Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 maart 2013, 23:49   #1
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Testosteron vs oestrogeen

Het is al vaker besproken en ik heb ook verschillende informatie gevonden. Fitness + finasteride.

De meeste ondervinden geen problemen met deze combinatie. Sommige beweren dat het beter gaat. Ik heb een artikel waar ik nu even niet bij kan, waar in beschreven wordt dat er door gebruik van fina je meer vrij testosteron in je bloed hebt. In dat artikel wordt ook beweert dat dit ten goede komt tijdens het trainen. Een gevaar hiervan is dat een deel van het testosteron kan omgezet worden in oestrogeen. Iets wat we niet willen.


Mijn vraag of misschien beter gezegd "stelling" wanneer merk je nu dat je extra vrij testosteron in je bloed hebt en wanneer dit te veel in oestrogeen wordt omgezet? Wanneer merk je dit? Is het misschien zo dat als je sport je testos niet omgezet (kan) worden in oestrogeen? Wie heeft hier meer verstand van.


Zodra ik weer op mijn pc zit post ik het artikel even.
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2013, 09:51   #2
Lebid
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 februari 2013
Berichten: 20
Ik ben geen expert maar ik denk dat het een beetje als volgt werkt.

Testo zet om in dht en door het enzym aromatase ook in oestrogeen.

Als je niet fitnesst is dit proces normaal, zoals het bij jezelf genetisch is bepaald. Snelheid van het kalen is genetisch bepaald en er zal geen overvloed aan oestrogeen worden aangemaakt tenzij dat dit ook genetisch bepaald is. (sommigen krijgen hier bijvoorbeeld in de pubertijd van nature last van)

Als je fitnesst is de theorie dat door het trainen je meer testo aanmaakt in pieken, daardoor kan er meer omzetten naar dht en ook meer naar oestrogeen dus theoretisch kan het ervoor zorgen dat je sneller kaal wordt. In hoeverre die pieken effectief effect hebben op je dht is denk ik niet voor 100 %bewezen.
Ik ken geen verhalen over krachtsporters die naturel trainen en die toch problemen hebben door te hoge oestrogeenwaardes dus ik denk persoonlijk niet dat dit hier een zodanige invloed op heeft dat je bijwerkingen gaat krijgen.

Als je niet fitnesst en je gebruikt fina dan wordt er minder testo omgezet naar dht maar doordat er meer testo beschikbaar is is er een grotere omzetting naar oestrogeen.
Als je van nature uit een erg hoge testo-spiegel hebt dan kan het dus dat je met alleen fina te gebruiken een te veel aan oestrogenen aanmaakt.
Een teveel hiervan kan zich uiten in bijwerkingen zoals snel vet opslaan maar vooral gyneacomastie. Dit is de ontwikkeling van borsten (inclusief gevoeligere tepels) bij een man.
Is je testo-spiegel van nature uit normaal of laag dan is de kans klein dat je die bijwerking zult krijgen van alleen fina.

Maar je snapt dat als je fitnesst én fina gebruikt met een natuurlijke hoge testo-spiegel dat de kans op de bijwerkingen door oestrogeen misschien nóg hoger wordt.
Maar nogmaals, welke invloed de pieken door fitness hebben is denk ik niet helemaal bewezen dus het kan evengoed een indianenverhaal zijn.

Anders is het als je van buitenaf extra testosteron gaat toedienen door bijvoorbeeld een medische kuur of anabole steroiden.
Dan nemen de kansen op versnelde haaruitval en bijwerkingen door te hoog oestrogeen exponentieel toe.
Krachtsporters nemen hiervoor vaak oestrogeenblokkers zoals tamoxifen en arimidex.

Om op je vraag of "stelling" terug te komen, je merkt het niet snel als je meer testo in je bloed hebt. Wat wel kan is dat je zonder gebruik van fina meer en een snellere baargroei ervaart(door meer dht), agressiever wordt, etc...
Meer "vermannelijking dus".
Iemand met aga zal dit ook gaan merken in versnelde haaruitval.
Gebruik je fina wel, dan zullen de androgene gevolgen op haargroei door dht minder zijn, maar agressiviteit kan dan weer wel denk ik.

Een te veel aan oestrogenen uit zich meestal in eerder genoemde bijwerkingen. En als je dit merkt is het al te laat...
Gynaecomastie moet soms chirurgisch verwijderd worden, maar in de meeste gevallen gaat het vanzelf weg.


Ik herhaal het nogmaal, ik ben helemaal geen expert en het kan best dat ik hier een hoop fouten heb getypt dus reken me er aub niet op af.
Het zijn gewoon allemaal kettingreacties in ons lichaam die met mekaar te maken hebben. Daarom net is het ook zo gevaarlijk om met je hormoonhuishouding te rommelen.
Wat goed is voor 1 doel kan nefast zijn voor andere zaken.

Indien ik mis ben dan hoop ik dat de mede haarwebbers mij verbeteren, zo kan ik ook wat bijleren.

Mvg
Lebid is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2013, 18:28   #3
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Bedankt voor je reactie.

Op fora's worden sowieso veel indianenverhalen vertelt. Mensen denken er verstand van te hebben en blijven vaak volhouden dat ze gelijk hebben. Jij hebt in dit geval de moeite genomen om jou gedachtengang te delen en geeft daarbij ook aan dat het mogelijk niet betrouwbaar kan zijn. Wat ik met die informatie doe is een tweede. Wat je zegt over borstvorming heb ik inderdaad vaker gehoord. Borstvorming en gevoelige tepels. Ik heb wel borstvorming maar dan in de vorm van borstspieren gelukkig.

Wat jij zegt over de combinatie fitness & finasteride gebruik denk ik niet helemaal dat het klopt. Ik zou juist zeggen, meer vrije testos in je bloed dat gebruik je juist met fitness voor de aanmaak en ontwikkeling van je spiergroei. Wat je dus gebruikt....kan je niet omzetten naar oestrogeen.

Een beetje het zelfde als vet. Als jij borden pasta's naar binnenwerkt en vervolgens lekker filmpjes gaat kijken op de bank. Zal het worden opgeslagen in je lichaam in plaats van dat het verbrandt wordt. Wanneer jij gaat bewegen, wordt het niet omgezet in vet maar in energie etc. In dat geval komt het je ten goede. Ik denk dat die theorie meer past bij de combinatie fina en fitness.

Lees dit eens, dit artikel heb ik al vaker gelinked. Vooral het laatste stuk.

http://www.hairlossbuddha.com/finast...o-reduce-them/

Ohja, wat betreft sporten & kaalheid. Gedurende mijn fitness periode heb ik ongeveer twee jaar (2010/2012) creatine gebruikt en ben gestopt nadat ik onderandere dit vond: http://www.buildmybody.nl/voeding-en...e-en-kaalheid/

Dit artikel is mogelijk ook interessant: http://www.haarstichting.nl/actueel/...tot-haaruitval

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2013, 08:02   #4
Lebid
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 februari 2013
Berichten: 20
Post

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht

Wat jij zegt over de combinatie fitness & finasteride gebruik denk ik niet helemaal dat het klopt. Ik zou juist zeggen, meer vrije testos in je bloed dat gebruik je juist met fitness voor de aanmaak en ontwikkeling van je spiergroei. Wat je dus gebruikt....kan je niet omzetten naar oestrogeen.

Een beetje het zelfde als vet. Als jij borden pasta's naar binnenwerkt en vervolgens lekker filmpjes gaat kijken op de bank. Zal het worden opgeslagen in je lichaam in plaats van dat het verbrandt wordt. Wanneer jij gaat bewegen, wordt het niet omgezet in vet maar in energie etc. In dat geval komt het je ten goede. Ik denk dat die theorie meer past bij de combinatie fina en fitness.
Jij doelt op het stuk over vrij testosteron denk ik?

"As we have an increase in testosterone from the use of Finasteride and also blocks testosterone from being converted to estrogen using AI, this will have an effect on our body. We will have an increase in free roaming testosterone in our bloodstream which accually might be considered a good thing in our cause because it can’t be converted it will instead go into the muscles where it will give us an advantage in physics. This is in a way the same effect you will get from using anabolics but the testo is accually produced by the body itself as a reaction to the other treatments, making it more natural then injecting synthetic testosterone as you otherwise would do."

In het laatste stuk van het artikel spreekt men duidelijk van fitness + fina + oestrogeenremmers, dan krijg je dat effect wat jij beschrijft. (Die AI int vet zijn Aromatase Inhibitors)

Ik bekijk het zo:
Als mensen die niet aan krachtsport doen al last kunnen krijgen van gynaecomastie als ze aan de fina zitten. Dan is het toch logisch dat iemand die dit wel doet en dus ook meer testosteron aanmaakt door het sporten een grotere kans loopt?
Je hoeft niet per se aan sport te doen om je lichaam je testo te laten "gebruiken".
Testo zet om in zowel dht als oestrogeen. Hoe meer Testo beschikbaar, hoe meer er kan omgezet naar deze 2.
Dht krijgt in een mannenlichaam wel voorrang op oestrogeen, wat logisch is.

Fina + aga = meer testo beschikbaar voor spieren maar ook meer dat omzet naar oestrogeen (minder dht om dit tegen te houden)

fina + oestrogeenremmers + aga = meer testo beschikbaar puur voor spiergroei
En dit is waar zowel jij als het laatste stuk van dat artikel het over hebben

Dit alles staat los van het feit of de testo verhoging door alleen fitness en de invloed hiervan op dht een indianenverhaal is of niet.

My 2 cents !

Mvg Lebid
Lebid is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2013, 23:10   #5
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Bedankt voor je reactie.

Daar zit wat in inderdaad. In mijn geval slik ik geen oestrogeen remmers. Ten eerste ondervind ik (nog) geen bijwerkingen van finasteride zelf. Symptomen van te veel oestrogeen merk ik ook niet. Dan heb ik het over borstvorming. Ik heb hier geen last van.

Ik neem aan dat ik gewoon lekker door moet gaan met fitness. Of is het toch aan te raden dat er gestopt wordt met fina?
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2013, 16:09   #6
haarske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2012
Berichten: 47
wat is een goede oestrogeen blokker ?
haarske is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2013, 17:25   #7
Lebid
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 februari 2013
Berichten: 20
Gewoon lekker doorgaan jongeuh !!

Zolang je geen bijwerkingen ervaart door fina dan zou ik zeker niet stoppen.


Haar én spieren, das toch mooi :-)
Lebid is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2013, 17:36   #8
Lebid
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 februari 2013
Berichten: 20
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door haarske Bekijk bericht
wat is een goede oestrogeen blokker ?

Ik raad niemand aan hier zomaar mee te beginnen zonder overleg en begeleiding van een dokter !
Die kan dat soort vragen veilig beantwoorden.
Lebid is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2013, 18:58   #9
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lebid Bekijk bericht
Gewoon lekker doorgaan jongeuh !!

Zolang je geen bijwerkingen ervaart door fina dan zou ik zeker niet stoppen.


Haar én spieren, das toch mooi :-)
Precies, jij begrijpt het.

Nee, nog geen bijwerkingen. Sowieso van de fina al niet. Erectie....libido, gaat net zo goed als eerst. Oestrogeen merk ik al helemaal niets van. Het is wel lastig in de gaten te houden..het gaat van binnenuit en langzaam, in dat geval merk je het niet zomaar.
themen is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.