Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 3 juni 2020, 18:36   #1
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
terug switchen van duta naar fina

Hi allemaal,

Ik wil toch weer terug switchen van duta naar fina, het spul is toch echt te agressief voor mijn haar.

Ik heb meerdere malen gelezen dat dutasteride het testosteron in je hoofdhuid met 100% doet toenemen en dit kan uiteindelijk meer schade opleveren dat dat je aan DHT verlaging wint.

Nu is mijn vraag: kan ik in een keer met duta stoppen en met fina beginnen, of kan ik beter een tijdje duta ernaast blijven gebruiken, om fina de tijd te geven om 'in te werken'?

Ik hoor graag van jullie!
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 3 juni 2020, 21:54   #2
kalen=balen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2011
Berichten: 215
Was de combi duta en RU toch geen succes?
kalen=balen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juni 2020, 12:38   #3
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
RU heb ik voor nu links moeten laten liggen, het lijkt mijn slaap te verstoren en het maakt me lethargisch.

Ik ben nu bezig om een tijd niet te drinken en een gestructureerd slaapritme erop na te houden, over een tijd wil ik het weer proberen. Want met fina of duta alleen red ik het helaas niet.
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juni 2020, 12:39   #4
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ryan R Bekijk bericht
RU heb ik voor nu links moeten laten liggen, het lijkt mijn slaap te verstoren en het maakt me lethargisch.

Ik ben nu bezig om een tijd niet te drinken en een gestructureerd slaapritme erop na te houden, over een tijd wil ik het weer proberen. Want met fina of duta alleen red ik het helaas niet.
In principe, als je het tolereren kan, lijkt fina of duta in combinatie met RU echt een winning combo!

Je moet ook iets doen aan je scalp T namelijk. RU doet dat.
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2020, 09:55   #5
kalen=balen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2011
Berichten: 215
Ah vervelend! Ik ging ervan uit dat jij dé oplossing (voor jouw situatie) eindelijk gevonden had.

Ik zit er zelf toch ook nog steeds aan te denken. Wat weet jij van overige potentiële bijwerkingen van RU? Heeft het onderdrukken van je scalp T invloed op bijv. baardgroei/lichaamsbeharing. En hoe zit het met Gyno? Ik heb met duta nergens last van, alleen heb geen belang om minder mannelijk te worden door deze combi, haha.

Om terug te komen op je eigen vraag: ik ben toentertijd wel van de ene op de andere dag geswitcht van duta naar fina. Mijn doel was juist om een schokeffect te creëren en m’n lichaam hopelijk een soort reset te geven. Na 2-3 jaar reageerde ik niet meer op duta namelijk. Vervolgens een klein jaar fina gebruikt en inmiddels weer een paar maanden terug op duta. M’n overall status is ietsje achteruit gegaan, maar heb wel het idee dat ik alles weer iets heb weten af te remmen. De kruin was licht diffuus maar is inmiddels weer hersteld. Het voorste eenderde deel is voldoende, maar nog steeds enigszins diffuus.
kalen=balen is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2020, 18:12   #6
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ryan R Bekijk bericht
Hi allemaal,

Ik wil toch weer terug switchen van duta naar fina, het spul is toch echt te agressief voor mijn haar.

Ik heb meerdere malen gelezen dat dutasteride het testosteron in je hoofdhuid met 100% doet toenemen en dit kan uiteindelijk meer schade opleveren dat dat je aan DHT verlaging wint.

Nu is mijn vraag: kan ik in een keer met duta stoppen en met fina beginnen, of kan ik beter een tijdje duta ernaast blijven gebruiken, om fina de tijd te geven om 'in te werken'?

Ik hoor graag van jullie!
Je kunt Duta snel afbouwen (dit i.v.m. lange halfleven duta) en fina rustig opbouwen.

Wat je ook kunt doen is duta blijven gebruiken in combo met topische 17a-Estradiol. Het remt 5 ar maar activeert ook het enzym Aromatase (omzetting van Testosteron naar Oestrogeen). Kan hierbij helpen de haren, en met name ook de haarlijn, te beschermen tegen overvloedig testosteron + extra DHT reductie en zorgen voor eventuele teruggroei.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2020, 22:15   #7
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalen=balen Bekijk bericht
Ah vervelend! Ik ging ervan uit dat jij dé oplossing (voor jouw situatie) eindelijk gevonden had.

Ik zit er zelf toch ook nog steeds aan te denken. Wat weet jij van overige potentiële bijwerkingen van RU? Heeft het onderdrukken van je scalp T invloed op bijv. baardgroei/lichaamsbeharing. En hoe zit het met Gyno? Ik heb met duta nergens last van, alleen heb geen belang om minder mannelijk te worden door deze combi, haha.

Om terug te komen op je eigen vraag: ik ben toentertijd wel van de ene op de andere dag geswitcht van duta naar fina. Mijn doel was juist om een schokeffect te creëren en m’n lichaam hopelijk een soort reset te geven. Na 2-3 jaar reageerde ik niet meer op duta namelijk. Vervolgens een klein jaar fina gebruikt en inmiddels weer een paar maanden terug op duta. M’n overall status is ietsje achteruit gegaan, maar heb wel het idee dat ik alles weer iets heb weten af te remmen. De kruin was licht diffuus maar is inmiddels weer hersteld. Het voorste eenderde deel is voldoende, maar nog steeds enigszins diffuus.

Ik weet niet zo heel veel van de bijwerkingen, dit middel is ook minder uitvoerig getest. Ik weet wel dat de huidige consensus is: het zou minder bijwerkingen moeten hebben dan fina en duta, want het is een topische oplossing die alleen lokaal zijn werking doet.

Maar ik meen erg erg slap en futloos van het spul te worden, plus ik lig 's nachts steeds wakker. Nu kan dit aan andere dingen liggen, dus ik ga het wel weer proberen in de toekomst, ik wacht nog even tot mijn slaap wat verbeterd.

Dank voor je antwoord!
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2020, 22:16   #8
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller Bekijk bericht
Je kunt Duta snel afbouwen (dit i.v.m. lange halfleven duta) en fina rustig opbouwen.

Wat je ook kunt doen is duta blijven gebruiken in combo met topische 17a-Estradiol. Het remt 5 ar maar activeert ook het enzym Aromatase (omzetting van Testosteron naar Oestrogeen). Kan hierbij helpen de haren, en met name ook de haarlijn, te beschermen tegen overvloedig testosteron + extra DHT reductie en zorgen voor eventuele teruggroei.
Dank voor je reactie, DHTkiller. Gebruik jij het middel zelf?
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2020, 19:03   #9
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ryan R Bekijk bericht
Dank voor je reactie, DHTkiller. Gebruik jij het middel zelf?
Ja, alfatradiol van het merk Ell Cranell.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2020, 16:24   #10
kalen=balen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2011
Berichten: 215
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller Bekijk bericht
Ja, alfatradiol van het merk Ell Cranell.
Interessant. Hoe zit het met potentiële bijwerkingen betreft dit middel? En ik heb er nog nooit eerder van gehoord. Is er een reden voor dat het nog zo relatief onbekend is? Wat zijn jouw resultaten met dit middel (en/of de combi met een ander AA)? Sorry voor de vele vragen, alvast bedankt
kalen=balen is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2020, 16:28   #11
kalen=balen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2011
Berichten: 215
En zou het in theorie ook toegevoegd kunnen worden aan topische minox? Anders weet ik niet hoe ik dit in m’n regime zou kunnen inpassen.
kalen=balen is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2020, 22:18   #12
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalen=balen Bekijk bericht
Interessant. Hoe zit het met potentiële bijwerkingen betreft dit middel? En ik heb er nog nooit eerder van gehoord. Is er een reden voor dat het nog zo relatief onbekend is? Wat zijn jouw resultaten met dit middel (en/of de combi met een ander AA)? Sorry voor de vele vragen, alvast bedankt
Het middel bestaat al vrij lang. De resultaten zijn niet zo spectaculair als bv minox, maar het is dan ook een 5 ar remmer en geen topische groeistimulator.

Het wordt pas echt heel interessant en effectief als het samen met minoxidil en een dermaroller wordt gebruikt. Dit stimuleert daadwerkelijk haargroei op volledig kale plekken aan de frontzijde. Of dat ook echt doorzet, dat moet je gewoon afwachten en kan van persoon tot persoon sterk verschillen (maar dat is met alles zo). Ik gebruik het nu twee maanden samen met een 1 mm dermaroller (1 maal per week) en 0.5 dutasteride (3 maal per week) en minox 5% (1 maal per dag).

17 a estradiol is een inactieve vrouwelijke hormoon, een 5 ar inhibitor en een aromatase stimulator.

Laatst gewijzigd door DHTkiller; 9 juni 2020 om 22:20
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2020, 23:51   #13
kalen=balen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2011
Berichten: 215
Ik ben niet zo goed thuis in technische termen als 5-ar. Ik heb begrepen dat duta even simpel gezegd het dht-proces platlegt, maar daarentegen wel voor verhoogde testosteron-levels in de scalp kan zorgen, wat ook weer iets nadelig zou kunnen werken. Volgens jou wordt dit overschot aan scalp T Met dit middel dus gereduceerd? Dan ga ik het ook eens proberen denk ik.
kalen=balen is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2020, 22:19   #14
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalen=balen Bekijk bericht
Ik ben niet zo goed thuis in technische termen als 5-ar. Ik heb begrepen dat duta even simpel gezegd het dht-proces platlegt, maar daarentegen wel voor verhoogde testosteron-levels in de scalp kan zorgen, wat ook weer iets nadelig zou kunnen werken. Volgens jou wordt dit overschot aan scalp T Met dit middel dus gereduceerd? Dan ga ik het ook eens proberen denk ik.
Precies. Dat de haarlijn wegtrekt en of de inhammen dieper worden als gevolg van het gebruik van fina of duta, kan geheel of deels te wijten zijn aan de toegenomen testosteron.

Bij HRT of hormone replacement therapy (van man naar vrouw) is het effect tegen aga veel groter. Haren gaan veel beter groeien dan van een man/jongen die fina of duta gebruikt, zeker aan de frontzijde omdat testosteron drastisch afneemt als gevolg van die therapie. Nu hoeven wij als man zijnde niet zo ver te gaan. Als topische toediening van een vrouwelijk inactieve hormoon, kun je hetzelfde effect simuleren zonder toepassing van HRT.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2020, 22:57   #15
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Als je al topische finasteride neemt wat is dan handig om te doen met RU?
__________________
Regime:
- Orale DHT Blokker: Finasteride, 0.5mg 6x pw (07-2019), Dutasteride, 1x pw (09-2020)
- Topische DHT Blokker & Groeistimulant: Essengen 6 Plus (06-2020)
- Shampoo: Afwisselend Regenepure DR (01-2019), Nizoral shampoo (2018-12), en Biotin OGX Shampoo & Conditioner (10-2019)
- Supplementen: Multivitamine complex en MSM poeder (05-2020)
PJKG is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.