Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 maart 2013, 19:13   #1
BartAkker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 38
Plotseling dun en weinig haar!

Beste,

Ik ben 26 jaar jong, Haar is altijd redelijk dun geweest maar altijd een volle bos haren gehad, maar de laatste maand is het zwaar hard achteruit gegaan.Toen ik het voor eerst merkte schrok ik enorm! Over het hele hoofd is het dun en als ik er door heen ga, zie ik mijn hoofdhuid. Dit heb ik nog nooit gehad. Het haar is dun, futloos en de haardichtheid is enorm afgenomen. Ik heb blijkbaar super veel haren verloren in korte tijd, terwijl ik dit pas de laatste maand door heb. Kan dit echt zo plotseling gaan? Misschien zijn er wel net zoveel haaruitval als normaal maar niks terug gegroeid?

Ik kan het nu nog aardig bedekken omdat ik nog redelijk lange haren heb, maar als dit zo door gaat zie ik het zeer somber in. Ik vraag me dan ook of of het erfelijk is of tijdelijk. Ik heb laatste 8 maanden enorm veel stress gehad, elke dag spanning en slecht geslapen, juist nu het laatste maand eindelijk mee valt is het haaruitval gekomen. Kan het met stress te maken hebben?

Ik ga ongeveer om de drie maanden naar de kapper en dan is het ook echt nodig! maar nu merk ik dat nu niet hoeft. Mijn haar lijkt nauwelijks gegroeid. Dit geldt ook voor achter en aan de zijkanten van het hoofd.
Daar is het ook dun en niet zo vel meer, maar de haardichtheid is nog prima.

Mijn vader en twee broers hebben volle bos haar, totaal geen kaalheid.
Broers van mijn moeder, minder volle bos maar zeker niet kaal. Opa aan beide kanten ook nog haar waar ik later trots op zou zijn

Ik heb dan ook afgelopen week redelijk wat gelezen hier en ik ben zeer benieuwd of dit AGA of tijdelijke haaruitval is. Kunnen jullie aan de hand van deze informatie mij eerlijk een mening geven?

Moderator: Deze topic hoort eigenlijk in AGA - Algemeen zie ik nu, per ongeluk verkeert geplaatst. verplaatsen mogelijk?

Laatst gewijzigd door BartAkker; 12 maart 2013 om 19:25
BartAkker is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2013, 18:52   #2
BartAkker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 38
Zou iemand aub kunnen reageren? Ik wil best foto's sturen naar een lid die er verstand van heeft en het kan beoordelen. Ik ben benieuwd of het erfelijk is of tijdelijk of hoe dat bepaald kan worden. Wat me tevens opvalt, bijna alle haren die uitvallen zijn lang en hebben een wit puntje/bolletje? Wat zegt dat?

Laatst gewijzigd door BartAkker; 14 maart 2013 om 19:04
BartAkker is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2013, 20:38   #3
slk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2009
Berichten: 57
Geslacht:
Moeilijk te zeggen. Maar haaruitval kan snel gaan. Vooral als je er niet zo mee bezig bent kan er opeens een moment zijn dat je in de spiegel kijkt en schrikt.
Stress kan zeker een factor zijn maar erfelijke factoren ook. Wat ze mij altijd verteld hebben is dat de vader van je moeder bepalend kan zijn. Is hij kaal dan heb je grotere kans dat jij het ook wordt.

Stressgerelateerde haaruitval zou met rust en supplementen weer moeten verbeteren. Tegen erfelijke haaruitval kunnen medicatie (fina/duta- denk aan risicos bij kinderwens), minoxidil en revita of regenepure shampo helpen.

Kijk eens in de algemene topics hier. bv het haarwoordenboekje. Daar kun je al veel wijzer van worden.
__________________
2003 Gho Clinic 600 grafts

2004 Gho Clinic 1230 grafts

2009 AC Hasselt FUE 1868 grafts

2011 AC Hasselt FUE 415 grafts

05-10-2012
1,25 mg finasteride, revita, minox 2%

04-05-2013
minox 5% ipv 2%
na 2 weken weer snel terug naar 2% ivm enorme shedding

Dagelijkse voedingsupplementen sinds 2001:
multivitamine, Q10, omega, herbalife.
slk is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2013, 11:08   #4
BartAkker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 38
Bedankt voor je antwoord! Mijn opa aan moeders kant heeft nog behoorlijk wat haar voor een oude vent. Ja ben er nooit mee bezig geweest, maar als ik fotos terug kijk van 2 maanden geleden had ik wel nog een goede bos haar. Het is nu een stuk minder, nu valt het echt op bij mezelf. Ik zal het haarwoordenboekje eens gaan bekijken.
Er is dus geen bepaalde manier waardoor ik zelf kan zien of het erfelijk is of het andere factoren betreft? Als ik nu er niks aan doe wordt het alleen maar erger? Of kan het ook in een keer ophouden?
BartAkker is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2013, 11:43   #5
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BartAkker Bekijk bericht
Er is dus geen bepaalde manier waardoor ik zelf kan zien of het erfelijk is of het andere factoren betreft? Als ik nu er niks aan doe wordt het alleen maar erger? Of kan het ook in een keer ophouden?
AGA gaat in de regel volgens bepaalde patronen, waarbij de haarkrans (achterop) de dans ontspringt. Als je dus bij je haarkrans niks merkt en elders wel, dan ligt de 'diagnose' AGA voor de hand.

Stress kan ook serieuze haaruitval veroorzaken in relatief korte tijd. Maar haren die je door stress verliest groeien weer terug als je de stress achter je hebt gelaten. En met 'stress' bedoel ik alles dat je systeem onder druk zet. Dus mentale stress, maar ook lichamelijke (slecht eten, tekorten, gif).

Als je AGA hebt én stress, dan krijg je soms een korte blik op je toekomst. Stress zal al dunnende plekken (tijdelijk) nog veel dunner maken.

Als je nu niks doet en de stress is weg, dan zal je haar zich voor een deel weer herstellen op de korte termijn. Maar je hebt nu dan al wel gezien wat je op de langere termijn te wachten staat.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2013, 19:26   #6
BartAkker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 38
Bedankt voor je reactie, de haarkrans is achter ook wat minder (minder vol) maar niet zo erg als bovenop vermoed ik. Ik denk dat het een combinatie van AGA en stress is, zeker weten doe ik het echter niet. Duurt natuurlijk ook lang voordat je enig resultaat ziet. Als dit aanhoud en over twee maanden is het nog zo erg of erger dan kan ik er van uitgaan dat het AGA is? Zou ik eventueel foto's naar je kunnen sturen? Zodat je het wellicht kunt beoordelen? Als ik nu mijn haar omhoog doe (kan het nog bedekken) dan zie ik overal witten lijnen van huid. Lijkt wel of het niet meer groeit, zie ook geen korte haartjes.
BartAkker is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2013, 22:31   #7
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Een foto sturen kan altijd, dat mag naar mijn email ... mijn naam at haarweb.nl. Maar mijn ervaring is dat er op foto's soms niks te zien is, terwijl er echt wel wat aan de hand is. Je weet het zelf toch het best, je kunt het ook voelen. Dunner haar is eerder voelbaar dan zichtbaar.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2013, 19:23   #8
BartAkker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 38
Thanks! Ga ik meteen doen. Ja ik merk het niet alleen, maar het is ook zichtbaar als ik mijn haar iets omhoog, of net iets anders doe. Ik ben benieuwd.
BartAkker is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2013, 20:45   #9
AHUN
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 8
İk heb een soortgelijke probleem als jij BartAkker

k heb Minoxidil en regenpure shampoo bestelt, ik hoop dat het helpt
Het lijkt daarnaast ook dat ik een harde hoofdhuid heb en het jeukt ook by myn kruin enz
AHUN is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2013, 06:43   #10
Lebid
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 februari 2013
Berichten: 20
Maak een afspraak bij een goede dermatoloog (liefst met ervaring met haarproblemen of in een haarkliniek). Die kan je meer vertellen..
Lebid is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2013, 18:47   #11
BartAkker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 38
Ja, ik wil eigenlijk niet aan dat soort middeltjes. Wat moet dat moet natuurlijk.
Wil in ieder geval dat het niet minder word. Harde hoofdhuid lijkt misschien maar, jeuk herken ik wel.
BartAkker is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2013, 18:56   #12
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Bart het is niet zo dat je ineens heel veel achteruit bent gegaan. Het is al jaren aan de gang alleen nu is het je pas opgevallen en ben je geschrokken en denk je dat het ineens is gebeurd.
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 april 2013, 19:47   #13
BartAkker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 38
Ja dat besef ik nu ook. Waarschijnlijk is het al lange tijd aan de gang. Op een gegeven moment valt het op natuurlijk. Nu gaat het ook hard achteruit. Elke dag vallen zo'n 50 tot 100 haren uit. Ik heb het idee dat ze niet meer terug groeien. Ik heb 1 / 5 van mijn haar nog over denk ik. Het is nog best lang, maar mijn huid zie je er zo door heen als het niet perfect zit. Verdomme!
BartAkker is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2013, 20:42   #14
BartAkker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 38
De hoop dat het door stress komt is inmiddels opgegeven. Haardichtheid op de hoofd is alleen maar erger geworden. Nu zie je letterlijk het hoofdhuid al, ook al heb ik halflang haar.
Haren groeien niet meer terug lijkt, waardoor de haardichtheid van eigens minder wordt. Als Kan ik er van uit gaan dat de haren inderdaad nooit meer terugkomen? Ik vind dit toch wel erg hard gaan allemaal. Halfjaar geleden was alles nog prima. Wat is de beste middel voor dit probleem?
BartAkker is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2013, 21:57   #15
Nord
HaarWeb lid
 
Nord's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2012
Berichten: 242
BIj mij is het ook plotseling hard achteruitgegaan. Ik heb dit toen ook gelijk aangepakt toen ik het eenmaal doorhad. Bij mij ging het binnen een paar weken flink achteruit. Als je je haren wilt redden kan je beter eerst met topic middelen beginnen zoals minoxidil (5% ipv 2 of 1 omdat het bij jou erg achteruitgaat) en verschillende shampoo's met ketoconazole. Daarnaast heb je nog middelen die je moet inslikken, dat wil jij denk ik niet. Je kan nog wel saw palmetto proberen. Dit is een natuurlijk middel dat waarschijnlijk ook je haaruitval kan verminderen. Niet zo goed als finasteride en dutasteride. Dus verwacht daar niet al te veel van. Je moet er niet van uitgaan dat 1 middel je kan redden. Wil je realistische goeie resultaten bereiken dan moet je met veel beginnen om een snelle halt te roepen aan je haaruitval. Veel mensen zijn hiertegen omdat het mogelijke slechte gevolgen hebben. Je moet je eigen beslissingen nemen wat je wilt gaan doen. Ikzelf heb schijt aan de bijwerkingen. Mijn doel is mijn haren redden en daar doe ik alles voor. Heb zelf niet veel last van bijwerkingen, alleen dat libido omlaag is, maar mijn zaakje doet het nog redelijk goed
__________________
Regime:
- 09-11-2012 0,15 mg dutasteride (gestopt)
- 01-01-2013 2x per week nizoral (gestopt op 2-4-2013)
- 12-01-2013 1x per dag saw palmetto 490 mg (gestopt)
- 21-01-2013 handjevol pompoenpitten elke week (Al een lange tijd mee gestopt)
- 01-03-2013 0,125 mg dutasteride ipv 0,15 mg (Al sinds eind juli mee gestopt))
- 04-04-2013 3 a 4 x per week regenepure shampoo
- 24-04-2013 3 a 4 x per week alpecin dubbel-effect shampoo (gestopt)
- 02-05-2013 2 x per dag capillogain. 'S morgens & 'S avonds 1 mL. (Rond Maart mee gestopt))
- 02-05-2013 1x per dag MSM 5000 mg
- 13-05-2013 1 x per dag Triple Omega 3-6-9 1200 mg (Gebruik ik nauwelijks meer)
- 13-05-2013 1 x per dag Biotine 5000 mg
- 25-07-2013 0,167 mg dutasteride ipv 0,125 mg (Overgegaan op 0,25 mg)
- 23-09-2013 0,5 mm Dermaroller 2x per week (gestopt)
- 01-10-2013 0,25 mg dutasteride (gestopt sinds 2 jaar ongv.)
- 01-10-2013 0,167 mg dutasteride
- 15-7-2020 Vega Omega 3 olie
- 1-1-2020 Revita Shampoo
Nord is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.