Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 januari 2018, 20:01   #1
defilosoof
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 januari 2018
Berichten: 4
Geslacht:
Half jaar gestopt, nu weer beginnen?

Beste allen,

Ik ben 8 jaar geleden voor het eerst finasteride gaan gebruiken. Het zag er voorheen echt iet uit, maar na het gebruik van finasteride ging het met wel 70% vooruit.

Afgelopen zomer ben ik gestopt met finasteride. Ik had het idee dat mijn hormonen niet in orde waren (nog steeds). Slaapproblemen, moe, concentratie.
Ik ben geen arts dus kan ik het niet voor 100% aan fina wijten. Ben altijd gezond geweest. Maar goed. Ik begin weer aardig kaal te worden (binnen 6 maanden).

Mijn vraag: zal ik gezien jullie ervaring (positie/negatief) weer beginnen?
En nog een belangrijke vraag: over 2 jaartje willen wij een kind op de wereld brengen. Hoe werkt dat precies? Ik wil dan best stoppen, maar heeft dat alsnog geen negatief effect op het kind dat geboren moet worden?

Ik hoor het graag van jullie.

De Filosoof
defilosoof is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2018, 20:25   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Je bent geen arts, maar een half jaar geleden heb je wel de diagnose 'het komt door finasteride' gesteld

Maar ik ben zelf een trouw gebruiker, dus ik kan je niet vertellen we je misschien zou kunnen verwachten.

Over finasteride tijdens of voor een zwangerschap zijn de meningen verdeeld. Volgens mij is het risico astronomisch klein dat het ietsiepietsie beetje dat in je sperma zit en dat bij het vrijen via allerlei barrières in de bloedbaan van je vrouw komt om dan via nog meer barrières ook bij je mannelijke baby te komen rond week 26 schade kan aanrichten. Maar zelfs al is het risico van een vluchtje naar Zuid Spanje met een vliegtuig, een rood wijntje of het eten van een verse salade vele malen groter, dan nog denk ik dat je ieder risico dat je kunt beheersen moet uitsluiten.

Oftewel, accepteer je kaalheid en blijf van finasteride af.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2018, 20:26   #3
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defilosoof Bekijk bericht
Mijn vraag: zal ik gezien jullie ervaring (positie/negatief) weer beginnen?
Dit is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden: je bent zelf de ervaringsdeskundige van je eigen lichaam. alleen jij weet in hoeverre jij last had van bijwerkingen en alleen jij weet hoe erg jij het vindt om kaal te worden. dat kan iemand anders niet voor je beantwoorden, toch?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defilosoof Bekijk bericht
maar heeft dat alsnog geen negatief effect op het kind dat geboren moet worden?

als je een paar maanden van tevoren stopt zit er sowieso geen finasteride meer in je sperma, dus kan er geen negatief effect zijn. overigens, ook als je gewoon doorslikt zijn die concentraties zo laag dat de kans op een afwijking in feite nul is (er ontstaat pas enig risico bij onbeschermde seks als je partner al een paar maanden zwanger is), maar als je dat toch een vervelend idee vindt, gewoon stoppen.
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2018, 20:38   #4
defilosoof
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 januari 2018
Berichten: 4
Geslacht:
Nee, er staat 'ik had het idee' En dat idee kan ook zeker goed kloppen. Daartegenover staat dan de kaalheid die je al dan niet moet accepteren. Dus ga je ertussenin zitten: doe ik het toch (ondanks eventuele last of doe ik het niet).
En geloof me, accepteren ga ik nooit doen. Anders zat ik hier niet.

Maar ik zit hier vooral om de meningen van anderen te lezen. Liever van jullie dan een of ander blog.

En als het zover is ga ik uiteindelijk toch geld neertellen om er wat moois van te laten maken. Voor nu: kiezen (fina of geen fina).

Jullie mening en info zal uiteindelijk, alles bij elkaar genomen, uitmaken of ik het ga doen. Zo simpel is het.
defilosoof is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2018, 20:41   #5
defilosoof
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 januari 2018
Berichten: 4
Geslacht:
Dank Minte

Dat is inderdaad waar. In het voorgaand bericht leg ik ook uit wat mijn idee is.

Uiteindelijk zal ik de knoop doorhakken, negatief of niet. Kaal of niet kaal. En daarnaast: besluiten staan in dergelijke gevallen niet vast. Er zijn voor mij mogelijkheden om over een paar jaartjes een bos erop los te laten. Maar nu dus even niet.
defilosoof is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2018, 07:16   #6
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defilosoof Bekijk bericht
Nee, er staat 'ik had het idee' En dat idee kan ook zeker goed kloppen. Daartegenover staat dan de kaalheid die je al dan niet moet accepteren. Dus ga je ertussenin zitten: doe ik het toch (ondanks eventuele last of doe ik het niet).
En geloof me, accepteren ga ik nooit doen. Anders zat ik hier niet.

Maar ik zit hier vooral om de meningen van anderen te lezen. Liever van jullie dan een of ander blog.

En als het zover is ga ik uiteindelijk toch geld neertellen om er wat moois van te laten maken. Voor nu: kiezen (fina of geen fina).

Jullie mening en info zal uiteindelijk, alles bij elkaar genomen, uitmaken of ik het ga doen. Zo simpel is het.
Je had een probleem, je had een idee, je stelde een behandeling vast. Jouw idee was dus in de praktijk een diagnose. Zelfdokteren. Ik heb het zelf ooit ook gedaan, maar mijn diagnose bleek fout. Daardoor ging ik wat laat naar een echte dokter.

Maar goed, als de klachten over gingen, dan was je idee waarschijnlijk goed en dan zou ik niet te licht denken over weer beginnen. Zeker niet als je over 2 jaar een kind wil. Conceptie is dan over 15 maand, 6 maanden vantevoren stoppen ... dan is je beslissing nu om er voor 9 maanden weer aan te beginnen.

Ik weet niet of het net zo effectief is en of het makkelijk beschikbaar is, maar wellicht is topische finasteride een alternatief. Dan hoef je je vrouw tijdens haar zwangerschap alleen maar te verbieden om door je haar te woelen kort na gebruiken
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2018, 11:49   #7
defilosoof
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 januari 2018
Berichten: 4
Geslacht:
Finasteride is hét middel dat ook echt daadwerkelijk werkt. Ik vind het echt een waardevol middel. In mijn geval heeft wel een bijwerking: moeheid. En geloof me, je hormonen gaan vanzelf wel schommelen. Dit hoeft niet een ieder te overkomen. Ik ken overigens mensen die bijwerkingen krijgen van paracetamol, dus zo gek zou het niet zijn als je het ook hiervan zou kunnen krijgen.

Nogmaals: omdat ik het een wondermiddel vind en omdat ik niet de kale jongen wil uithangen, heeft het wel een toegevoegde waarde en ben ik weer gaan overwegen om het te gebruiken. Ik hoop dan ook voor mezelf de knoop door te kunnen hakken deze week. Zo niet, dan heb ik hier nog 6 strips liggen die iemand mag kopen.

Dank voor je mening Anthonie. Haha. Ik denk dat dat zwangerschapsgedeelte geen problemen gaat opleveren in geval ik weer ga beginnen.

Krijg ik trouwens weer te maken met een shedding denk je? Dat is wel alleen maar een goed teken, maar hoe zit het precies? Begin je weer bij 0 als het ware?
defilosoof is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2018, 12:03   #8
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Over de bijwerkingen van Finasteride is al zoveel gezegd en geschreven. Ten opzichte van placebo is de absolute risico toename slechts 2% in de grote gerandomiseerde studies. De bijwerkingen waren reversibel na staken van de medicatie. Studies met Finasteride tonen aan dat de kans op zwangerschapscomplicaties nihiel is. Toch zal geen enkele arts het middel tijdens de zwangerschap aanraden omdat achteraf toch verkeerde conclusies kunnen worden getrokken (associatieve verbanden, geen causaliteit). Na het staken van finasteride ben je binnen 12-18 maanden weer op het niveau dat je zou hebben bereikt als je GEEN Finasteride zou hebben gebruikt (natuurlijk beloop)

Je zou eens kunnen kijken naar topical Finasteride. Ik begreep dat zit op de markt is/wordt gebracht. In de tussentijd Minoxidil en Nizoral gebruiken, en Finasteride staken op het moment dat jullie actief voor zwangerschap willen gaan.

Succes!
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2018, 13:25   #9
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Over de bijwerkingen van Finasteride is al zoveel gezegd en geschreven. Ten opzichte van placebo is de absolute risico toename slechts 2% in de grote gerandomiseerde studies.
Dat onderzoek is gedaan toen nog niemand op de hoogte was van de bijwerkingen. Inmiddels op elk haarforum dat ik lees rapporteren enorm veel mensen bijwerkingen, en zijn er nog meer die te bang zijn om het te slikken. Veel van de bijwerkingen (bijvoorbeeld erectie-issues) zijn nou juist die bijwerkingen die je jezelf heel gemakkelijk kan aanpraten. Ik denk dat als je datzelfde onderzoek nu zou doen je een veel groter percentage dan 2% zou halen: niet omdat de pillen daadwerkelijk iets anders doen dan toen, maar omdat iedereen die het nu begint te slikken extreem bezig is met wat er misschien wel zou kunnen gebeuren. Begrijp me niet verkeerd, aan de ene kant is het heel goed dat er zoveel aandacht is voor de negatieve effecten van een pil, aan de andere kant is het nu zo ontzettend veel dat iedereen extreem zelfgevoelig lijkt te worden en het zichzelf alleen maar versterkt. Een soort omgekeerd placebo-effect dus, en dan kan die daadwerkelijke 2% wel uit het raam, ondanks dat het niet eens door de pillen zelf komt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Studies met Finasteride tonen aan dat de kans op zwangerschapscomplicaties nihiel is. Toch zal geen enkele arts het middel tijdens de zwangerschap aanraden omdat achteraf toch verkeerde conclusies kunnen worden getrokken (associatieve verbanden, geen causaliteit).
Ik ben een tijdje geleden bij zowel huisarts als apotheker geweest, die er zich beiden in hebben verdiept en die beiden zeiden dat ik gewoon door kon slikken zonder enig risico. Of ik dat ga doen weet ik nog niet. Wel een paar maanden stoppen als het niet lukt, en seks met condoom tijdens zwangerschap waren de enige twee adviezen.

Laatst gewijzigd door minten; 11 januari 2018 om 13:28
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2018, 13:28   #10
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Dat onderzoek is gedaan toen nog niemand op de hoogte was van de bijwerkingen. Inmiddels op elk haarforum dat ik lees rapporteren enorm veel mensen bijwerkingen, en zijn er nog meer die te bang zijn om het te slikken. Veel van de bijwerkingen (bijvoorbeeld erectie-issues) zijn nou juist die bijwerkingen die je jezelf heel gemakkelijk kan aanpraten. Ik denk als je datzelfde onderzoek nu zou doen je een veel groter percentage dan 2% halen: niet omdat de pillen daadwerkelijk iets anders doen dan toen, maar omdat iedereen die het nu begint te slikken extreem bezig is met wat er misschien wel zou kunnen gebeuren.
Ik denk niet dat het bij herhaling hoger is. Je vergelijkt Finasteride met placebo in een gerandomiseerde en geblindeerde setting. Je corrigeert voor placebo en aangezien het vooral placebo zal zijn is het additionele risico nog steeds klein.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2018, 13:33   #11
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Ik denk niet dat het bij herhaling hoger is. Je vergelijkt Finasteride met placebo in een gerandomiseerde en geblindeerde setting. Je corrigeert voor placebo en aangezien het vooral placebo zal zijn is het additionele risico nog steeds klein.
Ah, ik snap hem. OK, dan verwacht ik in ieder geval dat als je zo'n studie nu doet zowel de placebo-groep als de fina-groep veel meer bijwerkingen zouden rapporteren dan ze toen deden (maar dat het verschil daartussen wel gelijk blijft).
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2018, 15:12   #12
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Ah, ik snap hem. OK, dan verwacht ik in ieder geval dat als je zo'n studie nu doet zowel de placebo-groep als de fina-groep veel meer bijwerkingen zouden rapporteren dan ze toen deden (maar dat het verschil daartussen wel gelijk blijft).
Jup! Zo zullen de bijwerkingen zich waarschijnlijk presenteren.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2018, 17:54   #13
spinner1
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 december 2009
Berichten: 107
Je kan ook een middenweg nemen ipv stoppen. (lagere dosis of om de dag slikken).

Zelf heb ik het idee dat finasteride bij mij geen korte termijn bijwerkingen oplevert. Echter wanneer ik het slik voor 2 jaar dan komen bij mij ook de vlakheid, moeheid, kracht die ik denk te verliezen en een beetje down.

Indien ik een lagere dosis neem is de hergroei haast niets, wel een beter gevoel en enigszins behoud.

Wanneer je stopt en de uitval echt doorzet, kan het zijn bij herstarten dat het teruggroeten erg lang duurt of enkele haren zelfs niet meer terugkomen. Wees hiervan bewust.

Daarnaast heb je wel 7 jaar kunnen rekken en ga je zo te lezen een andere levensfase in.
spinner1 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.