Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 augustus 2009, 15:09   #1
Charlie3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 94
FUE Behandeling AC

Beste allemaal,

Onlangs heb ik een FUE transplantatie uit laten voeren bij AC in Hasselt. Graag deel ik met jullie mijn ervaringen maar ik heb tevens een paar vragen. Daar wil ik even mee beginnen:

- Ik heb mijn haarlijn laten zetten met ca. 800 grafts. Aangezien ik slechts beperkte inhammen heb loopt de haarlijn op het diepste punt ongeveer 2 cm. naar binnen. Verder zijn er op het midden bijna geen grafts geplaatst. Ik ben nog vrij jong (24) en ben me nu af gaan vragen of 800 grafts niet heel veel is. M.a.w.: Als ik verder kaal wordt is er dan nog genoeg donorhaar? In de kliniek zeiden ze dat er nog voldoende was maar ik hoor ook graag jullie mening.

- Hoe lang blijft het gebied achter op je hoofd gevoelig bij een FUE?

- Ik had gehoopt dat ik geen/weinig zwelling zou hebben na de behandeling vanwege de relatief kleine operatie. Helaas was dat niet waar. De zwelling begon op mijn voorhoofd en is in de loop van de dagen gaan zakken. Dit was/is echt een behoorlijke zwelling(!) 2 dagen na de operatie zat de zwelling net boven mijn ogen en 3 dagen later kon ik niks meer zien omdat de zwelling in mijn oogleden zat! Het is nu 4 dagen later en de zwelling zit ondertussen grotendeels onder mijn ogen maar ik zie er nog steeds uit als een opgeblazen kikker. Meer mensen hier ervaring mee?

Dan nu een korte samenvatting van mijn ervaringen:

- De dokter: Erg vriendelijk en komt professioneel over. Legt alles duidelijk uit. Kanttekening is wel dat je op deze dag voor hem niet de enige patient bent, hij doet 2 patienten tegelijk. Daardoor zie je hem ook weinig tijdens de FUE behandeling, het enige wat de dokter eigenlijk doet is het consult (bespreken haarlijn) en het maken van de gaatjes in het implantaatgebied. Al het overige gebeurt door de verpleegsters (van uithalen van de grafts tot het inzetten van de grafts). Ik had verwacht dat de dokter dit allemaal deed en was wel even verbaasd. Maar goed, ik neem aan dat dit normaal is.

- Het team: Waar de ene verpleegster meer van dik hout zaagt men planken is, is de ander heel vriendelijk. Op zich allemaal prima als ze maar weten wat ze doen in je hoofd. Daar ga ik voor nu wel vanuit.

- De behandeling: Een FUE behandeling duurt schijnbaar erg lang, ik ben van 's ochtends 0900 tot 's avonds 1700 bezig geweest voor een relatief kleine behandeling. Met name het constant stil liggen in één positie is geen pretje maar goed, wie mooi wil zijn.. De pijn bij het inzetten van de verdoving om de haren eruit te halen viel 's ochtends mee. Wellicht omdat ik al een pijnstillend middel binnen had gekregen door een infuus. Ook het inzetten van de verdoving (door de dokter) voor het implanteren viel mee. Wat wel erg onprettig is, is dat je echt het gevoel hebt dat je in een slechte horrorfilm zit waarbij je iemand in je hoofd hoort snijden/boren terwijl je bewust bent. Ik kon dat gevoel toch niet helemaal uit mijn hoofd zetten. Tenslotte, toen bleek dat de dokter uiteindelijk iets meer gaatjes had gemaakt (in het implant gebied) dan er donor-grafts waren hebben de verpleegsters ter plekke nog even snel wat grafts achterin weggehaald. Het mooie was dat ik op dat moment op mijn zij lag terwijl ze aan de ene kant mijn haren eruit aan 't halen waren en aan de andere kant erin aan 't zetten waren. Heel apart.. Het uithalen van de extra grafts gebeurde eerst in een gebied dat (schijnbaar) net buiten de verdoofde zone lag. Toen kwam ik er meteen achter waarom ze je verdoven want dat deed echt verrekte zeer! Vervolgens dus toch maar nog even snel wat extra verdoving achterin gezet. Ik moet zeggen dat dit in tegenstelling tot die ochtend ook echt verdomde zeer deed. Het voelt alsof de naald recht in je achterhoofd wordt gestoken om vervolgens verticaal naar beneden te worden getrokken over je hoofd om daarna nog een keer een horizontale beweging te maken. Niet prettig! Maar goed, eind goed al goed was ik om 1700 klaar en kreeg nog duidelijke instructies voordat ik naar huis ging.

- Het verdere verloop is me eigenlijk niet meegevallen. Het is zelfs zo dat ik op dit moment twijfel of ik het nog ooit zou doen. Misschien heb ik het allemaal onderschat maar ik dacht van de grootste ellende af te zijn na de operatie. De nacht van de operatie heb ik 1,5 tabet van 600 mg ibuprofen genomen en wel redelijk geslapen. Ik slaap nooit op mijn rug en dat moest nu wel dus dat was wat lastig. Uit de kleine wondjes achterop mijn hoofd is nog een dag of 2-3 wat wondvocht en bloed gekomen (m.n. bij het slapen gaan). Hierdoor dus een aantal keer kussensloop moeten verwisselen. Maar goed echt pijn heb ik niet meer gehad behalve een enigzins zeurende pijn in mijn achterhoofd waarbij ik het gevoel heb dat er allemaal kleine gaatjes in zitten (wacht.... dat is ook zo). Wat wel erg vervelend was was de zwelling. Ik ben nu 4,5 dag thuis en zie er nog steeds niet uit. Het huis uit gaan is geen optie aangezien ik er als een gremlin uit zie. Gisteren zag ik zelfs niets en moest ik met mijn vingers mijn ogen openhouden om niet overal tegenaan te lopen. De hele dag op bed liggen en films kijken is niet mijn ding en toch zit er even niks anders op. Mijn enige hoop is a) dat de zwelling goed wegtrekt en mijn gezicht er weer helemaal normaal uit komt te zien (hier reken ik wel op maar het blijft schrikken als ik nu in de spiegel kijk). b) dat er geen (zichtbare) littekens op mijn achterhoofd overblijven en dat de lichtelijk zeurende pijn op mijn achterhoofd ook snel weg is c) dat er nog ruim voldoende transplantaten zijn mocht het ooit erger worden en ik toch opnieuw willen transplanteren d) de richting van de haren in mijn haarlijn mooi natuurlijk is en de rode korstjes snel verdwijnen e) er geen sprake is van schok loss (tot nu toe niet in ieder geval). Als al deze zaken goed uitkomen zal ik er over een jaar nog eens op terugkijken en dan laat ik horen of ik het de moeite waard vond en of ik het nog eens zou doen, op dit moment twijfel ik daar nog erg aan moet ik zeggen. Dit is niet ten nadele van de kliniek overigens want ik ga er vanuit dat mijn haarlijn natuurlijk wordt (nogmaals de dokter kwam erg professioneel over) en dat ik geen littekens over houd (ik ga ook uit van de professionaliteit van zijn team). Daarnaast is het optreden van een zwelling afhankelijk van de patient en ben ik hier schijnbaar gevoelig voor. (overigens heb ik wel het idee dat dit veel vaker voorkomt dan op allerlei websites wordt gezegd; mijn vader had exact hetzelfde). Al met al ziet het donorgebied en het implant gebied er overigens niet slecht uit. In het donorgebied zijn nog wel kleine rode puntjes zichtbaar maar dit zijn echter korstjes die bij het herstel vanzelf verdwijnen. In het implant gebied zijn ook rode korstjes zichtbaar maar er zijn verder geen onregelmatigheden of onstekeningen of wat dan ook. De enige conclusie die ik kan trekken is dat ik het onderschat had (ik had verwacht 3 dagen later weer te kunnen werken en slechts een uur of 2 in de stoel te zitten voor de operatie) en dat ik iedereen mee wil geven dat je goed moet beseffen dat het herstel toch een paar dagen in beslag gaat nemen waarbij je je niet geweldig zal voelen. Ik laat het verder verloop van dit verhaal ook aan jullie weten...

Groeten
Charlie3 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 15:16   #2
Charlie3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 94
Ik vergeet nog te zeggen dat ik betaald heb voor 650 grafts (€3000) maar de dokter er uiteindelijk 800 heeft geplaats voor hetzelfde geld. Dit waarschijnlijk omdat hij graag een hoge dichtheid wilde creëren in mijn haarlijn. Wat dat betreft is dat erg netjes denk ik.
Charlie3 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 15:19   #3
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Nog niet zo lang geleden werd er hier verteld dat er bij dezelfde arts meer dan 2.900 grafts in één dag geplaatst waren, dus het verbaast me erg dat jij acht uur in de stoel heeft moeten vertoeven....

Wel tussendoor van de stoel afgeweest voor een lunch, plaspauze of iets dergelijks?

Hopelijk voel je je over een week veel beter. Dan zullen die zwellingen en korstjes waarschijnlijk verdwenen zijn.

Vandaag is het elf dagen na mijn FUT en ik ben geheel korstvrij, terwijl er 2.040 grafts/korstjes waren.....

Ik zou daarentegen er geen problemen mee hebben om morgen weer zo'n zelfde behandeling te ondergaan...


Sterkte en succes!!

Laatst gewijzigd door Ambo; 29 augustus 2009 om 15:21
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 15:25   #4
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3 Bekijk bericht
Ik vergeet nog te zeggen dat ik betaald heb voor 650 grafts (€3000) maar de dokter er uiteindelijk 800 heeft geplaats voor hetzelfde geld. Dit waarschijnlijk omdat hij graag een hoge dichtheid wilde creëren in mijn haarlijn. Wat dat betreft is dat erg netjes denk ik.
De richtprijs voor een FUE is volgens hun website 3,95 per graft. Dit maal 650 = 2.567 euri...

Heb je flink betaald!!
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 16:04   #5
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Je verhaal komt me heel heel heeeeeel bekend voor.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3
Ik heb mijn haarlijn laten zetten met ca. 800 grafts. Aangezien ik slechts beperkte inhammen heb loopt de haarlijn op het diepste punt ongeveer 2 cm. naar binnen. Verder zijn er op het midden bijna geen grafts geplaatst. Ik ben nog vrij jong (24) en ben me nu af gaan vragen of 800 grafts niet heel veel is. M.a.w.: Als ik verder kaal wordt is er dan nog genoeg donorhaar? In de kliniek zeiden ze dat er nog voldoende was maar ik hoor ook graag jullie mening.
Laten we voorop stellen je er goed aan gedaan heb voor FUE te kiezen, met maar 800 grafts. Ik kan je vraag niet helemaal juist beantwoorden, want het klinkt alsof je te maken had met hele kleine inhammen. Ik ben daar helemaal geen voorstander van om dat te behandelen tenzij op latere leeftijd. In dat geval kan je die 800 grafts in de toekomst nog heel goed gebruiken. Aan de andere kant is 800 grafts peanuts. Gemiddeld heeft men toch wel de beschikking over 4000-5000 grafts.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3
Hoe lang blijft het gebied achter op je hoofd gevoelig bij een FUE?
Dat trekt heel snel weg. De roodheid kan zeker tot maar liefst 5 maanden na dato aanhouden. Dat was in elk geval bij ondergetekende zo.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3
Ik had gehoopt dat ik geen/weinig zwelling zou hebben na de behandeling vanwege de relatief kleine operatie. Helaas was dat niet waar. De zwelling begon op mijn voorhoofd en is in de loop van de dagen gaan zakken. Dit was/is echt een behoorlijke zwelling(!) 2 dagen na de operatie zat de zwelling net boven mijn ogen en 3 dagen later kon ik niks meer zien omdat de zwelling in mijn oogleden zat! Het is nu 4 dagen later en de zwelling zit ondertussen grotendeels onder mijn ogen maar ik zie er nog steeds uit als een opgeblazen kikker. Meer mensen hier ervaring mee
Ja, de meeste wel. Moet je niet lullig oppakken maar ik kan er maar niet met de kop bij waarom men hier zo'n probleem van maakt. Ja, je ziet er ff als Rocky uit, maar wat zou het. Na een paar dagen is het weg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3
De dokter: Erg vriendelijk en komt professioneel over. Legt alles duidelijk uit. Kanttekening is wel dat je op deze dag voor hem niet de enige patient bent, hij doet 2 patienten tegelijk. Daardoor zie je hem ook weinig tijdens de FUE behandeling, het enige wat de dokter eigenlijk doet is het consult (bespreken haarlijn) en het maken van de gaatjes in het implantaatgebied. Al het overige gebeurt door de verpleegsters (van uithalen van de grafts tot het inzetten van de grafts). Ik had verwacht dat de dokter dit allemaal deed en was wel even verbaasd. Maar goed, ik neem aan dat dit normaal is.
Dat kwam voor mij persoonlijk ook als een schok. Heel even heeft Dr.Feriduni grafts gesponst bij mij. Voor de rest heb ik hem in 2 dagen nauwelijks gezien. Ook toen was er een 2e patient...ergens. Hij doet de haarlijn en zet de verdovingen. Wel een toffe peer trouwens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3
Het team: Waar de ene verpleegster meer van dik hout zaagt men planken is, is de ander heel vriendelijk. Op zich allemaal prima als ze maar weten wat ze doen in je hoofd. Daar ga ik voor nu wel vanuit.
Hmm, ik vond juist opvallend dat ze allemaal kei lief/vriendelijk waren. Misschien had er ééntje haar dag niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3
De behandeling: Een FUE behandeling duurt schijnbaar erg lang, ik ben van 's ochtends 0900 tot 's avonds 1700 bezig geweest voor een relatief kleine behandeling.
Ik heb AC heel hoog zitten, maar dat is echt geen reclame. Maar 800 grafts en de hele volle dag onder de panne. Daar moeten ze gauw wat aan gaan doen, en het liefst als ik er weer ben , want de concurrentie heeft hier een slag voor op hen. Ik had 2500 grafts en heb dagen gemaakt van 9.30u tot 20.00u en 10.00u tot 16.30u. Beide dagen met een pauze van 3 kwartier.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3
Het uithalen van de extra grafts gebeurde eerst in een gebied dat (schijnbaar) net buiten de verdoofde zone lag. Toen kwam ik er meteen achter waarom ze je verdoven want dat deed echt verrekte zeer! Vervolgens dus toch maar nog even snel wat extra verdoving achterin gezet. Ik moet zeggen dat dit in tegenstelling tot die ochtend ook echt verdomde zeer deed. Het voelt alsof de naald recht in je achterhoofd wordt gestoken om vervolgens verticaal naar beneden te worden getrokken over je hoofd om daarna nog een keer een horizontale beweging te maken. Niet prettig!
Die verdovingen zijn inderdaad echt geen pretje en al helemaal niet meer als je hoofd helemaal beurs is. Die pijn die je had buiten de verdoofde zone, is echt ondraaglijk.

Foto's willen zien.

bedankt voor je verslag.

Laatst gewijzigd door norwood2; 29 augustus 2009 om 16:07
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 16:19   #6
Charlie3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 94
Allereerst heel erg bedankt voor de reacties. Echt super dit!

@Ambo:
-Ja ik weet dat mijn operatie aan de dure kant is, dit komt ook doordat ik een relatief kleine operatie heb gehad. Voor zover ik begrijp zou een grotere operatie relatief veel goedkoper zijn. En als je uiteindelijk over 800 grafts praat dan is €3000 dus een goede prijs.
-Je zou het zo nogmaals doen? Mmm... ik voel me op dit moment niet zo. Heb jij geen last gehad van pijn/zwellingen etc.? Misschien ben je ook beter voorbereid op de gevolgen. Ik had gehoopt geen zwelling te hebben, na 3-5 dagen weer te kunnen werken en een korte operatie te ondergaan.

@norwood2:
- Ik begrijp dus dat het normaal is dat de dokter zelf niet veel doet. Je bent wel tevreden over de resultaten?
- Ja, het duurde redelijk lang. Dit kwam wellicht omdat er 2 patienten tegelijk behandeld werden. De andere operatie was groter. Het uithalen en inzetten werd slechts door 2 verpleegkundigen gedaan (een deel van de tijd zelfs door 1). Misschien duurde het daardoor langer. Ik heb overigens wel 3 kwartier pauze gehad.
-Met de rooheid die aanhoudt bedoel je daarmee achterop of voorop? Want achterop groeit daar toch meteen haar overheen? (overigens is het achterop niet echt rood er zitten alleen kleine rode korstjes)
- Inderdaad had ik niet echt grote inhammen. Ik heb echter zelf aangegeven dit graag te willen. Ik vind het belangrijker dat ik een goede haarlijn voorop houd vanwege de vorm van mijn hoofd. Voor zover ik begrijp wordt voorin toch altijd het dichtst geimplanteerd en wordt de dichtheid naar achter minder. In dat geval hoop ik dat er dus nog voldoende grafts zijn ja. (eigenlijk hoop ik niet verder kaal te worden en de operatie uberhaupt niet meer te ondergaan :-)
- Met betrekking tot de zwelling: Als het allemaal goed wegtrekt is het nog tot daar aan toe. Maar dat je echt een week het huis niet uit kan vind ik niet zo tof. En ik had echt gehoopt dat het mee zou vallen (de dokter heeft nog speciaal cortisol ofzo ingespoten om het tegen te gaan) ook omdat het een relatief kleine operatie was. Zeker gisteren vond ik het heel klote omdat ik niks zag.
Ik zal eens een foto maken van hoe het nu is.

Overige foto's van het geimplanteerde gebied zal ik ook plaatsen.

Zijn er nog meer mensen met reacties? Bedankt allemaal!
-
Charlie3 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 16:25   #7
Charlie3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 94
Hierbij een foto van hoe het er vandaag uitziet. Het is nu zaterdag, operatie was dinsdag. Je ziet duidelijk dat alles nog aardig gezwollen is (nee zo zie ik er normaal niet uit ) met name onder mijn ogen zit nu het grootste deel van de zwelling. Op alle overige plekken ook nog wel enigzins overigens Gisteren zat het dus in mijn oogleden die helemaal over mijn ogen heen hingen. Daarnaast zit het ook aan de zijkanten van mijn gezicht. Het valt op deze foto dus nog mee eigenlijk.. het wordt al minder. Het valt me op dat ik nergens foto's kon vinden van mensen met zwellingen. Dus bij deze eentje van mij.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg pic.JPG‎ (7,8 KB, 259x gelezen)
Charlie3 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 16:32   #8
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3 Bekijk bericht
@norwood2:
- Ik begrijp dus dat het normaal is dat de dokter zelf niet veel doet. Je bent wel tevreden over de resultaten?
- Ja, het duurde redelijk lang. Dit kwam wellicht omdat er 2 patienten tegelijk behandeld werden. De andere operatie was groter. Het uithalen en inzetten werd slechts door 2 verpleegkundigen gedaan (een deel van de tijd zelfs door 1). Misschien duurde het daardoor langer. Ik heb overigens wel 3 kwartier pauze gehad.
-Met de rooheid die aanhoudt bedoel je daarmee achterop of voorop? Want achterop groeit daar toch meteen haar overheen? (overigens is het achterop niet echt rood er zitten alleen kleine rode korstjes)
- Inderdaad had ik niet echt grote inhammen. Ik heb echter zelf aangegeven dit graag te willen. Ik vind het belangrijker dat ik een goede haarlijn voorop houd vanwege de vorm van mijn hoofd. Voor zover ik begrijp wordt voorin toch altijd het dichtst geimplanteerd en wordt de dichtheid naar achter minder. In dat geval hoop ik dat er dus nog voldoende grafts zijn ja. (eigenlijk hoop ik niet verder kaal te worden en de operatie uberhaupt niet meer te ondergaan :-)
- Met betrekking tot de zwelling: Als het allemaal goed wegtrekt is het nog tot daar aan toe. Maar dat je echt een week het huis niet uit kan vind ik niet zo tof. En ik had echt gehoopt dat het mee zou vallen (de dokter heeft nog speciaal cortisol ofzo ingespoten om het tegen te gaan) ook omdat het een relatief kleine operatie was. Zeker gisteren vond ik het heel klote omdat ik niks zag.
Ik zal eens een foto maken van hoe het nu is.

Overige foto's van het geimplanteerde gebied zal ik ook plaatsen.

Zijn er nog meer mensen met reacties? Bedankt allemaal!
-
Klopt, Dr.F doet zelf vrij weinig. Je bent overgeleverd aan de assistentes.

Nee, vooralsnog allerminst tevreden. Ik had graag nog iets meer mijn inhammen willen afromen, maar ook de dichtheid is nog niet goed. Maar al met al, al een hele verbetering, maar zal nog een keer onder het mes moeten. Vooral mijn rechterinham is slecht. Toch zie ik nog steeds groei/verbetering, na 11 maanden. Dat stemt mij wel positief.

Ja ik had ook maar 2 personen, die aan mij werkten. Eentje was niet te stoppen, de ander was sneller moe.

Goede haarlijn is super belangrijk ! Absoluut, maar ik persoonlijk vind gewone inhammen nog steeds een goede/mooie haarlijn. Maar ja tis duidelijk dat jij niet tevreden met jezelf was. Ik moet ook de foto's eerst zien. Misschien had je toch wel grotere inhammen dan ik mij voorstel of past inhammen idd niet bij je hoofd. Dat kan ook heel goed.

Ik bedoel de roodheid achterop. Ik denk dat je je er op verkijkt hoor. Uiteraard nu zitten er korstjes maar als die weg zijn, moet je maar eens goed in de spiegel kijken. Vooraan was het bij mij wel sneller weg. Als je je haar wat laat groeien, valt het niet te zien hoor.

Ik had me vooraf al voorgenomen 2 weken het huis niet uit te kunnen en de diepvries volgeladen. Het is duidelijk dat jij een andere planning had en dat valt nu dus tegen.

Foto's ben ik wel heel benieuwd naar. Die ogen op de foto, had ik ook, terwijl ik bloedmooie ogen heb van nature.

Laatst gewijzigd door norwood2; 29 augustus 2009 om 16:39
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 16:48   #9
Falcone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2007
Berichten: 307
vreemd want ik heb 2 jaar terug evenveel grafts gehad bij ac van 10 uur tot 15 uur 30 in zetel en idd ook 2 operaties tegelijk en ferudini even weinig gezien...
Falcone is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 17:40   #10
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
800 grafts is een mooi aantal om mee te beginnen, je hoeft je niet echt problemen te maken over eventuele uitputting van je donorgebied ... bij de meeste mensen zitten daar toch wel 4000 grafts die zijn weg te halen zonder dat iemand er ooit weet van hoeft te hebben. Het is wel handig om je te orienteren op alternatieven voor wanneer je later een vervolg nodig hebt. Je bent aan iets begonnen dat je dwingt op 10, 20, 50 jaar in de toekomst te gaan kijken.

Je zit nu op dag 4 en je voelt nog steeds je donorgebied? Dat is al lang. Ik was me al na een dag niet meer bewust van pijn of gevoeligheid. Al kreeg ik wel een raar pijntje bovenop mijn hoofd, op een plek waar helemaal niks gedaan was. Maar ja, ook dat trok weer weg.

Een zwelling zo erg als jij heb ik ook niet gehad. Op z'n ergst had ik een beetje spleetogen, met vooral wat vocht in een driehoekje vlak boven mijn oog bij mijn neus. Na 5 dagen was alle zwelling verdwenen. Ik ben er van overtuigd dat dat bij jou nu ook het geval zal zijn. Morgen minder, overmorgen weg.

Ik krijg ook het gevoel dat je het vooraf allemaal te licht hebt opgevat. De gedachte dat je na 3 dagen weer aan het werk zou kunnen zonder problemen was wel heel optimistisch. Ik vraag me dan af wat ze bij de kliniek hebben verteld. En wat je zelf allemaal gedaan hebt aan vooronderzoek. Dat je daarnaast ook een beetje pech hebt dat je lichaam toch iets anders reageert dan gemiddeld speelt ook wel mee.

Ik hoop dat je herstel nu vlot op gang komt. En natuurlijk dat het resultaat prachtig gaat zijn!
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 18:14   #11
Charlie3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 94
Ok dan.. Hier wat foto's
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 1.jpg‎ (24,2 KB, 281x gelezen)
Bestandstype: jpg 2.jpg‎ (144,7 KB, 292x gelezen)
Bestandstype: jpg 3.jpg‎ (27,2 KB, 290x gelezen)
Bestandstype: jpg 4.jpg‎ (25,9 KB, 292x gelezen)
Charlie3 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 18:23   #12
Charlie3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 94
Wederom bedankt voor de reacties!

@norwood2: achterop laat ik mijn haar uiteraard groeien. Als ik het kaal zou scheren zou ik geen HT hoeven doen toch Dus ik denk dat er niet veel van het eventuele rode te zien zal zijn. Ik vind dat daar nu al vrij weinig van te zien is.

@AnthonieH: Ja dat klopt op de lange termijn bestaat de kans dat het nogmaals moet. Ik kan er dan in mijn ogen nog wel voor kiezen om alles af te scheren (de haren die nu vooraan geimplanteerd zijn moeten dan heel kort anders ziet dat er heel raar uit misschien). Maar aan de andere kant zou de meest logische stap zijn om nog een HT te doen. Hoe ik me nu voel wil ik daar even niet aan denken maar wie weet.. Dan zullen ze achteruit inderdaad wat haar moeten halen en eventueel van de zijkant. Als het echt op is, is er nog dr. Gho die beweerd een wondermethode te hebben of kan het haar eventueel ergens anders (borsthaar heb ik al gezien) weggehaald worden.

Maar goed ik heb inderdaad nog steeds een redelijk zeurend pijntje in het donorgebied. Ik voel nog kleine steken op sommige plekken alsof iemand er constant met een naald in prikt. 's Avonds heb ik daar nog net iets meer last van. Maar dat zal wel snel weg gaan denk ik.
Charlie3 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 18:42   #13
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie3 Bekijk bericht
@Ambo:
-Ja ik weet dat mijn operatie aan de dure kant is, dit komt ook doordat ik een relatief kleine operatie heb gehad. Voor zover ik begrijp zou een grotere operatie relatief veel goedkoper zijn. En als je uiteindelijk over 800 grafts praat dan is €3000 dus een goede prijs.
-Je zou het zo nogmaals doen? Mmm... ik voel me op dit moment niet zo. Heb jij geen last gehad van pijn/zwellingen etc.? Misschien ben je ook beter voorbereid op de gevolgen. Ik had gehoopt geen zwelling te hebben, na 3-5 dagen weer te kunnen werken en een korte operatie te ondergaan.
-
Dat je 150 grafts 'gratis' hebt gekregen is inderdaad heel schappelijk van ze, daarentegen vond ik 3.000 euri voor 650 grafts aan de erg hoge kant.

Napijn en zwellingen heb ik zo goed als niet gehad. Ben wel van de week wat slap, maar geloof niet dat dat met mijn HT te maken heeft.

Heb in de jaren '90 ook drie HT's gehad, en toen had ik wel last van behoorlijke zwellingen en had ook veel last van de forse littekens die ze toen gemaakt hebben. Na de HT ben ik vijf dagen thuis geweest en toen weer gaan werken. Maar kreeg toen volgens mij een griepje onder de leden.

Het is wel een beetje appels met peren vergelijken, maar bij TH heb ik maar vijf uur in de stoel gelegen voor 2.040 grafts...

Trouwens, heb je wel eens over medicatie nagedacht om daarmee te proberen te behouden wat je nu nog hebt?
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 19:32   #14
rikrik
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 73
Jeetje Charlie, je hebt nog een prachtige bos haar en een laag voorhoofd. Je hebt je wel wat op de hals gehaald op je 24e om een paar kleine inhammetjes weg te laten werken. Hebben ze bij AC bij het consult niet geprobeerd om je er vanaf te praten? In jouw situatie had ik het in ieder geval absoluut (nog) niet gedaan.
Maar het ziet er wel mooi uit hoor. Ik hoop dat je tevreden bent met het resultaat. En nog zat donor over, daar hoef je je niet druk om te maken.

Wel erg vreemd dat je zo lang behandeld bent. Hebt je vantevoren niet gevraagd hoe lang het ongeveer ging duren? Het lijkt er inderdaad wel een beetje op dat je het allemaal een beetje onderschat hebt en niet zo goed hebt voorbereid. Misschien dat het daardoor ook allemaal wat heftiger op je overkwam dan het daadwerkelijk was?
rikrik is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2009, 20:17   #15
desteffen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Locatie: belgium
Berichten: 62
Hoi Charlie

Het ziet er alvast heel goed uit, dit zal straks(rond 3 à 4 maanden) een mooie haarlijn gaan vormen zonder inhammetjes( je had zelf maar hele kleine hammetjes )
De roodheid kan nog een hele tijd duren , het donorgebied kan makkelijk worden gecamoufleerd , de haarlijn en aldus ontvangstgebied zal nog een aantal weken tot paar maanden kunnen rood/rozig uitzien(na het afvallen van de korstjes en de grafts) waardoor het best is om even gewoon de haartransplantatie die je hebt ondergaan voor een hele tijd te gaan "vergeten", anders kan je heel snel van dag tot dag gaan kijken of je al ergens een haartje ziet spruiten en voor je het weet zit je er elke dag aan te denken.
De pijn in het donorgebied zou in regel helemaal niet te vergelijken zijn met een strip(fut) dus zelf kan ik niet meespreken over een fue maar ik heb wel gelezen dat er een aantal enkelingen zijn die ook hier een hele tijd pijnscheuten hebben en dit voor een hele lange periode na de ingreep; maar dit zijn uitzonderlijke gevallen; in jou geval ben je nog maar een paar dagen verder en is het uiteraard normaal dat dit gebied nog uiterst gevoelig is; zijn toch wel 800 gaatjes in je achterhoofd en 800 in je haarlijn (een hoofd zoals een vergiet kan wel eens wat gevoelig aanvoelen maar niets om je zorgen te gaan over maken )
Ik denk dat ik spreek voor heel wat lotgenoten als ik zeg dat het meest "pijnlijk" ,"irritante" ,.... gewoon het wachten is, het wachten tot de nieuwe haren gaan groeien en hopen dat zogoed als alle grafts gaan groeien. Ik denk dat de meeste mensen die paar maanden na de ingreep zo snel mogelijk achter de rug willen hebben en naar het moment uitkijken waarop ze de nieuwe haren kunnen stylen of met de wilde haren doorheen de wind rijden naar Ambo.
Ik denk dat iedereen die een haartransplantatie een tijdje met wat schrik naar de verwachtingen toeleven; iedereen hoopt op groei en op een bevredigend resultaat maar dit is niet iets wat men kan garanderen en dus is het een beetje hopen en wachten tot de resultaten zich komen aanmelden.
Je hebt inderdaad wel een hele lange sessie ondergaan voor dit aantal grafts; heb je zelf pauzes ingelast?(plasje doen, drankje, boekje lezen, verpleegstertje gaan versieren achter het hoekje?;....) normaal zou het sneller moeten kunnen , tenzij de verpleegsters het een beetje kalmer aan wilden doen of als protest tegen de lage lonen ach ja je bent er heelhuids doorheengekomen dus dat zit er toch al op: nu nog wat wachten en werken geblazen en het vooral de eerste weken enorm rustig houden en minimaal 1 maand tot 2 maanden uit de zon blijven(als we nog zolang van de zon mogen genieten althans)

alvast veel succes gewenst en hopelijk krijgen we binnen een afzienbare tijd een mooi resultaat te zien?
desteffen is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Epilar System Honey84 Hirsutisme - Behandelingen 144 9 december 2010 09:54
mijn fue behandeling bij Laser Aesthetic Dusseldorf vin79 Chirurgische behandelingen 110 20 juni 2009 17:07
Rene furterer behandeling elstak Overige behandelingen 32 25 juni 2008 00:53
behandeling met de Aurora-elos techniek!! Tannie Hirsutisme - Behandelingen 2 6 december 2004 22:10
Oproep: voor TTM-ers van KUN Nijmegen (Onderzoek/behandeling trichotillomanie) Webmaster TTM - Algemeen 1 6 november 2003 11:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.