Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 3 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 7 januari 2005, 12:43   #46
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Hoi Jacqueline, hoe bevalt de Fina?

Ik kreeg een paar dagen geleden de nieuwsbrief van Intermedica, en hoewel er in de info op de website staat dat Finasteride niet zou werken bij vrouwen na de overgang (voor mij interessant, ik heb hem nog niet gehad, maar ben wel 46 dus zal in principe niet zo lang meer duren), staat er in de nieuwsbrief een foto van een mevrouw vna 57 die al een jaar lang Fina gebruikt (met succes natuurlijk, het is natuurlijk wel van Intermedica ).

Toevallig iemand hier die ook op "latere leeftijd" Fina heeft gebruikt?
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2005, 22:04   #47
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sonofsam
Fina werkt niet voor vrouwen: jouw artsen zijn dus idioten! Bovendien heeft een vrouw al lage DHT waarden: daaraan rommelen is echt niet goed! Stop dus met fina!!!!!!!! Er is geen enkele artikel die fina bij vrouwen aanraadt!

SoS
Hey Sam,

Finasteride kan wel werken voor vrouwen hoor. Heb al gehoord van vrouwen die er succes mee hadden.

Waarom denk je dat het niet goed is voor vrouwen om met hun DHT waarden te rommelen?
Overweeg zelf om met duta te beginnen...

Cloud
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 13:21   #48
sonofsam
Banned user
 
sonofsam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 591
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloud
Hey Sam,

Finasteride kan wel werken voor vrouwen hoor. Heb al gehoord van vrouwen die er succes mee hadden.

Waarom denk je dat het niet goed is voor vrouwen om met hun DHT waarden te rommelen?
Overweeg zelf om met duta te beginnen...

Cloud
Cloud, ik weet niet of je een man of een vrouw bent, maar uit je post ga ik er maar uit dat je een vrouw bent:

Fina is ge-contra-indiceerd voor vrouwen: vrouwen hebben hele lage DHT waarden (10x zo laag als bij mannen). Als je die met fina gaat aanpakken, blijft er niets over. Hierdoor zullen oestrogenen een vrijere rol gaan nemen (DHT antagoneert met oestrogenen). Meer oestrogeen bij de man leidt tot o.a. gynaecomastie (borstvorming). Bij een vrouw zal het gaan leiden tot ook een groei van de borsten (soms is dat echter aangenaam ). Maar de menstruaties zullen ook qua duur en hevigheid KUNNEN veranderen. Daarnaast: als een vrouw zwanger raakt en ze gebruikt fina, dan is dat infaust voor het kind (mn als het een jongetje zou worden). DHT zal namelijk de embryogenese tot man deels begeleiden.

Fina is simpelweg geen optie voor vrouwen. Vaak is het haarprobleem bij vrouwen ook in eerste instantie niet DHT-gerelateerd.

EEN alternatief ter bestrijding van haarproblematiek kan zijn: de pil. Dit werkt echter niet bij iedereen. Ligt er maar net aan wat de origine is van het haarprobleem...

Son of Sam
sonofsam is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 14:02   #49
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sonofsam
Beste Lanne,

Ik ben met p-5-p (pyridoxal) gestopt omdat mijn DHT te laag werd. Ik kreeg last van pijn op de borst en wilde mijn DHT weer wat opkrikken. De therapie (duta + p5p + etc.) werkte dus iets TE sterk. P5P werkt echter goed!

Bedankt voor je tip over een waterkoker: ik zal mijn krappe budget raadplegen en eventueel dit plan doorvoeren Als je toch aan de thee wilt, gebruik dan groene thee (wel goed bereiden), want dat stimuleert haargroei...

Fina werkt niet voor vrouwen: jouw artsen zijn dus idioten! Bovendien heeft een vrouw al lage DHT waarden: daaraan rommelen is echt niet goed! Stop dus met fina!!!!!!!! Er is geen enkele artikel die fina bij vrouwen aanraadt!

Wat voor soort haaruitval heb je? Hoe en wanneer is t begonnen? Ik moet meer weten over je haaruitval alvorens ik je een weloverdacht advies durf te geven...

SoS

Beste Son of Sam,


Prettig dat je mijn berichtje beantwoord hebt.

Ik drink inderdaad al sloten groene thee en weet dat ik het eerst wat moet laten afkoelen.
Ik koop altijd de losse biologische groene thee met jasmijn,van piramide,
omdat die het zachtste smaakt.

Wat die waterkoker betreft, ik ben er echt tevreden mee.
Naast dat het gezonder is smaakt de thee er ook zachter en lekkerder van.
Nog even een tip, je hebt een waterfilter: classic en classic plus, voor die streken waar het water erg hard is.
Die eersten zijn vaak in de aanbieding, die tweede zelden.
De waterkoker zelf kost ongeveer 59,- euro-tjes.


Je vroeg me meer te vertellen over mijn haaruitval.
Okay.

Geschiedenis:
-Tot mijn 15e mooi donkerbruin vol haar, veel en stevig van structuur.
Als kind droeg ik het tot op mijn schouderbladen.
- Haaruitval begon op ongeveer mijn 15e jaar.
(Geen typische traumatsiche ervaringen, behalve dan op die leeftijd hevig bezig met verliefdheden.)
De structuur van mijn haar veranderde langzaam maar zeker.
Het werd zichbaar dunner. Met name bovenop bij de scheiding.
Om te camoufleren nam ik vanaf 17e weleens permanent.
Op ongeveer mijn 15e schreef de huisarts de diane-35 voor i.v.m. acne en lichte vorm van overbeharing. (gewone mensen kunnen die paar haartjes meer niet zien, omdat ik me goed verzorg, zie er vrouwelijk uit)
Toen ik 15 was veranderde met name de structuur langzamerhand hoe ouder ik werd.
- Op ongeveer mijn 16/17e kreeg ik er ook nog androcur bij te slikken omdat dit volgens de dermatolooog zou helpen tegen alopecia androgenetica.
Sommige jaren tot mijn 22 e slikte ik androcur.
Maar ben tussentijds ook weleens gestopt, ook met de pil,
omdat ik merkte dat het invloed had op mijn stemming.
Voordeel van pil was echter dat het acne verminderde en menstruaties minder hevig.
Hoe lang ik tussentijds gestopt ben met de pil weet ik niet meer.
Haar werd in iedergeval niet beter.
Wat ik ook niet zeker weet is of de haaruitval al aanwezig was toen ik aan de diane ging of daarna kwam. Ik denk daarna.
- Op mijn 24e weer gestopt met de pil. Tijdelijk spiraaltje gehad.
- In augustus 2003 even gestopt met de pil voor ongeveer 5 maanden i.v.m. schrik moeder borstkanker. Toenname haaruitval. Toch weer begonnen.

- Nu ben ik 29.
De kwaliteit, dikte en lengte van mijn haar is vanaf mijn 15e tot nu toe toe , alleen maar verder achter uit gegaan. Ik denk dat waar ik nu zit, op de schaal van ludwig kan aanduiden met graad 2.
Een paar jaar geleden was mijn haar achter veel voller en dikker dan bovenop.
De haren achter op mijn achterhoofd zijn nu echter ook minder dik en lang.
De strucuur lijkt al dunner en fijner te worden. All over. Ook veel merbare haaruitval. De langste haren groeien niet langer meer dan tot op mijn schouders, maar dit zijn alleen de haren op mijn achterhoofd, de rest groeit niet eens zo lang meer. Wordt al met al steeds flassiger.
Soms ook een soort licht gevoel van een soort jeuk/ prikkeling. Maar niet zo sterk als bijvoorbeeld eczeem.


- Overig misschien belangrijk: Eczeen en huisstofmijtallergie, allergisch voor
sommige kruiden, garnalen, krab, sommige planten/ bomen: o.a. bijvoet.
Mijn moeder 2003/2004 agressieve vorm van borstkanker op haar 53/54e. Leeft gelukkig, dank zij God, nog.

- Heb geslikt: chinese kruiden, waaronder Ho she Wou.
genesteine, visoliecapsules, Sulfur Anti-oxidant-complex
Anderhalf jaar lang: Saw Palmetto.
In 2004 i.v.m. darmklachten destijds (nu minder last van)
vaak aciforce (bacterieen die goed zijn voor de darmflora)
- Heb uitwendig gebruikt: aminexil en dercos shampo
paar maanden: Rhodanide Activance.

- Slik nu: diane 35, foliumzuur met L-glycine, multivitamine, msm,
trix-plus= finasteride, soms saw palmetto,
brandnetelcalcium i.v.m. geen zuivel eten.

- Uitwendig: gebruik diverse producten van La Biosthetique (Marcel Contier)

Volgens hen kwam uit hun test en microscoop dat er bij mij twee oorzaken waren voor haaruitval: Erfelijk maar ook verzuring en aantasting van haarwortels (hij noemde dat anders, haarbulb ofzo). Maar dat de invloed van die verzuring nu sterker aanwezig was dan de erfelijke. Waardoor de nieuwe haren tegen werden gehouden door de oude omdat er verharding optrad.
Als het je interesseerd kun je dat na lezen op:
http://www.craft.nl/index2.htm


Je schreef dat finasteride niet werkte voor vrouwen.
Hoe kom je aan die conclusie?
Als dat echt zo is dat het niet kan werken zou het beter zijn om te stoppen.
Maar ik heb altijd begrepen dat er wel degenlijk vrouwen zijn waar het wel bij werkt. Zoals Cloud ook schreef.
Maar er staat gewoon in de bijsluiter van propecia e.d. dat het niet voor vrouwen is, omdat de fabrikant niet het risico wil lopen aangeklaagd te worden door vrouwen i.v.m. mogelijke invloed op de mannelijke vrucht.
Net als Cloud, vraag ik me ook af of dutasteride een optie zou zijn voor mij.
Ik vind het wel eng omdat het nog sterker werkt.
En ik gelezen heb dat bij sommige mensen die finasteride slikken het omgekeerde effect voor kan komen.
Ik geloof dat dat gebaseerd was op het idee dat verlaging van DHT kan leiden tot de aanmaak van meer testosteron.
Dr. Lee schrijft daar ook wat over het voorkomen van het omgekeerde effect:
dus dat sommige mensen last krijgen van meer haaruitval als ze finasteride slikken.
Kun je na even scrollen, lezen op:
https://www.xandrox.com/which.htm

Ik kreeg niet helemaal duidelijk in eerdere berichten: Was jij het daar nou wel of niet mee eens met beide of een van beide theorieen?


Zo, het is een hele lap geworden.
Ik ben benieuwd wat voor adviezen je hebt.

Goede lijfspreuk heb je!
Daar ben ik ook voor in.
Ik weiger ook op te geven, er moet iets op te vinden zijn!


Groeten, Lanne

Laatst gewijzigd door lanne; 8 januari 2005 om 19:14
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 14:53   #50
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Hoi Sam,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben inderdaad een vrouw.
Wat betreft je opmerking over veranderende menstruaties : geldt dat ook als je pil neemt? Ik slik de Yasmin pil, en hierdoor is mijn menstruatie beduidend lichter geworden.
In elk geval, als zoals je zegt oestrogenen een vrijere rol gaan spelen, brengt dat dan ook geen risico mee op allerlei onaangemane aandoeningen als cysten, of zelfs kanker? Verhogen niet-geantagoneerde oestrogenen daar het risico niet op?
Dacht dat dutasteride wel veilig was omdat het enkel de conversie van testosteron naar DHT beïnvloed en niet je testosterongehalte zelf. En is er ook niet progesteron om de oestrogenen in balans te houden?

Ik weet dat je niet zwanger mag worden als je fina of duta neemt, en zou daar uiteraard ook rekening mee houden.

Citaat:
Fina is simpelweg geen optie voor vrouwen. Vaak is het haarprobleem bij vrouwen ook in eerste instantie niet DHT-gerelateerd.
Bij mij is het duidelijk wel androgenetisch. Mijn moeder heeft het ook.
Heb vroeger de Diane pil en Androcur genomen, zonder veel resultaat.

Cloud
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 19:32   #51
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloud
Dacht dat dutasteride wel veilig was omdat het enkel de conversie van testosteron naar DHT beïnvloed en niet je testosterongehalte zelf.
Testosteron stijgt wel degelijk met fina en duta!

1mg fina per dag: toename testosteron van 9,1%
0,5mg duta per dag: toename testosteron van 19%
[bron]
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 20:05   #52
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Dan zou normaal toch je libido omhoog moeten gaan als je dut of fin neemt??
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 20:07   #53
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloud
Dan zou normaal toch je libido omhoog moeten gaan als je dut of fin neemt??
sja ik snap ook niet wat iedereen loopt te zeiken met slappere erecties etc.

dat wordt ook veel gemeld bij gebruikers: verhoogd libido.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 20:08   #54
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Voor vrouwen (en vast ook voor mannen) een interessante discussie.
Ik ben zelf vrouw, 46, en ga dus richting menopauze.

In eerdere info van Intermedica (staat volgens mij ook nog steeds op de website) stond expliciet dat Finasteride na de menopauze zinloos zou zijn en NIET zou werken. Op een paar fora (volgens mij heb ik het ook eens gelezen via een door Cloud geposte link) wordt echter gesproken over een succesvolle behandeling van post-menopausale vrouwen met AGA met Fina. Ook van vrouwen VOOR de menopauze overigens.
De laatste nieuwsbrief (een foldertje) van Intermedia doet (vrij kort) verslag van de succesvolle behandeling met Fina van een mevrouw van 57 (iemand die naar ik aanneem de menopauze achter zich heeft). Ik ben benieuwd waarom men bij Intermedica ineens overstag gegaan is.

Volgens mij is het zo, dat oestrogenen bij de vruchtbare vrouw zonder AGA er voor zorgen dat de invloed van het testosteron/DHT (over het algemeen dan) beperkt blijft. NA de menopauze is er minder oestrogeen, en zal de vrouw gevoeliger worden voor testosteron (en naar ik aanneem ook DHT). Hoeveel kalende vrouwen zijn er niet na een bepaalde leeftijd? Natuurlijk zal "lichaamsveroudering", c.q. mindere regeneratie, ook meespelen, maar heel veel vrouwen boven, pak 'm beet, 50/60 hebben een zeer duidelijk AGA-patroon.
Hoge oestrogeenspiegels zijn met name gevaarlijk bij een vrouw die geen progesteron meer produceert. Daarom mogen oestrogenen ook nooit "los" worden gebruikt bij overgangsklachten (in ieder geval veel minder lang dan vroeger werd voorgeschreven). Oestrogeen en progesteron zitten samen op een soort "weegschaal" en bepalen de vrouwelijke cyclus.

Ik vraag me dus af of je bij het "elimineren" van testosteron (en dus DHT) een oestrogeendominantie zou kunnen krijgen, zeker wanneer het een nog voldoende progesteron producerende vrouw betreft.

Overigens is die hele hormonale problematiek veel ingewikkelder dan eerder werd aangenomen (ik hoop dan ook dat het ik allemaal goed schrijf ). Bij veel vrouwen gaat de Diane-pil haaruitval tegen, bij andere totaal niet, in uitzonderlijke gevallen veroorzaakt hij zelfs meer haaruitval.
Een aantal jaren geleden werden oestrogenen overigens gezien als zaligmakend tegen allerlei klachten, daar is men tegenwoordig zeer van teruggekomen.

Helaas moet ik mij gezien mijn leeftijd en haarstatus nu zowel in de menopauze als in AGA verdiepen
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 20:17   #55
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Voor vrouwen (en vast ook voor mannen) een interessante discussie.
Ik ben zelf vrouw, 46, en ga dus richting menopauze.

In eerdere info van Intermedica (staat volgens mij ook nog steeds op de website) stond expliciet dat Finasteride na de menopauze zinloos zou zijn en NIET zou werken. Op een paar fora (volgens mij heb ik het ook eens gelezen via een door Cloud geposte link) wordt echter gesproken over een succesvolle behandeling van post-menopausale vrouwen met AGA met Fina. Ook van vrouwen VOOR de menopauze overigens.
De laatste nieuwsbrief (een foldertje) van Intermedia doet (vrij kort) verslag van de succesvolle behandeling met Fina van een mevrouw van 57 (iemand die naar ik aanneem de menopauze achter zich heeft). Ik ben benieuwd waarom men bij Intermedica ineens overstag gegaan is.
Ik weet toevallig dat de moeder van Ids Boersma, een van de oprichters en hoofddermatologen van Intermedica, ook AGA heeft. Hij heeft haar fina voorgeschreven. Wellicht is dit bij haar aangeslagen en heeft hij zo met eigen ogen kunnen aanschouwen dat het wel werkt

Goed verhaal verder, Georgie! Zeer interessant.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 20:20   #56
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Interessante post, Georgie!

Ben er ook van overtuigd dat duta en fina vrouwen kan helpen.

En progesteron is inderdaad belangrijk. Denk dat ik zelf na de menopauze progesteronecrème zou aanschaffen. Heb er al veel goeds over gelezen ivm het behandelen van menopauzeklachten.
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2005, 20:55   #57
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Lightbulb

posts over fina bij vrouwen in de P5P-thread verplaatst naar deze thread.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2005, 12:24   #58
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Ik heb er nog niet echt last van gelukkig, maar gezien mijn leeftijd ( ) ben ik nogal wat dingen gaan gelezen over de menopauze. Waar vroeger oestrogeen werd gezien als "zaligmakend" voor de vrouwelijke gezondheid is men daar, zoals bekend, vrijwel helemaal van teruggekomen. Oestrogeen werd bijna heilig verklaard bij het voorkomen van botontkalking, bestrijden van overgangsklachten e.d. Uiteindelijk blijkt, dat een vrouw ook na de menopauze voldoende oestrogeen (maar wel beduidend minder) blijft produceren om goed te functioneren. Aanvulling met (vaak synthetisch) oestrogeen zorgt NA de menopauze vrijwel altijd voor problemen en veel grotere kans op tumorgroei e.d. De progesteronproductie stopt op een bepaald moment WEL vrijwel geheel, en dat blijkt veel grotere gevolgen te hebben dan eerder werd aangenomen. Vandaar dat er op dit moment veel meer vrouwen extra progesteron toegediend krijgen. E.e.a blijft nog altijd controversieel.

Mijn gedachte (en die van Boersma blijkbaar ook), is dat veel vrouwen net voor, tijdens en na de menopauze veel minder oestrogeen produceren, en door die "onbalans" gevoeliger worden voor hun testosteron (en DHT). De productie verloopt voor en tijdens de overgangsfase gaat in ieder geval vaak met pieken en dalen, en neemt na de menopauze af tot zo'n 40%. Je ziet bij veel oudere vrouwen ook toenemende baardgroei e.d. (Toen ik in een grijs verleden in een bejaardentehuis werkte waren er heel veel oudere dames met ongelooflijk dun haar, maar wel haargroei op de kin e.d.).

Ik heb zelf overdacht of fyto-oestrogenen misschien een (gedeeltelijke) oplossing zouden zijn voor het "verdwenen" oestrogeen. Hoewel veel doktoren roepen dat fyto-oestrogenen flauwekul zijn, en "toch niets doen", ben ik daar zelf niet zo van overtuigd. Ze werken wel anders dan "normale" oestrogenen. Het schijnt dat een teveel aan F.O. gewoon wordt afgebroken, in tegenstelling tot synthetisch oestrogeen. Feit is, dat in veel landen waar het voedsel veel F.O. bevat, vrouwen beduidend minder overgangsklachten hebben en hun haar tot op hoge leeftijd behouden. Of dat nou alleen die F.O. zijn, is ook nog maar de vraag, want vaak is het hele voedingspatroon anders (vegetarisch, wel meer vis e.d., andere balans in koolhydraten/vetten/eiwitten).
Er schijnen zelfs volkeren te bestaan, waarin geen eens een woord voor "overgangsproblemen" bestaat. Ze zijn daar onbekend.

Dit soort dingen vind ik heel interessant, en ik vraag me eigenlijk nog steeds af of AGA bij mannen en vrouwen echt helemaal dezelfde oorzaak heeft.
Er zijn vrouwen die bij gebruik van de Diane-pil extra testosteron schijnen te gaan produceren als een soort "compensatie", waardoor je van de regen in de drup kunt komen. Volgens de paar verhalen op heralopecia.com was dit voornamelijk het geval bij vrouwen die die pil slikten bij huidproblemen, waarbij hij dus NIET voor haarproblemen werd voorgeschreven.
Ik ben zelf net gestopt met de Diane, en het viel me op dat mijn werkbrauwen in de laatste twee jaar begonnen te groeien als kool. Als ik er achteraf op terugkijk, heb ik ook pas tijdens het slikken van de Diane last gekregen van een "snorretje" (wel heel weinig, maar toch zo dat ik af en toe moest ontharen). Het kan natuurlijk ook met leeftijd te maken hebben e.d.
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2005, 12:30   #59
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
ik vraag me ook af of AGA bij mannen en vrouwen inderdaad exact dezelfde oorzaak heeft.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2005, 14:15   #60
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Ik vraag het me ook sterk af. Ook omdat je de laatste tijd veel meer over AGA bij vrouwen hoort, en het veel vaker voor lijkt te komen. Dat kan natuurlijk zijn omdat er meer openheid over dingen is, en er nu media zijn als internet waarop info uitgewisseld wordt.
Tijdens de laatste echo die er van me gemaakt is, vertelde de arts, dat de eierstokken bij een vrouw die de pil gebruikt min of meer "in ruste" zijn. Ze zijn ook kleiner. Er hoeft geen oestrogeen geproduceerd te worden, want die wordt kunstmatig toegevoegd.
Ook op buitenlandse fora lees je vaak dat er vrouwen zijn die juist door pilgebruik te maken krijgen met haaruitval. Misschien ligt dat toch aan het verschil tussen "natuurlijk" (lichaamseigen) oestrogeen en synthetisch oestrogeen. Zou "echt" oestrogeen misschien BETER beschermen tegen DHT???
Misschien wordt daardoor ook AGA soms getriggerd door het stoppen met de pil. De vrouw stopt, de oestrogeenspiegel daalt dramatisch, en de eigen oestrogeen- en progesteronproductie van het lichaam moet weer op gang komen. Er valt dus als het ware tijdelijk een gat waarin het testosteron een grotere rol gaat spelen.
Ik vind het eigenlijk wel een logische gedachtengang.
Georgie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie kan mij adviseren over gebruik fenasteride bij verstandelijk gehandicapt kind Marivon Haarproblemen bij vrouwen 3 20 januari 2006 15:57
Finasteride En Vrouwen lanne Medicijnen/haargroeimiddelen 1 14 september 2004 22:13
Finasteride en vrouwen Mattie Medicijnen/haargroeimiddelen 1 24 januari 2004 12:38
Finasteride bij vrouwen Nicky Medicijnen/haargroeimiddelen 8 7 juli 2003 09:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.