Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 20 januari 2011, 23:57   #1
Moorea
HaarWeb lid
 
Moorea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 167
Geslacht:
Question Acceptatie/taboe van haaruitval bij vrouwen

Hoi dames op haarweb,

Heb even gekeken of er al een dergelijk onderwerp bestaat, maar volgens mij nog niet...

Een vraag die al heel lang in mijn hoofd rond gaat is hoe (andere) vrouwen om gaan met hun haarprobleem (AGA en dergelijke) en wat zij doen om dit (enigszins) te accepteren.

Zelf heb ik nog steeds veel moeite met het accepteren van mijn haarverlies en ik kan me voorstellen dat veel van jullie hiermee kampen.

Misschien kunnen we met dit onderwerp elkaar adviezen en een steuntje in de rug geven. Ik ben heel benieuwd hoe jullie in bepaalde situaties met haarverlies om gaan en hoe dit jullie zelfbeeld beïnvloedt. Hieronder een paar vragen, feel free to answer (of niet)!

Kom je er openlijk voor uit dat je je haar verliest, in de toekomst kaal wordt of dat al bent?
Doe je er alles aan om je haarverlies te camoufleren of loop je er gewoon mee over straat en heb je er maling aan wat anderen over je denken?
Hoe gaat je partner met je haarverlies om?
Vertel je een nieuwe liefde meteen over je haarprobleem of dat je een haarwerk draagt?
Voel je je onzeker door je haarverlies? Probeer je het met andere dingen te compenseren (bijvoorbeeld mooie kleding, etc.)?
Wat heb je er tot op heden aan gedaan om je haarverlies te accepteren en het je leven niet nadelig te laten beïnvloeden?

Mochten jullie nog andere vragen hebben omtrent acceptatie/taboe van haarverlies bij vrouwen, dan ben ik daar persoonlijk ook heel benieuwd naar.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en kunnen we elkaar zo een beetje helpen!

Groetjes,
Moorea
__________________
Regime
Nu even niks, want ik ben er PANklaar mee!
Behalve gezond eten (goede vetten, geen tarwe, wel probiotica = darmen heel blij mee) en stress vermijden.
Haarwerkje (mrt. 2016) bevalt niet en wordt niet gedragen.

Verleden

Minoxidil 5% w/o ppg en Revita shampoo 2/3 x p.w. (tot +/- mei 2016)
Minoxidil 2% w/o ppg Rogaine (okt. 2013 - jan. 2014)
Minoxidil 5% w/o ppg (v.a. dec. 2010 - okt. 2013)
Omega 3-6 (2010-2011)
Vitaminstore Huid Haar Nagel (2010-2011)
Nioxin Cleanser/ Revita Shampoo (2011-2012)
Yaz/Drospirenon (gestopt in 2010 wegens overgevoeligheid hormonen)
Cyproteronacetaat/ Diane-35 (2006-2007)
IJzertabletten
Rooscure
Moorea is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2011, 11:03   #2
mutsuz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2010
Berichten: 85
Kom je er openlijk voor uit dat je je haar verliest, in de toekomst kaal wordt of dat al bent?
Ik heb vorig week diagnose AGA gehad en die dag vertelde ik het aan mijn moeder. Mijn moeder reageerde zo raar dat ik heb besloten om het maar aan niemand verder te vertellen. Behalve mijn man dan. Ze zei dat ik nooit meer ruzie moet maken met hem, want als ik hem kwijt ben wilt toch niemand me meer. Auuwww dat deed pijn en nu nog steeds als ik eraan denk.
Doe je er alles aan om je haarverlies te camoufleren of loop je er gewoon mee over straat en heb je er maling aan wat anderen over je denken?
Ik wou dat ik dat kon, maar helaas ben een heel onzeker maar ook ijdel type. Als het zover is moet ik het wel op de een of andere manier verbergen.
Hoe gaat je partner met je haarverlies om?
Hij stelt me gerust en steunt me heel goed op moeilijke momenten. Soms wordt hem wel af en toe teveel hoor. Als ik er voor de zoveelste keer weer over begin dan laat die wel merken dat hij het dan even niet wil horen.
Voel je je onzeker door je haarverlies? Probeer je het met andere dingen te compenseren (bijvoorbeeld mooie kleding, etc.)?
Ik voel me heeeeel onzeker, niet normaal. Zo erg dat mooie kleren, make up etc me niets meer uitmaken. Sinds mijn haarproblemen loop ik er ook echt bij als een slons.
Wat heb je er tot op heden aan gedaan om je haarverlies te accepteren en het je leven niet nadelig te laten beïnvloeden?
Helemaal niets, want ik wil het ook niet accepteren. Ondanks de diagnose probeer ik me nog steeds wijs te maken dat het geen aga is, maar een andere oorzaak. Doe dit al een half jaar terwijl mijn haaruitval met de dag erger wordt. Ik ben nu ook best wel kaal, maar ondanks dit alles ontken ik het. Tja heb vorig week ook de diagnose gehad en zit nu denk ik in een ontkenningsfase. Hoop wel dat er ooit een acceptatiefase voor me komt. Wel ben ik nu behoorlijk depressief door me haaruitval. Als ik op tv bijv. iemand dood zie ga ben ik jaloers op die persoon. Denk ook continu aan zelfmoord, maar heb een zoontje van 1,5. Die wil ik echt niet in de steek laten.


Sorry klinkt allemaal heel negatief, maar ik ben gewoon eerlijk en zo ervaar ik het allemaal helaas. Jullie zijn vast allemaal veel sterker. Ik ben op zich ook een heel sterk persoon, behalve als het om mijn uiterlijk gaat dan.
mutsuz is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2011, 11:37   #3
sem
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Locatie: Limburg, Belgium
Berichten: 145
Geslacht:
Moorea

Ik ben een vrouw van 35j en heb al sinds mijn 16e haaruitval. Ik had vroeger zo'n mooi bos dat ik bekend werd om mijn haar om het kort te houden. Dat ging dus bergaf..
Pas in 2001/2002 ging ik naar een dermatoloog en constateerde AGA , nog nooit van gehoord natuurlijk en mijn familie reageerde ook raar sinds niemand dat had bij ons.. Of ik het accepteerde, eigenlijk niet, minox 2% hielp niet echt ook al nam ik de Diane erbij. Ik heb sinsdien tss 2001 en nu maar 2 relaties gehad en heb hen nooit gezegd dat ik AGA had. Ze vroegen wel waarom ik altijd een staartje droeg en ik zei maar altijd dat ik niet graag los haar draag. (Ik heb dus altijd een staartje). Vrienden uit mijn tienerjaren die mij terugzien, kijken ook heel raar naar mij omdat ik vroeger zo'n bos haar had natuurlijk, maar gelukkig nog geen vragen gehad eromtrent.
Ik draag altijd een staartje, ik denk dat ik het nu een beetje aan het accepteren ben. Ik voel me nog onzeker en moest ik ooit iemand leren kennen terug, dan zou ik het nog niet durven vertellen denk ik uit vrees dat hij me zou verlaten omdat ik niet "normaal" ben..Ik bedoel met "normaal" dat ik mijn haren niet los kan dragen, dat ik na het sporten mijn haar niet kan wassen in het sportcentrum omdat er veel haar uitvalt en ik dan zo lang bezig ben in de douche en dat ik mijn haar alleen maar wil kammen in de douche zodat anderen niet kunnen zien dat ik zoveel haar verlies, dat ik niet naar een kapper kan gaan (ik knip mijn haar zelf, knip mijn staartje dus)..
Ik koop mooie kleren, gewoon om mij goed te voelen voor eventjes, zo probeer ik er mee om te gaan..

Maar zelfmoord Mutsuz, da's een beetje te ver . Je hebt een lieve man, een mooi, gezond kindje, wat wil je nog meer? Moest ik dat allemaal hebben, werd mijn haarprobleem peanuts! hou je beide voeten op de grond meid!
sem is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2011, 13:27   #4
Moorea
HaarWeb lid
 
Moorea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 167
Geslacht:
Bedankt voor jullie reacties!

@ Mutsuz: Ik leef heel er met je mee en begrijp volkomen dat je er nu niet positief tegenover kan staan en er depri van wordt. Dat heb ik zelf ook. Ik weet nu sinds 2006 ongeveer dat ik AGA heb en heb het nog steeds niet geaccepteerd. Wel ben ik nu bezig om er eerlijk over uit te komen tegenover mijn omgeving. Ik vertel 'potientiele' mannen ook over mijn haarprobleem en dat ik een haarwerk ga dragen. De één reageert er heel goed en begripvol op, de ander weet niet wat hij er mee aan moet. Ze moeten me nemen zoals ik ben, maar ik vind het wel moeilijk; er blijft toch een soort van schaamte.
Ik ben het wel eens met Sem dat zelfmoord het niet waard is! Begrijp wel dat je af en toe bij de pakken neer gaat zitten, maar dat mag! Je hebt daar gewoon een reden voor. Vind het wel fijn om te horen dat je partner toch wel begripvol is. Dat is heel belangrijk. De reactie van je moeder vind ik persoonlijk heel vreemd! Lijkt eerder alsof ze niet weet hoe ze er mee om moet gaan. Het is voor ons (ijdele types) moeilijk om met dit probleem om te gaan, maar om nou te zeggen dat je nooit meer een man zult krijgen is wel onzin. Je hebt ook nog een karakter, humor, uitstraling, ogen, etc, waar mensen verliefd op kunnen worden. Ik zeg het nu heel makkelijk, maar ik heb ook wel eens moeite om dat te geloven hoor
En wat Sem ook zegt; als ik kinderen/een gezin zou hebben, dan zou mijn haaruitval me minder kunnen schelen als het nu doet. Je hebt dan iets anders om voor te zorgen en iets waarvoor je er gewoon moet zijn. Ik hoop in ieder geval dat je de strijd niet opgeeft!

@Sem: Ook jouw verhaal is heel herkenbaar voor mij. Ik had vroeger ook een bos haar waar ik bekend om stond en nu kan ik mijn haar alleen nog maar opgestoken dragen. Dat is denk ik de meest bittere pil die we door moeten slikken. Stel dat we nooit mooi haar hadden gehad, dan zouden we het ook niet zo missen.
De onzekerheid tegenover mannen is inderdaad heel moeilijk. Toch denk ik wel dat het het waard is om het tegen een nieuwe man te vertellen. Je ziet dan meteen wat voor persoon je voor je hebt. Als hij er positief op reageert, dan weet je meteen dat niet alles bij hem om het uiterlijk draait.

Bedankt voor jullie verhalen en ik hoop dat er meer vrouwen zijn die hun verhaal willen delen.

Grts,
Moorea
__________________
Regime
Nu even niks, want ik ben er PANklaar mee!
Behalve gezond eten (goede vetten, geen tarwe, wel probiotica = darmen heel blij mee) en stress vermijden.
Haarwerkje (mrt. 2016) bevalt niet en wordt niet gedragen.

Verleden

Minoxidil 5% w/o ppg en Revita shampoo 2/3 x p.w. (tot +/- mei 2016)
Minoxidil 2% w/o ppg Rogaine (okt. 2013 - jan. 2014)
Minoxidil 5% w/o ppg (v.a. dec. 2010 - okt. 2013)
Omega 3-6 (2010-2011)
Vitaminstore Huid Haar Nagel (2010-2011)
Nioxin Cleanser/ Revita Shampoo (2011-2012)
Yaz/Drospirenon (gestopt in 2010 wegens overgevoeligheid hormonen)
Cyproteronacetaat/ Diane-35 (2006-2007)
IJzertabletten
Rooscure
Moorea is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2011, 14:00   #5
mutsuz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2010
Berichten: 85
Graag gedaan hoor Moorea. Gedachtes over zelfmoord gaan wel te ver idd, maar ik heb ze ook niet altijd hoor. Meestal heb ik de schijt aan mijn haaruitval en denk ik van ach er zijn ergere dingen en ik heb mijn lieve zoontje toch, maar als ik dan meiden zie met mooi, lang, gezond en vol haar denk ik van waarom zij wel en ik niet. Waarom kan ik mijn haar nooit zo los dragen of juist strak naar achteren doen (zonder dat mijn grote inhammen zichtbaar worden)?? Ik vraag me ook af hoe mijn leven zonder dit probleem ook al weer was. Echt dom dat ik me druk maakte om de kleinste dingen en niet gewoon lekker genoot van mijn leven. Zo denken jullie ook ook wel vast
mutsuz is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2011, 14:22   #6
agatha
HaarWeb lid
 
agatha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2007
Berichten: 12.340
Geslacht:
Ik heb mijn man 2 jaar gek gemaakt met huilen en praten erover,toen naar haarweb en langzaam kwam de acceptatie. Toen heb ik een haarwerk gekocht en hem mijn man laten zien en langzaam begon ik het mijn beste vriendinnen te vertellen. heel stoer van als het eruitvalt neem ik meerdere haarwerken en heb ik altijd een ander kapsel. Ik heb namelijk gemerkt dat als je zelf net doet of het normaal is mensen alleen zeggen wat erg voor je maar dat is inderdaad lollig om dan altijd iets anders op te zetten. Zo viel ik ook niet terug in de rol van zelfmedelijden. Rare is dat ik toen ik het helemaal geaccepteerd had en het meerdere mensen en er dus echt niet meer meezat nu, naar 6 jaar wat haartjes lijken terug te groeien. Dan zou je denken dat ik dolblij ben maar het interesseert me eerlijk gezegd niet meer want ik ben als mens enorm gegroeit en weet nu dat ik meer ben dan alleen mijn haar maar tjezus het was me het gevechtje wel zeg.

p.s. ik ben me juist heel goed gaan kleden en deed heel veel aan mijn uiterlijk zodat de focus niet op me haar kwam te liggen.
agatha is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2011, 04:25   #7
mutsuz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2010
Berichten: 85
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door agatha Bekijk bericht
Ik heb mijn man 2 jaar gek gemaakt met huilen en praten erover,toen naar haarweb en langzaam kwam de acceptatie. Toen heb ik een haarwerk gekocht en hem mijn man laten zien en langzaam begon ik het mijn beste vriendinnen te vertellen. heel stoer van als het eruitvalt neem ik meerdere haarwerken en heb ik altijd een ander kapsel. Ik heb namelijk gemerkt dat als je zelf net doet of het normaal is mensen alleen zeggen wat erg voor je maar dat is inderdaad lollig om dan altijd iets anders op te zetten. Zo viel ik ook niet terug in de rol van zelfmedelijden. Rare is dat ik toen ik het helemaal geaccepteerd had en het meerdere mensen en er dus echt niet meer meezat nu, naar 6 jaar wat haartjes lijken terug te groeien. Dan zou je denken dat ik dolblij ben maar het interesseert me eerlijk gezegd niet meer want ik ben als mens enorm gegroeit en weet nu dat ik meer ben dan alleen mijn haar maar tjezus het was me het gevechtje wel zeg.

p.s. ik ben me juist heel goed gaan kleden en deed heel veel aan mijn uiterlijk zodat de focus niet op me haar kwam te liggen.
Mensen een ding zal mij helpen dit sneller te accepteren. Dat is het antwoord op de vraag of een haarwerk nou echt niet te zien is. Kan je haarwerk in alle modellen verkrigen en kan je er een losse slordige knot inzetten. Ik heb van nature nogal een vreemde haartype; beetje golvend geen krullen maar ook niet stijl. Als ik een haarwerk kan vinden die niet te onderscheiden is van mijn eigen haar en waarin ik zo'n knot in kan zetten dan vind ik het wellichjt minder erg. Ik wil gewoon niet dat mensen weten dat ik een haarwerk draag maar is dat dan wel te verbergen. Ik heb mijn haar meestal in zo'n knot met een losse pony wat over mijn gezicht valt. Kan dat ook met een haarwerk. Ik wil gewqon niet gedwongen zijn om mijn haar altijd los te dragen omdat ik dat nu ook nooit doe.

Laatst gewijzigd door AnthonieH; 22 januari 2011 om 20:26 Reden: quote gefatsoeneerd
mutsuz is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2011, 03:02   #8
Jorginho
HaarWeb lid
 
Jorginho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2011
Berichten: 91
Ik ben geen vrouw en ook niet kalend oid. Maar je kunt overwegen Mindfulness te doen. Jammer dat het zo zweverig klinkt wellicht, maar dat is het niet. Dit is niet zomaar acceptatie, maar volledige acceptatie van jezelf (onder andere). Je leert o.a. jezelf en andere zaken te observeren zonder oordelen. Vaak zijn dit cursussen van 8 weken met elke week een praktijkles van 2 uur. een ding is een vereiste: elke dag 45 minuten huiswerk (soms minder) waarbij je mediteert met name.

Je leert in het moment te leven en niet morgen of volgende week of gisteren. De effecten van MIndfulness zijn aangetoond op fysiek en psychisch vlak door deugdelijke, wetenschappelijke studies. Sterke stressreductie, verhoogde immuniteit, sterke afname angstkachten, acceptatie van jezelf en leren loslaten.

Als het accepteren je echt niet lukt, dan is dit een goede optie. Reken op 200-300 euro per cursus, inclusief huiswerk CDs etc.

Ik hoop dat dit sommigen helpt.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moorea Bekijk bericht
Hoi dames op haarweb,

Heb even gekeken of er al een dergelijk onderwerp bestaat, maar volgens mij nog niet...

Een vraag die al heel lang in mijn hoofd rond gaat is hoe (andere) vrouwen om gaan met hun haarprobleem (AGA en dergelijke) en wat zij doen om dit (enigszins) te accepteren.

Zelf heb ik nog steeds veel moeite met het accepteren van mijn haarverlies en ik kan me voorstellen dat veel van jullie hiermee kampen.

Misschien kunnen we met dit onderwerp elkaar adviezen en een steuntje in de rug geven. Ik ben heel benieuwd hoe jullie in bepaalde situaties met haarverlies om gaan en hoe dit jullie zelfbeeld beïnvloedt. Hieronder een paar vragen, feel free to answer (of niet)!

Kom je er openlijk voor uit dat je je haar verliest, in de toekomst kaal wordt of dat al bent?
Doe je er alles aan om je haarverlies te camoufleren of loop je er gewoon mee over straat en heb je er maling aan wat anderen over je denken?
Hoe gaat je partner met je haarverlies om?
Vertel je een nieuwe liefde meteen over je haarprobleem of dat je een haarwerk draagt?
Voel je je onzeker door je haarverlies? Probeer je het met andere dingen te compenseren (bijvoorbeeld mooie kleding, etc.)?
Wat heb je er tot op heden aan gedaan om je haarverlies te accepteren en het je leven niet nadelig te laten beïnvloeden?

Mochten jullie nog andere vragen hebben omtrent acceptatie/taboe van haarverlies bij vrouwen, dan ben ik daar persoonlijk ook heel benieuwd naar.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en kunnen we elkaar zo een beetje helpen!

Groetjes,
Moorea
Jorginho is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2011, 08:48   #9
enibas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2007
Berichten: 31
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moorea Bekijk bericht
Hoi dames op haarweb,

Heb even gekeken of er al een dergelijk onderwerp bestaat, maar volgens mij nog niet...

Een vraag die al heel lang in mijn hoofd rond gaat is hoe (andere) vrouwen om gaan met hun haarprobleem (AGA en dergelijke) en wat zij doen om dit (enigszins) te accepteren.

Zelf heb ik nog steeds veel moeite met het accepteren van mijn haarverlies en ik kan me voorstellen dat veel van jullie hiermee kampen.

Misschien kunnen we met dit onderwerp elkaar adviezen en een steuntje in de rug geven. Ik ben heel benieuwd hoe jullie in bepaalde situaties met haarverlies om gaan en hoe dit jullie zelfbeeld beïnvloedt. Hieronder een paar vragen, feel free to answer (of niet)!

Kom je er openlijk voor uit dat je je haar verliest, in de toekomst kaal wordt of dat al bent?
Doe je er alles aan om je haarverlies te camoufleren of loop je er gewoon mee over straat en heb je er maling aan wat anderen over je denken?
Hoe gaat je partner met je haarverlies om?
Vertel je een nieuwe liefde meteen over je haarprobleem of dat je een haarwerk draagt?
Voel je je onzeker door je haarverlies? Probeer je het met andere dingen te compenseren (bijvoorbeeld mooie kleding, etc.)?
Wat heb je er tot op heden aan gedaan om je haarverlies te accepteren en het je leven niet nadelig te laten beïnvloeden?

Mochten jullie nog andere vragen hebben omtrent acceptatie/taboe van haarverlies bij vrouwen, dan ben ik daar persoonlijk ook heel benieuwd naar.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en kunnen we elkaar zo een beetje helpen!

Groetjes,
Moorea
Hoi Moorea,

Ik ben nu 34 en draag een haarwerk. Toen ik 27 was begon het haaruitval (ik was toen net met mijn omscholing tot kapster begonnen). Het ging snel en er bleef een zielig dun hoopje haar over. Ik vond het vreselijk, letterlijk het gevoel dat ik mijn vrouwelijkheid verloor. Ik deed altijd veel aan sport en zorgde dat ik er verzorgt uitzag. Dan kom je dus in een groot gat terecht.
Sporten doe ik niet meer in een sportschool omdat die dooie marmot op je hoofd jeukt als je gaat zweten. Zwemmen doe ik zeer zelden maar probeer dan het haarwerk niet te nat te laten worden omdat chloor uitdroogt. (je kan er beter van te voren wat creme in doen,maar dat vergeet ik dan). In het begin begon ik me ook slechter te kleden...te depri om daar nog aandacht aan te besteden. Helemaal in mezelf gekeerd.


De overgang van amper haar tot haarwerk vond ik moeilijk. (mijn eerste haarwerker heeft mij een slecht haarwerk aangesmeerd) Ik had opeens een berg dik stug haar op mijn hoofd (met vaste bevestiging, nooit doen hoor!!). Tja en ga dat maar eens uitleggen aan mensen. In het begin kon ik er absoluut niet over praten. Ik kreeg het, grof gezegt, mijn bek niet uit. Daarbij ben ik kapster en is haar het belangrijkste in mijn werk.
Langzaamaan krabbelde ik omhoog en ging het beter met mij. Ik ben ook kapster gebleven al heb ik getwijfeld. Op mijn werk wisten ze het en gingen er goed mee om.

Nu ben ik zover dat ik het gewoon vertel. Mijn haar is nogsteeds erg dun en weinig. Ik blijf wel hopen en zal in de toekomst finasteride gaan slikken. Ik ben wel overal al geweest 2x endocrinoloog, transhair, kliniek voor haartransplantatie.VU Amsterdam, Dermatoloog in Rotterdam, daar moet ik terug komen als ons kinderwens is vervult. We hebben al 1 cadeautje van 1.5 jaar, een jongetje.
Acceptatie vind ik een eng woord maar ermee kunnen dealen is meer van toepassing. Ik kleed me weer leuker en heb nu een maatwerk haarwerk op.
Door mijn ervaringen weet ik wat mooi is en wat niet mooi met een haarwerk. Ik denk erover om een opleiding tot haarwerker te gaan volgen om zo mensen te helpen en steunen die ook een haarwerk dragen of willen gaan dragen. Er zijn echt hele mooie haarwerken. Natuurlijk kan het nooit je eigen haar vervangen....maar het is een goed hulpmiddel.

Mijn man heeft er nooit moeilijk over gedaan, die zal het een worst zijn. Hij zegt dan'' ík ben toch niet op je haar gevallen?'' Erg lief en ik weet dat hij het meent en het niet zegt om mij een plezier te doen.
Toch zou ik wel meer mensen willen leren kennen die ook haarproblemen hebben, misschien als er vanuit haarweb iets wordt georganiseerd dat ik mezelf een schop onder mijn kont geef en dan ook kom.
We zijn allemaal net zoveel waard als een ander zonder haarprobleem en je kan er bovendien niets aan doen, het overkomt je.
Je van alles gaan afvragen heeft geen zin, het is zoals het is en er is ook leven zonder(veel) haar!

Laatst gewijzigd door enibas; 23 januari 2011 om 09:06
enibas is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2011, 13:54   #10
granny
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2005
Locatie: Friesland
Berichten: 108
Geslacht:
acceptatie

Hoi Moreea, Enibas en anderen,

Ook ik heb er jaren over gedaan om te accepteren dat ik AGA heb.
M'n leven heb ik er voor een deel mee verpest. Vaak had ik helemaal geen zin meer om te leven. Toch ben ik steeds weer overeind gekrabbeld.
Ik keek alleen nog in een klein spiegeltje om me op te maken Grote spiegels wist ik te negeren. Ik gebruikte de zogenaamde struisvogelpolitiek, wat ik niet zie is er niet. Tot ik een foto zag.........schrok me "rot ". De waarheid!
Blijkbaar is er een knop om gegaan. Ik dacht zo wil ik er niet uit zien!
Wat kan ik daar aan doen? Juist, een haarwerkje!
Sindsdien is het beter gegaan. Soms pink ik nog een traantje weg, vooral s'morgens als ik mezelf even tegenkom, zonder haar. Maar dan zo snel mogelijk weer dat "ding"op en dan is het leed weer geleden.
Ik heb weer zin in leuke kleren, ik hoef me niet meer te verstoppen dus ga weer overal naar toe.
Ik moet wel vertellen dat ik heel veel steun heb gehad door te lezen op het Haarweb. Veel steun had ik,trouwens nog steeds, van Hanna en Madelieve en anderen.

Groetjes van Granny.
granny is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2011, 15:07   #11
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Pfff, accepteren. Waarschijnlijk nooit helemaal, maar goed, je leeft ermee, hè? Wat wel relativeert is dat er ergere dingen zijn. Ooit maakte ik me druk om mijn haarproblemen maar ik heb inmiddels vervelender dingen om mee te dealen, waarschijnlijk mede door alle stress vanwege het haar. Ik heb continu een loeiharde piep in mijn oor en ik kan niet meer ruiken. Veel en veel erger dan dat stomme haar! Maak je er dus maar niet te druk om en probeer je op de goede dingen van het leven te concentreren, want anders ben je zo van de regen in de drup.

Ook ik heb twee prachtige kleine kindjes maar ik kan niet zeggen dat de haaruitval nu minder erg voor me is. Dat denken jullie maar! Je krijgt er juist een zorg bij, namelijk dat zij later ook hierdoor getroffen kunnen en hoogstwaarschijnlijk zullen worden...

Laatst gewijzigd door Sammy; 23 januari 2011 om 17:18
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2011, 21:04   #12
Moorea
HaarWeb lid
 
Moorea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 167
Geslacht:
@ Mutzus: een goed haarwerk is volgens mij nauwelijks te zien. Wat betreft in een knot dragen; dan lijkt mij met een haarwerk best mogelijk. Ik zelf ben nu aan het experimenteren met een lace wig. Deze kun je ook opsteken omdat je het zowel voor als in je nek vastzet (met lijm of tape) en je het haar dan ook op kunt steken.

Het valt hier op dat veel vrouwen toch een haarwerk nemen en zich daarmee iets zekerder voelen. Gelukkig dat er zoiets bestaat, ook al dragen we het liever niet!

@ Enibas: het verliezen van je vrouwelijkheid is inderdaad een van de dingen waar ik ook het meest moeite mee heb. Ik probeer dat te compenseren door meer make-up te gebruiken, op mijn lijn te letten, kleding dragen waar mijn 'ronde vormen' mooi in uitkomen Maar soms denk ik pfffffffff ik wil gewoon douchen, aankleden en huppa de deur uit! Het wordt een soort verplichting; ik ga de deur niet uit zonder dat ik er tip-top uit zie (behalve mijn haar dan). Wat jij zegt over een opleiding, daar ben ik toevallig ook over aan het nadenken. Ik ben van plan weer terug te gaan naar het kappersvak en later eventueel iets te gaan doen met haarwerken o.i.d. Wel goed van je dat je gewoon sterk bent gebleven door kapster te blijven! Dat is natuurlijk wel het meest confronterend; elke dag mensen hun haren mooi maken, terwijl je eigen haar langzaam uitvalt.
Ook ben ik het met je eens dat het fijn zou zijn om vrouwen met haarproblemen persoonlijk te leren kennen. Als ik op straat een vrouw zie met AGA o.i.d. dan zou ik haar gewoon het liefst uitnodigen voor een kopje koffie, maar dat doe je natuurlijk niet zomaar, haha. Zijn er hier meer vrouwen die behoefte hebben om andere vrouwen met haarproblemen te leren kennen? Misschien kunnen we een keer wat organiseren? Gewoon onder het mom gezellig en geen drama!

@Granny:
Fijn om te horen dat een haarwerk je toch een beetje opweg heeft gehobbeld. Het is zeker fijn om steun te hebben van mensen op het forum hier en ik ben ook blij dat er mensen zijn als Hanna, die ons van veel informatie voorzien.

@Sammy: Je hebt helemaal gelijk, er zijn ergere dingen en stress vanwege de haaruitval zorgt ook voor lichamelijke klachten. Het is alleen zo moeilijk om je er daadwerkelijk niet meer druk over te maken. Ik zeg soms ook tegen mezelf; maak je niet druk, er zijn ergere ziektes en leed in de wereld. Op dat moment helpt het, maar een paar dagen later voel je je toch weer rot. Daar moet je echt een knop voor omdraaien en die komt voor ons denk ik allemaal wel een keer, maar niet meteen wanneer je het wil.

Heel cliché misschien, maar wat mij soms wel eens helpt is het liedje van India Arie, I am not my hair op zetten en keihard mee zingen!
__________________
Regime
Nu even niks, want ik ben er PANklaar mee!
Behalve gezond eten (goede vetten, geen tarwe, wel probiotica = darmen heel blij mee) en stress vermijden.
Haarwerkje (mrt. 2016) bevalt niet en wordt niet gedragen.

Verleden

Minoxidil 5% w/o ppg en Revita shampoo 2/3 x p.w. (tot +/- mei 2016)
Minoxidil 2% w/o ppg Rogaine (okt. 2013 - jan. 2014)
Minoxidil 5% w/o ppg (v.a. dec. 2010 - okt. 2013)
Omega 3-6 (2010-2011)
Vitaminstore Huid Haar Nagel (2010-2011)
Nioxin Cleanser/ Revita Shampoo (2011-2012)
Yaz/Drospirenon (gestopt in 2010 wegens overgevoeligheid hormonen)
Cyproteronacetaat/ Diane-35 (2006-2007)
IJzertabletten
Rooscure
Moorea is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2011, 21:56   #13
granny
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2005
Locatie: Friesland
Berichten: 108
Geslacht:
lotgenotencontact

Ik ben van plan om toch eens naar een "Landelijke dag"van www.aapv.nl en www.vaap.nl te gaan. De planning is 9 april in Utrecht of Amersfoort.
Misschien best plezierig eens met lotgenoten te praten, hoever zijn zij met de acceptatie etc.. Misschien zijn er bv.tips betreft haarwerken of camouflage.

gr. Granny.
granny is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2011, 10:13   #14
enibas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2007
Berichten: 31
Lijkt me heel leuk om meer vrouwen en mannen te leren kennen met dit probleem.
Negen april heb ik in mijn agenda gezet, misschien ga ik dan ook!

Moorea, ik denk dat het heel goed is als je ook als kapster gaat leren voor het vak haarwerker. Het is gewoon toch anders als je zelf een haarwerk draagt en het probleem kent. De haarwerkers die ik gehad hebben hadden zelf het probleem niet en die kunnen het toch niet helemaal begrijpen wat het is (logisch hoor).
Misschien hoort bij dit vak van haarwerker ook een stukje begeleiding en bijvoorbeeld hoofdmassage. Dit soort dingen durf je aan een gewone masseur als aga klant niet te vragen.

Ik kan ook nog vreselijk balen als ik in de spiegel kijk. Ik ken het gevoel van het willen compenseren dmv andere zaken zoals kleding, make-up..

Agatha, echt grappig dat je steeds een ander haarwerk opzet en waarom ook niet!? Misschien kunnen we een nieuw mode beeld gaan neerzetten. Lang geleden waren pruiken juist in. Nu wordt er moeilijk over gedaan. Vroeger waren er toch ook (bijna) kale vrouwen dat kan niets nieuws zijn.

Ook ik vind het heel fijn dat haarweb bestaat met zeer gemotiveerde mensen erop.
Dank hiervoor!
enibas is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2011, 15:03   #15
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door enibas Bekijk bericht
Lang geleden waren pruiken juist in. Nu wordt er moeilijk over gedaan.
Wie doet daar moeilijk over?
Kijk 's naar Tyra Banks, Naomi Campbell, Karin Bloemen, Liesbeth List, Mary Borsato, Sylvie van der Vaart, etc.
en ook de vele vrouwen die meer extensions dan eigen haar hebben.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Haaruitval door dieet Katy Haarproblemen bij vrouwen 26 15 juni 2012 09:42
jeuk, irritatie en haaruitval hollie Haarproblemen bij vrouwen 12 10 maart 2011 18:30
medicijnen en haaruitval Lon Haarproblemen bij vrouwen 26 9 februari 2010 03:11
nieuwe revlon anti-haaruitval patch ibbi Medicijnen/haargroeimiddelen 34 7 september 2008 02:27
PCO en overbeharing Sandy Hirsutisme - Behandelingen 60 4 mei 2007 20:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.