Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 5 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 28 november 2012, 16:53   #1
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Antibiotica tegen androgenetica alopecia

Ik ben 3 weekjes aan de antibiotica, doxycycline, was bang dat mijn haren in telogen stand gingen. Sommige sites zeggen dat doxycycline geen haaruitval geeft en word ook niet aangegeven in de bijsluiter, ook mijn huisarts vertelde dit, terwijl ze wel zei dat vele andere antibiotica's dat wel deden. Ik met mijn koppige gedrag wilde dit uitzoeken en stuitte gisteren op dit?

Antibiotica zou inflammation tegengaan en dus ook follikeldood.



ANTIBIOTICS AS POTENTIAL TREATMENT AGENTS FOR MPB

I recently came across a medication called Periostat for the treatment of periodontitis. I don't know why, but I had never heard of Periostat before. Anyhow, Periostat works in gum disease by inhibiting MMP (and thus collagenase), thereby preventing gum involution. After a quick search, I was shocked to find out what Periostat actually was: micro-dose oxycycline! That's right, a tetracycline antibiotic. The amount of doxycycline in Periostat is low enough that it is unable kill bacteria. In this case, it acts by MMP-inhibition.

As I have posted in the past, minocycline has been touted by some doctors as an effective treatment for halting MPB (minocycline also inhibits MMP). I can attest to this, since I have tried it myself and found to be the most effective treatment that I've tried to date. However, full doses of minocycline did a number on my brain (headaches, etc.). I am wondering now if micro-doses of either doxycycline or minocycline would be effective in MPB. The low doses may also limit the extent of side-effects.

Here is the last sentence of the abstract below:
"....CONCLUSIONS: Cytokine- and EGF-induced upregulation of MMP-9 in the lower epithelial compartment of the human hair bulb is a major mechanism through which hair follicle involution, observed in alopecia, may occur."
Kevin Davis

Identification of clustered cells in human hair follicle responsible for MMP-9 gelatinolytic activity: consequences for the regulation of hair growth.

Int J Dermatol 2001 Jun; 40(6):385-92.
BACKGROUND: The control of human hair follicle growth and differentiation is dependent upon several well-identified factors, including androgens, cytokines, and growth factors. In humans, alopecia androgenetica is a common aging process thought to be regulated through complex genetic imbalances, which also involve several of these crucial identified factors (and probably others not yet characterized), alone or in combination. Among these factors, epidermal growth factor (EGF), as well as pro-inflammatory cytokines, play a pivotal role, as evidenced by their direct inhibitory effects on hair growth both in vitro and in vivo. Following such treatments, the in vitro growth of hair follicles was rapidly arrested and deleterious modifications of hair morphology were also observed.

AIM: Because these cytokines act, at least partly, through the induction of matrix metalloproteinases (MMP), and because tissue remodeling occurs during the hair cycle, we attempted to identify and localize MMP in the human pilosebaceous unit. METHOD: We used zymography to observe human hair follicles in culture in vitro. RESULTS: We observed that human hair follicles in culture in vitro mainly and almost exclusively produce MMP-2 and MMP-9 gelatinolytic activities. Furthermore, after stimulation with EGF, tumor necrosis factor-alpha (TNF-alpha), or interleukin-1alpha (IL-1alpha), MMP-9 production was strongly increased.

Using immunohistochemistry, we then precisely localized MMP-9 in the lower part of the inner root sheath (Henle's layer) of control human anagen hair follicles. CONCLUSIONS: Cytokine- and EGF-induced upregulation of MMP-9 in the lower epithelial compartment of the human hair bulb is a major mechanism through which hair follicle involution, observed in alopecia, may occur.

*Kevin Davis is a frequent and valued contributor to internet newsgroups for hairloss.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2012, 18:26   #2
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
*bump* :p

Laatst gewijzigd door Kuit; 28 november 2012 om 18:55
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2012, 18:06   #3
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuit Bekijk bericht
*bump* :p
Dubbel bump xD
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2012, 18:59   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Misdadig!
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2012, 19:00   #5
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Misschien even uitleggen. Op deze manier kweek je antibiotica resistente bacteriën en speel je mogelijk dus met de levens van anderen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2012, 19:16   #6
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Ik claim het niet!

Er zijn mensen op andere forums die antibiotica gebruiken hier tegen en ZELFS claimen dat sommige huisartsen het voorschrijven voor mpb. Ik las dat ze net onder de grens zaten om bacterie te doden, dus dat gebeurde niet.

Sommige mensen gebruiken antibiotica op lichte dosis voor jaren om hun acne onder controle te houden. Resistent word je pas op hele hoge doseringen en of het vroegtijdig stoppen van de kuur.

http://www.hairlosshelp.com/forums/m...threadid=80266
http://www.hairsite.com/hair-loss/fo...-id-88026.html
http://www.hairloss-research.org/antibiotics.html
en nog wat op HLT.

Ik raad dit niemand aan! Maar je kunt er toch over praten en discussiëren? verbanden leggen en op w-niveau denken? offeh denk je dat de beste gebouwen alleen zijn gebouwd met de goede stenen?

Nogmaals: PUUR DISCUSSIE, IK RAAD DIT NIEMAND AAN

Laatst gewijzigd door Kuit; 30 november 2012 om 19:26
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 00:53   #7
colonquixote
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 september 2012
Berichten: 44
Hi Kuit,

Mijn eerste reactie was ook in de lijn van: "hé, da's een perfecte manier om resistentie te kweken". Waar heb je de uitspraak "Resistent word je pas op hele hoge doseringen en of het vroegtijdig stoppen van de kuur." Vroegtijdig stoppen, OK, maar waarom zouden lage doseringen de bacterie niet de kans geven om zich aan te passen aan lager-dan-dodelijke doses van een antibioticum. De selectie vindt toch ook bij sub-lethale doses plaats en door de (soms jarenlange??) toediening krijgt de bacterie alle tijd voor adaptieve mutaties.

Verder zijn tetracyclines, waaronder doxycycline valt, breedspectrumantibiotica: "Wegens hun brede werkingsspectrum kunnen tetracyclinen de samenstelling van de darmflora verstoren en aanleiding geven tot overgroei van bepaalde micro-organismen, zoals stafylokokken en gisten (candidiasis). Vooral bij tetracycline dient men hierop bedacht te zijn.(farmaceutisch kompas)" Ik zou daarom chronisch gebruik niet toejuichen en na gebruik zeker de darmflora weer helpen herstellen. Door mijn eigen achtergrond (antibioticavergiftiging en daarna 25 jaar chronisch vermoeidheidssyndroom) ben ik uiterst goed met dit onderwerp bekend. In sommige situaties, zoals zware ME-CVS en chronische Lyme, is chronisch antibiotica inzetten soms de enige mogelijkheid om tot een enigszins dragelijk leven te kunnen komen, maar dan hebben we het over héle zware pathologie.
Verder werkt tetracycline op de DNA reproductie-units (ribosomen) van de bacterieën en die zijn anders dan die van de mens, maar wel hetzelfde als de reproductie-units van ons mitochondriale DNA. Die zou dus schade kunnen opleveren voor de mitochondrieën, de energiefabriekjes in onze cellen. Mocht je chronisch vermoeid raken (is nog geen chronisch vermoeidheidssyndroom hoor), wees dan alert op deze mogelijkheid.

Ron

Laatst gewijzigd door colonquixote; 1 december 2012 om 01:16
colonquixote is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 01:05   #8
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door colonquixote Bekijk bericht
Hi Kuit,

Mijn eerste reactie was ook in de lijn van: "hé, da's een perfecte manier om resistentie te kweken". Waar heb je de uitspraak "Resistent word je pas op hele hoge doseringen en of het vroegtijdig stoppen van de kuur." Vroegtijdig stoppen, OK, maar waarom zouden lage doseringen de bacterie niet de kans geven om zich aan te passen aan lager-dan-dodelijke doses van een antibioticum. De selectie vindt toch ook bij sub-lethale doses plaats en door de (soms jarenlange??) toediening krijgt de bacterie alle tijd voor adaptieve mutaties.

Verder zijn tetracyclines, waronder doxycycline valt, breedspectrumantibiotica: "Wegens hun brede werkingsspectrum kunnen tetracyclinen de samenstelling van de darmflora verstoren en aanleiding geven tot overgroei van bepaalde micro-organismen, zoals stafylokokken en gisten (candidiasis). Vooral bij tetracycline dient men hierop bedacht te zijn.(farmaceutisch kompas)" Ik zou daarom chronisch gebruik niet toejuichen en daarna zeker de darmflora weer helpen herstellen. Door mijn eigen achtergrond (antibioticavergiftiging en daarna 25 jaar chronisch vermoeidheidssyndroom) ben ik uiterst goed met dit onderwerp bekend. In sommige situaties, zoals zware ME-CVS en chronische Lyme, is chronisch antibiotica inzetten soms de enige mogelijkheid om tot een enigszins dragelijk leven te kunnen komen, maar dan hebben we het over héle zware pathologie.
Verder werkt tetracycline op de DNA reproductie-unit van de bacterieën en die is anders dan die van de mens, maar wel hetzelfde als de reproductie-unit van ons mitochondriale DNA. Die zou dus schade kunnen opleveren voor de mitochondrieën, de energiefabriekjes in onze cellen. Mocht je chronisch vermoeid raken (is nog geen chronisch vermoeidheidssyndroom hoor), wees dan alert op deze mogelijkheid.

Ron
Hee ron!

Wow dit noem ik nou op wetenschappelijk niveau denken! Ik vind dat met antibiotica ook erg gevaarlijk en las tegelijk ook dat sommige op de eerder aangegeven forums ook topical antibiotica gebruiken. Deze snap ik niet omdat topical antibiotica keratine afbreekt en dus follikeldood kan veroorzaken? Doktoren schrijven deze topicals erg vaak uit tegen acne of andere hoofdaandoeningen, ook haaraandoeningen zoals scalp-acne/folliculitis.

Ik moedig het ook ZEKER NIET aan om dit te gaan uitproberen, maar probeer te ontdekken waarom sommige dit proberen.

Wel vraag ik me sterk af waarom huisartsen deze medicijnen soms voor jaren uitschrijven aan patiënten, met name minocycline. Kijk maar eens rond op de acne forums, man man
die lui zitten echt een hele lange tijd aan de antibiotica.

Zelf zit ik nu 3 weekjes aan de antibiotica met tegenzin om folliculitis de nek om te draaien, alleen nu steekt eczeem op mijn armen en benen sinds vele jaren weer de kop op.

Laatst gewijzigd door Kuit; 1 december 2012 om 01:08
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 01:30   #9
colonquixote
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 september 2012
Berichten: 44
Ik heb zelf ook voor perioden gemeen spul moeten slikken. Als het moet, dan moet het. Ik ben niet tegen de reguliere geneeskunde, als er maar bij nagedacht wordt, en daar ontbreekt het wel eens aan. De antibioticavergiftiging van vroeger van mij was ook geen hoogtepunt van geneeskunst.
Probeer na de kuur je darmflora een beetje te verwennen, dan valt het met drie weken nog wel mee, denk ik, :-)

Voor alles en nog wat maar eindeloos antibiotica voorschrijven is een bewijs van onvermogen. Net weer een ernstige acné cliënte gehad. Flinke medicatie. Bleek gewoon een uitgebreide voedingsdeficiëntie te zijn. Maar voeding en reguliere geneeskunde, dat past niet in één academisch hoofd, lijkt het.

Wat beteft eczeem: altijd al een beetje een allergene constitutie gehad? Jeugdastma misschien?

Groetjes en succes met het herstel. Zorg goed voor je darmen, dan gaat het met je huid waarschijnlijk snel beter.

Ron
colonquixote is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 01:42   #10
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Ja precies jeugdeczeem, kan ik je even pmen?
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 07:45   #11
colonquixote
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 september 2012
Berichten: 44
Stuur maar even een privéberichtje. Kan pas later op de dag reageren, vandaar de hele dag seminar.
colonquixote is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.