Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 20 januari 2009, 12:30   #1
ashna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2008
Berichten: 13
verband tussen anorexia en haaruitval?

Hai,

al sinds maanden heb ik last van extreme haaruitval.
Ik heb een paar maanden extreem gedieet en flink wat narigheid uitgehaald met m'n lichaam. (eten uitkotsen, laxeerpillen)
nadat ik was gestopt met het dieeten begon m'n haaruitval extreem te worden. ook nu ik weer normaal eet blijft het aan de gang.

Artsen vrezen voor alopecia androgenetica. Maar zou het misschien te maken kunnen hebben met mijn crashdieet?

ook zijn de bloedwaardes aan de lage kant. vooral het ferritine gehalte(waarvan ik hier op het forum las dat dit belangrijk is voor een goede haarconditie) hoe krijg ik deze weer omhoog?
Ik vraag me af wat ik nu precies heb. kan het door het extreme dieeten komen en dat ik daardoor mijn lichaam heb verwaarloosd.

en zoja wat moet ik nu doen? (naast voeding en ijzerpillen want dat slik ik al) ik gebruik nu sinds een paar weken ook minoxidil 5%.

en wanneer zou er enig verschil zichtbaar moeten zijn?
want als mijn haaruitval op deze manier blijf doorgaan vrees ik dat ik binnen een paar maanden nauwelijks haar op mijn hoofd zal hebben.

iemand tips,of advies..
ashna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2009, 12:59   #2
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Kijk niet naar het ferritinegehalte, maar naar het ijzergehalte. Het moet liggen tussen de 10-30. Te veel ijzerpillen slikken, kan gevaarlijk worden. Hoe hoog is het ijzergehalte van je bloed nu?

Door het crashdieet zal je lichaam inderdaad veel vitaminen en mineralen tekort gekregen hebben en het zal wel een tijd duren voordat het lichaam zich weer heeft kunnen herstellen, mits je nu verstandig eet. Ook groeien haren tergend traag, dus je zult veel geduld moeten hebben. Bovendien is het mogelijk dat je nu in een shedding-periode zit door de minoxidil.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2009, 14:41   #3
ashna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2008
Berichten: 13
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Kijk niet naar het ferritinegehalte, maar naar het ijzergehalte. Het moet liggen tussen de 10-30. Te veel ijzerpillen slikken, kan gevaarlijk worden. Hoe hoog is het ijzergehalte van je bloed nu?

Door het crashdieet zal je lichaam inderdaad veel vitaminen en mineralen tekort gekregen hebben en het zal wel een tijd duren voordat het lichaam zich weer heeft kunnen herstellen, mits je nu verstandig eet. Ook groeien haren tergend traag, dus je zult veel geduld moeten hebben. Bovendien is het mogelijk dat je nu in een shedding-periode zit door de minoxidil.

Oke dus er kan wel een verband in zitten?
ik slik nu 3 maal daags ijzertabletten.. en het is nu 18
maar verder hebben ze een bloedonderzoek gedaan waar alles aan de lage kant was.. nu vinden de artsen dat niet zorgwekkend. maar de aziatische geneeskunde vind het niet normaal dat alles zo aan de lage kant is.
en wat bedoel je met shedding periode?

Laatst gewijzigd door ashna; 20 januari 2009 om 14:45
ashna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2009, 16:02   #4
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Je bent met minox begonnen zonder te weten wat een shedding is?
Welnu, voordat minoxidil nieuwe haren laat groeien, gooit minoxidil eerst de haren er uit die aangetast zijn. Je had voorzichtig kunnen beginnen met een halve dosis minox per dag, dus 2 x 0,5 ml of 1 keer 1ml, om je hoofdhuid er langzaam aan te laten wennen en een plotselinge hevige shedding te verminderen.

Een ijzergehalte van 18 is goed; mag nog wel een beetje stijgen, maar pas op dat 't niet te hoog wordt.
Je schrijft dat "alles" aan de lage kant is, maar je zou precies moeten weten om welke vitaminen of mineralen 't gaat, alhoewel alle waarden omhoog zullen gaan als je voortgaat met verstandig eten.
Reken maar op een herstelperiode van 3 tot 6 maanden.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2009, 16:09   #5
ashna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2008
Berichten: 13
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Je bent met minox begonnen zonder te weten wat een shedding is?
Welnu, voordat minoxidil nieuwe haren laat groeien, gooit minoxidil eerst de haren er uit die aangetast zijn. Je had voorzichtig kunnen beginnen met een halve dosis minox per dag, dus 2 x 0,5 ml of 1 keer 1ml, om je hoofdhuid er langzaam aan te laten wennen en een plotselinge hevige shedding te verminderen.

Een ijzergehalte van 18 is goed; mag nog wel een beetje stijgen, maar pas op dat 't niet te hoog wordt.
Je schrijft dat "alles" aan de lage kant is, maar je zou precies moeten weten om welke vitaminen of mineralen 't gaat, alhoewel alle waarden omhoog zullen gaan als je voortgaat met verstandig eten.
Reken maar op een herstelperiode van 3 tot 6 maanden.
Oke.. ik heb er net wat over gelezen.
Ik vind het erg eng omdat mijn haaruitval inderdaad erger is geworden door minox. (3 dubbele dan normaal) wat nou als er heel veel aangetaste haren zijn en ik er dus eerst halfkaal van word??

de dermatoloog heeft mij minox voorgeschreven.. maar ik ben bang dat er stel nou een hele andere oorzaak is in plaats van alopecia androgenetica, dat minox dat mijn haren aantast ipv helpt terug te komen.


ik wil er bijna gewoon mee stoppen zo eng vind de haaruitval worden
ashna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2009, 16:21   #6
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Nee, minox tast je haren niet aan zoals waar jij bang voor bent.
Wel kun je de dosering halveren, want 5% is wel vrij veel en eigenlijk te veel voor vrouwen.
Ondertussen moet je de ellende camoufleren met sjaaltjes, mutsen, haarbanden e.d.

Sterkte!
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2009, 16:28   #7
ashna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2008
Berichten: 13
Ik hoop dat het gaat helpen.. het is echt erg.. word er depressief van, ik ga nergens meer, kan me niet meer concentreren op m'n school..

kijk alleen maar naar andere vrouwen met wel veel en gezond haar..
Ik ben niet meer het mooie meisje die ik was..

en heb zo weinig hoop..
ashna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2009, 23:32   #8
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Meid, het is ellendig, wij weten allemaal wat je door moet maken, maar je zult even een paar maanden flink moeten zijn. Zoek afleiding, ga b.v. zoeken naar een mooie pruik.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2009, 08:43   #9
Betty
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2008
Berichten: 55
Lieve Ashna,
Ik wil je alleen maar even zeggen dat ik hetzelfde heb meegemaakt. Ik had ook gigantische haaruitval na een periode van anorexia; mijn haar heeft er een paar jaar over gedaan om zich te herstellen; tot het moment dat ik een gezond gewicht bereikte, normaal omging met eten en ijzertabletten ging slikken wegens ijzergebrek/bloedarmoede. Nu is mijn haar gestopt met uitvallen en groeit het weer dik, gezond en donkerder terug. Ijzer in het bloed en haar zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.
Ik post dit berichtje omdat ik je een hart onder de riem wil steken: er is dus hoop!! (wel moet ik erbij vermelden dat ik nooit minoxidil heb gebruikt, omdat het bij mij om T.E ging en niet Androgenetica)

Liefs Betty
Betty is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2009, 13:34   #10
ashna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2008
Berichten: 13
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Betty Bekijk bericht
Lieve Ashna,
Ik wil je alleen maar even zeggen dat ik hetzelfde heb meegemaakt. Ik had ook gigantische haaruitval na een periode van anorexia; mijn haar heeft er een paar jaar over gedaan om zich te herstellen; tot het moment dat ik een gezond gewicht bereikte, normaal omging met eten en ijzertabletten ging slikken wegens ijzergebrek/bloedarmoede. Nu is mijn haar gestopt met uitvallen en groeit het weer dik, gezond en donkerder terug. Ijzer in het bloed en haar zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.
Ik post dit berichtje omdat ik je een hart onder de riem wil steken: er is dus hoop!! (wel moet ik erbij vermelden dat ik nooit minoxidil heb gebruikt, omdat het bij mij om T.E ging en niet Androgenetica)

Liefs Betty
Bedankt! doet me inderdaad goed om te horen..!
Ik ga over een weekje ook weer terug naar de dermatoloog omdat ze waarschijnlijk de verkeerde diagnose hebben gesteld (geen Alopecia androgenetica dus)

Ik ga nu ook voor accupunctuur. dat helpt de bloed beter te laten circuleren naar de haarvaten en m'n haarzakjes weer te stimuleren.. Hopen dat het werkt!

Wat gebruikte je nog meer behalve ijzertabletten? Ik slik ze ook 3 maal daags.. En wat bedoel je trouwens met T.E.?

-X-
ashna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2009, 14:28   #11
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
T.E. is Telogeen Effluvium = diffuus haarverlies rondom het hele hoofd door vele oorzaken, zoals stress, rouw, medicijngebruik, narcose, etc.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2009, 16:32   #12
Betty
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2008
Berichten: 55
Ik slik naast de ijzertabletten (3x daags 200mg.) nog omega- visolie capsules, lijnzaadolie capsules en biotine. Deze combinatie werkt voor mij perfect. Ik slik dit alles nu ongeveer een half jaar en merkte pas na 4-5 maanden verschil in het patroon van haarverlies. Ik raad je dus aan veel geduld te hebben en zo min mogelijk te stressen. Lastig... Ik weet het.
Sterkte.
Liefs Betty
Betty is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juni 2009, 17:16   #13
anin
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juni 2009
Locatie: n
Berichten: 2
Hye

Ik ben een meisje van 16, en ben 6 maanden geleden sterk gaan dieeten, ook al was ik niet erg dik. Toch ben ik tot het uiterste gegaan, waar ik nu wel erg veel spijt van heb.

Momenteel weeg ik terug normaal, niet echt veel, maar toch normaal. Mijn haar is sterk gaan uitvallen en blijft maar uitvallen.

Kword er echt droevig van en ik voel me er slecht rond. Sinds een maand neem ik philos ofzoiets. Echte verbetering zie ik niet, mijn ouders zeggen dat het een jaar kan duren voor ik terug normaal haar heb. Maar zo veel geduld heb ik ook niet.

Weet er iemand iets te doen, buiten minox, want dat zie ik niet echt zitten

groetjes
anin is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2009, 17:59   #14
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Eigenlijk is er in dit geval maar 1 tip mogelijk: GEZOND EN VOORAL OOK GENOEG ETEN (zie voedingscentrum.nl)! Eventueel aanvullen met kwalitatief goede supplementen om tekorten weg te werken (multivitaminen, extra vitamine C, visolie, zink, ijzer, calcium, magnesium bijvoorbeeld, maar een natuurgeneeskundig arts kan je hier waarschijnlijk beter in adviseren). En NIET ZO KNOEIEN met je lichaam; je hebt er uiteindelijk maar 1 van!

Haaruitval is trouwens een veel voorkomende reactie op anorexia. Wat denk je zelf? Je kunt jezelf niet maandenlang allerlei belangrijke voedingsstoffen ontzeggen, zonder dat zich dat ergens in je lichaam gaat wreken. Alle benodigde mineralen worden dan uit je spieren, haarzakjes en uiteindelijk ook je botten onttrokken, om er maar voor te zorgen dat je blijft leven! En als je dan maar lang genoeg doorgaat met lijnen, lukt ook dat niet meer. Maar dat weet je vast wel! Als je vanaf nu weer normaal gaat eten, dan komt het bovendien allemaal wel weer goed! Hoe eerder je erbij bent, hoe beter! Het gaat hier trouwens bijna altijd om tijdelijk haarverlies (wat wel chronisch kan worden als je anorexia blijft houden) en niet om Alopecia Androgenetica, al valt dat nooit helemaal uit te sluiten.

Ik begrijp verder goed dat je nu een snelle oplossing wil voor je haar, maar dat zit er niet in. De haaruitval is ook niet direct ontstaan nadat je begonnen bent met lijnen. Bovendien groeit haar maar langzaam. Je zult er hoogstwaarschijnlijk dan ook een half jaar tot een jaar voor uit moeten trekken en als je lang haar hebt nog langer. Het enige wat je direct kunt doen is een haarwerk nemen of Toppik gebruiken (zie haarwoordenboekje).

Minoxidil is trouwens echt niet zo'n horrormiddel hoor! Je shedding is maar tijdelijk en al het haar dat daardoor uitvalt, krijg je gewoon weer terug en hopelijk meer dan dat!

Sterkte!
Sammy is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuw...en plotselinge haaruitval Sanxx Haarproblemen bij vrouwen 66 11 oktober 2011 15:52
medicijnen en haaruitval Lon Haarproblemen bij vrouwen 26 9 februari 2010 02:11
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 11:57
nieuwe revlon anti-haaruitval patch ibbi Medicijnen/haargroeimiddelen 34 7 september 2008 01:27
Anorexia en haaruitval Lonneke Haarproblemen bij vrouwen 5 15 juli 2004 11:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.