Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 december 2008, 21:10   #1
yellowflag
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 oktober 2008
Berichten: 10
Help, onduidelijkheden ten top!

Hoi allemaal,

Een paar weken geleden had ik hier ook al gepost ivm met haaruitval. Hier ene update:
Nadat ik gestopt was met Yasmin en over was gestapt naar de Tryginon kreeg ik last van haaruitval.
Ik ging weer terug naar de Yasmin en 2 strips verder had ik niet echt last van haaruitval.
Nu was het zo dat ik bij de Yasmin ontzettend veel last van tussentijdse bloedingen had en mood swings.
Nu aan de Mercilon, nu 4 dagen.
Mocht ik weer last van haaruitval krijgen is het dan gewoon door de zure 3 maanden appel bijten en zien hoe het gaat? Ik lees namelijk nergens dat vrouwen van alleen een overstap van de ene naar de andere pil last krijgen van haaruitval.
Herstelt je haar uberhaupt wel van pil gerelateerde haaruitval? Ook dit lees ik nergens.
Nu mijn grootste onduidelijkheden na het internet uitgeplozen te hebben:
AGA mannelijk: haaruitval inhammen en kruin
AGA vrouwelijk: Vooral bovenop het hoofd.
AGA wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid voor DHT. Tot nu toe allemaal goed en wel maar ik lees zo vaak verhalen van vrouwen die haarverlies hebben boven hun oren en achter op hun hoofd en die krijgen te horen dat ze AGA hebben. Hoe kan dit? Dit zijn toch plekken op het hoofd die niet DHT gevoelig zijn? Wordt die diagnose niet te snel gesteld.
Kan dunner wordend haar niet meer verklaringen hebben dan alleen AGA?
Nu lijkt het bijna zo dat alle haaruitval AGA is! Ik begin te geloven dat als men eenmaal haarverlies heeft het zo blijft en je er nooit vanaf komt. Je leest namelijk nooit iets positiefs
Iemand die misschien een beetje meer duidelijkheid kan scheppen?
Alvast bedankt,

Veel liefs
yellowflag is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2008, 21:42   #2
Konijntje99
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 september 2008
Berichten: 81
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yellowflag Bekijk bericht
AGA wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid voor DHT. Tot nu toe allemaal goed en wel maar ik lees zo vaak verhalen van vrouwen die haarverlies hebben boven hun oren en achter op hun hoofd en die krijgen te horen dat ze AGA hebben. Hoe kan dit? Dit zijn toch plekken op het hoofd die niet DHT gevoelig zijn? Wordt die diagnose niet te snel gesteld.
Kan dunner wordend haar niet meer verklaringen hebben dan alleen AGA?
Dat vraag ik me dus ook af.
Het eerste waar dermatologen mee afkomen is aga, omdat ze niks anders vinden misschien
Bij mij is het ook erger boven m'n oren, verder is het diffuus.
Ik heb wel gelezen dat haaruitval door veranderen van pil beter wordt na 3 maanden.
Sterkte
Konijntje99 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2008, 01:27   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yellowflag Bekijk bericht
Ik lees namelijk nergens dat vrouwen van alleen een overstap van de ene naar de andere pil last krijgen van haaruitval. Sorry, dan heb je niet goed gelezen, want er zijn juist veel vrouwen die haaruitval krijgen door overstap op een andere pil of door te stoppen met de pil. Maar bij overstappen op Diane35 of Yasmin gaat het meestal goed.
Herstelt je haar uberhaupt wel van pil gerelateerde haaruitval? Ook dit lees ik nergens.
Nu mijn grootste onduidelijkheden na het internet uitgeplozen te hebben:
AGA mannelijk: haaruitval inhammen en kruin + bovenop zie Norwood-scale
AGA vrouwelijk: Vooral bovenop het hoofd, nee, diffuse uitval over het hele hoofd met 't ergste bovenop (bredere middenscheiding en soms ook een kalende plek daar waar de pony zou beginnen) Dit heet ook wel Female Pattern Hairloss (FPHL)en is moeilijk te onderscheiden van Telogeen Effluvium.
AGA wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid voor DHT. Tot nu toe allemaal goed en wel maar ik lees zo vaak verhalen van vrouwen die haarverlies hebben boven hun oren en achter op hun hoofd en die krijgen te horen dat ze AGA hebben. Hoe kan dit? Wat de één haar kruin noemt, noemt de ander haar achterhoofd en wat de ene vrouw haar inhammen noemt, noemt de ander "boven de oren". Zo kan veel verwarring ontstaan.
Dit zijn toch plekken op het hoofd die niet DHT gevoelig zijn? Vrouwen hebben meestal FPHL, waarbij alle haren gevoelig zijn voor DHT; daarom komen ze ook zelden in aanmerking voor haartransplantaties.

Wordt die diagnose niet te snel gesteld. Ja en nee. Meestal is er sprake van FBHL, maar de mannelijke vorm kan ook en een vrouw kan ook beide vormen van haaruitval tegelijkertijd hebben; ook kan er sprake zijn van scarring alopecia, maar dat is vrij zeldzaam. Dus, helaas, het is niet simpel.
Kan dunner wordend haar niet meer verklaringen hebben dan alleen AGA?
Tuurlijk, het kan ook Telogeen Effluvium zijn door stress, spanningen, rouw, verdriet, etc.

Nu lijkt het bijna zo dat alle haaruitval AGA is! Ik begin te geloven dat als men eenmaal haarverlies heeft het zo blijft en je er nooit vanaf komt. Je leest namelijk nooit iets positiefs Mensen die succes hebben met hun behandeling, komen meestal niet meer terug op het forum of hebben zich zelfs nooit als lid aangemeld. Alleen de hulpzoekenden schrijven zich in en blijven tot ze de oplossing gevonden hebben.

Iemand die misschien een beetje meer duidelijkheid kan scheppen?
Alvast bedankt,

Veel liefs
Had jij de Diane35 al geprobeerd?

Laatst gewijzigd door Hanna; 3 december 2008 om 01:29
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2008, 16:42   #4
yellowflag
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 oktober 2008
Berichten: 10
Nee geen Diane35, dat acht ik nog niet nodig. Inmiddels is mijn haaruitval redelijk normaal, onder de douche nog maar 15 tot 20 haren verlies. Ik heb geen acne, geen overbeharing of andere problemen. Dus die Diane laat ik nog even staan.
Ik merk alleen dat mijn haar ontzettend in dichtheid en stevigheid is veranderd. Ik heb geen bredere scheiding bovenop mijn hoofd, juist een hele normale. Het meeste haarverlies constateer ik echt achter op mijn hoofd en achter mijn oren.
Mijn pony is nog even dik maar mijn staart niet, dus dat vind ik zo het vreemde eraan en ben dus als een gek alles aan het lezen en onderzoeken of ik actie moet ondernemen of dat het nog wel bij zal trekken.
Heel veel dingen die ik heb komen overeen met aga maar het allerbelangrijksste, de plek van haarverlies komt niet overeen. Achter op mijn hoofd bedoel ik echt vanaf de kruin naar bedeneden toe, de haren boven mijn nek zijn nog maar 1/3 qua volume van wat het was. De scheiding is daaar nu duidelijk zichtbaar, en als ik het haar los heb zit er helemaal geen zwaarte meer in.
Bedankt voor in ieder geval duidelijkheid scheppen over het verschil in gevoeligheid van DHT bij fphl en mphl. Je hebt er veel verstand van Je bent ook niet voor niets poster van het jaar geweest (of nog steeds )
Bedankt!

(wie weet ben je vaker verhalen zoals deze tegengekomen?)

Liefs
yellowflag is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2008, 17:16   #5
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Yellowflag,

Ben je eigenlijk wel naar de huisarts geweest met de haaruitvalklachten?
Meestal doet de huisarts dan wel eerst bloedonderzoek naar de functie van de schildklier en naar eventuele vitaminen- en/of mineralentekorten.
Vegetariërs en vrouwen met veelvuldige of hevige menstruaties kunnen een ijzertekort hebben met haaruitval als gevolg.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2008, 18:31   #6
yellowflag
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 oktober 2008
Berichten: 10
Het bloed is geprikt en nu de uitslag afwachten, het kan wat langer duren ivm de feestdagen.
Al weet ik bijna 100% zeker dat mijn haaruitval door het veranderen van de pil komt. Ik heb noodgedwongen voor de 3e! keer van pil moeten wisselen :S Nu de mercilon. Is niet anti-androgeen maar ook niet androgeen.
Tot nu toe na 1 strip verhoogd haaruitval. Maar niets ernstigs misschien 150 haren per dag. Echter in tegenstelling tot de vorige keer geen jeuk. Ik wacht nog 2 strips af hoe dat gaat.
Bij de kapper geweest en deze zei dat ze veel korte haartjes zag waarvan zij vond dat het op hergroei leek. Het is even bezien hoe deze zich gaan gedragen.
Het bizarre is, is dat ik na dit kappersbezoek geen haarpijn meer heb!
De haren die uitvallen zijn nog steeds wat dikkere lange haren.
Nu mijn vraag na dit verhaal. Is het schadelijk om zonder duidelijke diagnose met Minox en Rooscure te beginnen? Om de hergroei te stimuleren? En kun je (mocht blijken dat het geen AGA is) dan hier zomaar mee stoppen zonder dat de haren uitvallen om dat er geen overgevoeligheid voor DHT is?

Veel liefs, Yellowflag
yellowflag is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2008, 21:38   #7
Tulips
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 34
Hoi Yellowflag,
Wat een super vragen heb je gesteld. Het zouden zo die van mij kunnen zijn dus ik lees graag even mee. Lijkt inderdaad dat iedereen maar het label AGA krijgt. Bij ons zit het niet eens in de familie, helemaal niet en opeens na een bevalling heb ik AGA.

Zelf sinds een jaar of 1 1/2 last van haaruitval, eigenlijk na het stoppen met de Yasmin is het begonnen. Kort hierna was ik in verwachting, ook toen haaruitval wat eigenlijk niet normaal is tijdens de zwangerschap maar ik dacht, ach de hormonen...nu denk ik steeds vaker dat het door langdurig pilgebruik komt maar goed. Niemand weet wat het is en dus bij mij dus ook de diagnose AGA en wel na 5 minuten bij de dermatoloog die me verder niet kent. Ben namelijk ook een stresskip etc., heb een enorme burnout gehad (mijn vraag bijv. kan het zijn dat de pil die ik toen gebruikte mijn haaruitval van die stress periode uitgesteld heeft tot na het stoppen met de pil?).

Hij gaf me minox maar ik begin er nog niet aan. Ik zie nog niet het nut van een haargroeimiddel elke dag op te doen terwijl als je even stopt, de boel weer verliest. Ook lekker.

Ik heb het nu onder controle met veel vitaminen en mineralen, Densitive voedingssupplement van Kerastase, en Aminexil van Kerastase en ook de shampoo en conditioner van Nioxin wat ik heel fijn vind. Lekker veel volume. Uitval is momenteel veel minder en mijn hoofdhuid is meer doorbloed en wordt hopelijk dus ook goed gevoed. gezond eten, sporten, hoofdhuidmassage. Ach je probeert vanalles.

Toch beangstigend allemaal want ik voel het soms wel branden op mijn hoofd als ik bijvoorbeeld ongesteld moet worden, maar niets ernstigs. Toch bang dat het de overgevoeligheid voor DHT is die 'inflammation' die ze die branderigheid noemen. Nou ja, ik wacht het nog een tijdje af. Als het maar stabiliseerd en bij mij is het nu niet meer dan 40 haren per dag. In een slechte week (hormonale veranderingen) 100 per dag. Vraag me dan ook af of het echt AGA is of niet of een tijdelijk te kort aan voeding naar de haarwortels. (Vorig jaar is mijn haar ernstig gebleekt door de kapper. Ze had er te lang in laten zitten dus hoofdhuid maandenlang totaal strak en kapot en droog) Zeker nu ik goed reageer op de supplementen. Vragen vragen net zoals jij. Moelijk hoor en het blijft gissen.

Succes ermee.

Tulips
Tulips is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2008, 22:14   #8
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
@Yellowflag,
Mercilon bevat desogestrel en dat is een C-19 progestageen met licht androgeen effect, terwijl cyproteronacetaat wat in de Diane35 zit een C-21 progestageen is met antiandrogene werking.
Je kunt Rooscure gaan gebruiken omdat menigeen gemeld heeft dat daarmee jeuk en branderigheid verholpen waren en de 1% ketoconazol ook enigszins haaruitval tegengaat.
Ik weet niet of minoxidil überhaupt kan aanslaan bij mensen die helemaal geen AGA hebben.

@Tulips,
Gebruik de zoekfuncties van dit forum eens om te kijken wat er al geschreven is over al die produkten.
Aminexil is namelijk hetzelfde als minoxidil, maar dan -tig keer duurder.

Citaat:
(mijn vraag bijv. kan het zijn dat de pil die ik toen gebruikte mijn haaruitval van die stress periode uitgesteld heeft tot na het stoppen met de pil?).
Het antwoord is: JA
Citaat:
In een slechte week (hormonale veranderingen) 100 per dag
Je schrijft 't zelf al: het ligt dus aan de hormonen en helemaal niet aan gebrek aan vitaminen of mineralen.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2008, 08:36   #9
Tulips
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 34
Tja het blijft onduidelijk. Ik ben eerder tijdelijk gestopt Yasmin en over gegaan op Nuvaring een aantal maanden (voor de zwangerschap). Toen had ik geen haaruitval van het stoppen. De vraag is dan hoe het dan opeens na de bevalling wel in AGA is overgegaan. Raakt je hormoonhuishouding niet door de war door slechte voedingspatronen, jezelf wegcijferen (kind op nummer 1), dieten etc.? Nu ik beter voor mezelf zorg en minder stress heb is de haaruitval minder. Nou ja, ik weet het ook niet meer en zal het aankijken.

groetjes Tulips
Tulips is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
onduidelijkheden m.b.t werking fina. Boris Medicijnen/haargroeimiddelen 0 26 maart 2004 20:44
lidtekens en onduidelijkheden!? michel Chirurgische behandelingen 0 26 maart 2002 21:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.