Zameer |
4 december 2009 14:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tato
(Bericht 231314)
Dat klopt en die mensen zie je vooral bij religieuze groeperingen. Er zitten daar nogal wat personen die allerlei vergaande en ondoordachte denkbeelden hebben maar daar niet over in discussie willen treden want "zij zijn Christelijk en dit is wat hun geloof hen voorschrijft". En passant voelen ze zich ook nog eens een partij superieur aan de rest want zij behoren tot die groep die het allemaal zoveel beter dan de rest zou zien.
Tuig van de richel is het.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk
(Bericht 231318)
Ik vind dat wel heel erg generaliserend Tato. Net zo generaliserend als Wilders met allochtonen. Pas op dat je niet dezelfde fout begaat.
Ik ben ook Christen en tuurlijk zijn er Christenen die denken dat ze superieur zijn, maar die zijn er ook bij Atheïsten, Moslims of wat dan ook.
|
Hij bedoelt het ook helemaal niet generaliserend hoor. Maar: in de westerse samenleving zijn mensen die handelen volgens de Christelijke religie het meest gedocumenteerd en gecommuniceerd, gewoon om het feit dat er veel Christenen zijn in het westen (Europa + VS).
Maar: religie in z'n breedte is inmiddels ook op verschillende vlakken neurologisch kwantificeerbaar:
Sommige mensen zijn meer of juist minder gevoelig voor religieus denken en religieuze emoties.
Om het op z'n simpelst te stellen manifesteert zich dit op twee manieren:
- Als een vorm van synesthesie:
Mensen met een religieuze gevoeligheid ervaren religieuze symbolen (let wel: de religieuze symbolen die ze zijn aangeleerd) volslagen anders dan mensen die dat niet hebben.
- Als vorm van epileptie in de temporale kwabben:
Wanneer dit gebeurt ervaren mensen visioenen.
In beide gevallen gaat het over een stukje "bekabeling" in de hersenen die wat anders in elkaar zitten dan "doorgaans".
Dit zeg ik vooruitlopend op een onderzoek die nu gaande is, maar je zou kunnen in wezen kunnen stellen dat dit erfelijk is. (zoals iedere andere vorm van synesthesie erfelijk is)
|