragstherapeuten en psychotherapeuten in Nederland dus vrijelijk over dit materiaal kunnen beschikken. Om die reden kunt u, als u verdere hulp zoekt, ook informeren bij gedragstherapeuten in uw buurt.

Ten slotte wijzen we u erop dat de gedragstherapie die wij hebben toegepast in principe een behandelingsmethode is die we aan mensen leren. Als u ervaren heeft dat bepaalde methoden gewerkt hebben, maar u opnieuw last heeft van haartrekken, dan kan het zelf (of met uw partner) systematisch en serieus toepassen van die methoden opnieuw behulpzaam zijn. Hiertoe willen we u beslist aanmoedigen.


Met vriendelijke groet,

Dr Ger Keijsers
Dr Agnes van Minnen
Mw. Caroline Vossen

groeten van monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2002, 14:24   #10
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
even nog dit.....

Hoi allemaal,

Ik heb natuurlijk eerst gevraagd of ik de info met mijn lotgenoten mocht delen, en dat mocht dus.
En daarom moet ik het volgende ook nog even meedelen, het stond in een mail aan mij van Dhr. G. Keijsers.

Beste mw .......,

Natuurlijk kunt u deze info doorgeven aan derden. Van mijn kant rest me nog
u erop te wijzen dat we met het onderzoek in totaal zo'n 100 mensen
behandeld hebben op het Ambulatorium Psychologie te Nijmegen en daarmee
veel ervaring hebben opgedaan. Op het moment dat er iemand binnen de
lotgenotengroep op zoek is naar psychologische behandeling dan kan dat bij
ons. Over het algemeen hanteren we geen wachtlijst, zijn de behandelingen
individueel, bestaat de behandeling uit zes tot acht gesprekken gevolgd
door controle-oproepen eens per twee maanden gedurende een jaar. De prijs
per gesprek ligt rond de 35 euro. Vanwege de specifieke setting (het
ambulatorium psychologie behoort tot de Katholieke Universiteit Nijmegen)
wordt de behandeling vaak helaas niet vergoedt door ziektezorgverzekeraars.
Het telefoonnummer van het Ambulatorium Psychologie is 024-36159822. Iemand
die behandeling zoekt kan daar gewoon naar toe bellen en om informatie
vragen. Tot slot is het niet uitgesloten dat we met een nieuw onderzoek
zullen starten. In dat geval zal ik u daarvan op de hoogte stellen.

Met vriendelijke groet,
Ger Keijsers

groetjes monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2002, 21:10   #11
mirjam
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: Ede Gelderland
Berichten: 76
Hoi!

Met interesse heb ik bovenstaande gelezen omdat ik destijds ook gedragstherapie gehad heb in Nijmegen in het kader van dat onderzoek naar behandelingsmethodes voor ttm. Ik ben alleen nadat ik daar het laatste gesprek heb gehad nooit meer gebeld o.i.d. over hoe het nu gaat, niet na 3 maanden, niet na 6 maanden,... Ik vraag me dus af of ze andere mensen dan dus inderdaad nog wel gebeld hebben om zo die gegeven op de "lange termijn" te onderzoeken?! Ik meen dat er ondertussen meer mensen hier op het forum zijn die in Nijmegen geweest zijn, hoe is dat bij jullie gegaan? Ik ben heel benieuwd...

Groetjes van Mirjam
mirjam is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2002, 22:32   #12
lotte
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 134
hoi miriam /en alle anderen;

hoi miriam, hoe gaat het met je?
ik ben ook in nijmegen geweest,en tegen mij hebben ze ook
niet gezegd dat ik een jaar lang om de 2 maanden terug zou moeten komen ter ondersteuning/aanmoediging om op de goede weg te blijven(is ook niet meer nodig,hihi.)
ik denk zelf dat dit alleen voor de groep is die meegedaan hebben met het onderzoek; er waren daar ongeveer 50 mensen bij betrokken, terwijl dhr Keysers via e-mail aangeeft dat ze ongeveer 100 mensen hierin hebben geholpen.
Daar hebben ze veel ervaring mee opgedaan,vlgns G. Keysers.
Waarop er bij mij dan weer de vraag opkomt waar dan de resultaten zijn van de overige clienten? Nou ja, denk ik dan een beetje negatief;Die jonge studenten hebben praktijkervaring opgedaan ja, (hoort nml bij de universiteit,en de meeste behandelaars zijn hele jonge mensen) Dus in die zin heeft hij gelijk.Wat die ervaring betreft.
Toen ik dat e-mailtje las, had ik een beetje het gevoel alsof hij zijn behandelingsplan een beetje aan het aanprijzen was, Nou ja, het zal wel aan mij liggen,hij moet wel achter zijn produkt staan, maar ik weet het niet hoor!!.
Zijn er meerdere onder ons die in nijmegen zijn geweest?
en die WEL goede resultaten hebben gehaald? dat zou ik namelijk ook graag willen lezen, anders lijkt het net alsof ik deze studie aan het afkraken ben, en dat is nou ook weer niet de bedoeling, ik sprak natuurlijk voor mezelf, en vind dat dit forum ook geschikt moet zijn voor dit soort ervaringen. Groetjes lotte,

o ja, en voor degene die op vakantie gaan; een prettige vakantie toegewenst!!!
lotte is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.