Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Overige (haar)discussies > Overige (haar)discussies - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 september 2004, 18:23   #1
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
haaruitval en malariamedicijnen

Een vriend van mij kreeg op wereldreis met enorm haarverlies te kampen. Daarvoor was hij niet/ nauwelijks kalend, maar na terugkomst (half jaar) was hij hard getroffen. Hij vroeg zich af of het misschien door de malariamedicijnen kwam. Bij mij zelf bemerkte ik voor het eerst dat ik veel haar verloor toen ik een jaar geleden in Zuid-Amerika was. En inderdaad, ik slikte toen malariapillen. Heeft iemand hier ervaring mee?
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2004, 20:03   #2
Renegade
HaarWeb lid
 
Renegade's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 18
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jongen25
Een vriend van mij kreeg op wereldreis met enorm haarverlies te kampen. Daarvoor was hij niet/ nauwelijks kalend, maar na terugkomst (half jaar) was hij hard getroffen. Hij vroeg zich af of het misschien door de malariamedicijnen kwam. Bij mij zelf bemerkte ik voor het eerst dat ik veel haar verloor toen ik een jaar geleden in Zuid-Amerika was. En inderdaad, ik slikte toen malariapillen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ok, herstart van een oude thread. Ik zocht op 'malariapillen' en kwam hier terecht. Dit vind ik dus weer vervelend nieuws. In de bijsluiter van Malarone staat inderdaad als bijwerking haaruitval. Weer een probleem erbij. Want wie gaat er weer naar Kenia? Jawel, ik. Propecia en Malerone, weet iemand daar meer van. Ik heb het wel gemeld bij de GGD dat ik propecia gebruikte, maar die vrouw van de GGD wist totaal niet wat propecia was, en van finasteride had ze ook al niet gehoord. Toen ze hoorde dat het een haargroeimiddel was, leek ze het helemaal weg te wuiven als zijnde onbelangrijk. Toch...als het ene product als bijwerking haaruitval heeft en de andere de groei juist moet stimuleren, denk ik wel eens dat ik teveel met mijn lichaam zit te rotzooien en dat ik dingen in de war schop.

Af en toe denk ik wel eens, waar ben ik aan begonnen. Vorig jaar was mijn regimen gewoon nog cola en drop. Tegenwoordig gebruik ik allerhande middeltjes die ik best eng vind. Maar goed, ik dwaal af...iemand verstand van malariapillen i.c.m. propecia?
Renegade is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2006, 18:14   #3
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Ik ga misschien deze zomer voor 1 of 2 maanden naar Afrika en ik zal hiervoor malariapillen moeten gaan slikken. Nu schrok ik mij dood toen ik las dat dit voor haaruitval kan zorgen. Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Er zijn twee soorten malariapillen: malarone en lariam. Malerone is een lichte variant die je iedere dag moet slikken. In de bijsluiter staat bij bijwerkingen "zeer zelden": haaruitval (stopt als u ophoud met slikken). De zware pil heet lariam en deze moet je 1 keer per week slikken. In de bijsluiter staat bij mogelijke bijwerkingen: haaruitval, kaalheid (=alopecia).

Nou hier schrok ik wel enorm van! Er staat "mogelijke bijwerkingen" en niet eens "zeer zelden"! Ik vind het begrip "haaruitval, kaalheid (=alopecia)" nogal vaag. Houdt dit een Tellogeen Effluvium in, of is Lariam daadwerkelijk AGA bevorderend of AGA versterkend? Weet iemand hier iets van af of heeft hij/zij ervaring met Malerone en/of Lariam?

Alvast bedankt!

Guoy
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2006, 11:37   #4
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Ik heb ervaring met Lariam, en ik vind het een verschrikkelijk middel. Heb het twee keer geslikt: ιιn keer zonder problemen, ιιn keer met heel veel problemen: slapeloosheid, hallucinaties, duizeligheid, sterke overgevoeligheid voor zonlicht en meer. Het is een van de slechtste malariaprofylaxes die er bestaan, volgens de tropenarts die mijn man behandeld heeft voor malaria. Mijn man kreeg twee soorten malaria ondanks voorbeeldig slikken van Lariam.

Ik zou echt gaan voor Malarone.

In combinatie met haaruitval zou ik het verder niet weten. Daar heb ik in combinatie met Lariam geen last van gehad.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2006, 14:32   #5
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
Ik ben 3 jaar geleden een jaar naar azie geweest en heb toen ook een periode Larium geslikt, wat een bocht was dat! Kreeg er extra haaruitval van, maar merkte overigens geen verminderde haardichtheid en ik ging echt raar dromen! Ik denk wel als je geen last van aga hebt en je gaat larium slikken, dan het haar wat uitvalt, gewoon weer terug komt!
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2006, 14:45   #6
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Je moet achterhalen waarom malariamedicijnen voor haaruitval zorgen. Dus wat er op cellulair niveau gebeurt, misschien kun je aan de hand daarvan iets nemen wat die bijwerking van het malariamedicijn weer tegengaat.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2006, 15:30   #7
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Er zijn twee soorten malariapillen: malarone en lariam. Malerone is een lichte variant die je iedere dag moet slikken. In de bijsluiter staat bij bijwerkingen "zeer zelden": haaruitval (stopt als u ophoud met slikken). De zware pil heet lariam en deze moet je 1 keer per week slikken. In de bijsluiter staat bij mogelijke bijwerkingen: haaruitval, kaalheid (=alopecia).
Wat ze met 'haaruitval, kaalheid (=alopecia)' bedoelen is mij ook een raadsel. Alopecia betekent strikt gezien gewoon haaruitval, en dat is van wel meer medicijnen een bijwerking. Het feit dat ze hier ook 'kaalheid' noemen vind ik wel apart, want je zult niet zo snel kaal worden van tijdelijk wat extra haaruitval. Al met al denk ik toch dat het vrij onschuldig is en dat de eventuele haaruitval ook zal stoppen als je met het middel stopt.

Maar wat er bij malarone staat is toch totaal niet alarmerend? Als je al last krijgt van deze bijwerking (zeer zelden) dan stopt de uitval weer als je met het middel stopt. Niks aan de hand dus. Ik zou die gewoon nemen voor alle zekerheid, dan weet je zeker dat je haren de afrika-reis zullen overleven.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgiλ
Haarwoordenboekje • Huishoudelijk reglement • Suggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2006, 21:52   #8
Marit
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2004
Locatie: brabant
Berichten: 117
Lariam moet je zeker niet slikken, tenzij je graag zwaar depressief op vakantie wilt. Gelukkig had ik 't een week voor vertrek naar Afrika thuis uitgeprobeerd en na 'n week doodongelukkig (ik dacht dat iedereen in m'n omgeving dood zou gaan enzo) was 't precies voorbij op 't moment dat ik vertrok. Malerone heeft minder bijwerkingen en kaal ben ik toch al, dus dat kan ik er niet meer van worden hahaha!
Maar ik moet bekennen dat ik geen consequente slikker ben. In de meeste landen in Afrika en Azie heb ik ze bij voorbaat al niet ingenomen en als ik ze wel slikte dan maakte ik de kuur nooit af.
Marit is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 21:00   #9
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Hee bedankt voor alle reacties! Ja ik zit helemaal te flippen. Ik had wel zin om naar Kenia te gaan, maar op dit moment kan ik mijn AGA wel onder controle houden en ik heb er geen extra "kaalheid" voor over. Die bijsluiters zijn echt super vaag en ik ga denk ik ook een mail sturen naar mijn apotheker en de ggd. Kijken of zij er wat vanaf weten. Zoals Jaapie al zegt: wat is reden is van de haaruitval? Als het een TE zal zijn, zal dit toch wel meevallen? Dan groeit het daarna weer terug. Als het hyperandrogeen is en m'n haarzakjes ineens enorme hoeveelheden DHT te verduren krijgen dan kan ik me voorstellen dat het voor "kaalheid" zorgt. Als Malarone of Lariam voor DHT verhoging zorgen dan ga ik absoluut niet die pillen slikken en naar Kenia. Als het voor tijdelijke haaruitval zorgt die totaal los staat van AGA dan vind ik het niet zo erg dat er wat haar uitvalt en vervolgens weer terug groeit.

Als iemand enig idee heeft of malariapillen echt "slecht" zijn voor je haar en kaalheid veroorzaken OF enkel een TE veroorzaken, dus tijdelijke haaruitval over het gehele hoofd, laat het me dan please please weten. Zou ik me een stuk minder zorgen maken.

Maar bedankt nog voor de reacties en ik hoop dat iemand nog antwoord heeft op de laatste vraag.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 21:04   #10
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Oh ja! Ik vroeg me ook af, voor de mensen die wel eens Malarone of Lariam hebben geslikt, hoe lang ze deze medicijnen hebben geslikt? Het aantal maanden van slikken lijkt me ook wel van belang. Ik zou voor 9 weken gaan (2 maanden), maar dit scheelt nogal met een wereldreis van 9 maanden! Ik vroeg me af hoe jullie denken dat de tijd van slikken invloed heeft op de (eventuele) haaruitval.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 21:12   #11
Marit
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2004
Locatie: brabant
Berichten: 117
Wow, da's wel 'n lange vakantie! Gaaf zeg! 'k Zou mijn levensplezier toch echt niet laten afhangen van eventueel nog wat haar verlies. Als je later in 't bejaardenhuis zit met nog 'n plukje gekoesterd haar, maar je hebt niets van de wereld gezien omdat je geen malariapillen wilde nemen, dan denk ik dat je spijt gaat krijgen als haren op je hoofd! haha!

'k Heb ooit paludrine 't langst geslikt, misschien wel 2 weken van de 4 die ik toen op reis was (terwijl je die eigenlijk ook nog na thuiskomst 'n paar weken door moest slikken), maar wat ik al schreef; ik ben dat snel zat al dat slikken. Bovendien word ik niet vaak gestoken en smeer me in met deet 40% en draag in de avond lange mouwen en pijpen.
Marit is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 21:28   #12
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees
Ik ben 3 jaar geleden een jaar naar azie geweest en heb toen ook een periode Larium geslikt, wat een bocht was dat! Kreeg er extra haaruitval van, maar merkte overigens geen verminderde haardichtheid en ik ging echt raar dromen! Ik denk wel als je geen last van aga hebt en je gaat larium slikken, dan het haar wat uitvalt, gewoon weer terug komt!
Het probleem is dat ik wel last heb van AGA. Ik weet niet hoe het hierop zal reageren. Ik ga geen lariam doen, maar ALS ik ga misschien malarone.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2006, 21:34   #13
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marit
Wow, da's wel 'n lange vakantie! Gaaf zeg! 'k Zou mijn levensplezier toch echt niet laten afhangen van eventueel nog wat haar verlies. Als je later in 't bejaardenhuis zit met nog 'n plukje gekoesterd haar, maar je hebt niets van de wereld gezien omdat je geen malariapillen wilde nemen, dan denk ik dat je spijt gaat krijgen als haren op je hoofd! haha!

'k Heb ooit paludrine 't langst geslikt, misschien wel 2 weken van de 4 die ik toen op reis was (terwijl je die eigenlijk ook nog na thuiskomst 'n paar weken door moest slikken), maar wat ik al schreef; ik ben dat snel zat al dat slikken. Bovendien word ik niet vaak gestoken en smeer me in met deet 40% en draag in de avond lange mouwen en pijpen.
Ik zou mijn levensplezier inderdaad niet van AGA moeten laten afhangen, maar ik vraag me af hoeveel plezier ik heb als ik twee maanden in Afrika zit en het medicijn wat ik slik AGA bevorderend is. Ik heb trouwens al een keer Afrika gezien en ook al best wat van de wereld. Het is dus niet zo dat ik een unieke kans laat liggen. Het is ook overigens geen vakantie, maar voor school. Een veldwerk wat ik hier kan doen maar ook in Afrika. Maar ja, ik moet er dus achter zien te komen of malariapillen AGA bevorderend zijn of niet. Geen idee.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2006, 08:07   #14
Marit
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2004
Locatie: brabant
Berichten: 117
Ben jij 'n doelwit van muggen? Je kunt ook net als ik gewoon niet slikken natuurlijk. En deet smeren en onder 'n klamboe slapen enzo. 'k Heb volgens mij al wel zeker 10 landen bezocht waar malaria heerst terwijl ik niets slikte of in elk geval m'n kuur niet afmaakte. En nog nooit malaria gehad.
Marit is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2006, 10:56   #15
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marit
Ben jij 'n doelwit van muggen? Je kunt ook net als ik gewoon niet slikken natuurlijk. En deet smeren en onder 'n klamboe slapen enzo. 'k Heb volgens mij al wel zeker 10 landen bezocht waar malaria heerst terwijl ik niets slikte of in elk geval m'n kuur niet afmaakte. En nog nooit malaria gehad.
Marit, dit vind ik dus ongeveer het stomste wat je kunt doen. Mijn man heeft malaria tropica opgelopen (overigens ondanks slikken), en het is een zeer ernstige ziekte die binnen 24 uur dodelijk kan zijn. Omdat hij wel een profylaxe had geslikt viel de ernst van de aanval gelukkig mee en is hij er met een zeer zware medicijnkuur gelukkig vanaf gekomen. Een vriend van ons (een notoire 'niet-slikker', was allemaal niet nodig), heeft ook door malaria tropica en de daarbij optreden extreem hoge koortsen een hersenbeschadiging opgelopen en is voor de rest van zijn leven gehandicapt.
Er zijn meer mensen die niet slikken 'omdat het allemaal wel meevalt'. Zeker in gebieden met tropica zou ik dat risico absoluut niet willen nemen.
Er IS een profylaxe, dus waarom zou je erger niet voorkomen?
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stress en haaruitval rickie rick AGA - Algemeen 97 12 mei 2011 14:54
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 11:57
de pil en haaruitval marion Haarproblemen bij vrouwen 105 15 september 2007 01:41
Haaruitval begint weer na het stoppen van voedingssuplement? Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 15 13 september 2003 14:19
Extra (tijdelijke?) haaruitval door fina ??! Alecx Medicijnen/haargroeimiddelen 8 27 januari 2003 14:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.