Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 8 november 2017, 18:16   #16
Yvonne84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2017
Berichten: 13
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
De rol van testesteron en DHT is bij vrouwen veel kleiner. Een vrouw heeft ruim 30x minder testesteron dan mannen. In die verhouding is ook het DHT minder. Op basis daarvan kun je al beredeneren dat DHT een veel kleinere rol speelt. Finasteride werkt niet bij vrouwen. Dit heb ik al eens laten zien aan de hand van studies in het medicatie topic. Minoxidil is wel werkzaam bij vrouwen, maar is niet FDA approved.

Groet,
Nicolaas
Dat wekt toch best wat vragen bij mij op, en eigenlijk zou ik die aan intermedica moeten stellen want ik had altijd zoiets van "ze zullen wel weten waar ze mee bezig zijn, als ze dat voorschrijven".

Dat ze toen stopten met het voorschrijven van finasteride omdat het niet meer goedgekeurt was voor vrouwen snapte ik wel, en ik had nou ook niet zo van "wow, wat is mijn haar verbeterd zeg".
Het blijft altijd gissen met dat soort dingen als je de studies niet gelezen hebt, je weet namelijk niet hoe je haar eruit zou zien zonder die behandeling. Uit angst/voorzorg zou je er bijna allerlei middeltjes naar gooien in de hoop dat er een of meer werken.


Maar een groter raadsel is dat ik een diagnose AGA gekregen heb en daar dus nu na het stoppen van finasteride een hormoon preparaat voor krijg (cyproteronacetaat).
Ik vind dat vreemd omdat, toen ik getest ben op PCOS om een verklaring voor het haarverlies te vinden, mijn hormoon waarden van nature helemaal prima zijn.
Als mijn hormoonwaarden netjes binnen de grenzen liggen, waarom zou ik dan geholpen zijn door er een hormoon preparaat tegen aan te gooien?
Of is het een kwestie van "hoe minder androgenen hoe beter"?.
Boersma (die beroemde dermatoloog) nam een kijk naar mijn kop en wist al 99% zeker dat het AGA was.
En na een boel testjes en foto's is dat er ook uitgekomen.

Voor zover ik begrepen heb bij AGA is het zo dat DHT de haarzakjes aanvalt, maar net zoals jij zegt hebben vrouwen veel minder testosteron dan mannen.
Op engelstalige websites zie ik het vaak geschreven dat vrouwen met AGA dan ook teveel testosteron hebben, meestal door iets als PCOS.
Maar hoe zit dat dan met vrouwen die normale hormoonwaarden hebben, hebben die dan de verkeerde diagnose of kan er bij AGA een ander mechanisme zijn dat haarverlies veroorzaakt.

Dankjewel voor het lezen.
Yvonne84 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2017, 19:06   #17
Hanneke49
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 september 2017
Berichten: 53
Geslacht:
Ik zit dit allemaal eens te lezen, en wat ik zie over medicaties, lotions, minoxidil...ik hou er niet van. Wie weet wat het op lange termijn doet? Minoxidol heeft als bijwerking ongewenste haargroei, als vrouw zit ik daar ook niet op te wachten. En om de rest van mn lijf te vergiftigen met hormonen vanwege mijn haarprobleem...Iedereen mag het natuurlijk voor zichzelf weten, maar denk er goed over na!
Hanneke49 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2017, 19:09   #18
Yvonne84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2017
Berichten: 13
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanneke49 Bekijk bericht
Ik zit dit allemaal eens te lezen, en wat ik zie over medicaties, lotions, minoxidil...ik hou er niet van. Wie weet wat het op lange termijn doet? Minoxidol heeft als bijwerking ongewenste haargroei, als vrouw zit ik daar ook niet op te wachten. En om de rest van mn lijf te vergiftigen met hormonen vanwege mijn haarprobleem...Iedereen mag het natuurlijk voor zichzelf weten, maar denk er goed over na!

Dat ben ik met je eens. Ik ben zelf ook enorm sceptisch over dat soort middeltjes.

Zover gebruik ik alleen de cyproteron acetaat op recept van de dermatoloog.
Maar daar krijg je natuurlijk geen ongewenste haargroei van.
Geen idee wat voor lange termijn effecten het heeft, het is een beetje zoals de anticonceptiepil.
Yvonne84 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2017, 20:52   #19
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Hier heb je ook een goede site die veel gebruikt wordt door artsen en geneeskundestudenten. Hier worden veel van je vragen beantwoord.

https://www.huidziekten.nl/folders/n...ij-vrouwen.htm

Groet,
Nicolaas
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2017, 01:31   #20
Yvonne84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2017
Berichten: 13
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Hier heb je ook een goede site die veel gebruikt wordt door artsen en geneeskundestudenten. Hier worden veel van je vragen beantwoord.

https://www.huidziekten.nl/folders/n...ij-vrouwen.htm

Groet,
Nicolaas
Hartelijk dank, ik heb de pagina gelezen en de meerderheid van mijn vragen zijn beantwoord.
Ik zal in het komende jaar weer een bezoek brengen aan intermedica en daar de overige vragen stellen. En ik bereid me ook voor dat veel van de antwoorden "dat weten we niet" zullen zijn.
Yvonne84 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2018, 17:08   #21
DappereDodo1984
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2017
Berichten: 27
Geslacht:
Hoi
Heel toevallig heb ik net contact gehad met de verzekering en voor vrouwen met alopecia andro is het per wet geregeld er een vergoeding is van 419 euro vanuit de basisverzekering. Ben je aanvullend verzekerd komt er nog iets van 500 euro op.
Ik heb hetzelfde pruiken probleem en ben 33 jaar echt klote aandoening maarja.
er is hoop en er zijn mooie pruiken. Kijk eens bij de haarhoeve in bergen op zoom daar maken ze haarwerken op maat en hebben ook mooie pruiken. Die mevrouw die daar werkt heeft het zelfde probleem als wij en haar werk er van gemaakt.
DappereDodo1984 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2018, 17:29   #22
Yvonne84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2017
Berichten: 13
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DappereDodo1984 Bekijk bericht
Hoi
Heel toevallig heb ik net contact gehad met de verzekering en voor vrouwen met alopecia andro is het per wet geregeld er een vergoeding is van 419 euro vanuit de basisverzekering. Ben je aanvullend verzekerd komt er nog iets van 500 euro op.
Ik heb hetzelfde pruiken probleem en ben 33 jaar echt klote aandoening maarja.
er is hoop en er zijn mooie pruiken. Kijk eens bij de haarhoeve in bergen op zoom daar maken ze haarwerken op maat en hebben ook mooie pruiken. Die mevrouw die daar werkt heeft het zelfde probleem als wij en haar werk er van gemaakt.

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal dat adres onderzoeken
Yvonne84 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.