Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 februari 2021, 16:41   #1
conijn68
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2019
Berichten: 9
Geslacht:
Door gehydrolyseerd collageen minder haaruitval ?

Ik ben een vrouw van 52 jaar en ik gebruik sinds 2 jaar en 4 maanden Dutasteride. Mijn hele verhaal kun je lezen als je in dit forum zoekt op Dutasteride 2019. Ik ervaar geen bijwerkingen van de Dutasteride en mijn AGA staat vrijwel stil. Ik gebruik daarnaast nog steeds dagelijks TrixBasicBeta en gebruik smelttabletten B12 omdat ik een opnameprobleem heb en ik de B12 injecties slecht verdraag (acne).

De reden waarom ik een nieuwe discussie ben gestart is de volgende. 55 dagen geleden ben ik gestart met het dagelijks gebruiken van gehydrolyseerd collageen. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik spier- en gewrichtsklachten heb. Maar het schijnt ook goed te zijn voor huid en haren. Deze info heb ik online gevonden:
Collageen maakt 1/3 deel uit van alle proteïne in ons lichaam. Het geeft kracht en steun aan vele structuren in je lichaam waaronder spieren, ligamenten, botten en gewrichten.
Gehydrolyseerd collageen is een poeder supplement gemaakt van botten. De botten worden klein gemaakt, gesteriliseerd en verwerkt, waarbij de collageen van de botten wordt afgebroken tot aminozuren. Deze aminozuren gaan naar plekken toe in het lichaam waar reparatie nodig is. Je kunt ook zelf bottenbouillon maken maar dat kost heel veel tijd (deed men vroeger omdat men alles van een dier wilde benutten). Dit is dus ideaal voor iedereen die geen zin of tijd heeft om te koken maar alsnog nutriënten binnen wilt krijgen van bottenbouillon.
Er zijn onderzoeken die hebben aangetoond dat collageen mogelijk een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van haarfollikels (haarzakjes) waaruit haren groeien. Het herstel van haarzakjes kan worden ondersteund door de aanwezigheid van collageen.
Een andere manier waarop collageen de haargroei kan ondersteunen is doordat collageen rijk is aan het aminozuur glycine. Dit aminozuur vormt aan de van bouwstenen voor gezond haar.
Haar bestaat namelijk grotendeels uit keratine-eiwitten. Maar liefst 95% van je haar bestaat uit deze elastische eiwitvezels. Glycine maakt deel uit van deze eiwitvezels.
Door collageen als supplement te gebruiken voorzie je je lichaam van een extra dosis glycine, die op haar beurt weer door je lichaam kan worden gebruikt om haargroei te stimuleren.Gemiddeld kan een persoon 3 gram glycine aanmaken. Dit maakt van glycine een semi-essentieel aminozuur.
Dit betekent dat het een deel van de benodigde dagelijkse hoeveelheid glycine door het lichaam zelf kan worden aangemaakt, maar dat de rest moet worden aangevuld vanuit voeding. Deze 3 gram lichaamseigen glycine wordt over het algemeen aangevuld met 1.5 tot 3 gram uit voeding, terwijl er rond de 15 gram glycine nodig is voor alle lichamelijke processen op een dag. Een tekort van 10 gram glycine lonkt dus. Een manier om dit tekort te doen slinken is het nemen van makkelijk opneembare collageen hydrolisaat.

Klinkt allemaal prachtig natuurlijk, maar zoals gezegd was dit eigenlijk niet de reden dat ik het nu gebruik.

Ik ben dus nu 55 dagen onderweg en ik merk een forse verbetering van mijn haaruitval. Als ik mijn (hele lange) haar waste, dan kam ik het voor en na de wasbeurt en nogmaals als het droog is. Dan verloor ik ongeveer 30 haren, wat al heel veel beter was dan voordat ik Dutasteride en TrixBasicBeta gebruikte. Want toen waren het minstens 100-150 haren per dag Maar sinds het gehydrolyseerde collageen zijn haar nog maar 10-15 haren! Ik word hier wel heel blij van. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik wilde het toch even met jullie delen. Ik vermeld niet welk merk ik gebruik, want ik wil geenszins de indruk wekken dat ik reclame maak. Een nichtje van mij met haarproblemen is nu ook gestart, en ik zal over een tijdje melden wat haar ervaringen zijn. Ik doe het poeder overigens door de tuinkruidenbouillon, dan proef je er niets van.
conijn68 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2021, 11:16   #2
karjoke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 december 2009
Berichten: 32
wat een fijn bericht

Hi Conijn,
Wat een fijn bericht. Heb ook een oranje bus collageen van botten in de kast staan. Vind het zo vies smaken dat ik het liever vergeet.Maar ga het nu wel even volhouden. Goede tip met kruidenbouillon. Helpt het je ook bij je gewrichten?
Ik ben 54 en gebruik sinds een jaar dutasteride. Heb het idee dat ik een iets minder grote scheiding heb bovenop, iets minder kalig, maar heb nog geen nacontrole gehad. Weet kortom nog niet of de cijfers dat beamen.

Merk wel dat mijn zin in seks sindsdien nul is. Jij daar geen last van?

Laatst gewijzigd door karjoke; 8 februari 2021 om 12:04
karjoke is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2021, 21:53   #3
conijn68
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2019
Berichten: 9
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karjoke Bekijk bericht
Hi Conijn,
Wat een fijn bericht. Heb ook een oranje bus collageen van botten in de kast staan. Vind het zo vies smaken dat ik het liever vergeet.Maar ga het nu wel even volhouden. Goede tip met kruidenbouillon. Helpt het je ook bij je gewrichten?
Ik ben 54 en gebruik sinds een jaar dutasteride. Heb het idee dat ik een iets minder grote scheiding heb bovenop, iets minder kalig, maar heb nog geen nacontrole gehad. Weet kortom nog niet of de cijfers dat beamen.

Merk wel dat mijn zin in seks sindsdien nul is. Jij daar geen last van?
Hoi Karjoke, ik zou die oranje bus maar snel gebruiken ! Misschien werkt het bij jou ook wel. Mijn man gebruikt het ook en hij merkt al echt verschil in zijn gewrichten. Met 1 jaar Dutasteride ben je wel onderweg, maar het maximale resultaat is pas na 3 jaar te zien schijnt het. Dus dan heb je nog wel even te gaan. Hopelijk zet de verbetering door bij je.
Groetjes,
Anneke
conijn68 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2021, 21:59   #4
conijn68
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2019
Berichten: 9
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karjoke Bekijk bericht
Hi Conijn,
Wat een fijn bericht. Heb ook een oranje bus collageen van botten in de kast staan. Vind het zo vies smaken dat ik het liever vergeet.Maar ga het nu wel even volhouden. Goede tip met kruidenbouillon. Helpt het je ook bij je gewrichten?
Ik ben 54 en gebruik sinds een jaar dutasteride. Heb het idee dat ik een iets minder grote scheiding heb bovenop, iets minder kalig, maar heb nog geen nacontrole gehad. Weet kortom nog niet of de cijfers dat beamen.

Merk wel dat mijn zin in seks sindsdien nul is. Jij daar geen last van?
Hoi Karjoke, ik heb niet gemerkt dat mijn libido verminderd is. Het zou bij jou ook van de overgang kunnen komen, dat lees ik tenminste regelmatig. Ik zit zelf nog niet in de overgang, althans niet dat ik weet. Ik heb een Mirena en daardoor weet ik niet of ik nog menstrueer. Maar iig geen klachten.

Groetjes,
Anneke
conijn68 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.