Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 juni 2004, 11:12   #1
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Een erfelijkheids onderzoekje.

Beste lieden,

Hoe is de erfelijkheid van AGA bepaald? Loopt het via de vader, of via de moeder, of beiden (waarbij er dus in ieder geval één een drager moet zijn)? Ik ben benieuwd hoe deze situatie zich onder ons manifesteert. Mijn vraag is: bevat de erfelijke bloedlijn van je vader kaalheid? En die van je moeder? Of allebei. Je kunt dan bijvoorbeeld kijken naar je ooms en/of neven en naar je beide opa's enzovoort.

In mijn geval komt AGA zowel voor via mijn vader als mijn moeder (haar vader en broers). Ook aan beide kanten vertonen neven van mij de verschijnselen. De één is verder dan de ander.

Dus kortom:

Vader: JA
Moeder: JA

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Haarmannetje
uw man met minder haar

P.S. Misschien is het wel handig om erbij te vermelden of AGA bij degenen die het hebben ook in een vroeg stadium begon/voltooid was. In mijn geval verschilt dat per persoon. De ene was reeds op zijn 30ste al kaal, de ander is nu op zijn 50ste nog bedekt (wel dun haar en inhammen).

Laatst gewijzigd door Haarmannetje; 5 juni 2004 om 11:15
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 13:03   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Vader: JA, op dezelfde leeftijd begonnen als bij mij (begin 20).
Moeder: NEE, mijn opa van 84 heeft nog fantastisch haar, hetzelfde met al mijn ooms van moeders kant. Ook in de familie van mijn oma van moeders kant komt AGA niet voor.

Met andere woorden: ik heb pech gehad, vooral als je bedenkt dat de haargenen meestal via de moeder gaan. Bij mij dus uitgerekend niet Mijn broer heeft wel duidelijk de haargenen van mijn moeder en hij heeft dan ook dat supermooie, nooit-uitvallende wonderhaar

Laatst gewijzigd door Tiuri; 5 juni 2004 om 13:06
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 13:33   #3
Andastra
HaarWeb lid
 
Andastra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Kortrijk, België
Berichten: 439
Vader: NEE Grootvader: NEE Grootmoeder: NEE
Moeder: NEE Opa: JA (al heel vroeg) Oma: NEE


=> pffffffffffft, nt eerlijk dat ik het wél heb
__________________
's Morgens en 's avonds 1ml Minoxidil 2% sinds 16.04.'04
Nizoral om de 3 dagen sinds 18.06.'04
Diane35 sinds 22.09.'04
Andastra is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:01   #4
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Trouwens, kun je zien van wie je de haargenen hebt aan de hand van kleur en structuur bijvoorbeeld? Dus dat het zo is, dat alle haareigenschappen van één ouder komen? Bijvoorbeeld: vader heeft bruin en dik haar en is kalend, moeder heeft blond en fijn haar. Zoon krijgt van zijn vader het bruine en dikke haar. Impliceert dat dan ook dat de zoon te maken krijgt met kaal worden?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:02   #5
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Met andere woorden: ik heb pech gehad, vooral als je bedenkt dat de haargenen meestal via de moeder gaan.
Dat zeggen sommigen wel inderdaad, maar is dat zeker? Is het echt wetenschappelijk vastgesteld, dat de moeder zwaarder weegt in deze?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:04   #6
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Dat zeggen sommigen wel inderdaad, maar is dat zeker? Is het echt wetenschappelijk vastgesteld, dat de moeder zwaarder weegt in deze?
Ja .
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:09   #7
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Ja .
Is daar een bron van en hoe verklaar je dan de gevallen waarin de zoon wel kalend is, de vader ook en de mannelijke familieleden van de vader ook, terwijl aan moeders kant geen enkel geval bestaat?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 15:03   #8
SjonKanon
Shut up, you fool!
 
SjonKanon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Locatie: Den Haag
Berichten: 85
Laten we even ontopic blijven en 1 onderzoek tegelijk doen:

Vader: JA
Moeder: JA


Vader was op zijn 25-30 helemaal kaal. Alle mannen aan mijn moeders kant hebben inhammen en die begonnen ook al in de 20er jaren.
__________________
Status
19 jaar, NW 2

Regime
sinds 06-06-2004 Weleda Rozemarijn Shampoo
sinds 04-05-2004 Biegist (Kruidvat)
sinds 04-05-2004 Rooscure shampoo
sinds 11-04-2004 1 mg finasteride (Propecia)
sinds zomer 2003 Dagravit Totaal 30 Multivitaminen
SjonKanon is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 15:09   #9
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Vader: Nee
Moeder: Ja.

Een neef aan mijn moeders kant is pas 24, maar al een NW 5 ofzo.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 15:20   #10
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Het erfelijke materiaal zit het meest in de eicel. De zaadcel heeft weinig erfelijk materiaal, het bepaalt vrijwel alleen het geslacht, ze bestaan dan alleen uit X en Y-chromosomen.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 15:26   #11
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Ik ga m'n moeder de schuld geven. Muts...
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 15:44   #12
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Die genen zitten dus ergens tussen die spiralen in de celkernen en wachten hongerig op DHT. In dit geval is het beter om als meisje op de wereld te komen.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 16:06   #13
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Het erfelijke materiaal zit het meest in de eicel. De zaadcel heeft weinig erfelijk materiaal, het bepaalt vrijwel alleen het geslacht, ze bestaan dan alleen uit X en Y-chromosomen.
Hoe komt het dan dat zonen vaak wel meer op hun vader lijken, dan op hun moeder?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 16:34   #14
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Hoe komt het dan dat zonen vaak wel meer op hun vader lijken, dan op hun moeder?
Het Y-chromosoom, dat je van je vader erft, zorgt voor de mannelijke ontwikkeling en eigenschappen in de foetus (waar DHT ook een belangrijke rol speelt). Elk menselijke cel heeft 23 paren chromosomen (dus 46 chromosomen), waarvan de 23e paar geslachtschromosomen zijn (XX of XY).De overige 22 paren noemt men '' autosomen ''. Het Y-chromosoom, die je van je vader doorkrijgt, zorgt voor de geslachtelijke ontwikkeling, zoals zware baardgroei, borsthaar, AGA etc, zo kun je bepaalde eigenschappen overnemen van je vader. Het kan zijn dat die genen, die verantwoordelijk zijn voor AGA, in de autosomen (van je moeders kant dus) zitten en geactiveerd worden door het Y-chromosoom (van je vaders kant, door 5-alpha-reductase).

Laatst gewijzigd door DHTkiller; 5 juni 2004 om 17:00
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juni 2004, 09:57   #15
flyehigh1987
HaarWeb lid
 
flyehigh1987's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 97
Het onderstaande artikel vond ik op http://nj.essortment.com/malepatternbal_rcad.htm . Ik vraag me af of het (mijn inhammen) echt van de moeders kant komt, omdat juist mijn vaders kant aan kaalheid lijdt en mijn moeders kant het haar in ieder geval tot hun 45e houdt.



Male pattern baldness
Male Pattern Baldness is hereditary, you get it from your mother! The explaination is genetic and linked to your mother's X-Chromosome.
Male Pattern Baldness is hereditary, you get it from your mother! The explaination is genetic and linked to your mother's X-Chromosome. There is also an explaination of how your mother got the gene! There is currently a popular commercial on television talking about a hair loss prevention product that is stronger than heredity. The commercial has a young man who talks about his father, who like most men in his family, was bald by 30. The commercial is both right and wrong, Male Pattern Baldness is hereditary and you get it from your mother!


The explanation is that the genetic reason for Pattern Baldness is linked to your mother's X-Chromosome. Everyone get one-half of their genetic make-up from their mother and their father. The final chromosome pair of the 23 pairs is the sex determining set. While males are XY and females are XX the determination of an individuals sex is made by the father. It is the father who gives either the X chromosome, which matches with the womans X resulting in XX and a female child or the Y chromosome which joins with the womans X resulting in an XY match and a male child. It is the X chromosome or female sex chromosome that contains the gene for Male Pattern Baldness.


Since men have only one X chromosome, the gene for baldness is a single expression gene that shows up because there is no possible dominant gene to suppress what would normally be a recessive or hidden characteristic. Since Male Pattern Baldness gene is only on the X chromosome and men can only get that chromosome from their mothers, it is simple to see how this type of baldness is passed from mother to son.


The fact that it seems that men in families often have many generations of bald men tend to make this explanation of hard to believe, yet genetics explain it. Male Pattern Baldness is a condition that as previously stated is on a gene on the X chromosome. Since this form of baldness is recessive, it will be hidden if only one of the dominant genes is present. Since women have the XX chromosome pair, baldness will not occur unless both chromosomes have the recessive gene that causes baldness. A woman could have one of three genetic conditions:


Both X chromosomes with normal gene represented by Xn Xn this would appear as normal. One normal and one baldness gene on the X chromosome pair represented by Xn Xb, this would appear as normal. Both X chromosomes with the baldness gene represented by Xb Xb, this would appear as a woman with pattern baldness



Given these three female genetic possibilities there are 4 possibilities for male offspring:


1 for the first woman - 1 normal male XnY

2 for the second woman 1 normal/ 1 bald male XnY / XbY

1 for the third woman 1 bald male XbY


Once a male is born with the baldness gene he automatically passes it on to all his female offspring. If his mate is normal with the gene for baldness (Xn Xb) each female child born has a 50-50 chance of being born with male pattern baldness. This is because bald men can only give the Xb gene. This causes bald men to pass the gene and deplete the stock of Xn Xn females. This is how the women are able to keep producing males with pattern baldness. In total population about 30% of all females are Pattern Bald.


Below is a set of charts that illustrate the pattern.


Key Xn = normal Xb = Pattern Bald

XX = female XY = male


Normal Male Normal Female


Xn Xn


Xn Xn Xn Xn Xn

Y XnY XnY

Results All Normal




Normal Male Female recessive


Xn Xb


Xn Xn Xn Xn Xb

Y XnY XbY

Results: 2 normal females (one with trait for baldness) 1 normal male 1 bald male



Bald Male Female recessive


Xn Xb


Xb Xn Xb Xb Xb

Y XnY XbY

Results: 1 normal females(with trait for baldness) 1 bald female 1 normal male - 1 bald male



Bald Male Bald Female


Xb Xb


Xb Xb Xb Xb Xb

Y XbY XbY

Results: All Bald
flyehigh1987 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.