Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Bekijk resultaten enquête: Bijwerkingen?
Nee, geen last van gehad/nooit iets van gemerkt. 34 50,00%
ja, maar niet van dien aard dat ik met het product gestopt ben. 18 26,47%
ja, daarom gebruik ik het niet meer. 16 23,53%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 6 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 1 februari 2006, 21:22   #46
cabello
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2004
Berichten: 41
Jij praat over het meer "levervriendelijke" Fina. Ten eerste vind ik dat voorbarig omdat nog maar vast moet komen te staan dat die hoge waardes door duta komen, maar dat gaf jij zelf ook al aan in je tweede post. Maar waar baseer je vervolgens op dat fina geen negatief effect zou hebben op de ALAT-waarden?
cabello is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2006, 02:36   #47
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cabello
Jij praat over het meer "levervriendelijke" Fina. Ten eerste vind ik dat voorbarig omdat nog maar vast moet komen te staan dat die hoge waardes door duta komen, maar dat gaf jij zelf ook al aan in je tweede post. Maar waar baseer je vervolgens op dat fina geen negatief effect zou hebben op de ALAT-waarden?
Kan het wat vrolijker, cabello?

Halfwaardetijd duta: 240 uur.
Halfwaardetijd fina: 6 uur.
Duta wordt dus veel moeizamer afgebroken dan finasteride (halfwaardetijd is de tijd dat de lever erover doet om de stof voor de helft af te breken). Dus fina is VEEL minder grote belasting voor de lever.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2006, 10:42   #48
gijsje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Berichten: 26
Alternatief duta

Tiuri,

als dat waar is dat duta de lever te zwaar aantast zal toch gekeken moeten worden na een zo goed mogelijk alternatief voor duta.Heeft iemand al een idee en graag onderbouwen.

Ik dacht zelf aan dit:

Spironolacton alleen s'avonds

Finasteride iedere dag

Haircomb(als fda het reultaat kan aantonen)

Nizoral

Is dit een goed idee??Lijkt me wel een pittig regime als je gel en of toppik in je haar wil doen of klopt dit niet??Verder zou je kunnen overwegen om twee keer per week een pilletje duta te nemen voor frontaal.
gijsje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2006, 12:05   #49
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gijsje
Tiuri,

als dat waar is dat duta de lever te zwaar aantast zal toch gekeken moeten worden na een zo goed mogelijk alternatief voor duta.Heeft iemand al een idee en graag onderbouwen.

Ik dacht zelf aan dit:

Spironolacton alleen s'avonds

Finasteride iedere dag

Haircomb(als fda het reultaat kan aantonen)

Nizoral

Is dit een goed idee??Lijkt me wel een pittig regime als je gel en of toppik in je haar wil doen of klopt dit niet??Verder zou je kunnen overwegen om twee keer per week een pilletje duta te nemen voor frontaal.
het lijkt me gewoon het beste als we dat tweede bloedonderzoek van tiuri afwachten en dan kunnen we pas uitsluitsel geven of het toe te schrijven is aan duta. bovendien kan zijn lichaam ook weer heel anders reageren op duta dan bij anderen.

en tot die tijd is er nog niets bekend over de haircomb approval..
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2006, 12:16   #50
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
2 keer per wwek duta nemen voor frontaal!!! Is duta dan uitermate geschikt voor frontale kaalheid, dit doet frontaal toch niet veel meer dan finasteride (elke dag)?
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2006, 12:23   #51
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees
2 keer per wwek duta nemen voor frontaal!!! Is duta dan uitermate geschikt voor frontale kaalheid, dit doet frontaal toch niet veel meer dan finasteride (elke dag)?
Inderdaad, dutasteride en finasteride werken allebei op dezelfde manier dus het is niet zo dat een meer geschikt is voor frontale kaalheid dan de andere. Waarom duta beter kan werken frontaal is omdat het simpelweg meer DHT remt, maar dat voordeel is weg als je het maar 2x per week neemt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gijsje
Tiuri,

als dat waar is dat duta de lever te zwaar aantast zal toch gekeken moeten worden na een zo goed mogelijk alternatief voor duta.Heeft iemand al een idee en graag onderbouwen.

Ik dacht zelf aan dit:

Spironolacton alleen s'avonds

Finasteride iedere dag

Haircomb(als fda het reultaat kan aantonen)

Nizoral

Is dit een goed idee??Lijkt me wel een pittig regime als je gel en of toppik in je haar wil doen of klopt dit niet??Verder zou je kunnen overwegen om twee keer per week een pilletje duta te nemen voor frontaal.
Inderdaad zit ik er ook aan te denken om straks weer naar 2x per week duta te gaan en dan weer de bloedwaarden te testen om te kijken of het dan wel goed gaat. Om daarbij nog fina te gebruiken heeft geen zin, de duta phase 2 trials hebben laten zien dat 0,1mg duta per dag even goed werkt als 5mg fina per dag. Als je 1mg duta per week neemt kom je dus uit op gemiddeld 0,14mg per dag.

Kijk, het hele punt is dat duta niet is geregistreerd als middel tegen haaruitval. Zoals we allemaal weten zijn de trials stopgezet na de phase 2. De vraag is natuurlijk waarom GSK dit heeft gedaan, en daar is ook al lang over gespeculeerd. Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren, en ik sluit niet uit dat één daarvan is dat ze al die jonge mensen met haarverlies niet zo'n grote leverbelasting wilden opleggen. Een kerngezonde jongen van 20 met inhammen is natuurlijk heel wat anders dan een man van 60 met bierbuik en een gezwollen prostaat, waar duta eigenlijk voor bedoeld is. Het kan zijn dat dit een van de redenen is dat ze het niet hebben aangedurfd. Om vanaf je 20ste je lever te belasten kan toch niet goed zijn. Je ziet ook dat grote liefhebbers van alcohol (ook een stof die door de lever wordt afgebroken) niet zelden leverproblemen krijgen.

We weten ook niet in welke dosering GSK het middel uiteindelijk op de markt had willen brengen. Wel heb ik Dr Sawaya (leider van de duta trials) eens horen zeggen dat volgens haar één enkele inname per week voor GSK al tot de opties behoorde. Het zou goed kunnen dat GSK er uiteindelijk voor gekozen had om duta in een dosering van 0,1mg per dag of 1mg per week te laten registreren (als ze het middel op de markt hadden gebracht).

Dit is dus nou precies het hele probleem van een niet-geregistreerd medicijn als duta: dit soort dingen weet je niet en de fabrikant is 100% onschuldig en niet verantwoordelijk, want zij hebben het product bewust niet voor deze indicatie laten registreren.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 2 februari 2006 om 14:51
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2006, 14:31   #52
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ik heb net contact gehad hierover met een andere arts. Er was namelijk misschien sprake van dat er nu alvast een bloedonderzoek gedaan zou moeten worden om te bepalen of er een andere oorzaak zou kunnen zijn voor de leverfunctiestoornis. Maar ook deze arts leek dat geen goed idee. Volgens hem is het verreweg de grootste kans dat de celbeschadiging bij de lever komt door duta, andere mogelijke oorzaken zijn eigenlijk te verwaarlozen. Dus vooralsnog is de diagnose: het komt door de dutasteride. Er is een kans dat dat over 2 maanden moet worden bijbesteld, maar die kans is erg klein.

Ik ben wel opgelucht, want dit probleem is tenminste makkelijk op te lossen (stoppen met duta), in tegenstelling tot de meeste andere leveraandoeningen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2006, 20:08   #53
cabello
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2004
Berichten: 41
Sorry als ik in mijn vorige post wat minder vrolijk overkwam, en ik vind het ook heel erg rot voor je. Maar ik ben het gewoon niet eens met bepaalde conclusies die getrokken worden, zeker als je iets meer weet over FDA/EMEA trials.

Het enige wat op dit moment vaststaat is dat duta met de normale dosering (1 x per dag) niet significant dit negatieve effect heeft aangetoond. En dit is zeker niet alleen getest op 60 jarigen met een bierbuik en een vergroot prostaat. Als het effect was opgetreden moet het gemeld worden. Dat het bij jou wel dit effect lijkt te hebben is natuurlijk wel erg. Zou inderdaad wel eens interessant zijn als hier meer duta-gebruikers eens een check-up deden.

En uiteraard is het wel een extra belasting voor je lever, het wordt niet voor niets ontraden voor mensen met ernstige leveraandoeningen zoals ook in de bijsluiter staat. Het is sowieso niet verstandig om als gezonde 20-er medicijnen (ook fina) te slikken tegen haaruitval, Maar ja,dat weer een andere discussie.

Laatst gewijzigd door cabello; 2 februari 2006 om 20:54
cabello is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2006, 00:49   #54
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cabello
Sorry als ik in mijn vorige post wat minder vrolijk overkwam, en ik vind het ook heel erg rot voor je. Maar ik ben het gewoon niet eens met bepaalde conclusies die getrokken worden, zeker als je iets meer weet over FDA/EMEA trials.
Ik trek ook helemaal geen algemene conclusies toch? Ik hou het helemaal bij mezelf, ik heb juist mn best gedaan om geen paniek te zaaien vind ik!

Citaat:
Het enige wat op dit moment vaststaat is dat duta met de normale dosering (1 x per dag) niet significant dit negatieve effect heeft aangetoond.
Staat dat vast dan? heb je de trials erop nageslagen of dit werd onderzocht? Het lijkt me ook wel logisch, maar ik heb het niet nagekeken dus ik zou dat niet zeker kunnen zeggen. Sowieso zijn de volledige dutatrials nooit vrijgegeven dus we zullen er ook niet zo snel achterkomen.

Citaat:
En dit is zeker niet alleen getest op 60 jarigen met een bierbuik en een vergroot prostaat.
De enige indicatie waarvoor duta de volledige trials is doorlopen is benigne prostaathyperplasie, ofwel goedaardige prostaatvergroting. Dat zijn per definitie mannen van 50+. Het is natuurlijk een heel ander verhaal om deze mensen zo'n medicijn voor te schrijven, want a) hebben ze gemiddeld nog maar zo'n 20 à 30 jaar te gaan en b) hebben ze te maken met een akelige en onaangename aandoening, waardoor de kwaal al sneller erger is dan het middel. Bij jonge kalenden zoals ikzelf moet de lever nog zo'n 50 à 60 jaar mee en kun je je afvragen of de kwaal erger is dan het middel.

Dat kan hebben meegespeeld voor GSK bij de beslissing om de trials te staken, dat is eigenlijk wat ik bedoelde.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 3 februari 2006 om 01:22
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2006, 13:22   #55
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Ik ben sinds vorige week ook met dutasteride gestopt om een aantal redenen:
1. Mijn gyno werd te erg
2. Ik heb waarschijnlijk trombose gekregen in mijn onderbenen.
3. Mijn concentratie is klote
4. Ik ben vaak duf
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2006, 14:59   #56
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
He Jaapie, puntje 3 en 4 hebben met elkaar te maken neem ik aan. denk je bovendien niet dat deze symptonen tijdelijk van aard zullen zijn?
trombose.. dat schrijf je toe aan duta en waarom?
Gyno lijkt me inderdaad al voldoende reden om te stoppen
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2006, 15:01   #57
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaapie
Ik ben sinds vorige week ook met dutasteride gestopt om een aantal redenen:
1. Mijn gyno werd te erg
2. Ik heb waarschijnlijk trombose gekregen in mijn onderbenen.
3. Mijn concentratie is klote
4. Ik ben vaak duf
Ik zie ook effe geen verband tussen punt 2 t/m 4 en duta. Waarom jij wel? Zou het niet eerder door iets anders komen?
Maar punt 1 is natuurlijk al meer dan genoeg reden om te stoppen, daar niet van.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2006, 15:33   #58
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
DHT draagt bij aan je concentratievermogen, agressiviteit, alertheid etc.
Als ik het me goed kan herrineren heb ik eens een studie gelezen waarin uitgelegd werd dat oestrogeen het risico van veneuze trombose aanzienlijk vergoot. Mijn oestrogeen niveau is nu echt veeeeel te hoog, wat te merken is aan de agressieve groei van gyneacomastie.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2006, 19:45   #59
klaas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Berichten: 157
mhh.. dat is vervelend, maar wel logisch dat je gestopt bent. Ik ga zelf ook minderen, wil naar om de 3 dagen duta nemen. Dat je duf voelt, heb ik ook last van (maar k weet niet of het door de duta komt). Ik ga nu ff kijken als k verminderd of dat weggaat. haaruitval is stabiel, maar denken jullie als k ga minderen dat dat erge gevolgen heeft? iemand ervaring mee?
__________________
duta
klaas is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2006, 22:17   #60
Ramon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 april 2004
Locatie: utrecht
Berichten: 17
Hmmmm,

ik neem uiteraard jullie laatste reacties serieus over de bijwerkingen.

Wel beetje ontmoedigend als je er nét aan wilt beginnen, zoals bij zo iemand als ik
Ramon is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.