Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 23 november 2005, 11:03   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Fabeltje: 100 haren per dag

Je hoort vaak roepen dat het normaal is dat men 100 haren per dag verliest, en dat heeft tot gevolg dat er serieus mensen zijn die iedere dag hun haren opvangen en gaan tellen, ik de hoop dat het er minder dan 100 zijn. Hierbij zal ik aantonen dat dit getal van 100 haren erg willekeurig is, en dat er absoluut niet mee te rekenen valt.

Een mensenhoofd zonder haarziekte telt zo'n 100.000 tot 150.000 haren. Hoeveel haren je hebt zal afhangen van je genen: sommige mensen hebben gewoon meer haren dan anderen. Het is dus ook niet raar om minder dan 100.000 haren of meer dan 150.000 haren te hebben.

De anagene fase (groeifase) van een haar varieert van 2 tot 6 jaar. Ook de lengte van de anagene fase is genetisch bepaald, en ook hier is het niet raar als je een anagene fase hebt die korter is dan 2 jaar of langer is dan 6 jaar (acht jaar of meer komt ook voor). Hoe langer de anagene fase, hoe langer de haar zal groeien. De catagene (overgangs) en telogene (rust) fase duren bij elkaar maar een paar maandjes, dus die laat ik hier even buiten beschouwing.

Op het moment dat iemand dus 150.000 haren heeft en een anagene fase van 2 jaar (730 dagen), zullen er gemiddeld 205 haren per dag uitvallen. Als iemand 100.000 haren heeft en een anagene fase van 6 jaar (2190 dagen), zullen er gemiddeld 45 haren per dag uitvallen.

Deze twee voorbeelden laten al zien dat er dus geen chocola van te maken is: 45 haren per dag verschilt nogal van 205 haren per dag. En al deze getallen zijn dan ook nog gemiddelden: het is in werkelijkheid natuurlijk niet zo dat alle haren precies gelijkmatig verspreid uitvallen, waardoor de aantallen uitgevallen haren per dag ook nog eens sterk zullen verschillen (bijv. maandag 300 haren, dinsdag 100 haren, woensdag 50 haren, donderdag 250 haren, vrijdag 200 haren, zaterdag 110 haren, zondag 70 haren - gemiddelde van de week: 154 per dag).

Conclusie: aangezien iedereen anders is en je van tevoren niet weet hoeveel haren je hebt en hoe lang je anagene fase precies duurt, is er dus ook niets te zeggen over hoeveel haren er bij jou gemiddeld per dag zullen uitvallen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 23 november 2005 om 11:09
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2005, 11:46   #2
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Juist, en toch zie ik mijn hoofdhuid doorkomen sinds ik meer haren verlies. En toch zijn er mensen helemaal kaal, waar vroeger ook tegen werd gezegd dat extra uitvallende haren 'niks zegt'...Ik weet wel zeker dat ik sinds ik meer haren verlies mijn haardichtheid afneemt. Dus not agreed helaas..

Roland
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2005, 11:50   #3
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland
Juist, en toch zie ik mijn hoofdhuid doorkomen sinds ik meer haren verlies. En toch zijn er mensen helemaal kaal, waar vroeger ook tegen werd gezegd dat extra uitvallende haren 'niks zegt'...Ik weet wel zeker dat ik sinds ik meer haren verlies mijn haardichtheid afneemt. Dus not agreed helaas..

Roland
Hoi Roland,
Bedankt voor je reactie, maar opzich is dit niet iets waar je "agreed" of "not agreed" mee kan zijn, want dit zijn de feiten.

Natuurlijk is het zo dat je kaal wordt als er meer haren uitvallen dan er teruggroeien. Ik zeg alleen dat er geen absoluut aantal uitgevallen haren per dag is om te bepalen wanneer er meer haren uitvallen dan er teruggroeien.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2005, 12:37   #4
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Ik denk je theoretisch kan zeggen dat je geen haren kan en moet tellen (zie post Tiuri) Maar ik vind wel dat je je gevoel moet laten spreken m.b.t. het aantal haren dat uitvallen of niet uitvallen. Ik weet zelf donders goed wanneer er meer haren uitvallen dan dat erbij komen.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2005, 12:51   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hoi kevin!
Ik denk zelf niet dat je je gevoel hierover kunt laten spreken. Ik kan dat uit ervaring zeggen: in het verleden ben ik al vaak dusdanig in paniek geraakt over mijn haaruitval dat ik ervan overtuigd was geraakt dat ik in korte tijd veel kaler was geworden. Ik wist gewoon zéker dat ik dit kon zien toen ik voor de spiegel stond. Als ik echter de foto's vergelijk is er geen achteruitgang vast te stellen.
Ik denk dus dat veel mensen met haaruitval meestal niet in staat zijn om objectief over hun eigen haarstatus te oordelen, op de een of andere manier raakt het heel snel vertekend.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2005, 13:29   #6
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Hoi kevin!
Ik denk zelf niet dat je je gevoel hierover kunt laten spreken. Ik kan dat uit ervaring zeggen: in het verleden ben ik al vaak dusdanig in paniek geraakt over mijn haaruitval dat ik ervan overtuigd was geraakt dat ik in korte tijd veel kaler was geworden. Ik wist gewoon zéker dat ik dit kon zien toen ik voor de spiegel stond. Als ik echter de foto's vergelijk is er geen achteruitgang vast te stellen.
Ik denk dus dat veel mensen met haaruitval meestal niet in staat zijn om objectief over hun eigen haarstatus te oordelen, op de een of andere manier raakt het heel snel vertekend.
Tuurlijk neigen veel mensen snel naar het negatieve, maar dat hoeft ook niet altijd. Maar ik beoordeel het zelf meestal op gevoel en het klopt meestal ook nog. Persoonsgebonden dus.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2005, 14:20   #7
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Hoi kevin!
Ik wist gewoon zéker dat ik dit kon zien toen ik voor de spiegel stond. Als ik echter de foto's vergelijk is er geen achteruitgang vast te stellen.
Ik denk dus dat veel mensen met haaruitval meestal niet in staat zijn om objectief over hun eigen haarstatus te oordelen, op de een of andere manier raakt het heel snel vertekend.
Dat met die foto's herken ik ook. Dat je daar eigenlijk weinig achteruitgang in ziet. Maar foto's he, die geven pas een vertekend beeld soms. En ik denk ook dat je nu ivm vroeger je haren veel beter in model brengt zo dat je verdunde haardichtheid veel minder te zien is, betere gel, andere manier van kammen, minder nat etc. Want als ik nu een foto maak van mijn kapsel zoals ik dat vroeger had met vet veel gel erin en nog zeiknat dan zie je dus WEL ff keihard verschil.

Roland
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2005, 14:39   #8
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Haren tellen heeft inderdaad totaal geen zin naar mijn mening. Ik ben geloof ik nogal een hypochondricus (als dat het juiste woord is) en heb in het verleden toen er nog totaal geen spoor van AGA was af een toe een periode gehad waarin ik me inbeelde dat ik kaal werd en iedere dag al m'n haren zitten tellen. Bij iedere haar die uitviel kreeg ik weer een hartverzakking. Voor m'n gevoel verlies ik nu minder haren dan toen maar toch heb ik AGA. Daarnaast lijkt me de hoeveelheid haren die uitvallen niet veel kan zeggen over je AGA aangezien Tiuri al zegt dat het kan varieren van 45 tot 250 haren per dag. Dat is zo'n grote range dat je bij 200 haren op een dag niet ineens in paniek zou moeten raken.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2005, 16:07   #9
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hee Roland en Guoy,
Ja, dat ben ik echt helemaal met jullie eens. Inderdaad is het zo Roland dat foto's OOK nog eens een heel erg vertekend beeld kunnen geven. Bij het nemen van de foto's heb je te maken met een aantal factoren:
- Lengte van het haar
- Belichting
- Kwaliteit fototoestel
- Hoek van waaruit de foto genomen wordt
- Afstand van waaruit de foto genomen wordt
- Haar nat of droog
- Haar met wax of zonder wax
- etc.
Het is in feite onmogelijk om deze factoren iedere keer exact hetzelfde te krijgen, waardoor het dus ook onmogelijk is om foto's te gebruiken als objectief instrument om je haarstatus te vergelijken over een aantal maanden.

Zoals al gezegd heeft haren tellen dus ook geen enkele zin (los van het feit dat het al onmogelijk is om alle haren op te vangen en te tellen die op een dag uitvallen).

En ten slotte heeft zelfanalyse vaak ook nog eens geen zin, vanwege vertekenend beeld door hypochondrie en angst etc.

Dit is dus ook een van de grote problemen waar ik keer op keer tegenaan loop: ik krijg het niet voor elkaar om objectief vast te stellen hoe het nu werkelijk gaat met mijn haar. Zeer irritant.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 23 november 2005 om 18:15
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2005, 12:11   #10
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Mijn dermatoloog bood mij de mogelijkheid om, na een jaar Minox e.d., nog een trichogram te laten maken. Toen ik zei dat ik niet wist of ik dat nog nodig vond omdat ik zoveel vooruitgang zag, vertelde hij me dat mensen inderdaad vaak niet in staat zijn hun eigen haarstatus objectief te beoordelen.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 november 2005, 12:56   #11
Thijs2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Berichten: 115
Ik denk dat je wel een punt hebt met dat haren tellen. Het gaat dan vooral ook in je hoofd rondspelen...wow nu trek ik zo weer 3 haren uit mijn hoofd en dan ben je weer depri. Ik heb bijv in het begin van deze week...erg veel uitval (150) gehad en vanaf woensdag heel weinig na mijn id (50 haren ofzo)...Ik heb dat wel vaker dan in het begin van de week mijn haaruitval erger is dan aan het einde van de week. Zou iemand daar een verklaring voor weten?
Thijs2 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2005, 11:23   #12
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
haren tellen

Ik denk als je over aga spreekt er in mijn geval ook andere aanwijzingen zijn waardoor je alert wordt op haarverlies, misschien herkent iem. dit.
Slapper, moeilijker in model te brengen, sneller vet, en jeuk in comb. met lichte roos. Dit in comb. met na verloop van tijd plaatstelijk vermoedelijk dunnere plekken en zichtbaar meer haarverlies dan "normaal" maakte me alert en dat wilde ik wel weten.

In periode's na veel zon tijdens vakantie's of als ik griep had gehad verloor ik vanaf een maand na die tijd soms veel meer haren per dag dan nu, maar dat ken je en het stopte na 3 mnd. het was ook niet plaatselijk dan. Daar heb ik me nooit druk om gemaakt. Toen die comb. er was met die 'randverschijnselen' zoals boven aangegeven wel.

Ik denk dat je zelf wel in de gaten hebt als er echt iets aan hand is en niet eens zozeer aan de hand van de hoeveelheid haren.
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2005, 00:40   #13
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
ik heb ook een behoorlijk periode haren geteld. totdat ik op een dag weer voorbij de 200 ging. ik moet zeggen dat je zelf een vergelijking kunt maken met wat je vroeger verloor en wat nu. in mijn geval was het teveel dat ik verloor.

haren tellen , ik doe het gelukkig al een tijdje niet meer...

(het was zelfs zo erg dat ik mijn haren waste en dan mijn handen afveegde aan de douche muur, washandje in afvoer, zooi laten drogen. haren verzamelen in een bakje en met pincet gaan tellen).

Ik draaide helemaal door soms
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2005, 01:41   #14
Bas6562
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 261
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darkster1981

(het was zelfs zo erg dat ik mijn haren waste en dan mijn handen afveegde aan de douche muur, washandje in afvoer, zooi laten drogen. haren verzamelen in een bakje en met pincet gaan tellen).

Ik draaide helemaal door soms
Men...ja, dan draai je echt door . Zo gek heb ik nooit gedaan, ik kon ze ook niet tellen door al dat schuim .
Bas6562 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2005, 12:54   #15
Diksy
HaarWeb lid
 
Diksy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Locatie: Maasdam
Berichten: 531
Geslacht:
Optisch bedrog

Bij haaruitval komt ook optisch bedrog om de hoek kijken.
Stel, je hebt nog 50.000 haren over en je verliest er 1000. Dat is dan 2 %.
Heb je echter nog maar 2000 haren en je verliest dezelfde 1000 haren dan is dat 50 %. Nogal een verschil. Vandaar dat personen met AGA nog al eens beweren dat hun haaruitval de laatste tijd veel meer is dan dan vroeger terwijl dat niet waar hoeft te zijn.

Gegroet,

Diksy
__________________
"En voorts ben ik van mening dat de meeste haargroeimiddelen weggegooid geld zijn"(HJD)

Hans J.Diks, internet journalist m.b.t. haarproblemen.

www.haarproblemen.nl

"Je hebt pas recht op succes als je waarde toevoegt"
Diksy is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Interview HaarWeb met C.G. Gho over HaarStamcel Transplantatie Tiuri Chirurgische behandelingen 0 18 september 2005 21:32
Hoeveel haren verlies je per dag? Skybax AGA - Algemeen 9 6 januari 2005 14:44
hoeveel haren verlies je per dag? jongen20 AGA - Algemeen 18 26 november 2004 17:29
hoeveelheid verlies haren per dag? sigur Haarproblemen bij vrouwen 5 18 augustus 2004 12:35
Artikel Monique3 in Brabants Dagblad: 'Haren uittrekken als ziekte'. Webmaster Boeken en artikelen 12 18 september 2002 01:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.