Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 januari 2003, 01:02   #1
Ingrid
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2002
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 7
Haarproblemen door ijzergebrek

Ik heb vorige week de uitslag van het bloedonderzoek gekregen van de dermatoloog.
Ik had een gebrek aan ijzer in mijn bloed, verder was alles goed.
De dermatoloog dacht dat dit wel een oorzaak kon zijn. Hij dacht dat alles weer goed zou komen.
Slik nu staaltabletten.
Heeft iemand ervaring met haaruitval door een ijzergebrek?
Zou hier graag meer van willen weten.

Groetjes,
Ingrid.
Ingrid is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2006, 22:06   #2
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Hair Loss? It May Be Iron Deficiency Too Little Iron in Blood of Men and Women Shedding Hair
Bron: Hier.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2006, 06:32   #3
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.251
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid
Ik heb vorige week de uitslag van het bloedonderzoek gekregen van de dermatoloog.
Ik had een gebrek aan ijzer in mijn bloed, verder was alles goed.
De dermatoloog dacht dat dit wel een oorzaak kon zijn. Hij dacht dat alles weer goed zou komen.
Slik nu staaltabletten.
Heeft iemand ervaring met haaruitval door een ijzergebrek?
Zou hier graag meer van willen weten.

Groetjes,
Ingrid.
Hoi Ingrid, ik heb het idee dat mijn haaruitval ook (mede) door ijzergebrek komt. Ik heb een tijdje bloedarmoede gehad, en ook het patroon van mijn haaruitval (diffuus) doet me achteraf vermoeden dat ijzergebrek wel eens één van de oorzaken kon zijn.
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2006, 19:41   #4
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Henk, 22-01-2003, 01:02. Ik gaf alleen wat informatie zonder een nieuwe thread te openen
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2006, 01:42   #5
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.251
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Henk, 22-01-2003, 01:02. Ik gaf alleen wat informatie zonder een nieuwe thread te openen
Lekker snugger van me.
Ik had verder niet naar de datum van Ingrid's posting gekeken. Maar ik hoop dat ze nog wat aan onze postings heeft.
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 31 mei 2006, 21:35   #6
Ingrid2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 mei 2006
Berichten: 5
Hallo Henk,

Ik ben een tijdje niet op Haarweb geweest, maar toevallig laatst wel weer. Ik wil je bedanken voor je reactie. Ik heb er inderdaad wat aan gehad. Ik heb nog steeds last van haaruitval. Anderhalf jaar geleden mijn derde kindje gekregen, dus al met al was het de laatste twee jaar moeilijk in te schatten óf ik er nog last van had en zo ja, of het dan van het ontzwangeren kwam. Nu, dik anderhalf jaar na de bevalling is het volgens mij nog steeds hetzelfde verhaal. Ik heb weer een verwijzing om weer mijn ijzervoorraad te laten onderzoeken en ben benieuwd daar de uitslag van is. Nogmaals, bedankt voor je reactie.
Ingrid2 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 mei 2006, 21:39   #7
Ingrid2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 mei 2006
Berichten: 5
Hallo Kevinme,

Ik zie nu dat jij degene was die de link had geplaatst. Dus hierbij, dank je wel.
Ik snap niet helemaal wat jullie bedoelen met het openen van nieuwe treads en zo, ik hoop dat ik het op deze manier goed doe.
Ingrid2 is overigens Ingrid die in 2003 het verhaal over de ijzervoorraad had geplaats.
Ingrid2 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 mei 2006, 22:04   #8
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.251
Geslacht:
Hoi Ingrid,
Ik hoop voor je dat je wat aan het bloedonderzoek hebt.
Succes,
Henk.
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2006, 14:31   #9
Ingrid2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 mei 2006
Berichten: 5
Hoi Henk,

Alle waarden die zijn onderzocht bij het bloedonderzoek zitten binnen de marge. Mijn Ferritine gehalte is 34. De huisarts geeft aan dat deze tussen de 5 - 70 moet zitten. Volgens de website die in deze thread staat zou het minimaal 50 moeten zijn. Ik denk niet dat een enkele arts hier in Nederland daar een boodschap aan heeft. Ik weet nog niet wat ik nu verder zal gaan doen. Toch maar een goede dermatoloog zoeken, maar dat gaat nog niet zo makkelijk, als ik alle reacties op Haarweb moet geloven. In ieder geval bedankt voor je meeleven/meedenken.

Groet, Ingrid
Ingrid2 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2006, 22:33   #10
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.251
Geslacht:
Ik las hier op haarweb ook nog wat over het ferritine-gehalte.
Als je er nog niet gerust op bent, dan zou ik toch proberen om een goede dermatoloog te vinden. Succes.
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2006, 13:49   #11
Girlygirl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2005
Berichten: 58
Niet alleen een tekort aan ijzer, maar ook een tekort aan zink kan ernstige difuse haaruitval veroorzaken!
Girlygirl is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2006, 14:58   #12
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hairsite:
(Women Hairloss forums)

The loss of Ferritin from the follicle cells, can effect the ability of the hair to grow. This leads to the development of vellus (nonpigmented fine hairs) wich can be an early indication of deficiency.
The presence of vellus hairs is easily mistaken for minaturized hair seen in Androgenetic Alopecia. We should note here that Iron deficience hairloss could therefor mimic the pattern of androgenic alopecia hair loss.

MAW:
Een te lage ferrintine gehalte, kan een gezonde haargroei tegengaan. Dit kan leiden tot kleine fijne pigmentloze haartjes, die we ook tegen komen bij AGA. Hierdoor wordt het nogal eens onterecht aangezien voor AGA.

Dat een goede ferritine gehalte altijd belangrijk is voor het haar, ook als de haaruitval niet ijzer gerelateerd is (bijv door AGA), bewijst het volgende stukje:

A lot of hairloss treatments may not work efficiently with low Iron stores Studies have shown a level of at least 70 is needed for a good hair growth.

MAW:
Je ferritne gehalte (ijzervoorraad) moet op zijn minst 70 zijn voor een goede haargroei en voor een goede werking van medicatie.
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2006, 18:09   #13
marjolein2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 54
Hier is ook nog een link naar een site met veel info over diffuse haaruitval als gevolg van ijzertekort. Ik heb contact gehad met de vrouw achter deze haarkliniek en zij raadde me aan om mijn serum ferritine te laten onderzoeken. Dat bleek 26 te zijn en volgens haar is dat te laag. 70 ng/liter zou nodig zijn voor goede haargroei. Ik ben dan ook begonnen met een ijzerkuur om mijn gehalte omhoog te krijgen. Hopelijk helpt het.
http://www.cots-tri.co.uk/

Marjolein
marjolein2 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2006, 18:45   #14
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hoi Marjolein!

Bij mij is nu drie keer ijzer geprikt. De eerste keer 11, hierna 22. Dit was zo'n twee jaar geleden. De dokter (huisarts) zei dat dit prima was. Nu heb ik laatst op advies van mijn dermatoloog weer ijzer laten prikken uitkomst: 24 of 26 (weet het niet meer exact)! Hij snapte niet dat mijn arts twee jaar geleden niets heeft voorgeschreven, volgens hem is dit veeel te laag!
Bovendien loop ik ook al jaren met vermoeidheidsklachten.
Ik ben nu dan ook al zo'n drie weken aan de staal tabletten/ 3 bruine pillen per dag (= 600 mg per dag/ komt overeen met 200 mg aan ijzer).

Ik denk persoonlijk niet dat dit de directe oorzaak is van mijn haaruitval, wel zou het kunnen dat medicijnen niet goed aanslaan door deze lage ferritine gehalte.
Wat trouwens ook het vermelden waard is lijkt me, dat ik heel veel onderzoeken lees op het internet waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid, die AGA heeft, tevens een ijzergebrek heeft. Nu geloof ik niet dat een ijzertekort AGA kan veroorzaken (wel haaruitval) maar misschien kan deze wel hierdoor getriggert worden.
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2006, 20:41   #15
marjolein2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 54
Hoi Sigur,
Ik heb ook gelezen dat er een verband is tussen AGA en ijzergebrek. Met deze link kom je bij een wetenschappelijk artikel over de relatie tussen haaruitval en ijzergebrek. In figure 1 zie en lees je over de zogenaamde threshold hypothesis. De hypothese gaat ervan uit dat ijzergebrek alopecia androgenetica kan triggeren, precies zoals jij zegt. Voor mensen met heel veel aanleg voor AGA maakt het ijzergebrek niet zo veel uit, want zij zouden sowieso wel last hebben gekregen van haaruitval. Datzelfde geldt voor mensen met heel weinig aanleg voor kaalheid, zelfs met een laag ijzergehalte ondervinden zij geen haarproblemen. Voor de middengroep - wel aanleg voor AGA maar niet extreem - kan een laag ijzergehalte het verschil maken tussen probleemloos haar en de ellende die wij kennen.

Het heeft dus zeker zin om een ijzer te verhogen, lijkt mij. Ik slik nu ook drie keer per dag van die vieze pillen en volgens die dame van de engelse kliniek moet ik dat minstens drie maanden volhouden. Daarna ga ik m'n bloed weer laten checken en is het hopelijk een stuk beter met mijn ferritine gehalte en m'n haar. Volgens haar zou ik ook meer energie moeten krijgen, daar heb ik nu ook geen overschot aan. Heb jij enig idee hoe je aan een laag ijzergehalte komt trouwens? IK denk dat het bij mij ligt aan jarenlang vegetarisch eten. Daar ben ik sinds een tijdje mee gestopt, maar ik eet nog steeds weinig vlees.

http://www.nature.com/jid/journal/v1.../5602007a.html

Marjolein
marjolein2 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.