Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 28 mei 2007, 23:44   #1
Sentiya
Sentiya
 
Sentiya's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2007
Locatie: Gent
Berichten: 1
Lichte vorm van TTM?

Per toeval kwam ik gisteren op deze site terecht en las hier enkele pagina's over mensen met TTM.
Ik heb veel gelijkaardige kenmerken en moet nu toch wel toegeven dat ik ineens besef dat ik missch ook wel een lichte vorm van TTM heb, of op zn minst aanleg tot het vormen van TTM...

Ik kwam bv op deze site terecht naar aanleiding van wat bezorgdheid over mn 'favoriet krabplekje'; ik heb ooit een wondje op mn hoofdhuid gehad, ergens op mn achterhoofd... Intussen kan ik me niet meer herinneren wanneer dat ooit was; één jaar geleden, twee jaar? Maar het is dus intussen een wat groter plekje, waar ik dolgraag telkens het korstje van afpulk (hoewel het zelfs niet steeds de tijd krijgt om echt een korstje te worden).
Nee, dit stelt nog niets voor. Maar...
Ik zit van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met mn handen in mn haar; lekker overal krabben, pelletjes plukken, favoriet korstje eraf proberen trekken,... Vroeger deed ik het niet in het openbaar, mensen zouden denken dat ik luizen heb ofzo, maar tegenwoordig kan ik me al minder inhouden.
Niet alleen mn hoofdhuid zal het geweten hebben; ook mn gezicht moet eraan geloven. Elke ochtend, avond of als ek gewoon es voor de spiegel sta, pits ik alle puistjes uit inclusief de bultjes die nog geen puistje geworden zijn en krab ik wondjes van vorige toetakelingen, lekker weer open.
Tiens, en niet alleen als ik voor de spiegel sta eigenlijk... (door het hier te typen word ik me bewuster van de gedragingen dak vaak allemaal onbewust stel bijna); als ik het 'hoofdhuidkrabben' even beu ben, schakel ik ook over naar mn gezicht. Op gevoel af dan korstjes krabben, wondjes maken,...
Wow, al veel tekst
Om verder te gaan: na het gezicht kom ek wel eens op mn hals uit; allemaal wondjes maken op mn hals door minieme bubbeltjes kapot te krabben.
Tot slot nog enkele trekjes die veel minder vaak voorkomen; met pincet in mn schaamstreek tewerk gaan, al enkele keren gedaan en vind ek reuze! Ingegroeide haartjes die ik regelmatig eens heb in mn knieholte, die peuter ek graag los. Af en toe denk ek een grijs haar te zien op mn hoofd en begin ik wel enkele haren uit te trekken (max 3 ofzo) tot ik merk dat ze eigenlijk helemaal niet grijs zijn, maar het komt door een vreemde schijn van het licht. En het gebeurd wel eens dat ik een té zwart haartje op mn buik vind (heel licht streepje haar naar mn navel toe); dat trek ik er dan ook stante pede uit.
Ach, misschien hoort deze er ook nog bij: een nagelknippertje is bij mij overbodig (behalve dan vr enkele hardnekkigere teennagels); hoewel mn nagels groeien, is het wit van mn nagel altijd max een 3-tal mm. Zonder het te beseffen, trek ik zelf altijd het 'overtallige' randje eraf. Eigenlijk best handig

Missch ook al even bij vermelden dat ik qua persoonlijkheid beetje pas bij de 'gemiddelde TTM-er': vreselijke en veel nare ervaringen gehad in mn kindertijd, gescheiden ouders, depressieve perioden sinds puberteit, de afgelopen jaren veel stress,...

Maar tot zover dus nog geen uit de hand gelopen gedrag, heb ik het gevoel.
Hoewel ik het ook niet bepaald prettig vind om steeds met een gehaafd gezicht rond te lopen, mn hals soms zo ontsierd is en mn haar zo snel vettig wordt door er altijd in te prutsen.

Nu heb ik vanmorgen voor de eerste keer proberen kijken naar mn 'favoriet krabplekje' (was wat moeilijk want zit op mn achterhoofd hé)... een kaal plekje toch wel!! (zo'n 1 op 2 cm)

Dankzij deze site en het inzicht dat ik missch wel een lichte vorm van TTM heb of aanleg heb om echt TTM-er te worden (amai, ik kan het eigenlijk nog steeds maar amper geloven), probeer ik vanaf nu mn gepruts wat te beperken.

Eerst en vooral moet ik van mn favoriet krabplekje blijven! Ik ben daar vandaag mee begonnen, mr dat lukte nog niet goed; per ongeluk al onbewust weer wa aan beginnen prutsen. Maar gelukkig wel steeds op tijd bewust van geworden; dus op dit moment zit het korstje er nog en telkens ik 'per ongeluk' weer eraan kom en het besef, ga ik vlug elders in mn haar wat krabben...
Euhm, nog nie echt geslaagd dus vandaag . Maar kzit ook in mn blok, nogal moeilijke periode net om er mee te proberen stoppen é.
Verder ga ik voorlopig ook niet meer aan mn hals prutsen.
Na de examens helemaal proberen stoppen met alles :-)
Zo hoop ik alvast te voorkomen dat er in de loop van tijd, ergere resultaten komen door mn krab-, pruts- en trekgedrag.

Nog mensen die zich herkennen in het 'aanleg hebben voor' of 'lichte vorm van...'?
Zijn er 'echte (alsof er onechte bestaan :s) TTM-ers' die ook deze kenmerken eerst in beperkte mate hadden, voordat ze overgingen tot ergere maten?

Grtz! (en sorry voor de lang uitgelopen tekst, k sta er zelf nog versteld van )
Sentiya is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2007, 12:07   #2
Nor@h
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 december 2006
Berichten: 22
Hallo,

tja wat klinkt het weer herkenbaar allemaal he. Ik ben overigens "blij" te lezen dat er steeds meer mensen zijn die ook vertellen dat ze 'puistjes krabben', naast het trekken van haren.

Wat ik er over denk - maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk - is dat je TTM hebt of je hebt het niet. De een heeft het in erge mate, de ander in minder erge mate. Ik denk wel dat het goed is van er op tijd bij stil te staan, omdat de gewoonte je dan nog niet zo sterk in zijn macht heeft. Hoe langer je een gedrag stelt, hoe meer het een deel van jezelf wordt, dus hoe moeilijker het wordt om er nog iets aan te doen.

Verder lijkt het mij ook vrij typisch dat je, net nu je in de blok zit, het voornemen hebt om er echt mee te stoppen. Zelf vind ik dit ook heel herkenbaar en ik denk nog veel mensen met mij. Op zo'n moment weet je dat er een moeilijke periode aan zit te komen, en dat je huid of haar het hard te verduren zal krijgen.

In ieder geval veel sterkte, zowel met dit hier, als met je examens/blok. Als je het moeilijk hebt, kom dan hier eens piepen, dan vind je zeker een luisterend oor bij een van ons.

Groetjes.
__________________

Nor@h is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2007, 16:03   #3
chrisje_b
Love is a state of mind
 
Geregistreerd: 29 mei 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 21
Hoi hoi,

Ik herken je verhaal zeker. Ik ben vandaag op deze site gestuit, omdat ik wel eens wilde weten of ik nu de enige was die deze tic heeft.
Ik trek namelijk niet alleen haren uit, maar bijt ook (niet bij alle maar heeeel vaak wel) het haarzakje af. Dat heeft geloof ik ook weer een speciale naam, weet even zo gauw niet meer wat het is.

Ik vind het echt fijn om te lezen dat ik hierin niet de enige ben. Je gaat toch denken dat je een beetje maf bent op een gegeven moment.

Ik heb echt geen idee meer hoe ik er ooit mee begonnen ben, maar ik denk dat ik het nu al zo'n 3 jaar doe. Heb altijd al veel aan mijn haar gezeten hoor, plukjes draaien, gewoon spelen met je haar, jullie kennen het wel. Maar op een gegeven moment ben ik dus ook begonnen met het uittrekken en afbijten.

Gelukkig heb ik nog niet echt kale plekken, maar ik merk wel dat op mijn favo plekjes (kruin, links en rechts onder) ruwe stukjes zitten. Waarschijnlijk hele korte haartjes die weer aan het aangroeien zijn. Ik merk nu dus ook rustig aan dat mijn haar wat dunner wordt. Uiteraard overbodig te melden dat ik er graag vanaf wil, omdat ik graag mijn bos haar wil behouden, maar het is echt wel lastig.

Ik merk dat ik vooral ga plukken bij stress en als ik me verveel. Als ik het door heb dan houd ik er wel even mee op, maar zit binnen no time weer te trekken. Heb inderdaad ook gescheiden ouders en daar wel het een en ander aan overgehouden. Geen drama dingen ofzo, maar wel belemmeringen. Ik loop nu sinds een aantal maanden bij een psycholoog en dat gaat goed. Merk ook wel dat ik nu makkelijker kan stoppen met trekken als voorheen, maar heb nog een lang weg te gaan. Ik denk dat ik ook met mijn psycholoog hier eens over ga praten, misschien helpt het iets.

Ik ben in ieder geval dat ik hier met lotgenoten kan praten hierover en steun kan vinden en geven.
chrisje_b is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2007, 19:45   #4
heather
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 18
Dag Chrisje, Dag Sentya,

Het zijn herkenbare dingen. Ik hoop van harte dat jullie op tijd het heft in handen nemen want ik doe het al 18 jaar en het is écht een deel van mezelf dat ik niet kan wegdenken.

Eén ding herken ik niet. Ik heb een héél gelukkige jeugd gehad, toen ik startte (9 jaar) was er geen enkele objectieve aanleiding. Later wel 2 depressies doorgemaakt en vele psychologen gezien om andere redenen.

In momenten van stress gun ik mezelf het plukken. Dat vind ik wel jammer van mezelf, net alsof ik het aanvaardbaar maak voor mezelf.

Vele groetjes en veel succes met het doorzetten, het vertellen en luisteren naar elkaars verhalen!
heather is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2007, 21:40   #5
Ingepinge
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 9
Zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer herkenbaar allemaal! Ook de manier waarop je je verhaal vertelt.
Vraagje, eet je die korstjes soms ook op?
Ik zit eveneens in de examenperiode momenteel, dus mijn huid is een slagveld!
Puistjes, mee-etertjes, bobbeltjes, haartjes, ze moeten er allemaal aan geloven. Erg jammer, ik had me voorgenomen me te sparen voor de zomerperiode.. Het ziet er echter naar uit dat open bloesjes en korte rokjes (ik haal ook mijn benen open) dragen niet vanzelfsprekend wordt..
Ik heb ook nog maar onlangs ontdekt dat ik een bestaande 'afwijking' hebt, bizar gevoel he?
Morgen echter examen, dus lang tetteren zit er helaas niet in voor vanavond..
Nog veel succes met eraf blijven, ik ben er ook mee aan het strugglen.
x
Ingepinge is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2007, 18:58   #6
Nor@h
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 december 2006
Berichten: 22
Ah kijk, het weer zit nu toch even niet mee, dus 't is geen rokjes-tijd. Dan spaar je daarna weer gewoon opnieuw he...
Zelf ben ik de laatste tijd begonnen met armen en benen twee keer per week te peelen en ik moet zeggen: het doet wonderen. Peelen, daarna bodylotion en af en toe eens camoufleren met een stick en mijn benen zien er echt wel toonbaarder uit nu (en veel minder pijn aan m'n huid). Misschien een tip?
__________________

Nor@h is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Lichte inhammen maar modellenwerk met haar Henk19 Medicijnen/haargroeimiddelen 3 7 februari 2007 17:43
Lichte plekken in haar Energy Overige (haar)discussies - Algemeen 12 5 februari 2007 16:34
lichte hergroei, wat is de oorzaak ? nobody AGA - Algemeen 1 30 mei 2005 14:56
De vorm van je schedel. Haarmannetje AGA - Algemeen 48 9 mei 2005 15:02
Lichte vorm van Hirsutisme? Jaapie Hirsutisme - Algemeen 1 24 november 2003 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.