Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > Boeken en artikelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 oktober 2006, 23:59   #1
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Artikel over TTM in de fancy

Dit is een artikel uit Fancy nummer 18 uitgegeven in 2006.
meer over de fancy vind je op
www.fancy.nl

Alyla heeft trichotillomanie: zonder dat ze het zelf wil, trekt ze haren uit. Om het te verbergen draagt ze altijd een hoofddoekje. 'het is een soort verslaving. Ik wil wel stoppen maar dat is zo moeilijk!

'Trichitillomanie of TTM betekent dat je dwangmatig haren trekt.
Dus dat je haren uit je hoofdhuid, maar ook uit je winmpers, wenkbrouwen of andere plekken van je lichaam trekt. omdat je een soort dwang voelt om dat te doen. Toen ik zes jaar was deed ik het voor het eerst, daarna een tijdje niet, maar in groep zeven begon het weer. Ik was toen tien of elf en sindsien kom ik er niet meer vanaf.

Fijn gevoel
Meestal gebeurt het als ik achter de computer zit of 's avonds als ik in bed lig. Dan gaat mijn hand vanzelf naar mijn hofd en opeens heb ik haartjes vast; die heb ik dan uitgetrokken. Ik voel wel dat ik het doe, maar kan het niet tegengaan. Dat wili k ook niet,. ik vind het juist een fijn gevoel.
Veel mensen denken dat het pijn doet. Dat was in het begin ook zo, maar inmiddels gaat het vanzelf en geeft het zelfs voldoening. Ik krijg heel kort een fijn gevoel, daarna voel ik me schuldit gen heb ik er spijt van. De echte reden waarom ik TTM heb weet ik niet. Mijn mo eder zegt dat ik daar zelf achter moet komen, maar dat is heel lastig. Mijn verklaring is dat ik veel stresse heb door alles wat ik vroeger heb meegemaakt. Toen ik twee jaar was gingen mijn ouders scheiden en een jaar later hertrouwede mijn vader. Op vierjarige leetijd ben ik seksueel misbruikt door mijn buurman. Hij is inmiddels dood, maar mijn hele leven heeft hij geprobeerd mij het leven zuur te maken. Dan werden bij ons bijvoorbeeld de ruiten in gegooid. De politie is vaak langs geweest om die ruzies te sussen.

Slapen met handschoenen aan.
In de eerste en tweede klas van de middelbare school kwam alles eruit en werkd ik depresseif. Ik was niet blij met mijn uiterlijk, vooral door mijn haar.
Ik dacht ook dat niemand me leuk vond en was bang in het donker.
Ik ging naar een psycholoog; die zou proberen mij vnan het haartrekken af te helpen. Ik moest praten over mijn fustraties en werd een keer gehyupnotiseerd o erachter te komen waarom ik aan mijn haren trok.
Ik moest ook bijhouden wanneer ik wilde trekken en hoeveel, om op die manier een regelmaat te ontdekken. Als ik het bijvoorbeeld deed als ik boos was, moest ik vervolgens als ik boos was snel iets in mijn handen pakken. Dat heb ik heel even gedaan, maar ik kwam niet achter de regelmaat en had gen zin om het steeds te noteren. DAar wordt je alleen maar depresseiver van. Omdat die aanpak niet hielp, ging ik naar een andere psycholoog. Die gaf dezelfde tips en hij raadde me aan om met handschoenen te slapen. Maar met handschoenen kan ik gewoon trekken, dus dat was ook geen goede oplossing.
Ik bleef de haren trekken. Ik trok ze uit mijn hoofd, en ook mijn wimpers trok ik uit. Daar probeer ik nu mee te stoppen en ze beginnen weer aan te groeien. Mijn wekbrouwen deed ik eerst ook, maar daar ben ik ook mee opgehouden. Stoppen is echt heel moeielijk. Elke keer denk ik 'Dit was echt de laatste keer'. Maar ik hoef maar jeuk op mijn hoofd te krijgen en het gebeurt gewoon weer. Meestal de zelfde dag nog.

De hele school weet het.
Doordat ik het zo vaak doe, ontstaan er kale plekken/ Bij mijn wimpers kan ik het verdoezelen met make-up en op mijn hoofd vfalt het niet op opmdat ik altijd een hoofddoekje of bandana draag. Als ik extreem veel heb getrokken krijg ik kale plekken en probeer ik het iets minder te doen, zodat het een klein beetje aangroeit. Ik heb haar tot over mijn schouders, maar op mijn hoofd is het erg dun. Als stoppen echt niet lukt, neem ik misschien een haarstukkje, dat is heel duur, meer dan duizend euro, en om de paar weken moet het vervangen worden.

Een vriendin die het wist, heeft het in de eerste klas doorverteld en niet later wist de hele school het. Mensen die ik niet eens ken maakten toen opeens vervelende opmerkingen tegen me. Inmiddels weet iedereen het. Ik wordt er niet echt mee gepest. Toch is het een probleem voor me. Ik kan dan bijvoorbeeld niet zwemmen omdat het dan opvalt, terwijl ik zwemmen erg leuk vind. En ik kan nooit iets leuks doen met mijn haar. Het is een soort verlsaving. Ik heb van de dokter een middeltje gekregen, maar dat hiel pniks. Er zijn ook verschillende shampoos speciaal voor de gevoelige hoofdhuid die ik gebruik, maar dat levert nog geen resultaat op.

Ik schaam me niet.
De haren die ik uittrek, gooi ik weg. MEestal zit er een wit dingetje aan, dat is het haarzakje. Dat bij t ik eraf en eet ik op. Sommige mensen eten hun hele haar op. Dat is niet goed voor je, want haren kunnen niet verteerd worden. Wat ik doe is maar een miillimeter ofzo. Ik weet niet waarom ik dat doe, het gaat vanzelf. Ik kan het niet tegengaan. Eerst schaamde ik me er heel erg voor, maar nu niet echt meer. Om echt te kunnen stoppen moet ik eerst iets zekerder over mezelf zijn. Ik zie veel mooie meiden om me heen, met normaal haar en een dunnere buik dan de mijne. Dat wil ik ook. Ik begni als teeds meere zelfvertrouwen te krijgen door leuke dingen te doen met vriendinnen zodat ik het gevoel heb dat ik er ook bij hoor. Aan de ene kant wil ik blijven trekken, maar aan de andere kant wil ik m ijn haar terug. Ik hoop dat dat in de loop der jaren mijn drang om te trekken gaat overwinnen.

De feiten
* Het woordt trichotillomanie komt uit het grieks; thrix = haar, tillein = eruit trekken, mania = gestoord.
* De naam is bedacht door een Franse huidarts in 1889. MAar waarschijnlijk komt het haren trekken al veel langer voor, want er wordt zelf al in de bijbel over gesproken!
* TTM komt bij zowel mannen als vrouwen voor, en het is niet aan leeftijd gebonden 70 tot 90 % van de haartrekkers is vrouw.
*In Nederland heeft 1% vn de bevolking TTM. Veel van deze mensen weten niet dat het om een stoornis gaat en dat het een naam heeft.
* Mensen met deze stoornis kunnen ook last hebben van anststoornissen, depressies of tixs zoals; krabben en pulken aan de huid, nagels bijten, duimzuigen, op de lip bijten, neus pulken, de uitgetrokken haren deels of helemaal opeten (trichophagy)

Meer informatie vind je op deze sites:
www.trichotillomanie.com
www.trichotillomanie.info
www.trichotillomanie.tk
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2007, 20:34   #2
YesserFan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2007
Locatie: Ergens in Nederland
Berichten: 2
Ja dat klopt, ik kwam dit artiekel tegen in de Fancy vandaag in mijn klas... Ik heb het daar heel goed doorgelezen en ik ben erg geïnteresseerd...
Want wat zij daarin zegt dat heb ik precies het zelfde, alleen trek ik mijn hoofdharen alleen eruit, en niet mijn wenkbrauwen en wimpers enzo.
YesserFan is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2007, 18:00   #3
Sann15
HaarWeb lid
 
Sann15's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2007
Berichten: 10
Ik trek ni meer sinds ik er8er kwam dt ik kale plekke kreeg, maar groeit t wel terug want ik deed t pas 4 maande..((
Sann15 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2008, 19:23   #4
gotchica
HaarWeb lid
 
gotchica's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2004
Locatie: den helder, noord-holland, nederland
Berichten: 37
Hey iedereen,
Ik ben hier al erg lang niet meer actief geweest, maar ik ging net me "internetnaam" Alyla googlen
en toen kwam ik dit weer tegen!
Ik dacht echt van,, DAT BEN IK WAAR ZE HET OVER HEBBEN

Ik ben blijd at sommigen van jullie dat stukje in de fancy hebben gelezen. En er eventueel zelfs iets aan hebben gehad!.

kusjesss
__________________


Sommige 'vrienden' zijn als de schaduw
je ziet ze alleen als de zon verschijnt.
anderen zijn als de zon zelf
ze komen op als het donker is
_______________________________________
gotchica is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Onderwerp: Gezocht: vrouw met trichotillomanie voor serieus artikel Lydianina Boeken en artikelen 0 1 november 2004 15:15
Artikel in Viva magazine (week 41) Annelies AA - Algemeen 6 18 oktober 2004 13:34
Artikel: Viva nr. 43 (za 19 okt. 2002) over TTM Webmaster Boeken en artikelen 1 10 september 2002 14:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.