Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 oktober 2005, 14:06   #1
beautiful once
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 35
Red face Het taboe op het gebruik van haargroeimiddelen

Sinds ruim 4 maanden gebruik ik nu Proscar. En tot mijn volle tevredenheid (zie ook mijn andere posts).

Ik durf het alleen met niemand te delen , alleen mijn vriendin weet ervan.

Wie ervaart dit ook zo?

Tegenwoordig lijkt alles wel te kunnen, niets is te gek, we kijken nergens meer van op. Er lijken wel geen taboes meer te bestaan, behalve.....

Wie is het met me eens dat op het gebruik van haargroeimiddelen nog altijd een taboe rust?

En hoe gaan we dat taboe doorbreken?! Want ik zou best graag vrienden van mij, die ook te kampen hebben met AGA en waarvan ik ook weet dat zij er in sociaal-maatschappelijke context last van hebben, willen tippen (om er vervolgens achter te komen dat die het ook al gebruiken, maar het weer niet tegen mij durfden te vertellen, omdat... )...

Gaarne jullie reacties, waarvoor dank!
__________________
Regime:

1/4 5 mg Finascar (generieke Proscar) p/ dag (vanaf 8 juni 2005)
Rooscure 2x per week (vanaf 22 september 2005)
beautiful once is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2005, 16:03   #2
Druifstuif
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2004
Berichten: 335
Och, taboe... Ik loop er niet mee te koop, maar een aantal van mijn vrienden en mijn familie weten het wel. Ik vind het eigenlijk gewoon medicijngebruik voor een kwaaltje, en dat is idd privé voor mij...
__________________
Regime:
3 x 160 mg SP van Cheapregaine per dag
1 mg fina per dag
3 tot 5 keer per week wassen met rooscure
Vit B complex
5 mg Cetirizine per dag sinds 1-1-2005
Druifstuif is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2005, 19:57   #3
another
dil beWraaH
 
another's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2005
Locatie: Hollande
Berichten: 1.140
Smile

Ik begin er zelf nooit echt over (mede omdat ik pas 's avonds bij het innemen/opsmeren er aan denk). Maar als iemand me erop wijst dat het dunner wordt, dan vertel ik ze gewoon wat ik gebruik. Het valt mij nl. op dat als mensen tegen je zeggen op een denigrerende toon ( of hoe je dat ook schrijft) he, man je wordt nu al kaal!. En ik ze dan uitleg hoe of dat komt, ze er mee om kunnen gaan.
Mensen wijzen me er trouwens steeds minder op, dit kan
1). omdat zowat iedereen uit m'n omgeving het weet er er mee om kan gaan,
2). het haar inderdaad dichter wordt, wat ik zelf ook al bemerk (howel dit subjectief is, je gelooft graag wat je wil horen)

maarja, das dus mijn omgang

later!
__________________
Regime:
noks
another is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2005, 20:31   #4
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
Slechts een paar vrienden weten het, daarnaast mijn ouders.

ik praat er ook niet graag over.
oht ik superveel geluk hebben en goede hergroei hebben dan zal ik er misschien er makkelijker over praten. momenteel vind ik het maar kut!

tja, kaal worden, ik denk dat er in de jeugdige tijd van je leven een taboe op rust. denk dat kaal worden nog steeds word geassocieerd met oud worden!

(als ik op mijn 40ste kaal was geworden dan had ik er denk ik geen of nauwelijks problemen mee. maar ja ik zit nu in mijn uitga/vrouw versier fase en dan is het helemaal balen!)
edit: hoop dat ik net zoveel succes heb met fina als de TS (wat wel een beetje mijn idool is qua hergroei/succes )
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2005, 01:22   #5
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
wou nog ff wat mee delen. vanaaf weer wezen stappen met vrienden. leuk en gezellig. waar ik aan dacht is dat ik van mijn vriendengroep nu de enigste ben met inhammen. sommigen hebben het ook licht maar ik extreem in vergelijking.
in de kroeg kijk ik om me heen.... 20% van de mannen zou kalend moeten zijn. aandeel is in de kroeg minder. maar misschien let ik alleen op de personen die een bewonderenswaardige haardos hebben... ik ben iig zeer vaak jaloers op vrienden/onbekenden met een mooie haarlijn wat gepaard gaat met een zeer kut gevoel bij mij. een gevoel die al menig avondje stappen voor mij heeft verpest.
kaal worden sucks! niemand wil bij die 20% horen zolang het ideaalbeeld is dat een man minimaal een goede haarlijn heeft!
20%, 80% is "normaal" dus ik ga niet snel in de kroeg praten over mijn kaalwordingsprobleem en mogelijke oplossingen! ik voel me soms alleen heel erg depressief!
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2005, 10:27   #6
tellmemore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 436
Ik moet zeggen dat ik er ook niet over begin. Wat ik opzich erg slecht van mezelf vind. Helemaal als het onderwerk het dunner wordende haar van een kennis is (die er zelf bij zit).
Ik denk dat als ik zelf goede resultaten zou behalen ik er wel makelijker over zou beginnen....
__________________
Intern
(07.2005 - 4.2011 1/4 Proscar (1.25 mg finasteride) per dag)

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015


tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2005, 11:47   #7
Kretos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 182
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darkster1981
wou nog ff wat mee delen. vanaaf weer wezen stappen met vrienden. leuk en gezellig. waar ik aan dacht is dat ik van mijn vriendengroep nu de enigste ben met inhammen. sommigen hebben het ook licht maar ik extreem in vergelijking.
in de kroeg kijk ik om me heen.... 20% van de mannen zou kalend moeten zijn. aandeel is in de kroeg minder. maar misschien let ik alleen op de personen die een bewonderenswaardige haardos hebben... ik ben iig zeer vaak jaloers op vrienden/onbekenden met een mooie haarlijn wat gepaard gaat met een zeer kut gevoel bij mij. een gevoel die al menig avondje stappen voor mij heeft verpest.
kaal worden sucks! niemand wil bij die 20% horen zolang het ideaalbeeld is dat een man minimaal een goede haarlijn heeft!
20%, 80% is "normaal" dus ik ga niet snel in de kroeg praten over mijn kaalwordingsprobleem en mogelijke oplossingen! ik voel me soms alleen heel erg depressief!
Mag ik vragen waar jij naar de kroeg gaat dan? In de stad waar ik woon en de kroegen waar ik uitga, en dat zijn ook kroegen waar bijna uitsluitend jongeren komen, zie ik namelijk meer mensen mét AGA dan zonder. Ik weet niet waar jij die 20% op basseert, maar ik zou het eerder omdraaien: 80% is al kalend (de een wat verder dan de ander) en 20% heeft nog maar een zuivere NW1.

Uiteraard let ik daar pas op sinds ik zelf kalend ben, maar ik heb niet het idee dat ik een uitzondering ben omdat ik inhammen heb. Neemt niet weg dat ik kaal worden niet leuk vind, maar dat terzijde.

Zou AGA te maken kunnen hebben met de omgeving (ik woon in een grote stad) of hebben we hier twee verschillende beelden omdat we simpelweg allebei op een andere manier naar dit onderwerp kijken/ er anders over denken?
Kretos is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2005, 17:07   #8
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kretos
Mag ik vragen waar jij naar de kroeg gaat dan? In de stad waar ik woon en de kroegen waar ik uitga, en dat zijn ook kroegen waar bijna uitsluitend jongeren komen, zie ik namelijk meer mensen mét AGA dan zonder. Ik weet niet waar jij die 20% op basseert, maar ik zou het eerder omdraaien: 80% is al kalend (de een wat verder dan de ander) en 20% heeft nog maar een zuivere NW1.

Uiteraard let ik daar pas op sinds ik zelf kalend ben, maar ik heb niet het idee dat ik een uitzondering ben omdat ik inhammen heb. Neemt niet weg dat ik kaal worden niet leuk vind, maar dat terzijde.

Zou AGA te maken kunnen hebben met de omgeving (ik woon in een grote stad) of hebben we hier twee verschillende beelden omdat we simpelweg allebei op een andere manier naar dit onderwerp kijken/ er anders over denken?
Tuori zei laatst dat hij beckham een NW1 vond. ik vind beckham normaal.
ik vind mensen pas kalen bij NW2...
ikzelf zit in enschede, en dus veel studenten (18-26 jaar) in kroegen. viel me gewoon op....naja, misschien ben ik er te veel mee bezig.
ik droom gdv de laatste tijd zelfs van mijn haar en shit. laatst had ik een deprimerende droom/nachtmerrie dat nieman me meer leuk vond doordat ik kalend was. word je wakker sochtends blijf je al thuis op je kamer achter je pc omdat je je ontzettend kut voelt en geen zin hebt om buiten te komen!
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2005, 01:10   #9
Q'modo
klokluider v/d Notr'inham
 
Q'modo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 113
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darkster1981
ikzelf zit in enschede, en dus veel studenten (18-26 jaar) in kroegen.
Hey Darkster! zelf studeer ik ook in Enschede en let ik (op het obsessieve af) op AGA bij anderen. Ik heb wel het idee dat er hier meer dan 20% van mijn generatie (zelf ben ik 25) in de kroeg en bij m'n studie in meer of mindere mate AGA hebben. Misschien ligt het er een beetje aan vanaf welke mate je ze meetelt. Het is wel egoïstisch maar ik zie iig vaak lotgenoten om me heen om er soms wat troost uit te halen.

Relativeren scheelt weliswaar geen haar maar 't helpt soms wel als je echt in de put zit...

misschien was ik wel één van die 20% medekroeggangers met AGA die je hebt gespot
Q'modo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2005, 01:16   #10
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Q'modo
Hey Darkster! zelf studeer ik ook in Enschede en let ik (op het obsessieve af) op AGA bij anderen. Ik heb wel het idee dat er hier meer dan 20% van mijn generatie (zelf ben ik 25) in de kroeg en bij m'n studie in meer of mindere mate AGA hebben. Misschien ligt het er een beetje aan vanaf welke mate je ze meetelt. Het is wel egoïstisch maar ik zie iig vaak lotgenoten om me heen om er soms wat troost uit te halen.

Relativeren scheelt weliswaar geen haar maar 't helpt soms wel als je echt in de put zit...

misschien was ik wel één van die 20% medekroeggangers met AGA die je hebt gespot
nou en dan schat je het nog heel voorzichtig! sommigen kunnen het ook heel leuk bedekken. 50% komt meer in de richting ben ik van mening.
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2005, 09:11   #11
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Effe voor de duidelijkheid, want dit misverstand blijkt keer op keer terug te komen:

In de schaal van Norwood is te zien dat een NW1 een onaangetaste haarbos is, dus dat de persoon NIET kalend is.

Maar in ieder geval, om even terug te keren naar het topic van beautiful once...

Ik vind dit een heel interessant onderwerp, eigenlijk verbazingwekkend dat het nog nooit eerder is aangesneden op het forum. Ik merk ook zeker dat er een groot taboe heerst op het nemen van haargroeimiddelen.

Een overgrote meerderheid op dit forum slikt in het geniep de medicijnen naar binnen vermoed ik. Ikzelf heb ook erg veel moeite gehad met het vertellen aan mijn omgeving. Zo heb ik het zelfs 3 maanden verborgen gehouden voor mijn relatie voordat ik eindelijk de moed had om het te vertellen.

Ook het forum HaarWeb zelf is bij velen denk ik iets waar geheimzinnig over gedaan wordt. Voor mij was het op het begin tenminste niet echt een site die ik zomaar open en bloot in m'n bookmarks zette, en als ik van de PC afging wiste ik ook altijd effe de history.

Op de een of andere manier is het dus een moeilijk onderwerp om over te praten, een taboe dus. Wellicht dat dat te maken heeft met het feit dat het aandacht besteden aan uiterlijkheden voor mannen nog altijd niet echt heel erg geaccepteerd wordt. Daarbij stel je je misschien heel erg kwetsbaar op als je medicijnen slikt, omdat daaruit kan blijken dat je onzeker bent over je uiterlijk ofzo.

Het is trouwens ook zo dat op het hele kaal worden zelf een taboe ligt: het is niet echt iets wat je makkelijk bespreekt met je vrienden, familie of huisarts. Vreemd eigenlijk.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 14 februari 2007 om 12:39
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2005, 11:01   #12
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
Ja ik ben het met je eens. Nederland is wel aan het veranderen in dat opzicht, maar we zijn nog niet zover dat we hier openlijk over gaan praten. Langzamerhand worden zalfjes en andere crèmepjes ook steeds meer geaccepteerd bij mannen. De opkomst van de metroseksuele man.

Het heeft er mijns inziens ook mee te maken dat je je enigszins kwetsbaar opstelt. Dat botst met de 'echte mannelijkheid'.

Ikzelf denk dat over een aantal jaar een groot deel van kalend nederland begint met fina of andere middelen hiertegen. Zodra vele mensen het gaan gebruiken zal de taboe hierop verdwijnen.

Niemand in mijn opgeving weet dat ik deze middelen gebruik overigens. Dat vind ik ook niet nodig. Bovenstaande factoren zullen zeker meespelen.
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2005, 12:09   #13
Q'modo
klokluider v/d Notr'inham
 
Q'modo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 113
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Wellicht dat dat te maken heeft met het feit dat het aandacht besteden aan uiterlijkheden voor mannen nog altijd niet echt heel erg geaccepteerd wordt. Daarbij stel je je misschien heel erg kwetsbaar op als je medicijnen slikt, omdat daaruit kan blijken dat je onzeker bent over je uiterlijk ofzo.

Het is trouwens ook zo dat op het hele kaal worden zelf een taboe ligt: het is niet echt iets wat je makkelijk bespreekt met je vrienden, familie of huisarts. Vreemd eigenlijk.
Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat... Het is zelfs zo erg dat ik m'n oudere broers niet vertel dat er middelen zijn tegen AGA terwijl zij er ook mee kampen. Ik denk niet dat ze het weten. Hoe dan ook, ze hebben het volgens mij zo door en door geaccepteerd dat ze mijn pogingen om nog te redden wat er te redden valt waarschijnlijk niet eens zouden begrijpen.

Het is trouwens dubbel; naast het taboe op ijdelheid geld dat ook op het kunstmatig ingrijpen op je hormoonhuishouding. Dus ingrijpen op je hormoonhuishoudig uit ijdelheid is al helemaal niet uit te leggen aan je omgeving lijkt mij (zelf slik ik geen fina of duta).

Ikzelf zie ijdelheid als het proberen er mooier uit te zien, terwijl m'n acties tegen AGA gericht zijn op het voorkomen van er (nog ) lelijker uitzien. Ik kan dat dus voor mezelf nog wel een beetje goedpraten.
Q'modo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2005, 14:05   #14
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
taboe

Hoi
Ben geen man maar wilde wel graag reageren op jullie onderwerp iz taboe-haaruitval.
Voor mijzelf (aga) geldt ook dat ik het er liever niet over wil hebben met mijn omgeving, maar volgens mij komt dit niet voort uit een taboe/schaamteachtige sfeer.


Toen ik erachter kwam dat aga mijn haarprobleem was/is mei van dit jaar (op een botte manier via dr plinck van poli haar&nagel) mevrouw u wordt gewoon kaal.... was ik zo van het padje af dat ik het er met iedereen over moest hebben, kon nergens anders meer aan denken, of praten.
Nu een half jaar verder heb ik het er helemaal niet graag meer over met mensen die het (helaas) nu wel weten. 't liefst wil je dat ze het vergeten...
Voor mij is dit niet het zg taboe waar jullie het over hebben... maar gewoon er door een ander niet op aangesproken willen worden. Gewoon niet degene willen zijn met het haarprobleem.Het houdt me zelf toch al dag en nacht bezig. Bovendien krijg je reacties waar je niet op zit wachten : de meest lullige vond ik dat iem. zei : Oooh haaruitval maar ... je moet blij zijn dat je geen kanker hebt en vervolgens riep ze dat de pruiken van tegenwoordig zooooo mooi gemaakt zijn. (De vrouw in kwestie heeft zelf een prachtige bos haar)

Vraag me ook af of in de mannenwereld dan meer leeft dat een man dit eigenlijk " als vent gewoon moet accepteren dan?? Dan vind ik dit eigenlijk een probleem bovenop een probleem dat er al is....

Kitty
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2005, 15:19   #15
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Q'modo
Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat... Het is zelfs zo erg dat ik m'n oudere broers niet vertel dat er middelen zijn tegen AGA terwijl zij er ook mee kampen.
Ik raakte zelf pas met een collega aan de praat over wijkende haarlijnen en ik heb toen gewoon verteld wat ik er aan deed (mijn volledige regime beschreven en het waarom van alles). Verder schaam ik me er ook niet voor om in het openbaar aan te geven dat ik 'iets' gebruik als het ter sprake komt, maar ik merk wel dat ik iedereen in de waan laat dat dat iets alleen maar een smeersel is (minox) en dat ik niet rep over pilletjes ....
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stoppen gebruik Finasteride Alonso Medicijnen/haargroeimiddelen 107 29 november 2011 21:49
Krachttraining (fitness): relatie met haaruitval en haargroeimiddelen BobvK Medicijnen/haargroeimiddelen 264 3 augustus 2011 13:43
Gebruik Finasteride afgewezen Arie_ Medicijnen/haargroeimiddelen 5 15 april 2006 01:00
Kleurspoeling bij gebruik van Minoxidil Dushi Medicijnen/haargroeimiddelen 1 30 december 2002 01:05
TV: 09-12-2000 Vara 'Kassa!' over haargroeimiddelen (met Boersma) Webmaster AGA - Algemeen 0 9 mei 2002 13:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.