Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 januari 2007, 22:48   #1
1baardaap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Berichten: 20
Ethiek, haaruitval en zorgwet

Dag mensjes. IK probeer door ervaring en compilatie uit verschillende threads structuur te krijgen een een kloppend verhaal samen te stellen m.b.t. het probleem Haaruitval. Uiteindelijk is het de bedoeling een verhaal voor mezelf en anderen samen te stellen dat gebruikt kan worden een zorgverzekeraar, doctor of dermatoloog bewust te maken van de ernst van het probleem. Spui vooral uw mening en vul aan....

1 Hoofdhaar heeft een functie. Hoofdhaar beschermt niet alleen tegen klappen of stoten, maar ook tegen temperatuursverschillen. Zo kunnen de hersenen beschadigd raken bij een temperatuurverschil van 3°C. De luchtlaag die de haren vasthoud beschermt tegen oververhitting en onderkoeling. Verder kan het zweet opvangen en de kwetsbare hoodhuid tegen verbranding door de zon beschermen.

2 Onontkenbaar psychische gevolgen. Dun haar ziet over het algemeen minder verzorgd uit en je wordt als minder vitaal gezien. Haar kan je gezondheid weerspiegelen. Ook al heb jezelf vrede gevonden met je haaruitval, in partnerkeuze en carriere komt het je niet ten goede. (Het kan hooguit niets uitmaken, maar in de overgrote meerderheid van de situaties ben je benadeeld). Zelfs al kan een psycholoog voor veel geld en moeite je gevoel voor eigenwaarde geven, mensen beoordelen de medemens altijd (bewust dan wel onbewust) op basis van genetische /zichtbare fysieke eigenschappen en leiden daar persoonlijkheid of vitaliteit vanaf.

3 Culturele acceptatie? Er zijn de laatste jaren pas middelen ontdekt die echt werken.
a Mensen accepteren dat ze grof belazerd worden met de prijs die ze betalen moeten uit schaamte om veel aandacht te vestigen op hun "probleem".
b Het is moeilijk om serieus genomen te worden, omdat pas deze generatie finasteride als bewezen werkzaam middel aan het licht is gekomen. Cultureel gezien word het sinds kort effectieve bestrijding van haaruitval mogelijk en is het niet meer "normaal" dat je je haar uit laat vallen. Vroeger kon je alleen een ziekefonds brilletje vergoed krijgen, Tegenwoordig net zo wel contactlenzen.

4 Bewezen werkende en gangbare medicatie. Als gangbare medicatie wordt finasteride (tegen verdere uitval) en minoxidil (voor hergroei) voorgeschreven. UIt ethische overweging wil mijn dermatoloog geen proscar voorschrijven (Gratis of goedkoper) en vind dat ik propecia moet kopen als ik het de moeite waard vind. Proscar is voor mensen met fysieke klachten en propecia is enkel cosmetisch. DUH! voortredenerend op die ethiek stel ik dat brandwonden behandeling of tandverzorging ook enkel cosmetisch zijn.
a. 1 mg finasteride propecia is 1/3 duurder dan 5 mg proscar, dus in totaal zo'n zeven keer zo duur. Finasteride gebruik kost nu zo'n 650 euro per jaar, en een wondermiddel is het zeker niet. In mijn geval zou 650 euro plus 100 euro aan minoxidil ongeveer 7,5 % van mn jaarinkomen kosten.(jaja, lach me maar uit).
b. Het is de functie van het nieuwe zorgstelsel dat verzekeraars samen met overheid en geneesmiddelenproducenten tot acceptabele prijzen komen. Als een geneesmiddel buiten het zorgstelsel valt kan een producent doen wat hij wil. Een particulier alleen begint hier weinig tegen. De producent die het patent op finasteride heeft, heeft als bijwerking van het bestrijden van postaatklachten ontdekt dat haaruitval geremd kan worden met het middel. Hier is geen groot ontwikkelingsonderzoek voor uitgevoerd hoeven worden. Omdat mensen met haaruitval terecht zwaar tillen aan hun situatie (zeker op jonge leeftijd) kunnen zij flink uitgezogen worden voor propecia. (Blijkbaar exact hetzelfde product als proscar.)
DAMN dat is ethisch!

Proscar en propecia gelijk???????????????
(Scheikundige, medicus, apotheker......Antwoord??)
Een paar punten om op te letten m.b.t. het delen in vieren van de tablet Proscar, met een paar plausibele antwoorden i.v.m. veiligheid en werkzaamheid. (hoewel ik geen zekerheid in pacht heb).
1. Poscar en propecia hebben exact dezelfde ingredienten. Dat is finasteride als werkzame stof en vulmiddel. Alleen bevat proscar 5 mg en propecia 1 mg finasteride.
2. samenstelling.
Propecia en proscar hebben een homogene samenstelling. D.w.z vulmiddel en finasteride zijn perfekt verdeeld in de tablet. Indien de tabletten niet per tablet apart gemend worden moet dit ook wel. En ik ga ervanuit dat ze massaal geproduceerd worden. Dit leidt ertoe dat proscar gewoon in vieren gedeeld kan worden en dat alle vier de delen 1,25 mg. finasteride bevatten. (Scheikundige, medicus, apotheker......Antwoord??)
3. Beschermlaag.
als men een proscar tablet in vieren snijdt verliest deze tablet zijn beschermlaag. Meldingen worden gedaan van maagklachten als gevolg van het (te snel) uiteenvallen van de tablet in de maag en gevaren voor zwangere vrouwen bij direct kontact. Weet niet of het zo.n vaart loopt gezien het grote aantal gebruikers dat geen klachten heeft.
4. Dosering.
Vierendelen van proscar (in vijven delen is te moeilijk) zorgt voor een iets grotere dosering 1,25 ipv. 1mg finasteride. Gezien aan mensen van 50 kg net als aan mensen van 100 kg gewoon 1 mg wordt voorgeschreven, denk ik niet dat hier veel gevaar aan kleeft.
5. Werkzaamheid.
Een nog open vraagstuk voor mij is of het vierendelen van proscar invloed heeft op de werking van de tablet. Een beschermlaag bij bijvoorbeeld propecia nog intakt bij inname en de aanwezige hoeveelheid vulmiddel kan invloed hebben op hoe langzaam een tablet in de maag wordt afgebroken. Gezien de halveringstijd van de werking van een tablet vraag ik me af of dit niet een groot nadeel is van het delen van proscar?!

ANTWOORD IEMAND???!!?
1baardaap is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2007, 15:24   #2
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Een heel verhaal....
Je aanhef 'Dag mensjes' vind ik persoonlijk nogal kinderachtig.

Verder: er leven hele volksstammen mensen die gezond en gelukkig kaal zijn. Ik zie dan ook geen reden tot vergoeding op basis van bepaalde dingen die jij schrijft.

Iedereen krijgt in dit leven bepaalde dingen voor de kiezen. Voor vele mannen, en sommige vrouwen, is kaal worden daar een van. Deal with it.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2007, 16:37   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Ik vind 't wèl oneerlijk ten opzichte van haaruitvalpatiënten dat baby's en kleuters met hazelip en/of flaporen zo snel mogelijk gratis geholpen worden en dat ook plastische chirurgie van brandwonden e.d. vergoed wordt. Ook krijgen duizenden jongelui gratis orthodontie, waardoor zij de rest van hun leven met een Hollywood-smile kunnen stralen. En buitenlanders die hier komen met een volledig verrot gebit, krijgen subiet gratis een kunstgebit.

Voor zover mogelijk wordt in NL in ieder geval iedereen met een erfelijke afwijking gratis geholpen en AGA is erfelijk.
Correct me if I'm wrong.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2007, 16:48   #4
Bas6562
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 261
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Een heel verhaal....
Je aanhef 'Dag mensjes' vind ik persoonlijk nogal kinderachtig.
Ik vind t ook nogal kinderachtig dat jij dit zegt dan ..overigens ga ik er vanuit dat je t als grapje bedoelde
Bas6562 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2007, 17:34   #5
tellmemore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 436
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas6562
Ik vind t ook nogal kinderachtig dat jij dit zegt dan ..overigens ga ik er vanuit dat je t als grapje bedoelde
Helemaal mee eens! Ik hoop echt dat het een grap is voor jezelf (Georgie)...

Verder goed initiatief om alles eens op een rijtje te zetten! In onze samenleving worden een hoop cosmetische correcties vergoed! Misschien is het tijd om genetisch haarverlies daar ook aan toe te gaan voegen! Helaas moet daat wel genoeg draagkracht voor zijn aangezien het al eeuwen een ingeburgerd fenomeen is...

Ergens snap ik je dermatoloog ook wel dat hij je geen proscar voorschrijft het bedrijf achter Propcia moet ook zijn geld terug verdienen aan het onderzoek dan men naar haarverlies en finasteride heeft gedaan! Het moet lonend blijven voor bedrijven om naar bestaande stoffen onderzoek te doen en medicijnen op de markt te brengen (denk aan dutasteride case).
__________________
Intern
(07.2005 - 4.2011 1/4 Proscar (1.25 mg finasteride) per dag)

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015


tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2007, 18:11   #6
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
[quote=tellmemore]Het moet lonend blijven voor bedrijven om naar bestaande stoffen onderzoek te doen en medicijnen op de markt te brengen quote]

Yup, helemaal mee eens, maar lonend is iets anders dan woekerwinsten maken.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2007, 20:47   #7
tellmemore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 436
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna
Yup, helemaal mee eens, maar lonend is iets anders dan woekerwinsten maken.
Inderdaad woekerwinsten mogen ze niet maken maar vergeet niet hoeveel miljoenen zo'n trail wel niet kost! Ik ben het wel met je eens dat propecia exorbitant duur is op dit moment in vergelijking met proscar. Ook gezien het feit dat het geen volledig traject was opdat proscar al op de markt was en het feit dat het al een poos op de markt is zou je verwachten dat de prijs ondertussen al lager zou liggen!
Maar misschien een troostende gedachten dat je apotheker (met zijn gehele gezin) op Aruba heeft kunnen genieten tijdens een cursus van een of andere fabrikant...
__________________
Intern
(07.2005 - 4.2011 1/4 Proscar (1.25 mg finasteride) per dag)

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015


tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2007, 11:02   #8
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas6562
Ik vind t ook nogal kinderachtig dat jij dit zegt dan ..overigens ga ik er vanuit dat je t als grapje bedoelde
Dag mensjes?!?!?! Ben ik een kleuter of een dwerg of zo (en hiermee wil ik natuurliek niemand beledigen).
Ik vind dit in dezelfde categorie vallen als mensen die hun partners 'mijn vrouwtje' of 'mijn mannetje' noemen.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2007, 13:07   #9
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Dag mensjes?!?!?! Ben ik een kleuter of een dwerg of zo (en hiermee wil ik natuurliek niemand beledigen).
Ik vind dit in dezelfde categorie vallen als mensen die hun partners 'mijn vrouwtje' of 'mijn mannetje' noemen.
Laat je humeur eens thuis .
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2007, 13:25   #10
Balou
HaarWeb lid
 
Balou's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2006
Berichten: 546
Dit is inderdaad wel bizar overdreven, vrouwtje...
__________________
Gebruikt:
1x per week duta 0,5
6x per week fina 1,25
2x per dag minox foam
dagelijks/om de dag nizoral shampoo

Gebruikt in het verleden:
spectral DNC, miconazol nitraat, S5 spironolactone creme, ASC-J9, afwisselende doses finasteride en dutasteride.

Status:
08/2006: Geen last van inhammen, licht doorkomende huid op kruin, dunner geworden haar bovenop.
02/2007: Kruin lijkt dichter, frontaal lichte achteruitgang wat betreft haardensiteit.
10/2007: Haaruitval in getale gelijk. Situatie op kruin prima, zeer tevreden zelfs. Hoop op behoud, wellicht verdikking, van huidige haarlijn.
04/2008: Steady
10/2008: Tevreden, nog weinig op Haarweb en dat is een goed teken.
01/2011: Prima bosje haar.
05/2016: Nog steeds goede bos haar, 10 jaar na begonnen te zijn met allerlei middeltjes.
Balou is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2007, 15:18   #11
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevin
Laat je humeur eens thuis .
Mannetje: humeur aanwezig! Gezond en wel!
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2007, 18:50   #12
1baardaap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Berichten: 20
pfffffffffff

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Een heel verhaal....
Je aanhef 'Dag mensjes' vind ik persoonlijk nogal kinderachtig.

Verder: er leven hele volksstammen mensen die gezond en gelukkig kaal zijn. Ik zie dan ook geen reden tot vergoeding op basis van bepaalde dingen die jij schrijft.

Iedereen krijgt in dit leven bepaalde dingen voor de kiezen. Voor vele mannen, en sommige vrouwen, is kaal worden daar een van. Deal with it.
Het mooie is dat gevoel voor ironie, sarcasme etc. bij kinderen nog heel slecht ontwikkeld is. Verder zouden de mensen die jij kent nog gezonder en gelukkiger zijn als ze een keuze hadden om wel of niet kaal te zijn. Bless them. WTF deal with it. what zoek je dan hier? Tenzij je bedoelt actie ondernemen (wat de woorden ook zouden kunnen betekenen).

Verder is het zo dat ik op zoek ben naar plausibele constructieve opmerkingen en aanmerkingen. Vandaar ook een nieuwe thread, omdat de info over het forum verdeelt is en behoorlijk ontspoort hier en daar en derhalve het dagen kost om hier je weg te vinden.

straks verder, heb nu geen tijd meer. Excuseer
1baardaap is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2007, 20:00   #13
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1baardaap
Het mooie is dat gevoel voor ironie, sarcasme etc. bij kinderen nog heel slecht ontwikkeld is. Verder zouden de mensen die jij kent nog gezonder en gelukkiger zijn als ze een keuze hadden om wel of niet kaal te zijn. Bless them. WTF deal with it. what zoek je dan hier? Tenzij je bedoelt actie ondernemen (wat de woorden ook zouden kunnen betekenen).

Ik neem zelf wel degelijk actie, anders kwam ik hier niet, en stond mijn regimen niet onder mijn posts.
Overigens: ik geloof niet dat iemand per definitie gezonder en gelukkiger wordt door het maken van keuzes. Soms schuift het leven wat op je pad, waarmee je moet leren leven als er niets aan te veranderen is. Dat heet levenskunst.
Ik denk dat kaal zijn of niet-kaal zijn weinig te maken heeft met geluk, tenzij (en dat zie hier helaas nogal eens), zo ongeveer alle frustraties worden opgehangen aan de ontbrekende haardos.

Verder is het zo dat ik op zoek ben naar plausibele constructieve opmerkingen en aanmerkingen. Vandaar ook een nieuwe thread, omdat de info over het forum verdeelt is en behoorlijk ontspoort hier en daar en derhalve het dagen kost om hier je weg te vinden.

straks verder, heb nu geen tijd meer. Excuseer
Er staan hier veel informatie, dat klopt. Veel info is gebundeld, zoals bijvoorbeeld in het Haarwoordenboekje. Daarnaast is er een 'voorstelrubriek'. Zo moeilijk is het allemaal niet te vinden.

Overigens is goede tandverzorging essentieel voor de gezondheid. Ook brandwonden kunnen lichamelijke klachten geven, door verlies aan mobiliteit e.d.

Mijn eigen man is al 30 jaar zo kaal als een biljartbal, en heeft geen last van hersenbeschadingen door de temperatuurverschillen, en ook niet van oververhitting en onderkoeling. Je probeert hier appels met peren te vergelijken en kaalheid in het medische vlak te trekken, waardoor er recht zou moeten ontstaan op een vergoeding. Nogal onzinnig.

En als jij 'dag mensjes' een leuke aanhef vindt: vooral mee doorgaan.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2007, 23:48   #14
another
dil beWraaH
 
another's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2005
Locatie: Hollande
Berichten: 1.140
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Er staan hier veel informatie, dat klopt. Veel info is gebundeld, zoals bijvoorbeeld in het Haarwoordenboekje. Daarnaast is er een 'voorstelrubriek'. Zo moeilijk is het allemaal niet te vinden.

Overigens is goede tandverzorging essentieel voor de gezondheid. Ook brandwonden kunnen lichamelijke klachten geven, door verlies aan mobiliteit e.d.

Mijn eigen man is al 30 jaar zo kaal als een biljartbal, en heeft geen last van hersenbeschadingen door de temperatuurverschillen, en ook niet van oververhitting en onderkoeling. Je probeert hier appels met peren te vergelijken en kaalheid in het medische vlak te trekken, waardoor er recht zou moeten ontstaan op een vergoeding. Nogal onzinnig.
Dus als jouw man van een flat springt en het overleeft, overleeft iedereen het omdat jouw man voor de hele bevolking garant staat?

Mensen met een kaal hoofd die veel in de zon werken/een lichte huid hebben (of een combinatie) hebben een (bewezen) grote(re) kans op huidkanker.
Ik heb als Nederlander zijnde een lichte huid, en ik heb geen zin om in de zomer alleen 's nachts over straat te lopen, omdat ik overdag een grote kans op huidkanker heb ( ik ben nog niet kaal, maar dat komt vast wel, zoveel geluk heb ik ook wel weer, zit nu op een NW2 en hoop op een definitief antwoord voordat ik op de Nw7 zit )

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
En als jij 'dag mensjes' een leuke aanhef vindt: vooral mee doorgaan.
als er van een woord een verkleinwoord (-tje) wordt gemaakt, dan is dat om vertederend te zijn, of om een beladen onderwerp te ontladen.
Dat is ook de reden dat het haarwoordenboekje haarwoordenboekje heet (denk ik). Haarwoordenboek klinkt zo gewichtig.

Ten slotte:
Hulde aan de bedenker van dit topic, ik vind dat je een zeer wezenlijk punt hebt.
Reden dat haar-hulp niet vergoed wordt, en hazelip en brandwonden wel:

Hazelip: komt veel minder voor dan AGA...als 1/3 van de Nederlandse bevolking een hazelip zou hebben, dan zou het denk ik minder vergoed worden
Brandwonden: niet aangeboren. Als jij in een auto ongeluk bijvoorbeeld je haren zou verliezen (don't ask how) zou je in theorie een HT vergoed moeten krijgen.
__________________
Regime:
noks
another is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2007, 01:29   #15
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Electrische ontharing en laser-ontharing worden vergoed, terwijl we dat ook als cosmetische zaken zouden kunnen wegwimpelen.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 12:57
de pil en haaruitval marion Haarproblemen bij vrouwen 105 15 september 2007 02:41
Mijn verhaal (haaruitval door pil, ijzer of aga ?) aardappelsla Haarproblemen bij vrouwen 5 19 oktober 2006 19:11
Silicea kuur tegen haaruitval Astarte Haarproblemen bij vrouwen 21 5 oktober 2006 20:51
Nihafor Chris Medicijnen/haargroeimiddelen 47 22 juli 2005 21:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.