Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 maart 2002, 16:07   #1
Alonso
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2001
Locatie: Netherlands
Berichten: 205
Vergoeding haartransplantatie

Hoi hoi

Binnenkort moet de aangifte inkomstenbelasting ingevuld worden. Nu wil ik graag weten of er personen zijn die de kosten van de haartransplantie ooit hebben opgegeven als buitengewone lasten of als ziektekosten. Zo ja kun je me dan (anoniem) vertellen hoe dat in zijn werk ging. Bovendien zijn er hier mensen waarvan de HT eventueel werd vergoedt door de ziektekostenverzekering? Er is toch sprake van psychisch leed of je voelt je onzeker naar aanleiding van je kaalheid en zo n HT verbetert je psychische gesteldheid. Tips zijn natuurlijk ook altijd welkom. Ik vond de kosten van de HT namelijk een behoorlijk bedrag en als er mogelijkheden zijn om een deel vergoed te krijgen, is dit altijd mooi meegenomen.

Alonso
Alonso is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2002, 11:01   #2
leander
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2002
Locatie: Almere
Berichten: 15
Fiscaal

Een haarstukje, pruik of toepet, indien op medisch advies in verband met psychische problemen of als gevolg van haaruitval door bestaling ed is aftrekbaar als buitengewone last onder het kopje persoonsgebonden aftrek. V-N 2000/32.3. Ik heb nergens iets kunnen vinden over HT. Wie heeft dit ooit als aftrekpost opgevoerd? Ik weet wel dat als je een medische indicatie hebt je ook voor 99% goed zit. Die moet je dan dus krijgen voordat je onder het "mes"gaat. Ik ga kijken of ik meer info over die HT ergens kan vinden.
Leander
__________________
Leander
leander is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2002, 11:39   #3
Chris
HaarWeb lid
 
Chris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2001
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 291
Re: Fiscaal

Citaat:
Originally posted by leander
Een haarstukje, pruik of toepet, indien op medisch advies in verband met psychische problemen of als gevolg van haaruitval door bestaling ed is aftrekbaar als buitengewone last onder het kopje persoonsgebonden aftrek. V-N 2000/32.3.
Ja, maar is het niet zo dat er een drempelbedrag is voor buitengewone lasten? Ik heb ook ooit een keer mijn haarwerk afgetrokken van de Belastingen onder het kopje Buitengewone Lasten. Normaal gesproken kan je dit niet doen, want je zit met een bepaald drempelbedrag. Het drempelbedrag was toen voor mij fl. 8.000 en met een haarwerk van fl. 3.000 per jaar kom je daar niet bovenuit. Indertijd was ik ook ernstig ziek, dus ik kon mijn haarwerk toen bij al die ziektenkosten optellen en zodoende kwam ik boven het drempelbedrag uit. Maar normaal gesproken lukt je dat dus niet. Of is het nu anders met het nieuwe belastingsstelsel?

Over HT's weet ik niets.

Bedankt voor je info!
Chris.
Chris is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2002, 11:57   #4
leander
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2002
Locatie: Almere
Berichten: 15
Een drempelbedrag bestaat nog steeds en is 11,2% van het drempelinkomen. Daaronder wordt in principe verstaan het inkomen van box 1+2+3. Minimum van 1.534 en maximum van 5.425 euro. Het meerdere boven de drempel is aftrekbaar.

Die drempel lijkt hoog, maar bedenk wel dat de premies van een ziekenfondsverzekering ook een post is die je mee mag nemen. Of het nou een particuliere of ZF (die de werkgever inhoudt!) is maakt niet uit. Eigen risico is ook een uitgave die meetelt. Daarnaast nog evt de standaard posten die je niet opvoert omdat je normaal gesproken niet over de drempel uitkomt zoals geboorte, adoptie, overlijden, diverse dieten en misschien ook een laserbehandeling aan je ogen. Heeft iemand daar ervaring mee tav aftrekbaarheid?

Het komt er op neer om eea in een jaar te combineren om boven de drempel uit te komen.
Ik heb eea nagelezen en weet nu dat vrijwillige behandelingen door een plastische chirurg voor bv borstvergroting niet aftrekbaar zijn voorzover bedoeld ter verfraaing van het uiterlijk. Daar zou een HT ook onder kunnen vallen. Aftrek van borstvergroting was wel mogelijk op basis van medisch advies ivm psychische klachten. Uitspraak in 1981.

Ik zal nog wat meer info proberen te achterhalen om zodoende een bijdrage te kunnen leveren aan dit forum.

Maar er moeten toch mensen zijn die kosten van een HT hebben proberen op te voeren. Gaarne wat meer input
__________________
Leander
leander is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2002, 12:37   #5
Alonso
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2001
Locatie: Netherlands
Berichten: 205
Hoi Leander en anderen, dank voor de info.

Ik weet dat bijvoorbeeld borstvergrotingen worden vergoed door de ziektekostenverzekering als je als vrouw psychische klachten hebt, maarre als je een HT wilt ondergaan omdat je psychische klachten hebt door je kaalheid, wordt dit dus lekker niet vergoed door mijn ziektekostenverzekering (DeltaLoyd) en dit geldt voor bijna alle verzekeringen in Nederland. Eigenlijk toch krom he. Tenzij de HT medisch noodzakelijk is (tumor, verbrande hoofdhuid), dan wordt het vergoed.

Ik heb afgelopen week mijn aangifte laten invullen door een accountant, hij heeft voor mij nagezocht of een HT aftrekbaar is, daar heeft hij niks over kunnen vinden, behalve dat ooit haarstukjes op het hoofd door de belastingdienst werd goedgekeurd als aftrekpost. Maar de account gaat de HT opgeven als buitengewone uitgaven/ziektekosten. Bovendien verzocht hij mij om een verklaring van een arts te krijgen, die het medisch noodzakelijk vond dat ik de HT onderging (eigenlijk had ik dit dus vooraf al moeten regelen).

Alonso
Alonso is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2002, 18:50   #6
leander
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2002
Locatie: Almere
Berichten: 15
Onderstaand heb ik tav HT uit de belastingalmanak CD van elsevier gevonden.

Slechts de kosten van ingrepen die in rechtstreeks verband staan met lichamelijke of psychische stoornissen zijn aftrekbaar. Te denken valt aan ingrepen in verband met sekseverandering en behandeling van brandwonden en van ziekteverschijnselen (bijv. gezichtsepilatie). Vrijwillige behandelingen uitsluitend gericht op verfraaiing van het uiterlijk (facelift, laserbehandeling, haartransplantatie), kunnen niet tot aftrek leiden.

Mi is medische indicatie of verwijsbriefje minimaal noodzakelijk wil HT opgevoerd kunnen worden als aftrekpost.

__________________
Leander
leander is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2002, 20:22   #7
Alonso
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2001
Locatie: Netherlands
Berichten: 205
Dus een verwijsbriefje van bijvoorbeeld een dermatoloog is al voldoende dat de HT kosten aftrekbaar zijn? Ik weet het niet, in ieder geval, ik zal het gaan proberen.

Alonso
Alonso is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2002, 20:49   #8
leander
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2002
Locatie: Almere
Berichten: 15
een verwijsbriefje of medische indicatie is minimaal noodzakelijk. Of het voldoende is durf ik niet te zeggen. Ik ga het in ieder geval proberen en hou iedereen op de hoogte.
__________________
Leander
leander is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2002, 14:24   #9
Alonso
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2001
Locatie: Netherlands
Berichten: 205
Verklaring Ids Boersma

Hoi,

Ik had een afspraak bij Ids Boersma gehad in september 2001, hij gaf toen het advies om een HT te ondergaan. Nu heb ik van hem een verklaring ontvangen, dat ik aan AA lijdt en een haartransplantatie is geadviseerd. Nu sta ik mooi sterker als de belastingdienst vragen gaat stellen mbt de aftrekpost van de HT. Dus anderen die een HT willen ondergaan, zorg ervoor dat je bij een dermatoloog of een andere arts langs gaat voordat je besluit om een HT te ondergaan!

Alonso
Alonso is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2002, 08:39   #10
leander
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2002
Locatie: Almere
Berichten: 15
Dat is mooi. Mag ik ook weten wat een AA is?

BTW, voor degene die eea gaat opvoeren volgend jaar is het handig om te opteren voor fiscaal partnerschap omdat je dan alle ziekenfondskosten van zowel jezelf als partner op kan tellen. Zo kom je natuurlijk nog eerder over die drempel heen!
__________________
Leander
leander is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2002, 15:32   #11
Alonso
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2001
Locatie: Netherlands
Berichten: 205
Yo Leander

AA staat voor Alopetia Androgenetica: de mannelijke vorm van kaalheid.

Alonso
Alonso is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2002, 17:31   #12
leander
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2002
Locatie: Almere
Berichten: 15
Bedankt voor je reactie. Ik heb je nog een emailtje gestuurd.
__________________
Leander
leander is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2002, 09:13   #13
leander
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2002
Locatie: Almere
Berichten: 15
Hieronder een recente uitspraak van aftrekbaar heid van HT in de IB.


Kosten van haartransplantatie in sommige gevallen als buitengewone uitgaven aftrekbaar


18 april 2002


Ziektekosten zijn onder voorwaarden als buitengewone uitgaven aftrekbaar. In bepaalde omstandigheden zijn ook uitgaven voor haartransplantaties aan te merken als ziektekosten. Dit is het geval als de kaalheid het gevolg of een bijverschijnsel van een ziekte is óf leidt tot een psychisch(e) stoornis of lijden. Hof Amsterdam heeft aangegeven dat de betreffende persoon wel de gerezen psychische problemen aannemelijk moet maken. Alleen psychische problemen met een grote ernst en omvang zijn als ziekte aan te merken. In de procedure was het volgende aan de orde.
Een man van 63 jaar had in 2000 kosten gemaakt voor een haartransplantatie. De kosten bedroegen in totaal f 25.000 (€ 11.345). De kaalheid van de man was geen gevolg of bijverschijnsel van een (infectie)ziekte of van gebruik van medicijnen voor een ziekte of bestraling.

De man claimde in zijn aangifte inkomstenbelasting 2000 een buitengewonelastenaftrek (tegenwoordig: buitengewone-uitgavenaftrek) voor de kosten van de haartransplantatie. De inspecteur accepteerde deze aftrekpost niet omdat hij van mening was dat kaalheid op zich geen ziekte is. De kosten waren naar zijn mening niet aftrekbaar. De zaak kwam vervolgens voor het Hof.

Het Hof was van mening dat het een natuurlijk verschijnsel was dat mannen van de leeftijd van deze man last hadden van (beginnende) kaalheid. De kaalheid is in zo'n situatie niet aan te merken als ziekte. Daaruit volgt dat de kosten van haartransplantatie in beginsel geen ziektekosten zijn. Dit is anders wanneer zich als gevolg van de kaalheid een psychisch(e) stoornis of lijden voordoet of gaat voordoen. Het Hof nam aan dat de man enige psychische problemen van zijn kaalheid ondervond. Volgens het Hof had de man echter niet aannemelijk gemaakt dat deze psychische problemen een zodanige omvang hadden dat sprake was van een ziekte. Dat de man aan de haartransplantatie een aanzienlijk bedrag had uitgegeven betekende namelijk nog niet dat de man grote psychische problemen van zijn kaalheid ondervond. Ook het advies van de dokter over de haartransplantatie toonde deze grote psychische problemen niet aan omdat dit advies slechts zag op de technische mogelijkheden van de haartransplantatie.

Opmerking
Uitgaven voor ziekte zijn aan te merken als buitengewone uitgaven. De kosten zijn aftrekbaar voor zover zij boven een bepaalde drempel uitkomen. De drempel voor de aftrek van buitengewone uitgaven bedraagt 11,2% van het 'verzamelinkomen' voor toepassing van de persoonsgebonden aftrek. Voor partners geldt voor de bepaling van de drempel het gezamenlijke bedrag van de verzamelinkomens van hen voor toepassing van de persoonsgebonden aftrek. Het drempelbedrag bedraagt minimaal € 718 en maximaal € 5.594 (jaar 2002). De uitgaven komen in 2002 voor aftrek in aanmerking als het gaat om kosten:
- van u, uw partner en (pleeg)kinderen jonger dan 27 jaar;
- van een tot het huishouden behorende ernstig gehandicapt persoon van 27 jaar of ouder en van tot het huishouden behorende zorgafhankelijke ouders, broers en zusters.

Het gedeelte van de ziektekosten dat een ziektekostenverzekering vergoedt, is niet aftrekbaar. U en uw partner kunnen bepalen wie welk gedeelte van de buitengewone uitgaven aftrekt. U kunt deze aftrekpost naar eigen inzicht willekeurig over u en uw partner verdelen zolang in totaal maar 100% in aanmerking wordt genomen. U kunt bijvoorbeeld de buitengewone uitgaven voor 80% aftrekken en uw partner voor 20%.

Bron: Hof Amsterdam, 12-04-2002, nr. 01/2926
__________________
Leander
leander is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2002, 17:19   #14
Alonso
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2001
Locatie: Netherlands
Berichten: 205
Hoi Leander,

Thanx voor de info. Ik begrijp hieruit het volgende:

de kans dat de kosten van de HT wel als buitengewone uitgave atrekbaar zijn, is dus groter, als de arts schriftelijk heeft verklaard dat je psychisch gebukt was onder de kaalheid!

Alonso
Alonso is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2002, 18:18   #15
leander
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2002
Locatie: Almere
Berichten: 15
Ja, dat blijkt uit dit recente arrest. Iemand die in die situatie verkeert, moet niet schromen om die door de dokter te laten bevestigen.
__________________
Leander
leander is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.