Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 oktober 2015, 18:10   #1
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Geheimplicht

Ik zou graag even een verhaal kwijt willen. Hopelijk is dit niet te lang.

Vandaag ging ik even langs de dokter om te vragen over ketoconazol.
Hij kende dat product alleen voor hevige roos en schimmel op hoofd. Ik legde het verhaal uit wat ik van deze forum vernomen had en hij vertelde mij om dit te vragen bij de apotheek. Daarop vroeg hij of de apotheek mijn dokter terug kon bellen als ze daar informatie over hadden.

Ik ben dus daarna naar de apotheek gefietst, daar achter de balie stond een mooie jonge dame en ik vroeg haar of ik iets in het privé kon vragen. Nee, niet haar 06.. zoiets zou ik ook niet durven met zo`n geheim medische bekentenis. Dus gingen we bij een andere tafel zitten een beetje om de hoek en legde ik het verhaal weer uit. Ze ging vervolgens informatie vragen in een kantoortje.

Ondertussen kwam er een andere jonge dame naar mij toe om te vragen over de ketoconazol en zei dat ze daarover aan het uitzoeken zijn. Luchtig vertelde ik waarover het ging en dat ik dus erfelijke kaalheid heb. Mijn verlegenheid onderdrukte ik netjes, daar ik niet een verlegen persoon ben, maar dit slaat gewoon alles. Ik vertelde daarbij extra dat ik een medicatie neem die mijn haar heeft doen toenemen en zei dat de ketoconazol mij gewoon een schepje erbovenop was. Ze zouden mij volgende week terug bellen en dan merk ik vanzelf of het nodig is dat ze mijn huisarts terugbellen.

Shit! dacht ik toen ik weer wegfietste. Ze zullen het toch niet over mij hebben?? Vast niet, maar ik vond mijzelf wel een beetje een vage ervaring daar. Ik hoop niet dat ik haar ooit in het dagelijkse leven ontmoet, tijdens stappen ofzo, maar dat zal toch vast niet.

Laatst gewijzigd door 123hallo; 30 oktober 2015 om 18:18
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2015, 22:13   #2
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Is dat zo erg dan? Apothekers kijken daar niet van op, hoor. Ik heb enkele maanden terug 2 weken stage gelopen in een officina, er komen best veel mensen om ketoconazal. Maak je maar niet druk.
En wat dan nog? Het leven is te kort om je iets aan te trekken wat anderen over je denken.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2015, 22:44   #3
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Je hebt hierin dan een betere instelling dan ik Ik schaam mij alleen over mij medicatie in verband met al die dingen van kaalheid, zeg ik eerlijk. Liefst wens ik dat zo weinig mogelijk het weten en vooral niet mijn familie en vrienden. Alhoewel weet mijn beste vriendin dit nu wel, maar dat is specifiek 1 vertrouwenspersoon. Ik zal zeker niet willen dat andere mensen, behalve hier anoniem op dit forum, weten over mijn medische 'geheim'. Nou ja goed, iemand die hierover gaat misschien zoals een dokter, maar niet jan alleman meiden

Ik neem aan dat men niet zomaar bij een apotheek kunt werken en dat men daarvoor een beroepsgeheim hebt dit binnen 4 muren te houden. Die beroepsgeheim geld in Nederland vast ook voor mensen die in de apotheek werken? Ik dacht dat ik zoiets had vernomen op Wikipedia..

Maar het leven is inderdaad te kort om over allerlei stomme dingen in te zitten, ik geef je gelijk daarin.

Laatst gewijzigd door 123hallo; 30 oktober 2015 om 22:55
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2015, 22:54   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Je kunt hun beroepscode (pdf) er eens op na slaan.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2015, 22:58   #5
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Erg bedankt Anthonie,
ik zal het morgen goed na gaan lezen als ik weer wat frisser ben
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2015, 23:08   #6
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
2.9 Als apothekersassistente ga ik zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie over de zorgconsument. Dat betekent met name
• dat ik aan zorgverleners, die bij de directe zorgverlening aan de zorgconsument betrokken zijn, die informatie verstrek die zij voor de zorgverlening aan de zorgconsument nodig hebben
• dat ik informatie over de zorgconsument verstrek aan zijn vertegenwoordiger, indien de zorgconsument niet zelf kan of mag beslissen
• dat ik informatie over de zorgconsument verstrek indien dat wettelijk verplicht is
• dat ik geen informatie over de zorgconsument verstrek aan anderen, inclusief naasten, tenzij de zorgconsument daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven
• dat ik, ook tegenover naasten van de zorgconsument, geheim houd wat mij in vertrouwen is verteld of wat mij ter kennis is gekomen en waarvan ik kan begrijpen dat het vertrouwelijk van aard is
• dat ik mij ervoor inzet dat er geen informatie over de zorgconsument via welke weg dan ook verspreid wordt naar derden en dat ik mijzelf daar ook niet schuldig aan maak
• dat ik in uitzonderlijke gevallen mijn zwijgplicht mag verbreken indien ik een conflict ervaar tussen mijn plicht tot geheimhouding en mijn plicht om ernstige schade voor de zorgconsument of een ander te voorkomen.

2.10 Als apothekersassistente respecteer en bescherm ik de privacy van de zorgconsument Dat betekent met name
• dat ik ervoor zorg dat persoonlijke gesprekken met de zorgconsument zo veel mogelijk buiten het gehoor van anderen plaatsvinden
• dat ik ervoor zorg dat persoonlijke gesprekken met de zorgconsument in een aparte ruimte gevoerd kunnen worden.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2015, 12:14   #7
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Je hebt hierin dan een betere instelling dan ik Ik schaam mij alleen over mij medicatie in verband met al die dingen van kaalheid, zeg ik eerlijk. Liefst wens ik dat zo weinig mogelijk het weten en vooral niet mijn familie en vrienden. Alhoewel weet mijn beste vriendin dit nu wel, maar dat is specifiek 1 vertrouwenspersoon. Ik zal zeker niet willen dat andere mensen, behalve hier anoniem op dit forum, weten over mijn medische 'geheim'. Nou ja goed, iemand die hierover gaat misschien zoals een dokter, maar niet jan alleman meiden

Ik neem aan dat men niet zomaar bij een apotheek kunt werken en dat men daarvoor een beroepsgeheim hebt dit binnen 4 muren te houden. Die beroepsgeheim geld in Nederland vast ook voor mensen die in de apotheek werken? Ik dacht dat ik zoiets had vernomen op Wikipedia..

Maar het leven is inderdaad te kort om over allerlei stomme dingen in te zitten, ik geef je gelijk daarin.
Ik had die mentaliteit vroeger ook niet, geloof me. Zo'n mentaliteit moet je kweken.

Ik studeer farmacie aan de universiteit, dus voor ons is medicatie eigenlijk iets doodnormaal (beetje 'studie-misvorming' misschien ). Van mij weet niemand dat ik minoxidil gebruik, maar moesten ze het mij vragen dan zou ik niet weten waarom ik beschaamd moet zijn over het gebruik ervan, ook al is kaalheid niet meteen het eerste waar mensen aan denken wanneer ze mijn haar zien.

Apothekersassistenten hebben inderdaad beroepsgeheim.
Dat beroepsgeheim is al bij al wel iets broos, alleszins hier in België toch.
Wij hebben daar nooit een aparte les over gekregen, enkel heeft men ons de "goede raad" gegeven om de verhalen op de campus en in de apotheek te houden.
Ik vertelde sommige 'verhalen' gretig door aan andere stagiairs en stagemeesters, maar heb daar nooit een negatieve quotering of commentaar over ontvangen.
Ik weet nog goed toen ik, misschien te impulsief, lachte met een bejaarde man die 2 dozen condooms kwam halen en vroeg of hij "een feestje gaat geven vanavond".
Maar alsnog, al die achterdocht is niet nodig want mogelijks buiten een paar andere apotheker, assistenten en stagiairs gaat niemand ooit die verhalen horen.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.