Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 september 2018, 16:50   #1
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Advies haartransplantatie: wachten of niet

Hallo,

Ik zou graag even wat advies krijgen van de verschillende ervaringsdeskundigen die hier op dit forum aanwezig zijn aangezien ik mij al enkele jaren aan mijn haarlijn stoor, maar niet echt de stap voor een HT durf te zetten aangezien ik vrees dat ik te snel zou moeten teruggaan voor een tweede behandeling.

Momenteel gebruik ik enkel 1x daags 5% minoxidil als onderhoudsdosis (was een 3-tal maanden terug naar 2x daags overgeschakeld, maar merkte geen verschil). Finasteride neem ik niet. Ik ben 29 en op advies van een dermatoloog werd mij gezegd dat men inderdaad niet alle horrorverhalen over Finasteride mag geloven, maar dat het toch wenselijk is om ermee te wachten zolang men nog een kinderwens heeft.

Bijgevoegd stuur ik enkele foto's om jullie een idee te geven van hoe mijn haarverlies zich doorzet. Ik besef voor alle duidelijkheid dat niemand met zekerheid kan voorspellen hoe het haarverlies zich doorzet maar er zijn natuurlijk wel algemene tendensen.

Foto 1: oktober 2015
Foto 2: oktober 2016
Foto 3: juli 2017
Foto 4: september 2018
Foto 5: september 2018 (beetje in model gedroogd).

Foto 5 is hoe ik mijn haar draag, afgewerkt met toppik. De foto's zijn natuurlijk allemaal zonder toppik of enig ander "verdikkend" product.

Wat is voor mij een "pro" om momenteel voor een HT te gaan:
- goede donor denk ik die eventuele latere behandelingen aankan.
- Als ik in de familie kijk zie ik dat haarverlies genetisch is maar eigenlijk zelden meer dan een NW 3-4.
- snelste oplossing
- ik zit er niet mee in om eventueel binnen enkele jaren nog wat toppik of iets dergelijks te moeten gebruiken om wat dunnere plekken te bedekken (en zo de nood aan een 2e HT te kunnen uitstellen).

Wat zijn de contra's:
- aangezien het puur om de haarlijn gaat is het sowieso niet weg te steken (terwijl ik door een strategisch kapsel mijn haarverlies eigenlijk nog voor zo goed als iedereen kan verbergen momenteel)
- schrik voor veel (permanente) shock loss aangezien er tussen heel wat verzwakte haren gewerkt moet worden en bijgevolg snel een 2e HT nodig zou kunnen zijn.
- Financieel gezien misschien interessanter om binnen een aantal jaren voor 1 "grotere" behandeling te gaan en ook maar 1 maal door het hele groeiproces te moeten.

Ik zou graag eens weten hoe andere mensen zouden redeneren die momenteel in mijn schoenen zouden staan: het probleem aanpakken en binnen x-aantal jaar wel zien of een vervolgbehandeling nodig is of gewoon nog wat laten "uitkalen" en dan misschien binnen een 4-5 jaar een HT (eventueel in combinatie met finasteride).

Jullie eerlijke feedback wordt geapprecieerd.

Grts
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 2015-10-29 23.50.54.jpg‎ (139,3 KB, 255x gelezen)
Bestandstype: jpg 2016-10-22 11.59.38.jpg‎ (169,1 KB, 266x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170701_150132.jpg‎ (147,1 KB, 213x gelezen)
Bestandstype: jpg 20180901_141706.jpg‎ (134,5 KB, 263x gelezen)
Bestandstype: jpg 20180901_142914.jpg‎ (136,2 KB, 272x gelezen)
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2018, 18:44   #2
Eastfield
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 december 2014
Berichten: 133
Geslacht:
Ik vind jouw situatie vergelijkbaar met die van Rico1986 en Morientes. Zou daar eens naar kijken als ik jou was. Als ik dan kijk naar de eindresultaten van die mensen dan zou ik absoluut niet twijfelen om een HT te laten uitvoeren. Wellicht moet je ooit voor een 2e behandeling maar dat hoeft pas naar x jaren.
__________________
Haartransplantatie Esteworld 31/01/2018
Haartransplantatie Ali Bolluk 01/02/2022
Biotine Natrol 10.000 mcg sinds feb 2018
Eastfield is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2018, 08:52   #3
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Dat klopt inderdaad wel. Hun situatie is een goed referentiepunt en dat legt de verwachtingen hoog natuurlijk :-). Nog meer mensen die vanuit een vergelijkbare vertreksituatie begonnen zijn?
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2018, 09:19   #4
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Finasteride heeft slechts 1% meer bijwerkingen dan placebo (niet significant). Kijk vooral naar de cijfers en niet naar forums die een vertekend beeld van de werkelijkheid representeren.

Ik had net als jij ook een teruggetrokken haarlijn, maar had achter ook flinke kaalheid. Met 2000 grafts voor en achter + sterk medicamenteus ingrijpen kan je veel bereiken! http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=36970

Morientes en Rico hebben inderdaad ook een mooi voorbeeld voor jou. Altijd fijn om overal even rond te kijken. Echter, je haarlijn gaat wel progressief achteruit. Medicatie zal wel noodzakelijk zijn om de komende jaren goed door te komen. Ook na een eventuele HT..

Groet,
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2018, 13:20   #5
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Ik besef inderdaad dat medicatie nodig is, maar finasteride is momenteel hoe dan ook voor mij geen optie. Ik sluit niet uit dat ik het binnen enkele jaren wel neem, maar zolang ik nog aan kinderen moet beginnen wacht ik er nog mee.

Ik leg me er dan ook bij neer dat de haarlijn, ondanks minoxidil, nog meer zal terugtrekken. Als ik zie hoe dik het haar nog is achter het stuk dat aan het uitdunnen is denk ik dat ik binnen enkele jaren op een vergelijkbare situatie zou kunnen zitten als bijvoorbeeld Morientes pre-op: sterk teruggetrokken haarlijn tot een NW 3A (gok ik), maar daarachter wel weinig aantasting en goede donor. Voorspellen is moeilijk, maar zo zie ik het ook in de familie en zo blijkt het volgens mij ook uit mijn foto's.

Afgezien van het feit dat het totale kostenplaatje hoger zal liggen, dat shockloss kan optreden en ik twee maal door de herstelfase zou moeten, zou ik denken... wat bij een 1e HT al geplaatst wordt, moet er toch sowieso komen en als ik begrijp dat een 2e behandeling nog nodig zal zijn, kan ik misschien best toch al ingrijpen? De kans is groot dat het dan zelfs net voor een eventuele 2e HT er nog beter uitziet dan momenteel het geval is...

Kunnen jullie mij hierin volgen?
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2018, 11:29   #6
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Ik zal mijn vraag misschien anders stellen. Het stuk dat nog dik is zal volgens mij binnen enkele jaren nog steeds vrij dik zijn. Het dunner wordende stuk frontaal is binnen dit en 3 jaar waarschijnlijk helemaal weg.

Zou ik het beter eerst laten uitkalen alvorens een HT te nemen?

Zoals al gezegd is finasteride momenteel niet aan de orde en neem ik al minoxidil.

Bedankt voor jullie advies.
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2018, 20:36   #7
inham123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2016
Berichten: 171
Geslacht:
Het verhaal over kinderwens en Finasteride is gewoon onzin, de waarschuwing is er omdat Finasteride effect heeft op de hormonen.

Je kan ook Finasteride lotion gebruiken voor de periode dat je bezig bent met kinderen (en daarna switchen naar pillen), dan zal het niet systematisch genoeg gaan om je vruchtbaarheid in geen enkele manier te beinvloeden.

Ik zou zowieso gewoon inplannen met het idee dat je heel het stuk voor verliest...dus dat je heel het stuk voor laat transplanteren, dan kan je wachten totdat je kinderen hebt en dan heb je mogelijk (nog) geen kruinproblemen, dan kan je finasteride gebruiken om je kruin te behouden en je voorkant laten transplanteren. Minoxidil werkt goed op de kruin.

Als je naar Turkije wilt gaan dan zou ik naar Asmed gaan, dan kan je 4,000 grafts laten transplanteren voor zo'n 10k euro door een van de beste klinieken in de wereld voor een hele goedkope prijs, dan zit je gewoon in een keer goed.

Laatst gewijzigd door inham123; 7 september 2018 om 20:40
inham123 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2018, 00:36   #8
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Bedankt voor je antwoord.

Waarop baseer je je om te zeggen dat het verhaal van kinderwens en finasteride onzin is? Niet dat ik zeg dat het niet kan, want misschien weten artsen het ook niet allemaal en raden ze het dan maar af uit voorzorg... Heb jij toevallig meer informatie om je stelling te staven?

Van Turkije zie ik zeker mooie resultaten voorbijkomen, maar uiteindelijk zal ik voor Eberson of Prohair gaan. Daar ben ik zo goed als zeker van.
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2018, 14:33   #9
inham123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2016
Berichten: 171
Geslacht:
Omdat bij studies naar sperma en finasteride men een hele matige vermindering in de mobiliteit en volume vindt...minder dan bijvoorbeeld bij roken of ongezond eten. Zowieso is vruchtbaarheid bij mannen bij nooit een probleem. Deze vermindering gaat ook vrijwel compleet weg als je het middel een jaar gebruikt.

Je kan het ook gewoon een half jaar proberen en daarna stoppen als je dan je vrouw nog niet zwanger hebt, want na stoppen bij de pillen gaat alles binnen een paar weken weer naar normaal.

Hoe sterk is de kruin? Ik zie alleen het middenstuk op je foto's.

Hoeveel kinderen wil je (minstens) hebben?

Asmed/dr. koray erdogan is internationaal bekend (zitten ook op allemaal engels/frans/duits/spaans/italiaans talige forums en is goedkoper dan prohair en Eberson, maar het is jou keuze. Eberson is veel beter dan prohair imo. Bij de resultaten van Eberson op dit forum is het erg matig, maar dat is omdat hij de keuze maakt om weinig grafts te gebruiken bij patienten...zou aan hem vragen om de eerste 1cm op de nieuwe haarlijn met 55 cm/2 te doen en de 2de cm op 45/cm2, het haar erachter maakt niet zoveel uit qua dichtheid want dat doet hij wel gewoon goed.

Laatst gewijzigd door inham123; 8 september 2018 om 14:46
inham123 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2018, 15:30   #10
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Bedankt voor de verduidelijking. Enig idee waarom een dermatoloog dit dan zou afraden zolang er een kinderwens is? Puur uit voorzorg? Of is het inderdaad niet meer als aanraden om bijvoorbeeld te stoppen met roken of wat gezonder te eten zoals je zegt. Ben momenteel 29 en zou graag binnen dit en 4-5 jaar 2 kinderen hebben.

Hoe zit het trouwens met minoxidil die ook een deel finasteride bevat? Werkt dit lokaler of maakt dit geen verschil met een pilletje?

Turkije is voor mij gewoon minder interessant omdat ik sowieso graag op voorhand al eens rechtstreeks contact zou hebben met de chirurg/het team. Ik wil ook 100% garantie hebben dat ik volledig begrepen wordt en als er onverwachte complicaties optreden wil ik indien het echt nodig is gewoon in mijn wagen kunnen stappen en wat later bij de kliniek in kwestie kunnen binnenstappen ter controle. Bovendien kijk ik er ook niet naar uit om met een bewerkte kop op een vlieghaven/vliegtuig te zitten.

Een drietal jaren geleden had ik 4 consultaties: Veldhoven, Bisanga, Eberson en Prohair. Allemaal zetten ze topresultaten neer en denk dat het onmogelijk te voorspellen is waar ik het beste resultaat zou halen. Voor mij sprong Eberson er toen ook uit, niet alleen door zijn resultaten, maar ook door zijn oprechte persoonlijkheid.

Waarom denk ik nu weer aan Prohair... zij waren de enigen die destijds gezegd hebben "ga ofwel aan finasteride of wacht nog minstens 1 à 2 jaar". Als ik me toen had laten behandelen zonder finasteride mocht ik nu al teruggaan. Prohair heeft wat mij betreft op dat vlak het beste advies gegeven. Daarnaast vind ik het resultaat van Morientes ook top en ik denk dat zijn HT voor mij heel representatief is gezien de vergelijkbare vorm van haarverlies, haarkleur, haarstructuur, ...

Hoe dank ook, een definitief besluit heb ik nog niet genomen.
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2018, 15:51   #11
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Foto van de kruin (om een of andere reden worden sommige foto's automatisch omgedraaid als ik ze upload, sorry daarvoor).
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20180908_140459.jpg‎ (145,4 KB, 70x gelezen)
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2018, 16:47   #12
inham123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2016
Berichten: 171
Geslacht:
Qua prohairclinic, hun werk is gewoon goed maar het gaat erom dat ze op minder dichtheid transplanteren, dat is vooral bij belang voor de haarlijn. In tegenstelling tot Eberson, Veldhoven en Bisanga is hun resultaat minder. Maar goed als je bij hun het laat doen kan je altijd nog de dichtheid bij de haarlijn verdikken (ook bij hun) in een 2de operatie als de dichtheid je niet bevalt. Kliniek zelf is gewoon goed qua resultaten (op de dichtheid waarop ze transplanteren) en je hebt geen vreemd situaties.

Qua Turkije dat zijn voor mij ook de redenen waarom ik gewoon in Nederland me hebben laten behandelen, maar als ik een situatie zoals jij had dan zou ik wel naar Turkije gaan qua kosten...maar dan alleen naar Asmed/Dr. Koray Erdogan (en die zijn ook redelijk duur voor Turkije 2,5euro per graft maar veel goedkoper dan ergens anders en zij zijn een van de topklinieken in de wereld).

Het is wel vreemd dat die klinieken je niks over Finasteride vertelden.

Finasteride heeft technisch gezien wel effect op spermamobiliteit en -volume, maar dit is een klein effect en ik heb nog nooit op dit forum of geen enkel internationaal forum gelezen dat iemand niet kinderen kan krijgen terwijl hij dat middel gebruikt. Het is wel logisch dat dermatologen je vertellen over de verminderde vruchtbaarheid (en dat de bijsluiter van het medicijn dit ook vermeld). Spermavolume en mobiliteit is in de Westerse wereld al decennia lang aan het afnemen.

Van minoxidil/Finasteride combinatie lotion weet ik niet zoveel van, heb het wel op internationale forums terughoren komen.

Maar het behandelplan (zou als het aan mij lag) zou zijn dat je de voorkant behandeld en dan zorgt dat je grafts overhoudt voor het middenstuk dat je nu nog hebt, en dat je minoxidil en finasteride gebuikt voor de kruin. Dus dat zou ik effe aangeven bij de kliniek die je kiest, vraag om een behandelplan met oog naar de toekomst.

Doe nog even onderzoek naar hoe lang het duurt voordat sperma weer normaal is na het stoppen van finasteridetabletten. Dan kan je begin met finasteridetabletten en dan switchen naar finasteride lotion wanneer je met je vrouw voor kinderen probeert. Anders kan je nog altijd met minoxidil verder gaan en als de kruin wat afneemt (wat nog de vraag is want minoxidil werkt redelijk goed op de kruin maar het gaat met minoxidil gemiddeld wel afnemen) kan je ook de kruin wat laten verdikken nadat je kinderen hebt.

Middenstuk en kruin zien er goed uit, maar je bent pas 29. Dus je moet er realistisch mee zijn en een plan voor de toekomst hebben want het kan heel erg goed zijn dat kruin en/of middelstuk ook weggaan.

Hoe oud is je vrouw? Want de vruchtbaarheid bij vrouwen vanaf hun 30ste neemt zo'n 10% af per jaar, moet je ook rekening meehouden. Bij leeftijd van 38-40 is de vruchtbaarheid bijna weg.

Laatst gewijzigd door inham123; 8 september 2018 om 16:54
inham123 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2018, 19:02   #13
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
De andere klinieken hebben finasteride wel vermeld, maar zeiden dat een ht op dat moment mogelijk was zonder dat finasteride een must was. Achteraf bekeken had dit geen goed idee geweest.

Vrouw is trouwens ook 29.

Wat Eberson betreft, toevallig iemand die meer weet over de fue en ifue die hij aanbiedt? Vind het raar dat hij een onderscheid is beginnen maken, want bij een esthetische ingreep vind ik dat je als arts/kliniek altijd het best mogelijke resultaat moet beogen en je prijs daaraan dan maar moet aanpassen. Het is niet zoals een wagen kopen waarbij je afhankelijk van je budget misschien voor een iets mooiere velg kunt kiezen.

Als ik het goed begrijp wordt bij een ifue meermaals geoogst-ingeplant voor een betere overlevingskans van de grafts. Ik had ergens ook eens gelezen dat verschillende klinieken die zogenaamde ifue standaard toepassen, maar daar geen speciale naam aan geven (zoals het volgens mij zou moeten).

Iemand daar meer info over?
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2018, 10:41   #14
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
De finasteride lotion geeft minimaal net zoveel systemische DHT reductie als finasteride oraal. Dit in andere topics uitvoerig besproken met onderbouwing / literatuur, dus pas op met dit soort 'adviezen' als het gaat om een kinderwens.

Groet,

Nicolaas
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2018, 21:36   #15
inham123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2016
Berichten: 171
Geslacht:
Dat is incorrect en onmogelijk, een lotion kan niet net zoveel effect hebben als tabletten en de lotion is door Hasson&Wong getest bij mensen die problemen hebben met de tabletten.
inham123 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.