Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 juli 2002, 13:40   #1
RICK
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2001
Berichten: 84
Post officieel in Nederland

Hey,

ik was wat aan het surfen en vond het volgende bericht, wat volgens mij inhoud dat finasteride nu ook officieel in Nederland staat geregistreerd als middel tegen haaruitval. Dit zal volgens mij betekenen dat je finasteride nu eerder op recept (via je huisarts) krijgt dan voorheen.


REGISTRATIENIEUWS


Van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) kregen wij deze maand de volgende informatie over Nederlandse en Europese registraties.


Finasteride (Propecia®) voor vroege stadia van alopecia androgenetica bij mannen

Finasteride, 1 dd 1 mg oraal, is geregistreerd voor vroege stadia van alopecia androgenetica bij mannen.1 Prevalentieonderzoeken naar alopecia androgenetica bij mannen zijn schaars, maar het komt voor bij ongeveer 50% van de mannen (in sommige populaties kan dit oplopen van 90 tot 100%). Alhoewel het niet beschouwd wordt als een ziekte, maar als een gewoon verschijnsel, zijn er mannen die er onder lijden. In Nederland is minoxidil 2% als lotion voor deze indicatie geregistreerd. Finasteride wordt in hogere dosis (5 mg/dag) voorgechreven als therapeuticum voor benigne prostaathypertrofie. Het remt 5-a-reductase in de prostaat en ook in de haarfollikels en blokkeert daardoor de perifere omzetting van testosteron naar dihydrotestosteron. Hierdoor wordt de miniaturisering van de haarfollikels op de hoofdhuid geremd, wat er toe kan leiden dat het haarverlies vermindert. Finasteride is gecontraïndiceerd bij vrouwen. Het kan tijdens zwangerschap afwijkingen veroorzaken aan de uitwendige geslachtsdelen van de mannelijke foetus.
De werkzaamheid van finasteride 1 dd 1 mg, is aangetoond in drie onderzoeken bij 1.879 mannen tussen de 18 en 41 jaar met haarverlies op de kruin en middenvoor op de hoofdhuid. Werkzaamheid bij bitemporale recessie (terugtrekken van de haargrens) en haarverlies in het eindstadium zijn niet vastgesteld. Hoewel de verbetering van de haargroei in vergelijking met de uitgangswaarde bij de met finasteride behandelde mannen na twee jaar niet doorzette, bleef het verschil met de placebogroep gaande de vijf jaar durende onderzoeken toenemen. Het haarverlies in de placebogroep werd namelijk progressief erger. In een representatief stuk van de hoofdhuid van 5,1 cm2 nam in de met finasteride behandelde groep het aantal haren ten opzichte van de uitgangswaarde na twee jaar toe met 88 haren, en met 38 haren na vijf jaar. In de placebogroep was het aantal haren na twee jaar met 50 afgenomen en na vijf jaar met 239. Bij 90% van de met finasteride behandelde mannen was sprake van stabilisering van het haarverlies en bij 65% van toegenomen haargroei. In de placebogroep was echter sprake van een geleidelijk haarverlies bij alle mannen. Deze cijfers, beoordeeld door de onderzoekers, kwamen goed overeen met de subjectieve bevindingen van de deelnemers over het eindresultaat.
De werkzaamheid en eventuele voortzetting van de behandeling dienen steeds door de behandelend arts te worden beoordeeld. Na 3-6 maanden is een effect te verwachten in de vorm van stabilisatie van het haarverlies. Bij gunstig effect wordt een continue vervolgbehandeling aanbevolen. Wordt de behandeling echter gestaakt, dan zal het gunstige effect na 6-12 maanden geheel zijn verdwenen.
De meeste bijwerkingen zijn van voorbijgaande aard of verdwijnen na het staken van de toediening van finasteride. Erectiedysfunctie, ejaculatiestoornissen en/of verminderd libido zijn gemeld. Er zijn geen langetermijngegevens over de (geno)toxiciteit bij mannen, maar bij dierexperimenteel onderzoek werden geen relevante negatieve effecten waargenomen. Mannen met een genetische 5-a-reductasedeficiëntie, waarbij de vorming van dihydrotestosteron levenslang is onderdrukt, hebben een normale spermatogenese en krijgen gezonde nakomelingen.
Het CBG heeft dit middel pas aanvaard toen de werkzaamheid en veiligheid aannemelijk was gemaakt in onderzoeken met een duur van vijf jaar.

1. IB-tekst Propecia. via: www.cbg-meb.nl/nl/prodinfo/index.htm.
RICK is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2002, 17:09   #2
RICK
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2001
Berichten: 84
vraag

Hallo,

zit momenteel te twijfelen om aan de finasteride te gaan. Zeker nu er een beter medicijn aan zit te komen -dutasteride-. Of zal het voor dutasteride ook 5 jaar duren (zie finas) voordat het erkend wordt in Nederland.
Kijk als het over bv een half jaar beschikbaar is, lijkt het mij niet verstandig om nu nog aan finas te gaan.

graag jullie mening.

grtn
RICK is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2002, 20:58   #3
GEorGE
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2002
Berichten: 64
gebruik fina

Hoi,
Aangezien het nog niet compleet duidelijk is wanneer Duta beschikbaar is, lijkt het me geen gek idee om met Fina te beginnen. Alle beetjes helpen. Door nu aan Fina te beginnen wordt het dht gehalte in je bloed al verlaagd en kun je dat, wanneer Duta er is, doorzetten.
Succes
GEorGE is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2002, 09:35   #4
RICK
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2001
Berichten: 84
Weet je of het ook mogelijk is om een afspraak rechtstreeks met een dermatoloog te maken ipv eerst naar je huisarts en dan naar de dermatoloog?

En wie schrijft nu die medicijnen voor, is dat de huisarts of de dermatoloog?

grtn
RICK is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2002, 18:11   #5
GEorGE
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2002
Berichten: 64
Ik ben gewoon naar mijn huisarts gegaan en vroeg of hij het wilde voorschrijven. Hij kende het middel niet.
De eerste keer deed hij moeilijk, een jaar later was het geen probleem. Ik moest het nog wel weer ff uitleggen. Het hangt dus van je huisarts af. De ene is makkelijker dan de ander.
Ik zou zeggen probeer eerst je arts. Als dat niet lukt probeer dan de dermatoloog. Anders kun je altijd nog online bestellen.

Als je huisarts het kan voorschrijven dan moet je dat doen, dat is het goedkoopste, krijg je het vergoed van het ziekenfonds. Je moet dan wel tegen je huisarts zeggen dat het dan om Proscar gaat maar dat je het dan in pillen van 1mg wil. Dan klinkt het niet zo heftig, snap je. Zo heb ik het althans gedaan. Proscar (5mg)schrijven ze alleen voor als je prostaatproblemen hebt.
Succes
GEorGE is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.