Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 20 april 2004, 20:16   #1
Mariska22
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Locatie: kampen, overijssel
Berichten: 27
Question ervaringen met psycholoog

Hallo!

Ik ben vanaochtend weer naar de dermatoloog geweest, en die gaf als optie een psycholoog te bezoeken. Omdat AA eigenlijk behoorlijk wat is, het is bij mij al geen areata meer , maar universalis, wat je moet zien te verwerken omdat het je werled behoorlijk op de kop zet, een psycholoog kan je er wat meer mee helpen.
Daarom is mijn vraag aan jullie of een van jullie ook een psycholoog heeft bezocht, en hoe die ervaringen zijn.

Alvast bedankt!

Groetjes Mariska
Mariska22 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2004, 21:43   #2
ninja
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 maart 2004
Locatie: limburg
Berichten: 22
Thumbs up

Hoi Mariska, bij mij is het ook unversalis op mijn hele lichaam geen sprietje meer.Het allerergste vind ik nog dat ik geen wimpers meer heb (niet dat ik het hoofdhaar niet erg vindt ) . Ik ga nu al ongeveer een jaar niet meer naar de dermatoloog,omdat ik er geen verbetering meer in zag.Zoals ik al eens eerder heb verteld heb ik werkelijk alles al op mijn hoofd gesmeerd wat ie in de aanbieding had.Ik ben in behandeling bij de dermatoloog die ook de voorzitter is van de patientenvereniging(hoofdzaak).En ook hij adviseerde mij om naar een psycholoog te gaan,want het schijnt er toch bij te horen dat je helemaal kapot aan moet gaan !. Maar zo zit ik niet inelkaar IK LAAT ME NIET GEK MAKEN DOOR ZO,N K.. ZIEKTE.Natuurlijk heb ik ook mijn dipjes en dat mag ook wel,het is ook niet niks dat wat wij meemaken,en de ene dag kan ik er beter mee omgaan de andere dag .Ik denk dat de beste therapie is hoe dat je er zelf mee omgaat.Ik loop dus nooit kaal,maar ik ben wel heel open over mijn ziekte ,mijn collega,s ,vrienden enz weten het allemaal,en mijn ervaring is dat ik er gewoon over kan praten en niet op de tenen hoef te lopen ,als er over kapsels,bikini-lijnen enz wordt gesproken.en zo kan ik er wel uren over praten en of schrijven en dat helpt bij mij denk ik beter dan een of andere psycholoog die gaat graven ,en altijd volgens mij wel iets vindt waarvan je depri wordt,hopelijk heb je hier iets aan greets from Ninja

Laatst gewijzigd door ninja; 21 april 2004 om 14:37
ninja is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2004, 22:36   #3
ninja
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 maart 2004
Locatie: limburg
Berichten: 22
OEPS FOUTJE MIJN DERMATOLOOG IS DE MEDISCH ADVISUER VAN PATIENTENVERENIGING NINJA
ninja is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2004, 08:57   #4
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ninja
OEPS FOUTJE MIJN DERMATOLOOG IS DE MEDISCH ADVISUER VAN PATIENTENVERENIGING NINJA
Beste Ninja, je berichten kun je aanpassen dmv de [edit]-button.
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2004, 12:57   #5
ninja
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 maart 2004
Locatie: limburg
Berichten: 22
Bedankt , ik ben nog maar een beginende haarwebverslaafde,moet nog heeeeel veel leren,maar ik zal het eens uitproberen thanks, Ninja
ninja is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2004, 13:31   #6
sandra24
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 43
Hai,
volgens mijn dermatoloog moest ik ook maar eens met een psycholoog gaan praten... Volgens mij had hij het er zelf moeilijker mee dan ik. Ik heb het nu geaccepteerd dat ik nu eenmaal wat minder haar heb, en dan vind ik het ook niet nodig om er met zo iemand over te gaan praten. Ik kan me wel voorstellen dat als je er niet zo open over durft te zijn, en als je er graag alleen over wilt praten zonder dat mensen een oordeel hebben, dat je dan wel bij een psycholoog terecht kan. Die kan je misschien helpen het beter te accepteren. Je moet doen wat je zelf goed lijkt, als ej er behoefte aan hebt, probeer het een keer! JE kan altijd weer stoppen.
Groeten
sandra24 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2004, 18:50   #7
Mariska22
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Locatie: kampen, overijssel
Berichten: 27
Bedankt voor jullie reactie!

Ik vind het ook moeilijk om te zeggen van dat ik naar een psycholoog ga, want aan de ene kant ben ik ook heel open erover tegen anderen. En aan de andere kant zit ik ook vaak in een diepe dal, wat een ander niet aan me zou merken (doe altijd positief), ik merk aan mezelf dat ik toch wat geisoleerder ben, het was eerst zo dat als ik van mijn werk in huis kwam, ik mijn pruik afdeed en dan ook niet meer naar buiten ging ofzo. Ik verplicht mezelf ertoe het in ieder geval tot een uur of acht op te houden, omdat dan de stap om naar buiten te gaan makkelijker is.
Nou ja, ik zal er voor mezelf nog even goed over nadenken, het is pas vanaf september dus op zich vind ik het ook heel normaal dat er dallen zijn.

Groetjes Mariska

P.s Bestaan er ook praatgroepen voor mensen met deze ziekte?
undefined
Mariska22 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2004, 23:03   #8
Assie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 180
Hoi Mariska,

Ik heb de stap naar een psycholoog wel gezet en ben vreselijk blij met die man. Ook ik ben sinds november/december al mijn haar kwijt geraakt en had en heb het daar heel moeilijk mee. Ik ben zo iemand waar je niets aan merkt, die altijd vrolijk doet en eigenlijk van nature tegen alle problemen in het leven vecht. Het heeft mij vaak geholpen, maar nu dus niet. Tegen kaal worden is niet te vechten, je moet, ook al wil je niet, accepteren dat het dus zo is.
Gewoon daar zijn en verdrietig mogen zijn, wat geeft dat lucht. Ook durven zeggen dat het niet normaal is wat je overkomt en jezelf tijdelijk wat rust en tijd geven om er aan te wennen. Voor mij was dit wel heel moeilijk, want ik had gelijk het gevoel m'n klas en collega's tekort te doen.
Hij heeft samen met mij gekeken waarom ik op deze manier reageer, je blijkt altijd volgens oude patronen problemen aan te pakken, maar aangezien dit niet zomaar iets is is het soms voor jezelf en je omgeving beter er toch anders mee om te leren gaan.
Ook ik vond de stap naar een psycholoog vreselijk moeilijk, ik was toch niet gek? Gelukkig kreeg ik na een aantal bezoekjes al complimenten over mijn 'geestelijk zeer gezond' zijn.
Ik zou zeggen, probeer het maar, als je het toch niet bij je vind passen kan je zo weer stoppen.
groetjes Assie
Assie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2004, 23:45   #9
ninja
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 maart 2004
Locatie: limburg
Berichten: 22
Precies,je mag zeer zeker kwaad zijn, ik denk dat dit ook heel goed is voor het te kunnen accepteren.Ik ben heeeel vaaak kwaad geweest en nu soms nog ,en dan denk ik ook waarom ik !!,grrr wat heb ik verkeerd gedaan.Het is gewoon iets waar je iedere dag mee te maken hebt,wat je geen dag vergeet.Maar ik heb door de jaren geleerd ,dat je het wel moet accepteren ,of je wilt of niet.Ik"probeer" zo positief mogelijk te blijven,je hebt maar een leven en dat kan je laten vergallen door deze K..ziekte,of je probeert er toch een zo fijn mogelijk leven mee te hebben .Mijn ervaring is door er zoveel mogelijk over te praten ik er beter mee om kan gaan ,je moet het zien als iets wat bij je hoort.Ik ben Ninja met die mooie pruik.

Laatst gewijzigd door ninja; 21 april 2004 om 23:48
ninja is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2004, 11:25   #10
Marloes
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2002
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 77
Bij mij heeft het vertellen aan andere mensen ook erg goed geholpen. Als je er open in bent dan vragen mensen er ook eerder naar en ik heb liever dat ze het aan mij vragen dan achter mijn rug om (dat gebeurt toch wel) maar als ik dat kan uitsluiten graag.
Ik ben ook bij een pscholoog geweest maar het klikte niet zo goed, en het duurde heel lang voor ik eindelijk eens een afspraak kon maken en toen had ik het niet meer nodig.
Ik praat ook over allelei zaken zoals kapsels en bikini lijnen, dan maak ik er ook altijd maar een grapje over. Tuurlijk denk je dan weleens kon ik ook maar gewoon naar de kapper net als ieder ander. Maar helaas en daar heb ik me bij neer gelegd.
Het accepteren is moeilijk maar wel het beste voor je zelf want dan kun je weer verder met je leven.

Ik zet mijn haar ook vaak af als ik thuis kom, maar als ik dan naar buiten wil zet ik hem gewoon weer op, daar doe ik niet moeilijk over. (maar ik plak mijn haar niet, dus dan zet je hem makkelijker op en af)

Marloes
Marloes is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2004, 20:17   #11
ninja
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 maart 2004
Locatie: limburg
Berichten: 22
Hoi Mariska ,ik weet niet ofdat er een praatgroep is voor mensen met AA,ik weet wel dat er een patientenvereniging is voor mensen met haarziekte,s (AAPV),en die organiseren een paar keer per jaar bijeenkomsten voor lotgenoten door het hele land.Misschien heb je hier wat aan.groetjes van Ninja
ninja is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2004, 10:30   #12
Mariska22
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Locatie: kampen, overijssel
Berichten: 27
Hoi Ninja

Bedankt voor je tip, ik ben even naar de site geweest van de aapv en met ook direct lid gemaakt.

Groetjes Mariska
Mariska22 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2004, 01:55   #13
Annelies
HaarWeb lid
 
Annelies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2001
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 318
Hoi Mariska,

Ik denk dat het absoluut helemaal niet gek is om eens te gaan luisteren bij iemand die er helemaal neutraal buiten staat en anders tegen de 'zaak' aankijkt. Klikt het niet, kun je nog altijd stoppen.
Zo iemand heeft ervoor geleerd om jou op een bepaalde manier tegen bepaalde dingen aan te laten kijken. Ik denk dat het veel langer duurt als je zelf telkens je ei kwijt moet bij vrienden en familie (alhoewel je dat toch ook wel moet blijven doen, blijven praten!) maar als je daar een paar gesprekken doet, kan dat al ontzettend veel schelen en kan je er misschien ook wel mee voorkomen dat je echt helemaal in een dip komt, waar je alleen ook weer veel moeilijker uitkomt.

Je hebt niets te verliezen, ik zou het proberen! Het is geen schande, er zijn zoveel mensen die af en toe eens een paar gesprekjes doen om weer even een extra bevestiging te krijgen of te voorkomen dat ze in een dipje komen. En dan niet alleen mensen met AA!!!

Als je het leuk vindt om ervaringen etc. te delen, ik vind lotgenotencontact ook erg waardevol. Vind het prettig om ervaringen te delen, van anderen te leren over hoe zij tegen bepaalde dingen aankijken of met bepaalde situaties omgaan.
Ik vind het erg jammer dat de AAPV er te weinig doet aan het meer bevordere van lotgenotencontact, gelukkig kan ik dat gemis hier een beetje opvullen!

(Owja en ik denk dat ik van jouw leeftijd ben!!)

grtz Annelies
Annelies is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2004, 15:28   #14
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Question Lotgenotencontact.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annelies
Hoi Mariska,
Ik vind het erg jammer dat de AAPV er te weinig doet aan het meer bevordere van lotgenotencontact, gelukkig kan ik dat gemis hier een beetje opvullen!
grtz Annelies
Beste Annelies,

Zou je misschien willen/kunnen uitleggen wat je hier precies mee bedoeld?

Ik ben HaarWeb een aantal jaren terug begonnen met de visie om zoveel mogelijk samen te werken met diverse patïentenverenigingen op het gebied van haarproblemen. Je hoort van diverse kanten verhalen en ervaringen over hoe bepaalde verenigingen reilen en zeilen en ik ben n.a.v. je bovenstaande opmerking benieuwd naar hoe jij één en ander ervaart. Als je dit niet via het forum wilt delen, mag een PM-ettje ook.

Alvast bedankt.

Groetjes,
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2004, 19:09   #15
Mariska22
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Locatie: kampen, overijssel
Berichten: 27
Hoi Annelies,

Bedankt voor je advies. Op het moment gaat het op zich wel lekker met mij (op mijn haar na dan ). Voor mijn gevoel heb ik daarom nu nog niet de behoefte om naar een psycholoog te gaan, maar als ik weer in een dip zal komen weet ik in ieder geval dat die mogelijkheid er is en dat het ook niet raar is om te doen.
In het begin had ik helemaal geen behoefte aan lotgenotencontact, maar sta daar nu steeds meer voor open, ook omdat het fijn is te weten hoe anderen er mee omgaan.
Ja, je bent idd ongeveer van mijn leeftijd, ik ben bouwjaar 81 en jij 80 zag ik?

Groetjes Mariska
Mariska22 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.