Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 21 juli 2015, 19:30   #1
caig
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2015
Berichten: 2
Geslacht:
Unhappy Wat nu? 19 jaar :(

Hallo forumleden

Ik zal maar van het begin beginnen. Toen ik zo'n 14/15 jaar was ging ik door een fase van redelijk zware haaruitval. Na ca. een half jaar was de boel gestabiliseerd maar mijn verloren haren heb ik nooit meer teruggekregen. Op zich was dat niet zo heel erg aangezien er toch best veel over was en ik eerlijk gezegd nooit zo heel veel gaf voor mijn haar en ik nooit van de speciale kapsels oid ben geweest. Ik neem altijd de simpele 'buzzcut'. Het moest gewoon op mijn hoofd zitten en dat vond ik al goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik na een kappersbezoek opvallend veel hoofdhuid kon zien maar als het eenmaal wat gegroeid was zag je er niks meer van en begon mijn moeder weer met 'zeuren' dat ik hoognodig weer naar de kapper moest en daar kon ik ook wel mee leven.

Tot een aantal jaren later op mijn 17e (bijna 18). Of de situatie in de jaren ertussen was verslechterd vind ik moeilijk te zeggen, maar ik ging toch een stuk meer op mijn haar letten. Ik besloot toen om een dag na het kappersbezoek een afspraak te maken bij de huisarts. Eenmaal daar kreeg ik vrijwel direct te horen dat ik last heb van mannelijke kaalheid (diffuus). Verrassend genoeg viel de impact op mij nog aardig mee. Misschien omdat ik er toch een klein beetje rekening mee hield. Op de vraag wat ik er tegen kon doen was het antwoord kort gezegd dat er niks aan te doen is, in ieder geval niet op je 17e. Ik kreeg wat leesvoer mee van de huisarts en daarmee was het gesprek voorbij.

Eenmaal thuis dacht ik 'balen, maar het is zoals het is' en ik dacht bij mezelf dat ik er beter gewoon niet aan kan denken en gewoon moet doen wat de gemiddelde jongen van 17 doet en dat is niet je zorgen maken over je haar.

Een jaar ging voorbij zonder eraan te denken, tot afgelopen april. Ik begon me toch weer zorgen te maken. Ik dacht bij mezelf wat ik in hemelsnaam aan het doen was door niet actie te ondernemen. 'Straks ben ik op mijn 20e al kaal!', dacht ik bij mezelf. Vanaf toen is het best snel bergafwaarts gegaan en daarmee bedoel ik niet mijn haar. Ik vind het moeilijk te zeggen of de situatie is verslechterd tov een jaar terug mede doordat ik met mijn stomme kop toen geen foto's had gemaakt.

Mijn haar werd een obsessie. Ik begon constant foto's te nemen met mijn telefoon als ik daar de gelegenheid toe had. Als ik ergens mijn reflectie zag moet ik kijken hoe mijn haar eruitzag. Telkens als er een man voorbij loopt moet ik kijken hoe zijn haar eruitziet en ik kijk altijd achterom hoe zijn kruin eruitziet. En als ik iemand zie met mooi haar word ik direct jaloers of als ik met vrienden uithang. Of mijn broers die ook geweldig haar hebben. Of elke oom van me, want die lijken ook geen last te hebben van kaalheid. Ik ben het buitenbeentje in de familie. Ik was machteloos. Ik voelde me echt verschrikkelijk.

Met dit verhaal ging ik laatst naar de dokter. Helaas verliep het gesprek toch iets anders dan ik had verwacht. Waar ik had gehoopt op misschien wat empathie en medeleven van hem, kreeg ik het standaardpraatje voorgeschoteld over hoe het allemaal eigenlijk wel meevalt en dat er zat mannen zijn die kaal door het leven gaan enzovoorts. Alsof hij het, met alle respect, tegen een 40-jarige heeft die begint met haar te verliezen, want dat is niet zo raar. Ik gaf aan dat wat hij zei klopt, maar dat die mannen over wie hij het heeft over het algemeen wel ietsje ouder zijn dan 19 en dat ik mijn haar beschouw als een deel van mijn identiteit. Na wat aandringen vertelde hij mij dat ik eventueel minoxidil zou kunnen gebruiken, maar dat is wel erg prijzig en wordt niet vergoed. Of ik zou finasteride kunnen slikken maar dat is ook prijzig en wordt eveneens niet vergoed (1mg). Dat wist ik natuurlijk al, maar ik had eigenlijk gehoopt dat ik een recept zou meekrijgen voor 5mg finasteride. Die kreeg ik niet mee, want volgens hem is het spul bijna dodelijk zowat en raadde hij sterk af om te beginnen. En daarmee kwam ook deze afspraak tot een eind.

Nu heb ik na maanden verhalen gelezen te hebben op internet begrepen dat het met de bijwerkingen van finasteride erg meevalt en dat de een wel bijwerkingen ervaart terwijl de ander daar helemaal niks van merkt. Dat spul krijg ik dus niet mee van de dokter, dus zit er niks anders op dan heil te zoeken op het internet.

Ik voel me echt verschrikkelijk hopeloos. Ik ben pas 2 maanden 19
Wat kan ik nu doen? Is het aan te raden om aan finasteride te beginnen op mijn leeftijd? En hoe kom ik eraan nu ik niks meekrijg van de dokter?


caig
caig is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2015, 00:44   #2
websenior
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2012
Berichten: 78
Jammer dat je huisarts zo vooringenomen is over finasteride en hierover onjuiste informatie verstrekt. Een goede huisarts had de voor- en nadelen met je besproken en je zelf de keuze laten maken.

Het is lastig te zeggen of het aan te raden is om op je 19e te starten met finasteride. Er zitten risico's aan het gebruik ervan en waarschijnlijk zijn die iets groter als je nog zo jong bent. Ik zou het zelf waarschijnlijk wel doen, maar goed dat is makkelijk gezegd als je het -zoals ik- al gebruikt zonder bijwerkingen.

Je zou van huisarts kunnen wisselen in de hoop dat je nieuwe huisarts wat makkelijker een recept uitschrijft. Als dat geen optie is moet je het online kopen.

Mocht je geen keuze kunnen maken kun je altijd nog starten met minoxidil en op een later tijdstip besluiten om finasteride toe te voegen aan je regime.
websenior is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2015, 00:06   #3
TCC
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2015
Berichten: 130
Geslacht:
Hoi!

Ook ik ben 19 en ik slik inmiddels een maandje finasteride.
Mijn huisarts was ook absoluut niet over finasteride te spreken en gaf me geen recept. Wel stuurde hij me naar de dermatoloog.

Mijn dermatoloog bevestigde mijn beginnende aga en begon enthousiast te vertellen over oplossingen. Zo zou finasteride niet tot nauwelijks bijwerkingen hebben, en mocht het wel gebeuren dan zouden bijwerkingen niet permanent zijn. Nu geloof ik hier vrij weinig van, na wat ik hier allemaal op het forum heb gelezen. Wat ik wel weet is dat ik geen bijwerkingen heb.

Ik weet niet of finasteride verstandig is op onze leeftijd t.a.v lichamelijke ontwikkelingen. Maar zoals jij ook zegt, mijn haar is onderdeel van mijn identiteit.

Een dermatoloog zou je zeer waarschijnlijk finasteride voorschrijven. Lees aub dan wel dit forum goed door over mogelijke bijwerkingen.
TCC is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2015, 18:37   #4
caig
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2015
Berichten: 2
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door websenior Bekijk bericht
Jammer dat je huisarts zo vooringenomen is over finasteride en hierover onjuiste informatie verstrekt. Een goede huisarts had de voor- en nadelen met je besproken en je zelf de keuze laten maken.

Het is lastig te zeggen of het aan te raden is om op je 19e te starten met finasteride. Er zitten risico's aan het gebruik ervan en waarschijnlijk zijn die iets groter als je nog zo jong bent. Ik zou het zelf waarschijnlijk wel doen, maar goed dat is makkelijk gezegd als je het -zoals ik- al gebruikt zonder bijwerkingen.

Je zou van huisarts kunnen wisselen in de hoop dat je nieuwe huisarts wat makkelijker een recept uitschrijft. Als dat geen optie is moet je het online kopen.

Mocht je geen keuze kunnen maken kun je altijd nog starten met minoxidil en op een later tijdstip besluiten om finasteride toe te voegen aan je regime.
Het grappige is dat ik voor deze afspraak om een andere dokter vroeg juist omdat ik niet het gevoel had dat ik serieus werd genomen bij mijn vaste huisarts. Veel verschil heeft het dus niet gemaakt uiteindelijk.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik bereid ben om de risico's van finasteride op de koop toe te nemen. Ik vind mijn haar gewoon zo ontzettend belangrijk en ik ben er gewoon nog niet klaar voor om het los te laten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TCC Bekijk bericht
Hoi!

Ook ik ben 19 en ik slik inmiddels een maandje finasteride.
Mijn huisarts was ook absoluut niet over finasteride te spreken en gaf me geen recept. Wel stuurde hij me naar de dermatoloog.

Mijn dermatoloog bevestigde mijn beginnende aga en begon enthousiast te vertellen over oplossingen. Zo zou finasteride niet tot nauwelijks bijwerkingen hebben, en mocht het wel gebeuren dan zouden bijwerkingen niet permanent zijn. Nu geloof ik hier vrij weinig van, na wat ik hier allemaal op het forum heb gelezen. Wat ik wel weet is dat ik geen bijwerkingen heb.

Ik weet niet of finasteride verstandig is op onze leeftijd t.a.v lichamelijke ontwikkelingen. Maar zoals jij ook zegt, mijn haar is onderdeel van mijn identiteit.

Een dermatoloog zou je zeer waarschijnlijk finasteride voorschrijven. Lees aub dan wel dit forum goed door over mogelijke bijwerkingen.
Wist de huisarts zelf al te vertellen dat je last hebt van kaalheid of drong je erop aan om een dermatoloog ernaar te laten kijken? En heb jij wel een recept gekregen van de dermatoloog dan?

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik nu moet doen. Moet ik nou opnieuw voor de derde keer een afspraak maken bij een derde huisarts en dan maar hopen dat diegene mij een recept meegeeft of mij in ieder geval doorstuurt naar een dermatoloog en als dat niet gebeurt iedere huisarts in de praktijk afgaan?
caig is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2015, 22:14   #5
FarzM
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juni 2014
Berichten: 74
Geslacht:
Vervelend voor je Caig.
Het word hoe dan ook beter, door acceptatie of verbetering.
Ik heb een best vervelende ervaring met finasteride. Onderschat het middel niet.
FarzM is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2015, 02:44   #6
jeroen92
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 februari 2012
Berichten: 52
je zal pas weten hoe je reageert op fina door het een tijdje te nemen. Heb je veel last van bijwerkingen zou ik er gewoon mee stoppen. Slik het al 1.5 jaar dagelijks , heb slechts in geringe mate last van bijwerkingen maar heb wel heel goede resultaten in combinatie met minox.

Ieder lichaam is anders , iedereen zal ook in verschillende mate reageren op het middel.
jeroen92 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2015, 16:19   #7
anijs
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 61
Ik raad je aan te starten met finasteride en door te gaan met je leven. Vraag aan de dermatoloog een doos van 100 stuks finasteride die je dan in 400 stuks kapt en je hebt meteen een grote jaarvoorraad. Na dat jaar kan je dan beslissen of je ermee door wilt gaan. Maar gezien de studies op lange termijn, denk ik dat je dat zeker zal willen. Probeer vooral niet paranoia te worden door alle horrorverhalen die je leest.
__________________
Finasteride 1,25mg p/d: april 2015 - heden
anijs is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2015, 18:34   #8
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
@anijs

Jij slikt 0,5 - 0,625mg. Heb jij ook 5mg pillen? Deel jij die door 4 en dan alles nog een keer delen?
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2015, 21:04   #9
m91
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2010
Berichten: 176
Geslacht:
Ik was eind 19 begin 20 toen ik begon met finasteride. Ik merkte geen effect, maar ook geen bijwerkingen. Na een jaar tot anderhalf jaar ben ik overgegaan op dutasteride. Ook met dustasteride merkte ik geen resultaat en daarom ben ik gestopt met medicatie voor het haar. Bij iedereen werkt het echter anders, dus het kan goed dat het bij jou wel werkt. Ik heb er voor gekozen om op het moment dat het echt benodigd is voor een haarwerk te kiezen. Succes!
m91 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2015, 22:21   #10
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
@m91

Waarom geen HT?
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2015, 19:09   #11
maaa17
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2014
Locatie: den haag
Berichten: 315
Geslacht:
Mijn huisarts schreef mij finasteride voor na één telefoontje... De eerste keer maar 4 tabletten om te proberen. Daarna 20 stuks per keer. (20×4= 80 dagen)

Ik stelde hem zelfs voor om de 5mg variant om in vieren te delen (vanwege de prijs). Hij vond het goed en achteraf bleek dat het ook nog is via mijn verzekering ging
maaa17 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.