Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Over de website/het forum > Suggesties en feedback

Reageren
 
Discussietools Weergave
Oud 6 augustus 2007, 16:44   #1
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Haarweb Sr

Beste Webmaster,

Met voorzichtige vreugde zag ik dat onlangs een discussie werd geopend getiteld Zijn er mensen die al jaren (> 5 jaar) Fina gebruiken? En wat zijn de resultaten?Ik dacht, eindelijk eens berichten met een hoog informatief gehalte van bezadigde en evenwichtige personen die het stadium van de pure paniek om het haarverlies voorbij zijn. Maar ik zeg voorzichtig om 2 redenen:
  1. De poll kan onmogelijk betrouwbare resultaten opleveren omdat ook personen die nog niet gedurende 5 jaar finasteride gebruiken, deze poll kunnen invullen. Een beginnende gebruiker zou in zijn enthousiasme een stem kunnen uitbrengen.
  2. De discussie vertroebelt al snel omdat sommige personen het verschil tussen weken en jaren niet kennen. Bijna onvermijdelijk zijn ook de hypochonders die in elke willekeurige discussie melden dat ze slecht slapen of een prikkelende hoofdhuid hebben, en dat vervolgens wijten aan hun kortstondige geneesmiddelgebruik.
Zou het niet aardig zijn als er een discussie (thread of subforum, hoe klein dan ook) was voor personen die minstens 3 of 4 jaar lid zijn van Haarweb? Andere leden mogen enkel de posts bekijken, maar niet zelf posten. Op deze manier kunnen er
  • serieuzere polls gehouden worden
  • er (hopelijk) meer ontopic gediscussieerd worden
Ik zeg dit niet omdat ik zelf graag in zo'n discussie wil deelnemen (ik ben zelf immers pas bijna 2 jaar lid), maar omdat ik zo graag eens een on-topic discussie volg. Misschien dat de senior-leden ook eens wat vaker reageren als een dergelijke discussie in het leven geroepen wordt, omdat hun bijdrages niet meteen verdwijnen in een stortvloed aan off-topic discussies en paniekreacties. Juniorleden kunnen alsnog hun vragen stellen via PMs.
Mocht dit verzoek al eerder gedaan zijn en afgewezen zijn, dan mijn verontschuldigingen.
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2007, 16:54   #2
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Echter, iemand die b.v. pas 2 jaar lid is, kan toch al wel 4 jaar aan de fina zijn en b.v. omdat de werking minder wordt, 't forum raadplegen om hulp...
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2007, 17:32   #3
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Deze personen kunnen een gewone discussie openen, net als ieder ander.

Ik denk toch dat het de enige en beste manier is om zoveel mogelijk langdurige gebruikers te verzamelen.
Bovendien
  • hebben de langdurige leden zichzelf al ingelezen (scheelt overbodige vragen)
  • reageren ze vaak minder impulsief (uitzonderingen daargelaten), omdat de doorgewinterde kalende al een of meerdere periodes van haarverlies achter zich heeft.
__________________

minoxidil 15% (sinds 2005)
shea butter
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2007, 18:39   #4
another
dil beWraaH
 
another's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2005
Locatie: Hollande
Berichten: 1.140
Dit deed me meteen denken aan ratings, zoals je die op sommige sites ziet..
hoe langer je op een forum bent aangemeld/hoe meer berichtjes je schrijft, hoe meer "punten/karma" je verdient...
bij verschillende aantallen karma wordt een soort van titel aangereikt.

Zo zou je dus kunnen denken aan:

junior HWlid
senior HW lid
etc etc..
__________________
Regime:
noks
another is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2007, 18:52   #5
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Juist,
maar zo'n titel moet dan wel iets inhouden, zoals bv het deelnemen aan polls voor langdurig geneesmiddelgebruik. Anders blijft het maar een titel en kun je net zo goed naar het aantal posts kijken.
__________________

minoxidil 15% (sinds 2005)
shea butter
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2007, 19:17   #6
another
dil beWraaH
 
another's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2005
Locatie: Hollande
Berichten: 1.140
Is het mogelijk om een soort van semi-moderator te worden op het moment dat je aan eebe naantal eisen voldoet (min. aantal jaar fina gebruik, of minox gebruik ofzo)...
er zijn forums waa je als moderator wel in kan, maar als gewoon lid niet...
als dan de overige functies van moderator (aanpassen/wissen van berichten) wordt uitgeschakeld...is dit 'probleem' ook weer opgelost
__________________
Regime:
noks
another is offline   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2007, 14:54   #7
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Thread Ratings, User Reputation en User Titles.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another Bekijk bericht
Dit deed me meteen denken aan ratings, zoals je die op sommige sites ziet..
hoe langer je op een forum bent aangemeld/hoe meer berichtjes je schrijft, hoe meer "punten/karma" je verdient...
bij verschillende aantallen karma wordt een soort van titel aangereikt.

Zo zou je dus kunnen denken aan:

junior HWlid
senior HW lid
etc etc..
Onze software ondersteunt het volgende : Thread Ratings, User Reputation en User Titles.
  • Thread Ratings (Discussie Waarderen)
    Met Thread Ratings kun je je waardering voor een discussie opgeven. Hoewel deze optie 'Discussie Waarderen' ingeschakeld staat op HaarWeb, wordt deze niet of nauwelijks gebruikt door onze leden. Ik zie er zelf ook niet echt het nut van in, dus wellicht dat we deze optie in de toekomst uitschakelen.
  • User Reputation
    Met User Reputations kun je je waardering voor een HaarWeb lid opgeven. User Reputations zijn uitgeschakeld op HaarWeb.
  • User Titles
    Met User Titles krijgt een HaarWeb lid een indicatie, gebaseerd op het aantal postings die dat lid gepost heeft.

    Precies zoals 'another' hierboven aangeeft, zijn dit de standaard User Titles:
    -
    • Junior Member | aantal postings : 0
    • Member | aantal postings : 30
    • Senior Member | aantal postings : 100
    -
    User Titles gebaseerd op het aantal postings zijn uitgeschakeld op HaarWeb, want wat is het praktische nut ervan, zoals BiTemp hieronder al terecht aangeeft? Ieder lid op HaarWeb kan op dit moment dan ook zijn/haar eigen Usertitle aanpassen in een eigen tekst.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp Bekijk bericht
Juist,
maar zo'n titel moet dan wel iets inhouden, zoals bv het deelnemen aan polls voor langdurig geneesmiddelgebruik. Anders blijft het maar een titel en kun je net zo goed naar het aantal posts kijken.
Dit ter info.
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Webmaster; 7 augustus 2007 om 14:58
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2007, 21:14   #8
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Dank voor de reacties.
Als ik het goed begrijp is het dus softwarematig niet mogelijk mijn voorstel uit te voeren.
Jammer dan.

"User reputation" vind ik trouwens een aardige optie, tenminste als een user zelf kan kiezen of hij/zij een waardering wil krijgen. Zeker users met nicks als hairobservator zouden blij (moeten) zijn met een dergelijke optie.
__________________

minoxidil 15% (sinds 2005)
shea butter
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2007, 00:45   #9
another
dil beWraaH
 
another's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2005
Locatie: Hollande
Berichten: 1.140
Vraagje aan de webmaster

Is het met deze software niet mogelijk om (zoals ik eerder aangaf) mensen een moderatorfunctie te geven, maar dan al hun priveleges uit te schakelen?

Ik weet van soortgelijke forums, dat het mogelijk is een subforum te maken, welke alleen toegankelijk is voor moderators.

De moderators zonder priveleges (a.k.a. de HW leden die al langere tijd op HW zitten en/of serieus discussiëren) zouden dan hun eigen 'serieuze'subforum hebben...maar kunnen dan niet posts wijzigen van anderen zoals de 'echte mods'

Ja, dit is wellicht een 'beetje' omslachtig, maar het zou werken

Daarnaast klinken de userratings wel aangenaam
Als we ze dan ook gebruiken, kunnen we de leden 'belonen' voor een goede, inhoudelijke post, en met deze punten kunnen we dan ook waarderen hoe waardevol een post van iemand is.
__________________
Regime:
noks
another is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2007, 12:24   #10
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Beperkte forums voor leden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp Bekijk bericht
Dank voor de reacties.
Als ik het goed begrijp is het dus softwarematig niet mogelijk mijn voorstel uit te voeren.
Jammer dan.
BiTemp,

Bedankt voor je suggestie!

Mijn bovenstaande posting was een uitleg van de verschillende termen die door jullie in deze discussie naar voren waren gebracht. Ik had nog niet inhoudelijk gereageerd op je voorstel...

Softwarematig is het wel degelijk mogelijk jouw voorstel uit te voeren. Het is technisch mogelijk om een forum op HaarWeb aan te maken, waar leden die voldoen aan bepaalde criteria rechten op krijgen (zogenaamde 'Promotions'). Deze criteria kunnen de volgende zijn: Reputatie Level, Dagen Geregistreerd en Aantal Berichten.

Ik vraag me alleen het volgende af : wat zegt het aantal Dagen Geregistreerd feitelijk over een HaarWeb lid? Een lid kan al sinds 2001 geregistreerd staan en nog nooit -of heel weinig- een posting hebben geplaatst. Qua kennis/ervaring/ziektegeschiedenis enz kan dat dus een 'newbie' zijn. Als je bepaalde rechten tot bepaalde forums baseerd op het 'aantal dagen geregistreerd', dan laat je ook dergelijke leden tot die forums toe.

Met Reputatie Levels werken wij (nog?) niet, dus blijft het Aantal Berichten over als criterium. En in mijn ogen is dat ook het meest bruikbare criterium. Het aantal berichten van iemand zegt meer over een lid dan het aantal dagen geregistreerd.

Aan de andere kant... jijzelf bent zo te horen/lezen geen 'newbie' meer, maar is dit dan altijd af te leiden uit het aantal postings? Ook dat gaat niet altijd op, want iemand die 'ervaren' is, hoeft niet altijd veel te posten. En als wij het criterium voor het aantal postings op bijv. 500 instellen, dan ben jij (als 'ervaren' lid) genoodzaakt om nog 400 postings te plaatsen (want jouw teller staat nu op 99) vóórdat je schrijf-toegang krijgt tot dat forum.

Het bepalen van een criterium is dus zo simpel nog niet. Daarnaast vraag ik mij af : waar komt een eventueel beperkt toegankelijk forum dan 'onder te hangen' in onze forumindeling? Stel, je stelt als criterium een aantal postings van 500 in voordat mensen schrijf-toegang krijgen tot dat forum : wie precies kunnen dan in dat forum en wat voor soort discussies verwacht je dan? Met 'wie precies' bedoel ik : lotgenoten met Trichotillomanie bijv. kunnen ook méér dan 500 postings hebben geplaatst, dus zouden zij ook toegang krijgen tot een dergelijke (centraal?) forum. Je krijgt dan leden met diverse aandoeningen die in één en hetzelfde forum berichten kúnnen plaatsen. Op zich is dat niet zo'n probleem, want iedereen heeft nu ook al toegang tot elk forum, ongeacht de aandoening. De aangewezen plek voor een dergelijk forum zal de Alopecia Androgenetica-rubriek zijn lijkt me in dit geval. Daarmee is het ook meteen duidelijk welke leden daarin thuishoren en welke niet.

Ik vind een beperkt toegankelijk forum een interessant voorstel, het is alleen de vraag hoe dit praktisch uit te voeren (criteria?) en of het een toegvoegde waarde gaat hebben voor onze leden.

Graag jullie reacties!
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Webmaster; 9 augustus 2007 om 12:53
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2007, 21:54   #11
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webmaster Bekijk bericht
Mijn bovenstaande posting was een uitleg van de verschillende termen die door jullie in deze discussie naar voren waren gebracht. Ik had nog niet inhoudelijk gereageerd op je voorstel...
Sorry, mijn conclusie was voorbarig.

Citaat:
Deze criteria kunnen de volgende zijn: Reputatie Level, Dagen Geregistreerd en Aantal Berichten.
Hoe meer criteria je opstelt, hoe beter de selectie (geen enkele selectie is perfect natuurlijk). Maar omdat "reputatie" op het moment niet gebruikt wordt en gebruikers misschien ook afschrikt, zou een combinatie van "aantal berichten" en "dagen geregistreerd" al waardevol zijn.


Citaat:
Ik vraag me alleen het volgende af : wat zegt het aantal Dagen Geregistreerd feitelijk over een HaarWeb lid? Een lid kan al sinds 2001 geregistreerd staan en nog nooit -of heel weinig- een posting hebben geplaatst. Qua kennis/ervaring/ziektegeschiedenis enz kan dat dus een 'newbie' zijn.
Maar hoe vaak komt het voor dat iemand die zich registreert, 1) zich meer dan 3 jaar lang niet inleest, en 2) meer dan drie jaar lang weinig post, en 3) na meer dan 3 jaar wil deelnemen aan een discussie voor "gevorderden"? Ik denk eigenlijk niet zo vaak.

Citaat:
Aan de andere kant... jijzelf bent zo te horen/lezen geen 'newbie' meer, maar is dit dan altijd af te leiden uit het aantal postings? Ook dat gaat niet altijd op, want iemand die 'ervaren' is, hoeft niet altijd veel te posten.
Als je 2 criteria kunt gebruiken, kun je voor beiden mildere eisen stellen: 200 posts, 2 jaar lid, bijvoorbeeld. Als je maar 1 criterium mag gebruiken is het moeilijker. Ik zou dan "3 jaar lid" kiezen. Iemand die zo lang lid is, moet over een goede motivatie beschikken om na 3 jaar 1) nog steeds actief te zijn of 2) opnieuw actief te worden. Natuurlijk vallen dan velen buiten de boot, maar de selectie die je maakt, is degelijk.

Citaat:
De aangewezen plek voor een dergelijk forum zal de Alopecia Androgenetica-rubriek zijn lijkt me in dit geval. Daarmee is het ook meteen duidelijk welke leden daarin thuishoren en welke niet.
Alleen kun je dan niet de ">3jr finasteride poll" organiseren, want die hoort in Geneesmiddelen thuis... Omdat de Geneesmiddelen-rubriek voor de overgrote meerderheid bestaat uit AGA discussies, zullen misverstanden niet snel ontstaan (of je splitst de Geneesmiddel rubriek op).


Citaat:
Het bepalen van een criterium is dus zo simpel nog niet.
Dat is zeker waar. Maar de waarde van een criterium (en het hanteren van een criterium in het algemeen) zie je alleen maar door het (op kleine schaal) uit te proberen. Mits je natuurlijk de problemen die ik in mijn eerste post beschreef, onderschrijft.

Laatst gewijzigd door BiTemp; 9 augustus 2007 om 21:56
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2007, 15:04   #12
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp Bekijk bericht
Sorry, mijn conclusie was voorbarig.
No need to say sorry .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp Bekijk bericht
Hoe meer criteria je opstelt, hoe beter de selectie (geen enkele selectie is perfect natuurlijk). Maar omdat "reputatie" op het moment niet gebruikt wordt en gebruikers misschien ook afschrikt, zou een combinatie van "aantal berichten" en "dagen geregistreerd" al waardevol zijn.
Ja, het idee van gecombineerde criteria kwam ook in mij op n.a.v. je suggestie. Het is mogelijk om een combinatie te maken van het aantal postings en het aantal dagen geregistreerd voor een Promotie.

Wat bedoel je met dat reputatie gebruikers kan afschrikken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp Bekijk bericht
Maar hoe vaak komt het voor dat iemand die zich registreert, 1) zich meer dan 3 jaar lang niet inleest, en 2) meer dan drie jaar lang weinig post, en 3) na meer dan 3 jaar wil deelnemen aan een discussie voor "gevorderden"? Ik denk eigenlijk niet zo vaak.
Inderdaad, daarom ook denk ik dat het aantal postings het meeste zegt. Het zou mooi zijn als leden met een groot aantal postings 'beloond' worden voor hun inzet/inbreng op HaarWeb. Deze 'beloning' bestaat dan uit extra mogelijkheden op HaarWeb (waaronder toegang tot een besloten forum).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp Bekijk bericht
Als je 2 criteria kunt gebruiken, kun je voor beiden mildere eisen stellen: 200 posts, 2 jaar lid, bijvoorbeeld. Als je maar 1 criterium mag gebruiken is het moeilijker. Ik zou dan "3 jaar lid" kiezen. Iemand die zo lang lid is, moet over een goede motivatie beschikken om na 3 jaar 1) nog steeds actief te zijn of 2) opnieuw actief te worden. Natuurlijk vallen dan velen buiten de boot, maar de selectie die je maakt, is degelijk.
Als je 1 criterium gebruikt, dan is het beter om 'aantal postings' te nemen i.p.v. 'aantal dagen lid'. Als wij besluiten bepaalde leden extra mogelijkheden te geven, dan moet dat niet afhangen van het aantal dagen dat ze lid zijn, maar -zoals gezegd- van de inzet/inbreng op HaarWeb en dat is af te meten aan het aantal postings.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp Bekijk bericht
Alleen kun je dan niet de ">3jr finasteride poll" organiseren, want die hoort in Geneesmiddelen thuis... Omdat de Geneesmiddelen-rubriek voor de overgrote meerderheid bestaat uit AGA discussies, zullen misverstanden niet snel ontstaan (of je splitst de Geneesmiddel rubriek op).
Uhh inderdaad... ik zat al met mijn gedachten in de toekomst. Want.... het forum Medicijnen/haargroeimiddelen komt in de toekomst onder de rubriek Alopecia Androgenetica te hangen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp Bekijk bericht
Dat is zeker waar. Maar de waarde van een criterium (en het hanteren van een criterium in het algemeen) zie je alleen maar door het (op kleine schaal) uit te proberen. Mits je natuurlijk de problemen die ik in mijn eerste post beschreef, onderschrijft.
Ja, precies mijn gedachtes. Ik had n.a.v. je suggestie ook al het idee opgevat om een dergelijke constructie in ieder geval eens uit te proberen. Mocht het geen succes zijn, dan kunnen wij het altijd weer terugdraaien en de geplaatste discussies verplaatsen naar een regulier forum.

Graag hoorde ik jullie verdere inbreng hierin!
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
5 mei 2006 : HaarWeb viert haar 5-jarig bestaan! Webmaster Mededelingen 50 7 januari 2014 19:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.