Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 januari 2009, 23:04   #1
Man20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 januari 2009
Berichten: 6
Overdreven kaal op jonge leeftijd

Hallo,

Ik word binnenkort 20 jaar en heb al enkele jaren last van haaruitval, tot mijn grote ergernis.

In het begin was het nog niet zo erg, het begon al ongeveer op mijn 17 jaar. De laatste maanden echter is de kale plek op mijn kruin steeds groter geworden. Ik draag elke dag een pet omdat ik het geen zicht meer vind, al weet ik dat dit mijn haargroei niet ten goede komt, maar ik wil zo gewoon niet meer over straat lopen.

Dagelijks krijg ik er ook opmerkingen over. In het begin stoorde ik men eigen daar niet zo hard aan, maar als je dat 2 jaar aan een stuk keer op keer moet aanhoren begin je er wel mee in te zitten. Ik voel mijn zelfvertrouwen beetje bij beetje afbrokkelen, al spreek ik mezelf vaak genoeg in dat het niet veel uitmaakt, tot ik er elke dag opnieuw aan herinnerd wordt door vrienden en anderen.

Er is veel kans dat het waarschijnlijk erfelijke kaalheid is, aangezien mijn vader ook niet veel haar op zijn hoofd heeft. Maar ik heb mijn haar overlaatst op 1mm laten afscheren, blijkt ook nog eens dat ik een bumpy hoofd heb dat er kaal dus ook helemaal niet uitziet. Ik wil eigenlijk gewoon absoluut niet kaal worden hierdoor.

Kan er iemand mij voor een duidelijke oplossing geven? Ik heb al uren op het internet naar oplossingen gezocht, maar kom nooit iets betrouwbaar of effectief tegen. Of middelen die wel werken zoals propecia of finasteride maar waardoor je bijwerkingen krijgt als impotentie (heb ik gelezen) en dergelijke, en dat willen we ook niet

We zijn ook niet bepaald de rijkste familie die er rondloopt, dus haartransplantaties die 6000 euro kosten of meer die je nog meerdere malen moet doen ook, zijn nagenoeg ook uitgesloten.

Ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven.
Mvg

Laatst gewijzigd door Man20; 22 januari 2009 om 23:07
Man20 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2009, 23:34   #2
Stifter
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2008
Berichten: 306
Allereerst welkom op het forum, je hebt in ieder geval de eerste stap richting de goede weg gemaakt .

Wat jij omschrijft is een agressieve vorm van AGA. Je zult op een gegeven moment ongeveer dezelfde hoeveelheid haren hebben als je vader.

Dat klinkt heel hard, maar zo is het helaas wel. Ik zit in het zelfde schuitje als jij in dat opzicht. Gelukkig voor jou is er zeker wat aan te doen wat je kunt proberen.

Zoals je zelf al riep, finasteride/propecia. Finasteride is 1 van de meest gebruikte (en bewezen) middelen tegen haaruitval. Het vertraagt (mits het werkt) het uitvallen van haren tot een zeer laag punt. Daarbij kan het ook zorgen voor hergroei, als je mazzel hebt. Wat jij zegt over bijwerkingen is zeker waar. Je moet oppassen bij het gebruik van dit krachtige middel. Echter moet je weten dat de kans op bijwerkingen zeer klein is en dat die bijwerkingen verdwijnen na het stoppen met het medicijn. Kijk voor jezelf hoeveel je haar je waard is en beslis wat je wilt. Mocht je hiervoor interesse hebben dan moet je wel eerst een afspraak maken met je huisarts (en dit kan een hele moeilijke stap zijn, maar je moet hem maken).

Dan heb je nog Minoxidil. Ook dit middel wordt heel veel gebruikt om de haargroei te stimuleren. Dit middel is het meest effectief op de kruin en gezien jouw situatie daarom zeker het proberen waard. Tweemaal daags aanbrengen op de hoofdhuid en veel minder riskant dan het gebruiken van Finasteride. Het enige waar je op moet letten is of er PPG in je minoxidil zit. PPG kan zorgen voor irritatie op de hoofdhuid, wat volgens velen (ik zelf heb geen ervaring met minoxidil) gruwelijk vervelend kan zijn. Rogaine foam bijvoorbeeld bevat geen PPG, maar als je liever de lotion vorm kan dat ook, maar ben daarvan even het nummer kwijt (dacht #540 van Dr. Lee).

Dit zijn de twee bewezen medicijnen. Er zijn nog een flink aantal andere medicijnen op de markt, waarover ook veel positieve berichten te lezen zijn, maar zeker om mee te beginnen zijn deze twee aanraders. Zeker gezien de agressieve vorm van jouw AGA zou ik toch echt Finasteride aanraden.

De beste remedie blijft echter acceptatie. Dat jij zegt dat je een bumpy hoofd hebt is vervelend, maar alles went. Je hebt zonder haar opeens een heel ander gezicht, je hebt een grote kans dat anderen de vorm van je hoofd niet eens opviel. Daarbij zijn er ook veel stylingtips te vinden op het internet voor kale mannen.

Maargoed, dat advies kan ik nu wel geven, maar iedereen op dit forum weet hoe zwaar deze aan te nemen is. Je verzetten tegen haaruitval is altijd een optie die niemand je kwalijk zal nemen.

Succes!
__________________
Regime:
2x per dag Rogaine Foam (minox 5%)
2x per week Rooscure

Gestopt:
1x per dag 1/4 Propecia 0.25mg Finas
1x per dag Propecia 1mg Finas

Status:
NW3A (kruin wordt lichter). Pijnlijke inflammation verdwenen door Rooscure.

Stifter is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2009, 23:47   #3
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Het is inderdaad vervelend en standaard dat je er als 20-jarige steeds mee geconfronteerd wordt. Niet dat je er nu wat aan hebt, maar je zal merken dat dat steeds minder wordt naarmate je ouder wordt. Nu ben je gewoon 'anders' en val je op.

Kaal scheren dat bolleke, heel goed gedaan.
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 00:45   #4
Man20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 januari 2009
Berichten: 6
Ik ben hier precies wel op het juiste adres

Heb eventjes rondgekeken en gezien dat er nog een hoop mensen (ook net 20 of jonger) met hetzelfde probleem lopen.

Zoals je zegt is het idd gewoon op deze leeftijd erg vervelend, dat besef ik ook wel. Naarmate mensen ouder worden komt het bij meer mensen voor, maar nu lijkt het alsof ik zowat de enigste ben van mijn leeftijd in mijn omgeving die dit probleem heeft (althans zo erg).

Kan het ook een poging waard zijn om eerst te beginnen met een minoxidil lotion? Ik zou liever zo weinig mogelijk pillen willen slikken, maar inderdaad, als het niet anders kan, moet je het ook een kans geven.

Ik ben er al mee naar de huisarts geweest, maar die bleek er ook niet erg veel vanaf te weten aan haar reactie te merken. Ze heeft me Hair-Push voorgeschreven dat gewoon vrij bij de apotheek verkrijgbaar is, maar na 3 maanden blijkt dit (zoals verwacht een beetje) niet te helpen.

Minoxidil, moet ik daar eerst een afspraak bij de dermatholoog voor gemaakt hebben, of hoe en waar kan ik dat verkrijgen. Heb er nog niet echt veel verstand van.

Maar ik ben wel blij dat ik hier ben terecht gekomen. Het is erg moeilijk betrouwbare informatie te vinden hievover op het internet. Veel vind je wel maar meestal niet relevant.

Ik studeer nog aan de universiteit, zit momenteel in de examenperiode (maandag wel gedaan woehoe ) maar deze laatste maand door stress is het nog net een tikkeltje erger geworden kan je stellen, wsl normaal ook.

Nog even een opmerking ter zijde: Ik heb nu ook niet de meest gezonde levensstijl (roken, drinken), maar probeer wel erg op men voeding te letten en te sporten. Wat ik me afvroeg is of roken en drinken een grote invloed hebben op de haargroei of niet, want hier had ik nog geen informatie over gevonden?

Mvg

Laatst gewijzigd door Man20; 23 januari 2009 om 07:30
Man20 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 01:41   #5
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Man20,
Start maar met minoxidil nr. 540 van minoxidil.com of Rogaine Foam (lekker goedkoop te bemachtigen via een ebay-veiling) Die foam is ook 5% minox zonder propyleenglycol.

Wat roken betreft: alle fanatieke anti-rokers zullen zeggen dat je er subiet mee moet stoppen, maar voor zover bekend is er bij geen enkele ex-roker op dit forum een haartje bijgekomen.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 10:37   #6
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Haren die moeten teruggroeien of haren die uitvallen, daar zit een wereld van verschil in.

Ik verwacht niet dat een ex-roker met AGA ineens veel haar terugkrijgt. Daarintegen...dat een roker met AGA wel meer haar verliest, daar sta ik niet van te kijken.

Heb je geen AGA en je rookt, dan zou ik me niet teveel zorgen maken toch. Tenzij je wilt stoppen ivm andere kwalen die kunnen opspelen.


Wat betreft het slikken van fina via een dermatoloog of op eigen risico. De fina voorgeschreven door een dermatoloog is niet gezonder ofzo.
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 10:54   #7
Man20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 januari 2009
Berichten: 6
AGA komt neer op erfelijke kaalheid of ?
En kan ik dit ook laten testen bij een dermatholoog? Al ben ik er wel vrij zeker van dat het aan erfelijkheid ligt. Dus bij erfelijke kaalheid speelt roken wel een rol volgens jou? Mss toch eens overwegen om te stoppen dan , niet vanwege andere kwaaltjes, maar ik wil gewoon zoveel mogelijk factoren die kaalheid kunnen veroorzaken voorlopig uitsluiten.

Nog een ander vraagje:
Ik ben op die site gaan kijken voor minoxidil, nu staat er bij betalingsmogelijkheden credit card en Fax.

Aangezien ik geen credit card heb zou ik die andere mogelijkheid willen proberen, maar wat houdt die net in?
Man20 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 12:30   #8
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Over roken en het effect op haaruitval is maar weinig heel duidelijk. Wel is bekend dat roken de doorbloeding in de huid negatief beinvloedt en dat dit ook effect kan hebben op de kwaliteit/groeikracht van haren.

Persoonlijk denk ik dat je van roken niet kaal wordt. Je wordt er uiteindelijk ook niet kaler van. Je wordt misschien wel wat eerder kaler ... ik bedoel dat het natuurlijke proces van AGA misschien versneld wordt, maar uiteindelijk eindig je op je 80e met dezelfde pruik die je zonder roken zou hebben gehad
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 21:18   #9
kyzl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 167
Ben net een week gestopt met roken en probeer mezelf extra te motiveren met het idee dat het AGA versneld.

Deze studie op ratten suggereert trouwens dat er wel degelijk een link is tussen vroegtijdige kaalheid en sigarettenrook:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10713476

Maar, het heeft dus niets te maken met roken maar met de rook zelf..
Een cafébaas die zelf niet rookt maar hele dagen in de walmen staat, loopt dus evenveel gevaar.

Blijkbaar kan je het effect wel teniet doen door bepaalde stoffen in te nemen:
".. it may be prudent for cigarette smokers who are unable to quit to at least ensure they are getting adequate amounts of l-cystine and Vitamin 6 to help counteract the negative effects of cigarette smoke."

http://news.hairlosshelp.com/hair-lo...garette-smoke/

Ik krijg echt zin in een sigaret...
__________________
Regime
Topical:
Ochtend
- Nizoral shampoo 1 x per week
- Minoxidil 5% + ASC-J9
Avond
- Minoxidil 5% + ASC-J9
kyzl is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 21:43   #10
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.427
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kyzl Bekijk bericht
Ik krijg echt zin in een sigaret...
Dat gevoel gaat NOOIT meer over!!!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 23:27   #11
wesley1982
HaarWeb lid
 
wesley1982's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Locatie: oostvlaanderen, belgie
Berichten: 2.960
Geslacht:
Wink ik zou stoppen als ik jou was hoor...

ik ben ook ex-roker , ik ben volledig gestopt voor men haar....

ok het zal nu wel niet zorgen dat je binnen paar jaar volledig kaal bent...

maar het verhoogt je dht waarde toch een beetje en dus ook je haaruitval...
ook kan het je doorbloeding negatief beinvloeden
en vitamines verlagen...

ik heb maar zeker gespeeld en gestop , zo ineens , pakje de vuilbak in en gedaan...

ik was wel maar een lichte roker, dus echt verslaafd aan een sigaret was ik niet, ik was meer een sociale roker zeg maar...
plus men kwaliteit van men longen is sterk verbeterd nu....
als ik uitga en redelijk wat gedronken heb, dan heb ik wel zin in een sigaret ja
__________________
REGIME:
topical
:
-
minox 5% kirkland (10 en 15% geven geen extra boost)
- ru58841
- cb
- ahkcu
Schampoo's:
- redken scalp relief
- alpecin c1 cafeine
Suplementen:
- dutasteride (avodart) 1x dag (01-02-08)
- kelp & visolie caps
- msm 5000mg / biotine / silicium
apparaten:
- 1x dag 5min elektrische acupunctuur
- 3x week laserhelm 200 diodes 900mw
Situatie:
- 2725 FUT transplantatie istanbul (25-01-08)
- stabiel + hergroei
- 3x fitnessen 1x zwemmen en joggen
- 2509 FUE prohair (06/07-04-2010)
-----------
op 5-08-2009 prp gedaan bij prohair



wesley1982 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2009, 23:30   #12
Stifter
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2008
Berichten: 306
Blij dat ik nooit aan die rommel ben begonnen. Als haaruitval al geen reden zou zijn, zijn er nog meer dan genoeg andere redenen...
__________________
Regime:
2x per dag Rogaine Foam (minox 5%)
2x per week Rooscure

Gestopt:
1x per dag 1/4 Propecia 0.25mg Finas
1x per dag Propecia 1mg Finas

Status:
NW3A (kruin wordt lichter). Pijnlijke inflammation verdwenen door Rooscure.

Stifter is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2009, 15:58   #13
Man20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 januari 2009
Berichten: 6
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kyzl Bekijk bericht
Ben net een week gestopt met roken en probeer mezelf extra te motiveren met het idee dat het AGA versneld.

Deze studie op ratten suggereert trouwens dat er wel degelijk een link is tussen vroegtijdige kaalheid en sigarettenrook:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10713476

Maar, het heeft dus niets te maken met roken maar met de rook zelf..
Een cafébaas die zelf niet rookt maar hele dagen in de walmen staat, loopt dus evenveel gevaar.

Blijkbaar kan je het effect wel teniet doen door bepaalde stoffen in te nemen:
".. it may be prudent for cigarette smokers who are unable to quit to at least ensure they are getting adequate amounts of l-cystine and Vitamin 6 to help counteract the negative effects of cigarette smoke."

http://news.hairlosshelp.com/hair-lo...garette-smoke/

Ik krijg echt zin in een sigaret...
Je leert hier bij zeg Nu begin ik het wat te snappen
Combinatie van AGA met ikzelf dat rook en al mijn vrienden dat roken in een gesloten ruimte meestal kan misschien al een groot deel van de oorzaak zijn.

Ikzelf ga na men examens al wel een poging doen om te stoppen, maar dan zit ik nog altijd met al men vrienden in een gesloten ruimte die roken, wat dus blijkbaar even erg is.

Weet jij, of iemand op dit forum , producten die veel l-cystine en Vitamine B6 bevatten? Of kan je dit gewoon bij de apotheker kopen als preparaten of ?

Ik heb in een andere discussie over minoxidil gelezen dat dit in België door apothekers kan gemaakt worden, 5% en zonder voorschrift.
Zou erg makkelijk zijn, iemand die dit even kan bevestigen?

Sorry voor de vele lastige vragen maar ik ben hier om bij te leren
Man20 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2009, 16:01   #14
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Inderdaad, in België kun je minoxidil met of zonder ppg laten maken door een apotheker zonder recept.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2009, 16:07   #15
Man20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 januari 2009
Berichten: 6
Oke bedankt

Als nu nog iemand een antwoord heeft op de vraag in welke producten veel vitamine B6 en L-cystine voorkomen (ivm met roken)?, ben ik wel gesteld voor een tijdje. Hier al eens mee starten en zien of het na verloop van tijd een verschil geeft
Man20 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
kaal; haaruitval


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kaalheid op zeer jonge leeftijd inham AGA - Algemeen 298 1 maart 2008 10:58
grijs haar op jonge leeftijd Marte Overige (haar)discussies - Algemeen 4 7 juni 2007 18:27
Ervaringen dragen haarstuk op (relatief) jonge leeftijd Facile Haarwerken 13 8 juli 2005 21:16
Haaruitval op jonge leeftijd Johan999 Medicijnen/haargroeimiddelen 8 29 juli 2003 19:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.