Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Hirsutisme > Hirsutisme - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 april 2008, 14:06   #1
Ukkie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2008
Berichten: 4
Overbeharing? Kruiden tegen overbeharing?

Hallo iedereen,

Ik ben een meisje van 22j en de laatste tijd merk ik dat ik meer haartjes begin te krijgen in het gelaat wat zo vervelend is! Ik begrijp niet hoe dat plots komt. Ik heb wel al van tijdens de puberteit veel haren op men benen gehad en onderarmen, maar dat was eigenlijk alles. Ze zijn niet zwart, maar eerder donkerblond tot blond. Nu, momenteel blondeer ik de haartjes op men armen (ze zijn over het algemeen niet zo lang, de langste zijn +-1cm. Men benen hars of epileer ik, vooral men onderbenen. Men bikinilijn hars ik zelf en men bovenbenen daar blondeer ik de haartjes. In men gezicht heb ik vooral last van donshaartjes (ongeveer 1 of 2 millimeter op men wangen (onde rmijn oren iets langer) en men bovenlip +-2-3 millimeter. In mijn hals en op mijn kin zijn ze iets langer en sommigen ook donkerder. Het zijn over het algemeen vooral blonde haren maar af en toe, afhankelijk van het licht zijn ze donkerblond. Ik heb ook wat haar rond men navel en de tepels. Ik zoek me rot achter middeltjes of kruiden die de beharing tegengaan zodat ik er minder last van ondervindt maar helaas...
Ik weet niet of ik overbehaard ben of dat ik gewoon iets meer haartjes heb dan anderen, het stoort me wel en ik voel me ongemakkelijk als mensen naar me kijken of dicht bij me staan! Ik spiegel me voortdurend aan andere vrouwen en dan denk ik 'och had ik maar zo'n huid'. Wat ik wel opmerk is dat verschillende vrouwen wel last hebben van blonde donshaartjes in het gezicht, vnl op de wangen, de kin, de hals en de bovenlip.
Ik smeer regelmatig een creme op van Yves-Rocher, die de haargroei vertraagd en het helpt misschien een klein beetje. Die laserbehandeling ed zijn veel te duur voor mij en ik vind het ok moeilijk om erover te praten met iemand of de stap te zetten naar een instituut. Ik kom regelmatig naar dit forum en lees de verschillende verhalen en voel echt met jullie mee omdat het zo'n hardnekkig probleem is dat zelfs n groot deel van je leven bepaalt. Spontaan gaan zwemmen,je omkleden in het bijzijn van anderen of zelfs seks hebben is altijd vervelend omdat ik onzeker ben. Dan denk ik: zien ze de haartjes? Zijn ze zichtbaar? Is het abnormaal? Is het te veel? Is dat overbeharing of hirsutisme??

Ik voel me zeer ongemakkelijk en ergens ook wel minder vrouwelijk. Mijn vriend ziet niet waar het probleem ligt en vindt het niet erg maar ik stoor er mij verschrikkelijk aan. Ik heb ook een zeer sociaal beroep waardoor ik voortdurend met mensen moet omgaan en een verzorgd uiterlijk moet hebben. Ik heb ergens iets gelezen over kruiden zoals passiflora, venkel en stinkende gouwe die de overbeharing wat tegengaan. Heeft iemand dit al geprobeerd en zo ja, lukte dat een beetje?

P.S.: Ik wil langs deze weg nog even iedereen een hart onder de riem steken die met dit probleem te kampen heeft.

Laatst gewijzigd door Ukkie; 13 april 2008 om 14:08
Ukkie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 april 2008, 19:05   #2
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Ik ben geen Hirsutisme-expert, maar ik weet behoorlijk wat van planten af.

Kruiden en andere planten worden al eeuwen gebruikt door medicijnmannen, heksen en artsen om bepaalde ziekten of symptomen te bestrijden. Iedere plant of kruid heeft zo zijn eigen speciale werking, soms onschuldig en dus niet merkbaar, andere acuut dodelijk bij verkeerd gebruik. Ga dus niet zomaar in het wilde weg lopen experimenteren met planten.
Bijvoorbeeld de stinkende gouwe die je noemde; een plant die een verdovende werking heeft en het effectiefst is bij astma en aanverwante ziektes, is al een slecht voorbeeld om te gebruiken.

De plant die ik je in ieder geval aan kan raden is de Rozemarijn; een plant dat effect heeft op diverse klachten waaronder haarproblemen. Door van de rozemarijntakjes thee te zetten en dat te drinken.
Een andere plant met dezefde werking is de Grote Klis. (klit)

Ik wens je heel veel succes.

Liefs, Stef
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2008, 14:56   #3
Ukkie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2008
Berichten: 4
Hallo!

Oh bedankt, ik ga dat is proberen.

Het is echt raar, soms is het minder en lijkt het weg te gaan en soms komt het meer terug. Ik denk dat het ook veel met stress te maken heeft, dan merk ik dat ik er meer last van heb
Ukkie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2008, 18:41   #4
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Biologisch gezien ben je eigenlijk vanaf je 21e echt uitgegroeid. Het groeien van secundair haar (alles behalve hoofd-, arm- en beenhaar) komt altijd wat later.

Het is bij mannen bekent dat mannen tussen de 18e en 28e levensjaar een groei merken in het borsthaar. Soms niet meer dan een enkele haar, soms bossen als oerwouden, maar dat mannen borsthaar krijgen staat buiten kijf.
Misschien is het bij jou ook wel zo dat er in bepaalde periodes van je leven een hardere haargroei hebt, zeker omdat je vertelde dat je er in de puberteit ook al last vanhad.

Liefs,
Stef
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2008, 17:10   #5
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
Ik merk dat bij vrouwen de haargroei in het gezicht vooral, tussen 20 en 30 jaar versterkt.

Wat de kruiden betreft; tja, dit is natuurlijk persoonlijk, en sorry hiervoor stef, maar ikzelf heb nog geen enkel resultaat bemerkt bij allerlei kruiden en producten die ik heb geprobeerd(en ik heb wat afgeprobeerd in mijn leven). Ben er hoe dan ook idd voorzichtig mee.

Het enige waar ik wel baat bij had/ heb, maar dit heeft vooral te maken met het feit dat mijn overbeharing eveneens sterk hormonaal en stressafhankelijk is, is rhodiorelax van arkocaps, rhodiola bevat namelijk een bepaalde stof die oa het serotoninegehalte in de hersenen op peil brengt(bij stress is deze verlaagd), en de gevolgen van stress op het lichaam(zoals verhoging aanmaak androgenen en cortisol die de beharingsgroei stimuleren) vermindert.

Hoe dan ook, als je twijfelt, zou ik zeker eens langsgaan bij een gynecologe en/of dermatologe voor een onderzoek, zij gaan je alleszins kunnen vertellen of je het je inbeeldt, of er wel een probleem is, en wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Houdt er ook rekening mee dat de effecten van dergelijke kruiden en samenstellingen nooit overbeharing (volledig) tegen kunnen houden, wel mss eventueel knn remmen of verminderen.

Heel veel succes en mss heb je hier iets aan.

xxx marte
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2008, 14:41   #6
Ukkie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2008
Berichten: 4
Hallo!
Ik merk dat ook dat vele jonge vrouwen donshaartjes krijgen in het gezicht, ik vraag me echt af hoe dat komt!
Soms is de beharing minder, vlak voor mijn menstruatie komt het dan wat meer op. Ik merk ook dat ik in stressvolle periodes meer beharing krijg. Ik ben sinds een tijdje begonnen met theetjes te drinken om me te ontspannen en het is al minder en wat ik vooral merk is dat de haartjes minder erg terugkomen en langer wegblijven,... toeval? geen idee!
Ik wil niet volledig kaal zijn, ik hoop gewoon dat het met de helft vermindert, dan ben ik al blij

xxx
Ukkie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2008, 11:40   #7
Ukkie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2008
Berichten: 4
Stefke,

Ik las ergens op het internet dat rozemarijn net haarbevorderend is en tegen haaruitval?

Groetjes, ukkie
Ukkie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2009, 21:07   #8
emy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 juli 2009
Berichten: 2
rhodiola

hallo marthe waar kan je rhodiola kopen? heb op internet gekeken maar niets gevonden
emy is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Is er nou helemaal niets te doen tegen dat verdomde overbeharing?! Demalish Medicijnen/haargroeimiddelen 4 16 september 2007 01:09
Saw Palmetto tegen overbeharing? Fiona Hirsutisme - Behandelingen 3 22 augustus 2005 14:13
Flossen tegen haarverlies?? Ja, flossen tegen haarverlies! Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 10 7 april 2005 09:10
overbeharing man - laserbehandelingen notsosmooth Hirsutisme - Behandelingen 2 18 oktober 2002 14:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.