Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 november 2017, 15:17   #1
juul1337
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2017
Berichten: 17
Geslacht:
Beslissingsangst

Hi all,

Laat ik mij eerst even kort voorstellen. Ik ben namelijk nieuw op dit forum. Ik ben Juul, 30 jaar en heb sinds ongeveer mijn 20e last van inhammen. Dit is sinds 5 jaar al gestabiliseerd. Ik heb echter lang (20cm+), dik haar met een hoge dichtheid en slag erin. Door mijn kapsel zie je mijn inhammen helemaal niet. Ik merk echter dat ik al jaren het ongemak vind als het hard waait, het regent, ik ga zwemmen, of als mijn vriendin door mijn haar gaat met haar handen. Zodoende dat ik de stap heb genomen om op consult te gaan om de mogelijkheden te verkennen. Mijn eerste consult was bij hairplus MC in barendrecht alweer 2 jaar geleden, ik heb dit nooit durven doorzetten en ben vrolijk verder gegaan met mijn leven. Recent heb ik besloten nogmaals op consult te gaan. Dit keer bij Feriduni in hasselt. Dit consult was mij dermate goed bevallen dat ik sterk overweeg om over te gaan tot de behandeling. Ferdiuni gaf aan dat ik de perfecte kandidaat was en opperde zelfs de vraag of model van mij te mogen maken. Hij liet mij overigens geweldige resultaten zien van oud-patiënten met een soortgelijke situatie als de mijne. Hij schatte het aantal donor grafts van mij na een meting op 12.0000, densiteit was 100cm² achter, bovenop 90cm². Dikte haren 70. Mijn vader, broer, en oom hebben ongeveer dezelfde inhammen als ik, maar allen verder dik haar. Ook omdat de haarlijn al redelijke tijd gestabiliseerd is, zal ik denkelijk nooit helemaal kaal worden. Advies van Feriduni zou zijn 1600 grafts waarbij hij een deel van de grafts in mijn bestaande haargrens doorplaatst om future-proof te zijn en het iets op te dikken.

Dit over mijzelf dus. Na het consult heb ik direct een afspraak ingepland en met mijn vriendin gedeeld dat ik dit gedaan heb. Zij schrok een beetje dat ik het door gezet had (had dit niet verwacht) en vroeg mij om er nog even goed over na te denken omdat ze weet hoe ik twijfelde. Ik heb hierop volgend direct Feriduni gebeld en mede gedeeld dat ik toch iets meer tijd nodig had om erover na te denken. Dit werd vol begrip opgevat.

Mijn dilemma is dat ik enerzijds heel erg graag een rechte haarlijn zou hebben, maar tegelijk er bang ben voor de behandeling.

Wat is jullie ervaringen met de psychologische barriere?

Zijn er mensen die spijt hebben van hun behandeling? Kan het echt goed mis gaan zelfs bij gerenommeerde artsen?

Hoe kijken jullie aan tegen het ouder worden met een HT, als het eigen haar wat uitdunt door natuurlijke ouderdom?

Hebben jullie tips om mijn beslissing te kunnen nemen? Ik zou een rechte haargrens geweldig vinden, maar het idee van de behandeling benauwd me enorm. Hoe zijn jullie hiermee om gegaan?

Hopelijk kunnen jullie je ervaringen delen.
juul1337 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2017, 15:33   #2
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
De psychologische barriere ligt denk ik voor iedereen anders. De één is doodsbang voor de prikken vooraf, de ander is doodsbang voor het afscheren van het haar (persoonlijk voor mij een groot ding, waar anderen hun schouders over ophalen) en een derde persoon kijkt heel erg op tegen de ingreep zelf.

Als ik hier lees zijn naar mijn gevoel (maar er lopen hier mensen met meer ervaring rond) de grootste risico's bij een haartransplantatie dat of je donorgebied achterop geruineerd wordt bij de operatie, of dat de getransplanteerde haren gewoon niet uitkomen.

Dat eerste risico met 1600 grafts en een zeer goede donor is bij jou niet van toepassing, het tweede risico zou betekenen dat je een hele hoop geld en energie kwijt bent zonder veel verbetering; vervelend, maar ook dat lijkt me in jouw geval leefbaar. Waardoor twijfel je zelf zo?
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2017, 15:44   #3
juul1337
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2017
Berichten: 17
Geslacht:
Bedankt voor je reactie Minten!

Het afscheren hoefde gelukkig niet, behandeling kon met behoud van lengte. Geld is ook geen bezwaar en kan wel een stootje hebben . Grootste angst zit denk ik in het resultaat en de toekomst, wat als er slechts een plukje donshaar komt (nog erger dan helemaal niets) en hoe ziet het eruit als ik ouder word? Er is bij wijze van no way back. Ook zoek ik wellicht manieren over hoe anderen met de twijfel zijn omgegaan.
juul1337 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2017, 16:07   #4
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Beste Juul,

Je angsten zijn een logisch gevolg, gezien de ingrijpende behandeling met bijpassende consequenties. Het belangrijkste is dat je een goed gevoel moet hebben bij de kliniek. Dan worden ook je zorgen minder. Je breed oriënteren is daarom onontbeerlijk. Hoe meer jij jezelf laat informeren hoe beter je grip krijgt op de zaak, en dus op je angsten.

Zelf was ik enorm bang om kaal te zijn na de behandeling. Daar zat ik enorm mee. Ik heb een drukke baan waarin ik veel met collega's samenwerk en meetings heb. Ik moet zeggen, het valt mij enorm mee! Ik heb verteld dat ik een moedervlek heb laten verwijderen en dat ik vanwege schilfertjes mijn hoofd kaal moest scheren om te smeren met Ketoconazol shampoo. Ik kan deze tip aan iedereen aanraden Een operatie laten uitvoeren zonder je kaal te scheren is mogelijk toch risicovoller omdat het lastiger wordt om de haarlijn natuurlijk over te laten lopen. De chirurg heeft gewoon een veel beter zicht op het probleem. En daarnaast gaat het "camoufleren" van het probleem alleen maar meer aandacht vragen. Dit gaat je 3 maanden lang een ongemakkelijk en stiekem gevoel geven. Ik was er binnen 1 dag vanaf. Na de eerste dag is je "kale look" normaal, en geeft niemand er meer om.

Als het gevoel me de kliniek goed is dan ben je ook minder bang voor de behandeling. Je hebt het over een rechte haarlijn.. zelf zou ik gaan voor een natuurlijke haarlijn. Dat kost minder grafts en oogt natuurlijk naar je omgeving. Zie mijn topic bij chirurgische behandelingen als voorbeeld. Wat betreft de spuitjes; deze doen pijn, vervelend, maar is niet vervelender dan 8 uur lang in een stoel liggen

Ik begrijp dat geld voor jou geen probleem is. Dat is fijn. Dat was het bij mij ook niet, maar toch heb ik gekozen voor een Turkse kliniek. Ga voor een kliniek waarbij het gevoel goed is, en ze niet alleen achteraf de beste resultaten laten zien. Ik weet dat Dr. Eberson, Esteworld en hairworld istanboel patiënten prospectief (chronologisch) volgen in de tijd waardoor je openheid en transparantie heb in je resultaten. Bekijk hun website, facebook en instagram dan ook even goed.

Aangezien je geen haast heb zou jij je ook nog eens rustig kunnen oriënteren. Misschien krijg je bij andere klinieken een beter gevoel, of misschien wel niet. Je haaruitval is gelukkig stabiel. Je kan ook medicijnen gaan overwegen (Finasteride, Minoxidil, Nizoral (ketoconazol) shampoo) om je haaruitval te remmen en de haargroei en structuur te verbeteren. Dit geeft je alle tijd om je rustig te verdiepen.

De twijfels die jij laat blijken komen op mij over alsof er wellicht een kliniek is waarbij je een NOG beter gevoel kunt krijgen.. ik kan het mis hebben hoor, maar ik had pas na 3 klinieken het optimale vertrouwen.

Heel veel succes en laat weten als je vragen hebt.

Groet,
Nicolaas.

Laatst gewijzigd door nicolaasdk; 1 november 2017 om 17:05
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2017, 16:13   #5
Advisor
Adviseur
 
Geregistreerd: 11 augustus 2017
Locatie: Amsterdam
Berichten: 172
Geslacht:
12.000 grafts uit een donor ? Als de voorgeschreven norm van de maximaal uit te nemen grafts wordt gehanteerd van 30 grafts per cm2, houdt dat in dat er 400cm2 donor oppervlak beschikbaar moet zijn. (12.000:30). maximaal is er 240cm2 beschikbaar. met andere woorden, als hij 12.000 grafts uit wilt nemen, komt dat neer op een uitname van 60 grafts per cm2. in jouw geval een uitdunning van 60%. Voor deze behandeling niet van toepassing, maar het totaalplaatje heeft hij verkeerd voorgeschoteld.
__________________
Hier aanwezig om lotgenoten te helpen

Ervaringsdeskundige in:
- Haartransplantaties
- Medicijnen t.b.v. haargroei
- Vitamines e.d.
- Haar verzorgingsproducten
Advisor is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2017, 16:20   #6
juul1337
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2017
Berichten: 17
Geslacht:
Hi Nicolaas,

Bedankt voor je reactie. Wellicht is het een idee om nog een kliniek te bezoeken. Ik heb zelf redelijk wat research online gedaan en heb een vrij goed gevoel bij Feriduni (Hasselt - België). Zover ik kan lezen heeft hij wereldwijde erkenning op het vlak van HT en ook het consult voelde heel erg vertrouwd.

Ook Feriduni had mijn haarlijn aftekend, wat inderdaad een natuurlijke lijn was (dus niet kaarsrecht). Ook daar kon ik mij in vinden.

Het consultant voelde daar dermate goed dat ik vrijwel direct overtuigd was. Ik denk dat mijn angst meer een algemenere angst is van resultaten, complicaties (kan het ook misgaan bij de topartsen?) en wat het zwaarste weegt: de toekomst. Ik zou willen dat ik ook direct overtuigd zou zijn dat ik dit absoluut zou willen, de behandeling zou plannen en get it over with. Ik ben van nature iemand die heel erg goed voor- en nadelen wilt afwegen en soms besluiteloos kan zijn.

Tegelijkertijd denk ik zelf: ik heb deze inhammen al jaren en omdat mijn haar dermate dik is en er een natuurlijke golf in zit, vallen de inhammen helemaal niet op, dus baat de behandeling niet dan schaadt hij ook niet?

Het praten met lotgenoten op dit forum die eenzelfde situatie hebben ervaren helpt me hopelijk met het doorhakken van de knoop.
juul1337 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2017, 17:17   #7
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door juul1337 Bekijk bericht
Hi Nicolaas,

Bedankt voor je reactie. Wellicht is het een idee om nog een kliniek te bezoeken. Ik heb zelf redelijk wat research online gedaan en heb een vrij goed gevoel bij Feriduni (Hasselt - België). Zover ik kan lezen heeft hij wereldwijde erkenning op het vlak van HT en ook het consult voelde heel erg vertrouwd.

Ook Feriduni had mijn haarlijn aftekend, wat inderdaad een natuurlijke lijn was (dus niet kaarsrecht). Ook daar kon ik mij in vinden.

Het consultant voelde daar dermate goed dat ik vrijwel direct overtuigd was. Ik denk dat mijn angst meer een algemenere angst is van resultaten, complicaties (kan het ook misgaan bij de topartsen?) en wat het zwaarste weegt: de toekomst. Ik zou willen dat ik ook direct overtuigd zou zijn dat ik dit absoluut zou willen, de behandeling zou plannen en get it over with. Ik ben van nature iemand die heel erg goed voor- en nadelen wilt afwegen en soms besluiteloos kan zijn.

Tegelijkertijd denk ik zelf: ik heb deze inhammen al jaren en omdat mijn haar dermate dik is en er een natuurlijke golf in zit, vallen de inhammen helemaal niet op, dus baat de behandeling niet dan schaadt hij ook niet?

Het praten met lotgenoten op dit forum die eenzelfde situatie hebben ervaren helpt me hopelijk met het doorhakken van de knoop.
Hi Juul,

Je gevoel is mij nu nog duidelijker. Het gevoel bij de kliniek is goed, alleen van nature zijn beslissende momenten in het leven voor jou extra spannend of beangstigend. Je hebt dik en krullend haar, wat jou een betere kandidaat voor een HT maakt. Zou je eens een foto kunnen uploaden van de situatie? De berekening van het benodigde aantal grafts is inderdaad wat onduidelijk. Maar, gezien je dikke krullende haar is 1600 grafts een redelijke schatting lijkt mij. Voor een betere inschatting hebben we echt een foto nodig.

Juul, mocht er wat mis gaan, dan heb je altijd nog de kans om de boel te optimaliseren. 1600 grafts uitnemen bij iemand met dik en krullend haar put de donor niet uit. Er is dus altijd nog een stok achter de deur.

Beslissingen maken zijn lastig. Als het gevoel goed is moet je soms gewoon actie ondernemen en de knoop doorhakken door het contract te ondertekenen. Het kan je zo ontzettend veel zelfvertrouwen geven! Je zal daarnaast zien dat het je allemaal mee gaat vallen. De behandeling is in België, de communicatie is daardoor goed. En daarnaast heb je een goed gevoel bij de kliniek! En mocht het mis gaan (zeer onwaarschijnlijk), dan is er nog altijd de herkansing. Mocht je meer willen horen over de psychosociale aspecten na de HT dan kun je altijd vragen stellen op het forum, of een privébericht sturen.

Succes!
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2017, 21:12   #8
juul1337
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2017
Berichten: 17
Geslacht:
Hierbij twee foto's:

https://ibb.co/kMbjLw
https://ibb.co/jLdLtG

Zoals je ziet, is het zo goed als niet te zien gedurende de dag vanwege de vorm van mijn haar en het volume. De andere "inham" is overigens iets forser (niet op de foto te zien).
juul1337 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2017, 12:31   #9
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Behoudens de inhammen echt een mooie bos haar! Jouw situatie doet mij echt denken aan die van nopressure:

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=35923

Ik denk dat hij een goede representatie is van hoe het bij jou kan worden! Misschien eens in Veldhoven op consult gaan

Gr Nicolaas
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2017, 18:51   #10
Daspechkrulweg
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 oktober 2017
Berichten: 2
Geslacht:
Hoi,

Ik heb zondag mijn haar laten krullen met een stijltang. Heel leuk maar, na het douchen begon het heel erg te stinken en werd het stijl. Van mezelf heb ik al redelijk veel krullen. En ik wil ze heel graag terug. Maar hoe? Iemand tips? Het was maar een keer, zonder hitte bescherming met een stijltang van babyliss...

Groetjes daspechkrulweg
Daspechkrulweg is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.