Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 27 juni 2005, 15:05   #1
Alida
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Locatie: Amersfoort
Berichten: 2
Unhappy Sinds 2 weken: 2 kale plekken op mijn hoofd?

Hallo,

Ik ben nogal geschrokken, na een bezoek aan de kapper. Deze constanteerde 1 kale plek om mijn hoofd. Ben naar de huisarts geweest en deze zegt niet zoveel te kunnen doen. Het betreft een soort van auto-immuun ziekte.

Nu heb ik weer een nieuwe plek erbij gekregen en de derde is ook op komst.

Hoe erg gaat dit worden? Kan iemand mij dit vertellen.
Gaat dit zomaar weer over, zoals de dokter zegt.
Valt het allemaal wel mee?

Nu zie je het nog niet, maar ik ben bang dat dit niet zo lang meer gaat duren. Wat kan ik doen?
Alida is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2005, 23:07   #2
kattemie
I am not my hair
 
kattemie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 173
welkom

Welkom bij de club Alida, al is dat in het geval van de club alopecia-lijders een twijfelachtige eer.

Helaas kan niemand je vertellen hoe het verder zal gaan, hoe erg het zal worden, waar het zal eindigen, óf het zal eindigen... Dat is het vervelendste aspect van alopecia areata. Het verloop is bij iedereen anders en volstrekt onvoorspelbaar. Bij de één blijft het bij een paar plekjes die vanzelf weer wegtrekken, de ander wordt helemaal kaal. En alle vormen daar tussenin.

Laat het een troost voor je zijn, dat bij 80 tot 90% van de gevallen het haar vanzelf weer teruggroeit. Helaas hoor ik op dit moment (nog) niet tot die groep, daarom kom ik hier graag om met lotgenoten te babbelen en ervaringen uit te wisselen. Want het kan een heel eenzaam gevecht zijn...

Je vindt hier heel veel info over alopecia, wat je er wel en niet aan kan doen, en vooral ook hoe anderen er mee omgaan. Ik raad je aan om gewoon eens te googlen op alopecia areata en er wat meer over te lezen. Al de antwoorden op al je vragen staan allemaal on line.

Heel veel sterkte. Kom gerust nog eens terug of stuur me een personal message als je één op één verder wil praten.

Groetjes,
Karen
kattemie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2005, 23:34   #3
Naomi
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 7
Unhappy kale plek

hallo allemaal.

Ik ben hier pas nieuw en mij bericht aan jullie stond bij
haar problemen bij vrouwen.
maar nu weet ik dat ik hier moet zijn.
heb 5 jaar geleden een kale plek ondekt op men hoofd.
die was toen gelukkig weer aangegroeid.
maar nu 5 jaar verder is die plek weer trug.
ben weer naar de dokter gegaan en die zei dat het stress is.
heb op dit moment ook wel veel stress maar vind toch een beetje vreemd.
heb toen een zalf gehad.
hij zei tegen mij als het erger word dat ik dan trug moest komen.
ben vorige week trug naar de dokter gegaan,want heb veel hoofdpijn op die plek en ik dacht dat ie groter aan het worden is.
en ik wou graag naar het ziekenhuis.
maar hij zei dat dat niet nodig was.
ik zei toen tegen hem dat ik op het internet had gezocht en dat ik dacht dat het AA was.
en toen zei die dat ik dat ook had.nou nou lekker dat ie dat nu pas zeg eerst ziin die dat het stress was.echt een hele vreemde vent.
en die zalf die ik heb gehad is voor ernstige huiduitslag (dermovate hydrogel)
heb iemand van jullie dat misschien ook.maar het help wel want er staan alweer wat stoppels op gelukkig.
Ik wens iedereen hier heeel veeeel succes en vind het knap dat jullie zo sterk zijn.

Veel liefs van,
Naomi

dit is men msn voor als iemand misschien wat wil praten
sheeva_8@hotmail.com
Naomi is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2005, 16:42   #4
kattemie
I am not my hair
 
kattemie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 173
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naomi
ben weer naar de dokter gegaan en die zei dat het stress is.
heb op dit moment ook wel veel stress maar vind toch een beetje vreemd.
Naomi, dat is het eerste dat alle artsen zeggen als je vertelt dat je haar uitvalt.... Dat is de makkelijkste verklaring, want een andere is er nog steeds niet gevonden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naomi
en die zalf die ik heb gehad is voor ernstige huiduitslag (dermovate hydrogel)
heb iemand van jullie dat misschien ook.maar het help wel want er staan alweer wat stoppels op gelukkig.
Ik ken die zalf niet, maar de reguliere artsen wilden me ook niets voorschrijven, ook geen zalf. Het zou me valse hoop geven, zeiden ze. Ik vind het fijn voor je dat je weer stoppeltjes krijgt, maar ik geloof niet dat dat door die zalf komt. Er is immers nog steeds geen werkend medicijn of zalf tegen alopecia. Waarschijnlijk is je haar spontaan weer gaan groeien. Hartstikke fijn voor je!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naomi
Ik wens iedereen hier heeel veeeel succes en vind het knap dat jullie zo sterk zijn.
Dank je wel, maar zo sterk ben ik helemaal niet. Ik ben erg verdrietig en down door mijn haaruitval, voel me onzeker en boos, omdat niemand er iets aan schijnt te kunnen doen. Je bent overgeleverd aan de grillen van je eigen lijf en staat gewoon machteloos terwijl je jezelf ziet veranderen. Het lotgenotencontact maakt me sterker, maar ik moet zelf helemaal alleen elke dag in de spiegel kijken en die bos haren opruimen na het wassen en borstelen... En op zo'n moment voel ik me helemaal niet zo sterk hoor...


Jij ook veel succes Naomi.

Karen
kattemie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 15:02   #5
Alida
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Locatie: Amersfoort
Berichten: 2
Hoi Karen,

Bedankt voor je informatie en reactie!
Ik ervaar precies hetzelfde en voel me ook niet altijd even sterk. Tijdens het wassen van mij haren verlies ik erg veel. Vind plukken haar in het doucheputje, waarvan ik elke keer weer schrik. Je wordt er onzeker, down en moedeloos van. Op dit moment zijn er geen extra plekken bijgekomen, maar ik verlies wel veel haar. Dus we wachten af.

Toch vind ik het vreemd dat het enigzins verband houdt met stress. Dit heb ik de laatste tijd niet echt gehad. Nu natuurlijk wel door de AA.

Karen jij ook sterkte (keep on smiling)

Alida
Alida is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 15:50   #6
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alida
Toch vind ik het vreemd dat het enigzins verband houdt met stress. Dit heb ik de laatste tijd niet echt gehad. Nu natuurlijk wel door de AA.
Heey Alida!

Balen joh voor je dat ook bij jou AA geconstateerd is.
Gelukkig bestaat er iets als haarweb. Veel mensen vinden steun hier bij elkaar! dat is altijd goed!

Zoals je ook al gelezen hebt is er nog steeds geen aantoonbaar medicijn tegen AA.
Dat stress de oorzaak zou zijn is een gerucht, ook dat is nog nooit toonbaar aangewezen.
Dat is zo'n makkelijk excuus. Maar bij mij groeide de vorige keer mijn haar juist terug in een stressy periode, dus geloof me, ik geloof er niet in.

Ik hoop dat je veel steun zult vinden hier op het forum, wees niet bang en stel je vragen en post je ervaringen!

Groetjes Annelies

ps, op mijn site vind je ook veel over AA. De link staat in mijn profiel!
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 19:49   #7
wilfried
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 300
Aa. En Aga.!

Hallo Alida, Lies, Kattemie en Naomie, Ik lees jullie mailtjes en wil er even op reageren. Zelf heb ik AGA. en AA., pech hé!
Vorig jaar in september kale plek ontdekt achteraan op mijn hoofd, niets aan gedaan, groeide na enkele maanden vanzelf weer dicht.
In februari begon het opnieuw, maar nu veel erger! De haren op mijn achterhoofd waren op een week tijd voor de helft weg. Ik naar Leuven, daar werd AA. vastgesteld! De AGA. heb ik al 14 jaren.
De kale plek was toen 10cm. op 5cm. maar breidde zich snel uit.
Tegen de tijd dat de behandeling in Hasselt werd gestart bij een dermatoloog was ik dus al voor de helft kaal op mijn achterhoofd. Dus, alle weken naar de dermatoloog voor een behandeling met difenciphrone. Daarvan kreeg ik exceem, schilfers, jeuk, etterende blaasjes, opgezwollen klieren in mijn hals, enz. Nachten dat ik niet kon slapen van de jeuk! Maar het had resultaat, na 3 of 4 behandelingen voelde ik mijn eerste haartjes weer terugkomen. En heel langzaam groeide de kale plek weer dicht. Nu zijn de haren ondertussen al enkele cm.'s lang, is er van mijn kale plek niets meer te zien.
Ik heb een flesje DPCP. mee gekregen van de dermatoloog en mijn man smeert dit nog steeds op mijn achterhoofd 1x per week. Vergeet het soms wel zodat er 2 weken tussen zit.
In september moet ik terug op controle.
Maar het ziet er goed uit.
Met de AGA. gaat het momenteel ook iets beter. Van 1000/1500 haren bij het wassen naar 300/400. Ik was ze om de 3 dagen.
Volgens de dermatoloog is de AGA. erfelijk bepaald en de AA. is niet van de stress maar door een storing in het immuunsysteem dat de eigen haren afstoot. Maar waarom ze dat doen weten ze niet.
Bij een natuurgeneesheer ben ik ook geweest een maandje geleden, die vertelde dat de haarproblemen kwamen doordat ik een aangeboren darmprobleem heb. Lijkt me logisch want mijn darmen functioneren niet zoals zou moeten. Hij heeft me een homeopathisch middel voorgeschreven.
Maar ik ben blij dat ik de behandeling met DFCP heb gedaan ook al las ik van velen hier op het forum dat het niet hielp!
Hopelijk hebben jullie wat aan mijn mailtje.
Liefs, Karin.
wilfried is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2005, 14:31   #8
kattemie
I am not my hair
 
kattemie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 173
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilfried
Tegen de tijd dat de behandeling in Hasselt werd gestart bij een dermatoloog was ik dus al voor de helft kaal op mijn achterhoofd. Dus, alle weken naar de dermatoloog voor een behandeling met difenciphrone. Daarvan kreeg ik exceem, schilfers, jeuk, etterende blaasjes, opgezwollen klieren in mijn hals, enz. Nachten dat ik niet kon slapen van de jeuk! Maar het had resultaat, na 3 of 4 behandelingen voelde ik mijn eerste haartjes weer terugkomen. En heel langzaam groeide de kale plek weer dicht. Nu zijn de haren ondertussen al enkele cm.'s lang, is er van mijn kale plek niets meer te zien.
Karin, ik ben blij voor je dat de DPCP voor jou heeft geholpen, maar zo te horen zaten er behoorlijk wat nare bijwerkingen aan dit middel. Dat zou ik er zelf niet voor over hebben denk ik... De dermatoloog raadde het mij ook af omdat het resultaat zo wisselend is. Het zou me valse hoop geven, zei hij.

Op dit moment slik ik een homeopatisch middel. Het eerste medicijn dat ik kreeg, hielp niet. We zijn nu een tweede aan 't proberen. Ik ben benieuwd hoewel ik niet echt meer hoop heb. En verwachtingen heb ik al helemaal niet meer. Ik begin zelfs langzaamaan te wennen aan die grote, glimmende kale plek ...

Maar over twee weken wordt mijn haarwerk aangebracht en daar kijk ik wel naar uit. Eindelijk hoef ik niet meer elke dag geconfronteerd te worden met die enorme kale plek, dat alsmaar dunner wordende haar. En hoef ik mijn partner er niet meer dagelijks mee te confronteren. Want laten we wel wezen: die moeten er wél elke dag naar kijken...

Alida, Naomi en anderen, sterkte allemaal!

Karen
kattemie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2005, 11:08   #9
wilfried
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 300
Veel geluk!

Hallo Karen, ik las net je mail. Wil er even op reageren.
Ik meen dat ik onlangs las dat je weer stoppeltjes/donshaartjes had op je kale plek! En nu lees ik dat je binnen enkele weken een haarwerkje gaat dragen!
Zijn je nieuwe haartjes dan al weg?
En inderdaad, die behandeling met DFCP was de eerste weken afzien, de concentratie werd toen op z' n hoogst aangebracht waardoor ik die enorme jeuk kreeg. Momenteel ben ik nog steeds in behandeling met DFCP, maar jeukt het maar een klein beetje meer omdat ik nu aan een lage concentratie zit.
Een haarwerk heb ik jaren geleden ook gedragen, één met klemmetjes, maar ik voelde me er niet zo goed bij! Het was achteraan wel mooi hoor met die haren tot op mijn taille, maar vooraan vond ik het niet zo geslaagd.
Nu draag ik steeds mijn haren opgestoken, speld er dan wat nephaar in en klaar is kees! Ben het nu zo gewoon. Los kan ik het niet dragen omdat mijn haren onderaan met dunne sliertjes hangen.
Karen, ik hoop voor jou dat de kale plekken ook weer dicht groeien!
En zoniet, hoop ik dat jij gelukkig bent met je haarwerk!
Veel succes Karen!
Liefs Karin.
wilfried is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2005, 11:37   #10
kattemie
I am not my hair
 
kattemie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 173
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilfried
Hallo Karen, ik las net je mail. Wil er even op reageren.
Ik meen dat ik onlangs las dat je weer stoppeltjes/donshaartjes had op je kale plek! En nu lees ik dat je binnen enkele weken een haarwerkje gaat dragen!
Zijn je nieuwe haartjes dan al weg?
Nee, gelukkig hebben die donsjes doorgezet en kleuren nu zelfs weer bij richting mijn eigen kleur haar (donkerbruin). De plekken waar het teruggroeit zijn echter heel erg klein in vergelijking met de totale kale plek. Het is maar een heel smal strookje op een hele grote kale plek. Ze maken het haarwerk zeker niet overbodig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilfried
Nu draag ik steeds mijn haren opgestoken, speld er dan wat nephaar in en klaar is kees! Ben het nu zo gewoon. Los kan ik het niet dragen omdat mijn haren onderaan met dunne sliertjes hangen.
Dat is dus precies wat ik niet meer kan, mijn haar opsteken. Ik kan het eigenlijk alleen los dragen of met veel moeite in een hele lage paardestaart. Maar beide ziet er eigenlijk al niet meer uit, omdat mijn haar zo dun is geworden aan de onderkant. Het liefst draag ik het daarom met een shawl eromheen. Is nu nog mode ook, dus dat is boffen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilfried
Karen, ik hoop voor jou dat de kale plekken ook weer dicht groeien!
En zoniet, hoop ik dat jij gelukkig bent met je haarwerk!
Dank je wel! Mijn haarwerk wordt straks op mijn kale plek geplakt en ze hebben me beloofd dat het er helemaal natuurlijk uitziet. Het is echt haar, dat exact de kleur heeft van mijn eigen haar en ook in de dichtheid van mijn eigen haar. Ik laat het wel even weten hoe het bevalt.

Groetjes,
Karen
kattemie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2006, 23:05   #11
Funny23
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 2
Unhappy

Zucht, dames nog een geval hier! Vandaag naar de kapper geweest, daar ook een kale plek gevonden. De kapper vroeg gelijk aan mij:'heb je veel stress?' Ik zei dat ik net de drukke periode van mijn werk achter de rug heb (Sinterklaas, kerst, oud en nieuw)! Maar ben toch voor de zekerheid langs een accupunturist/arts geweest, ze heeft mij pilletjes gegeven en gezegd dat ik elke dag verse gember op mijn kale plek moest doen... ben van plan voor de zekerheid morgen even langs mijn huisarts te gaan. Of ga ik weer te horen krijgen, dat het door stress komt??
Funny23 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2006, 10:38   #12
kattemie
I am not my hair
 
kattemie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 173
Welkom Funny!

Grappig, dat gemberadvies kreeg ik ook van mijn acupuncturist. Heeft dus ook niets geholpen.

Tja, die stress... Ik ben intussen zo ver dat ik geloof dat een autoimmuunziekte altijd een uiting is van de één of andere onbalans in je lijf, of die nu fysiek of psychisch is. Zo'n onbalans kan worden veroorzaakt door hele heftige plotselinge stress (een trauma, een plotselinge dood van een geliefde, plotseling ontslag, e.d.) of door langdurige spanningen (moeilijke relatie, langdurige ziekte van een naaste, etc.). Dus in die zin geloof ik wel dat stress een rol speelt.

Waar ik van baal is dat daar door de reguliere geneeskundigen zo makkelijker over wordt gedaan. Oh, dat is stress en daarmee is het probleem voor hun opgelost. Ze zouden je veel meer moeten helpen bij de zoektocht naar de oorzaak van die stress en dan naar een oplossing. Nu word je zo met een kluitje in het riet gestuurd...

Sterkte funny!
Karen
__________________
* Mijn informatiepagina over alopecia: www.kaleplekkensite.tk *
kattemie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2006, 11:47   #13
Funny23
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 2
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kattemie
Welkom Funny!

Grappig, dat gemberadvies kreeg ik ook van mijn acupuncturist. Heeft dus ook niets geholpen.

Tja, die stress... Ik ben intussen zo ver dat ik geloof dat een autoimmuunziekte altijd een uiting is van de één of andere onbalans in je lijf, of die nu fysiek of psychisch is. Zo'n onbalans kan worden veroorzaakt door hele heftige plotselinge stress (een trauma, een plotselinge dood van een geliefde, plotseling ontslag, e.d.) of door langdurige spanningen (moeilijke relatie, langdurige ziekte van een naaste, etc.). Dus in die zin geloof ik wel dat stress een rol speelt.

Waar ik van baal is dat daar door de reguliere geneeskundigen zo makkelijker over wordt gedaan. Oh, dat is stress en daarmee is het probleem voor hun opgelost. Ze zouden je veel meer moeten helpen bij de zoektocht naar de oorzaak van die stress en dan naar een oplossing. Nu word je zo met een kluitje in het riet gestuurd...

Sterkte funny!
Karen
Goedemorgen Karen,

misschien zijn we wel bij dezelfde arts/accupuncturist geweest
Ik ben gister dus voor het eerst naar mijn nieuwe huisarts geweest, want ik woon hier nu al 7 maanden, maar als het niet dringend is ga ik zo weinig mogelijk naar de huisarts. Ik liet haar mijn plek kijken, en ik zei gelijk ik had al wat gelezen op internet erover.. ze vertelde dat het inderdaad alopecia areata is, en dat er nu weinig aan te doen is alleen hopen dat het aangroeit.. tenzij het erger wordt en ik meer kale plekken of het plek groter wordt dat ze me dan pas kan doorverwijzen naar een dermatoloog... Daar gaan ze van alles proberen (ben geen proefkonijn ) Ik heb dus pilletjes en advies om gember te doen, die blijf ik voorlopig maar doen alle kleine beetje hoop is welkom.

Ik weet niet echt of het door stress komt, het is alweer bijna een jaar geleden.. dat ik een overval meemaakte op het werk. Sindsdien is mijn leven onbewust een beetje veranderd. Ik heb het op mijn eigen manier "verwerkt". Ik kan me enorm druk maken om de kleinste dingen, daar lig ik dan ook van te malen. Slapeloosheid, stress niet kunnen ontspannen altijd geirriteerd, het speelt denk ik allemaal een rol. We moeten hoop houden Karen, hopelijk komt het allemaal een keer goed!

Veel liefs en sterkte FunnY.
Funny23 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2006, 11:56   #14
Cynth
Cynth
 
Geregistreerd: 13 juli 2006
Locatie: Haarlem, The Netherlands
Berichten: 1
Hoi allemaal..

Gisteravond ben ik er zelf achtergekomen..Kale plek aan de onderkant van mijn achterhoofd..Gelukkig, want met haar los zie je bijna niets..

Ik vraag me af wat de leeftijd is van jullie allemaal...
Ik ben zelf namelijk 19 en vraag me af of er nog meer zijn die ook op deze leeftijd dit hebben..

Ik moet gaan..Haardoekjes kopen

Groetjes van Cynthia
Cynth is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2006, 21:16   #15
elsje37
elzelina
 
Geregistreerd: 11 juli 2006
Locatie: Nederland Hoensbroek
Berichten: 20
Wink ik draag banda's

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynth
Hoi allemaal..

Gisteravond ben ik er zelf achtergekomen..Kale plek aan de onderkant van mijn achterhoofd..Gelukkig, want met haar los zie je bijna niets..

Ik vraag me af wat de leeftijd is van jullie allemaal...
Ik ben zelf namelijk 19 en vraag me af of er nog meer zijn die ook op deze leeftijd dit hebben..

Ik moet gaan..Haardoekjes kopen

Groetjes van Cynthia
hallo Cynthia
Ik heb begrepen dat het met alle leeftijden kan.Zelf heb ik het pas sinds januarie dit jaar.eerst droeg ik mijn haar opgestoken .toen een petje daarna een dicht haarband en nu sinds 3 maanden bandada's of zo iets ze zitten leuk je hebt ze in alle kleuren .ja oke mooi is anders maar beter dan mijn kale hoofd vol schilvers en puisten
dus er is genoeg verkrijg baar kijk waar je je een beetje prettig mee voelt.
Veel sterkte liefs elzelina
elsje37 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mijn ervaringen met haarspecialisten en hun haarwerken. Chris Haarwerken 12 27 juni 2005 00:24
mijn belevenissen ivm ...alopecia nb_315 AA - Algemeen 8 31 oktober 2004 23:45
Eindelijk mijn haarwerk !!! Jente Haarwerken 13 7 oktober 2004 10:13
Mijn eerste maand. Salvamia Haarwerken 13 14 december 2001 14:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.