Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 16 november 2006, 08:46   #1
debs85
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2006
Berichten: 79
Stel ik me aan?

Is wimpertrekken niet zo erg of zo? Stel ik me aan? Zeur ik? Aangezien er hier ook mensen zijn die ook hun hoofdharen eruit trekken plus hun wimpers en wenkbrauwen? Ik heb de pech dat ik gestraft word om het feit dat ik mijn wimpers eruit trek. Niemand begrijpt me. En niemand waar ik er over mee kan praten..
debs85 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 14:53   #2
Anneli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 11
Hoi Debby,

Je mag niet denken dat jouw geval minder ernstig is omdat jij "alleen" wimpers trekt en niet ook bv. hoofdharen en wenkbrauwen erbij. Ieder heeft zo z'n eigen manier om met problemen om te gaan, en jij bent (eigenlijk toevallig) niet geneigd om hoofdharen te trekken maar wel wimpers. Maar dat betekent niet dat jouw onderliggende problemen daarom minder ernstig zijn of dat wimpers trekken niet enorm veel (emotionele) schade kan aanrichten. Je moet dus zeker niet denken dat je je aanstelt!

Je zegt dat je je afvraagt waarom je nu eigenlijk wimpers trekt. Waarom iemand begint met trekken is voor iedereen anders. Trekken begint vaak toevallig, maar als jij misschien met veel stress of angsten zit kan trekken al snel een belangrijke uitlaatklep worden voor jou. Het is dus belangrijk voor jou om na te gaan of je met veel zo'n angsten of stress zit die je misschien eerder over het hoofd hebt gezien of onderschat had, maar die wel jouw aandacht vragen. Probeer op deze manier op te zoek te gaan naar een antwoord op je eigen vraag, en probeer dit ook aan je ouders uit te leggen. Maak hun duidelijk dat ze moeten proberen je te begrijpen en te steunen, en je te belonen wanneer het goed gaat ipv je te straffen wanneer het slecht gaat. Al deze dingen zullen je meteen al een heel eind verder op weg helpen.

Ik hoop dat er in je omgeving ook andere mensen zijn aan wie je dit kunt vertellen en die je kunnen begrijpen.

Veel sterkte gewenst! Je komt er wel!!

Liefs,

Anneli

Laatst gewijzigd door Anneli; 16 november 2006 om 14:55
Anneli is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 20:43   #3
eus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: south-east of holland
Berichten: 219
Hoi debs85,
Ik heb ook heel lang wimpers getrokken, en ook een tijdje gedacht dat dat minder erg zou zij als ook hoofdhaar trekken. (Ik trok bijna overal haar, behalve mijn hoofdhaar) Op een gegeven moment heb ik dat hele idee, dat het minder erg zou zijn om wimpers te trekken, los gelaten, want ik had er toch verdomde veel last van. Frustratie, krampachtig trekken, trances, schaamte, moedeloosheid enzovoort.
Denk nooit dat je zeurt of je aanstelt, als jij er last van hebt is dat een groot probleem. Door te denken dat je je aanstelt, of, 'dat het bij jou wel meevalt' verklein je je eigen probleem, en zet je jezelf op de achtergrond. dat is volgens mij iets waar TTM-ers goed in zijn, maar dat levert je niets op.
Al trek je maar op een klein plekje haren, of al trek je overal haar, dat maakt voor mij niets uit. De vraag is; heb je er last van en wil je er iets mee?
Je zegt dat er niemand is met wie je erover kan praten......Weet je dat echt zeker, of denk je dat vooral? heb je al eens geprobeert om er met iemand (die je vertrouwd) erover te praten?
Hier op het forum kun je in elk geval je hart luchten, en vind je vast mensen met wie je kunt delen!
Veel sterkte en succes!
groetejs, eus.
eus is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2006, 15:26   #4
debs85
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2006
Berichten: 79
Ten eerste hartstikke bedankt voor jullie reactie! Op zich kan ik er wel over praten met een vriendin, zij weet ook hoe erg ik er mee zit. Maar ze snapt ook totaal niet waarom ik het doe, net als mezelf zeg maar. Maar het enige is wat ze kan is alleen maar luisteren, verder kan ze eigenlijk niks voor me doen. Ik heb vroeger wel wat meegemaakt in de puberteit, niets ernstigs, ja toen wel, maar dat is goed gekomen. Maar zal dat trekken er dan mee te maken hebben? Heeft het eigenlijk altijd een reden? Das wel een goede vraag. Ik zit er af en toe ook aan te denken om er mee naar de huisarts te gaan, maarja wat kan die man er aan doen, denk ik dan.. Hebben jullie hier ervaring mee?

Liefs debby
debs85 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2007, 22:27   #5
heather
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 18
Debs,

Als kind is mijn moeder vaak met mij naar de huisarts gegaan met mijn wimpertekort, maar die kon weinig doen of zeggen. Zoals ik ergens anders las, zal je zelf vooral moeten zoeken naar wat helpt voor jou. Bij mij zijn dat kleine trucjes, geen grote therapieën. Intussen zit ik ook met "halve" wenkbrauwen. Ik schaam mij er niet over, ik ben zoals ik ben. En van daaruit zal ik er wel toe komen om me er niet op te fixeren.

Sinds gisteren heb ik mijn pincet weggegooid en daar zitten weer haartjes te schreeuwen dat ze eruit willen. Ik zie ze als het ware met het uur groeien... Bij mij gaat het altijd om dat bepaalde haartje dat ik voel, en ik kan dat zo met de pincet eruit halen. Dan ben ik opgelucht.

Zoals ik elders al zei, werken breien en haken enorm goed voor mij. Dat is ook zo'n prutsgedoe en het verlaagt echt de stress. Toen ik nog thuis woonde, gaf mijn moeder mij een straffe tic - dat hielp echt!!! Wat ik ook eens wil proberen is een spaarpot aanleggen. Voor elke dag dat ik er niet aanzit, een euro in de pot ofzo maar ik weet niet of dit zou werken.

Het proberen waard, voor een mooi stel ogen ...

Vele groetjes en veel goede moed!
heather is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 15:26   #6
debs85
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2006
Berichten: 79
Hee heather dat breien en haken is idd wel een heel goed idee vind ik! Dank je wel daarvoor! Want ik heb al een stressballetje maar dat helpt niet.
debs85 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 15:30   #7
debs85
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2006
Berichten: 79
2 weken terug nog 'volle' ogen

Ik was eindelijk zo ver dat ik niet meer aan mijn wimpers kwam, ze begonnen langzaamaan te groeien en ik kon ze al een stuk voller en langer maken met mascara, ik was zo trots als een pauw! Mn geluk kon niet op.
Nu 2 weken later, zit ik dit bericht te typen zonder een enkel haartje rond mn oogleden.. Ik baal hier echt zo van! En ik weet de aanleiding nog eens niet (meer). Ik ben weer aardig gefrustreerd, op naar een nieuwe poging..
debs85 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2007, 15:50   #8
saharawea
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2006
Berichten: 69
Hoi Debs

Je hebt bewezen dat je het kunt. Momenteel zit je weer even diep, maar zoals je schrijft.....op naar een nieuwe poging!

Succes meid, je kunt het.....
saharawea is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuwkomer? Stel je hier even voor. Bas1979 AA - Algemeen 32 7 juni 2006 11:21
Stel al je vragen aan Crystal! Tiuri Van alles en nog wat... 8 19 januari 2005 21:47
Stel je vragen over HM aan Dokter Gho Henk21 Overige behandelingen 27 23 april 2004 20:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.