Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 maart 2017, 23:44   #1
test123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2005
Locatie: Nederland
Berichten: 560
Geslacht:
Nieuwe studie bijwerkingen finasteride

in de Duitse krant Die Welt is vandaag een verslag verschenen van de grootste wetenschappelijke studie (12000 proefpersonen) tot nu toe naar de bijwerkingen van finasteride voor haaruitval. Dit is uitgevoerd door een Amerikaanse universiteit onder leiding van prof Steven Belknap. Dat er bijwerkingen konden zijn was al bekend maar de resultaten van deze studie toonden aan dat deze boven verwachting (en kennis tot nu toe) slecht waren. Het kan mannen ook tot jaren na afloop van het gebruik impotent maken. Het artikel in Die Welt staat hier: https://www.welt.de/gesundheit/artic...-impotent.html

In het artikel in Die Welt staat een verwijzing naar het wetenschappelijke artikel.

Zelf gebruik ik het al vele jaren maar heb geen bijwerkingen.
__________________
- - - - - - - - - - - - -
-1 mg Finasteride per dag sinds begin 2005
-4 strip HT's bij Transhair (~ 2800 grafts. tevreden over resultaat op het implantatiegebied, wel litteken bij het donorgebied)
-1 litteken correctie bij Transhair (28-03-2007)
-1 littekencorrectie bij Aesthetic Clinics (01-04-08)
-op 24-06-08:875 FUE (bij Aesthetic Clinics)



Laatst gewijzigd door test123; 15 maart 2017 om 00:02
test123 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2017, 07:21   #2
Marcus01
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 november 2016
Berichten: 37
Geslacht:
Thnx 👍🏻
Marcus01 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2017, 11:29   #3
Pionier
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2016
Berichten: 289
Geslacht:
Geen verassing.

Vele fina gebruikers denken ook omdat ze het een tijd nemen dat ze nooit bijwerkingen gaan krijgen, dat is net het gevaarlijke aan fina. Meestal gaat het zeer traag, dat ze het gewoon niet merken dat er bijwerkingen op treden, tot dat de bijwerkingen der mate zijn ontwikkeld dat men het niet meer kan negeren.
Pionier is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2017, 12:31   #4
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Daarom gewoon niet aan die troep beginnen, zeker niet op jonge leeftijd.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2017, 18:43   #5
Donatello
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 november 2011
Berichten: 18
Results
Among men with 5α-RI exposure, 167 of 11,909 (1.4%) developed PED (persistence median 1,348 days after stopping 5α-RI, interquartile range (IQR) 631.5–2320.5 days); the multivariable model predicting PED had four variables: prostate disease, duration of 5α-RI exposure, age, and nonsteroidal anti-inflammatory drug (NSAID) use. Of 530 men with new ED, 167 (31.5%) had new PED. Men without prostate disease who combined NSAID use with >208.5 days of 5α-RI exposure had 4.8-fold higher risk of PED than men with shorter exposure (NNH 59.8, all p < 0.002). Among men 16–42 years old and exposed to finasteride ≤1.25 mg/day, 34 of 4,284 (0.8%) developed PED (persistence median 1,534 days, IQR 651–2,351 days); the multivariable model predicting PED had one variable: duration of 5α-RI exposure. Of 103 young men with new ED, 34 (33%) had new PED. Young men with >205 days of finasteride exposure had 4.9-fold higher risk of PED (NNH 108.2, p < 0.004) than men with shorter exposure.

Conclusion and relevance
Risk of PED was higher in men with longer exposure to 5α-RIs. Among young men, longer exposure to finasteride posed a greater risk of PED than all other assessed risk factors.

Ik vindt het nog wel meevallen. Maar 1,4% van het totaal ontwikkelde persistente impotentie. Dit lijkt mij te verwaarlozen?
Donatello is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2017, 19:24   #6
kalekip
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 mei 2016
Berichten: 25
Geslacht:
Misschien lees ik te snel maar ik begrijp het onderzoek niet.

Ze hebben gekeken naar de medische dossiers van een groep bestaande lange termijn fina gebruikers met als controlgroep een groep die het maar kort gebruikt heeft?

Misschien sla ik plank mis, ik ben heel moe en lees niet 100% aandachtig, maar dat is wat ik opvat? Ik begrijp daarnaast niet waarom ze niet ook even gyno erbij hebben gepakt. Als je de medische dossiers hebt, lijkt mij dit niet veel werk meer..

Laatst gewijzigd door kalekip; 28 maart 2017 om 19:26
kalekip is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2017, 19:35   #7
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Ik zal het artikel een keer goed lezen. Dit is retrospectief onderzoek met veel observer bias (onderzoeker interpeteert). Daarnaast is de vraag hoe de klachten zich ontwikkelden bij de patiënten en wat er pathofysiologisch ten grondslag ligt aan de klachten, namelijk of het echt een somatisch (lichamelijk) of psychisch probleem. De betrouwbare onderzoeken met finasteride zijn in Fase 3 studies placebo gecontroleerd uitgevoerd. Alleen daar kun je betrouwbaar uit concluderen wat de effectiviteit is en wat bijwerkingen zijn. Dit soort onderzoek moet je echt met een korreltje zout nemen.

Als je klachten hebt moet je ook geen eeuwen wachten voordat je een arts bezoekt.. Je wordt niet van het een op het andere moment impotent. Dus ik ben erg benieuwd hoe de mensen in de studie met hun klachten zijn omgegaan.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2017, 23:07   #8
Flap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2014
Berichten: 34
Geslacht:
Ik (32 jaar) gebruik nu bijna een jaar finasteride, met een onderbreking van een maandje. Volgens mij ervaar ik nauwelijks bijwerkingen. Ik voel soms een wat drukkend gevoel in mijn testikels, en mijn ejaculaat was de eerste paar weken anders van kleur, maar dat is weer genormaliseerd. Het is alleen wel wat dunner (gebleven).

Wat ik mij afvraag, is of de bijwerkingen erger kunnen worden naarmate je langer gebruikt. Of dat je bijvoorbeeld plotseling na 1,5 borsten gaat ontwikkelen ofzoiets.

Daarnaast denk ik eraan om toch weer eens een maandje te stoppen. Kijken of ik dan veranderingen bemerk (positief of negatief). Is dat verantwoord volgens jullie? Iemand die daar ervaringen mee heeft?

Ik ben/was namelijk toch wel huiverig voor dit medicijn als ik de vele negatieve verhalen lees. Nogmaals: zoals het nu gaat, is het prima, maar misschien over 3 jaar ineens niet meer.

Laatst gewijzigd door Flap; 29 maart 2017 om 23:28
Flap is offline   Met citaat reageren
Oud 30 maart 2017, 22:12   #9
hakunamatata
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2015
Berichten: 12
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flap Bekijk bericht
Ik (32 jaar) gebruik nu bijna een jaar finasteride, met een onderbreking van een maandje. Volgens mij ervaar ik nauwelijks bijwerkingen. Ik voel soms een wat drukkend gevoel in mijn testikels, en mijn ejaculaat was de eerste paar weken anders van kleur, maar dat is weer genormaliseerd. Het is alleen wel wat dunner (gebleven).

Wat ik mij afvraag, is of de bijwerkingen erger kunnen worden naarmate je langer gebruikt. Of dat je bijvoorbeeld plotseling na 1,5 borsten gaat ontwikkelen ofzoiets.

Daarnaast denk ik eraan om toch weer eens een maandje te stoppen. Kijken of ik dan veranderingen bemerk (positief of negatief). Is dat verantwoord volgens jullie? Iemand die daar ervaringen mee heeft?

Ik ben/was namelijk toch wel huiverig voor dit medicijn als ik de vele negatieve verhalen lees. Nogmaals: zoals het nu gaat, is het prima, maar misschien over 3 jaar ineens niet meer.
Het schijnt dat je vooral niet een maand moet stoppen vanwege een shedding en dat haar krijg je waarschijnlijk niet weer terug. En wat betreft de borsten, dit zou kunnen. Denk wel dat dit een langzaam process is op basis van je testosteron
hakunamatata is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2017, 07:58   #10
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Over het algemeen manifesteren bijwerkingen zich in de eerste weken/maanden. Dan zijn de schommelingen in hormoonhuishouding het grootst tov de start. Je lichaam past zich aan door de receptoren en hormonen wat te reguleren en aan te passen. Mocht je oestrogeen wat hoger blijven en ben je gevoelig voor borstvorming dan kun je daar op termijn last van krijgen. Als je na enkele maanden geen klachten hebt dan is de kans op bijwerkingen nihiel.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.