Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

haarmens2 1 juni 2006 15:27

Ik heb van de huisarts selsun gekregen dat ik savonds in moet smeren en sochtends uit moet spoelen voor de seb. eczeem. Moet ik blij zijn met dit nieuwe spul?

Hiervoor had ik denorex en diportosone..maar ik had last van stekende pijn/haarpijn. Dus ben ik langs de huisarts gegaan en had mij dit op recept gegeven..

kas 2 juni 2006 09:04

haarmens
 
Ik denk dat je aan dit middel meer zult hebben dan aan je voorafgaande medicatie.

Selsun is een seleniumdisulfide oplossing die, net zoals ketoconazole de eigenschap heeft om de schimmels/gisten die de infectie veroorzaken af te breken/doden waardoor de infectie kan verdwijnen.
De andere aanpak, diprosone is een cortisone middel dat de ontsteking remt maar in feit niet de schimmels/gisten zelf aanpakt. Denorex doet ook niks aan de schimmelinfectie zelf, maar remt alleen de schilfer- talgaanmaak.

Mocht selsun niet/onvoldoende werken, vraag dan om ketoconazole hoofdgel, maar ik denk dat dit middel je weldegelijk helpt.
Kitty

haarmens2 2 juni 2006 18:18

Oke thanks for de informatie Kas :)

haarmens2 7 juni 2006 10:41

Die selsun shampoo stinkt overigens enorm naar knoflook dat is ook een van de bijwerkingen. Zit er misschien een verband in tussen dat in arabisch cultuur men knoflook gebruikt voor haarproblemen of is puur toeval dat het zelfde geur heeft..

Mita 7 juni 2006 14:53

Hoi!
Ik heb alles eens doorgelezen.

Ook ik heb vroeger als baby berg gehad.
Aantal jaar geleden ben ik via huisarts bij dermatoloog beland.
Ik heb een hoop zalf/shampoo's gebruikt, maar de huisarts wist nooit precies wat het was.

De dermatoloog zei dat ik last had van seb eczeem.
Ik kreeg dit mee:
40g acid salicylic (90)
160g adeps suillus.
Dit moest ik 's avonds voor het slapen gaan op de plekken smeren en de volgende dag uitwassen. Hier wordt je haar supervet van maar het helpt erg goed! Daarnaast moest ik locoid crelo gebruiken.
Na een week ben ik af van de seb eczeem. Helaas sluipt het weer terug. Maar de zalf mag je zo vaak gebruiken als je wil.

Misschien is dit een tip voor een van jullie.
Met welke shampoo wassen jullie je haar?

kas 7 juni 2006 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mita
Hoi!
Ik heb alles eens doorgelezen.

Ook ik heb vroeger als baby berg gehad.
Aantal jaar geleden ben ik via huisarts bij dermatoloog beland.
Ik heb een hoop zalf/shampoo's gebruikt, maar de huisarts wist nooit precies wat het was.

De dermatoloog zei dat ik last had van seb eczeem.
Ik kreeg dit mee:
40g acid salicylic (90)
160g adeps suillus.
Dit moest ik 's avonds voor het slapen gaan op de plekken smeren en de volgende dag uitwassen. Hier wordt je haar supervet van maar het helpt erg goed! Daarnaast moest ik locoid crelo gebruiken.
Na een week ben ik af van de seb eczeem. Helaas sluipt het weer terug. Maar de zalf mag je zo vaak gebruiken als je wil.

Misschien is dit een tip voor een van jullie.
Met welke shampoo wassen jullie je haar?

--------------------
Mita bedankt voor je waardevolle info. De middelen die je noemt heb ik zelf niet eerder gebruikt en als keto niet meer helpt zal ik dit zeker voorstellen aan de dermatoloog. Ik was mijn haar nu alleen nog maar met dermolin, eigenlijk op aanraden van de dermatoloog en daarna de ketoconazol gel, die me op zich wel helpt. lBy the way, locoid crelo, wat is dat voor een middel?



vrosjnivosj 7 juni 2006 21:39

Eerste site die ik gevonden heb op google.:D
http://www.geneesmiddelenrepertorium...coi_16163.html
Werkend bestanddeel: 1 mg/ml hydrocortison-17-butyraat.

haarmens2 8 juni 2006 00:48

selsun pakt schimmelinfecties aan veroorzaakt door teveel aan talgafscheiding maar een bijwerking van selsun is dat je huid en haar sneller vet worden..klinkt heel tegenstrijdig

ugh 8 juni 2006 00:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door haarmens2
selsun pakt schimmelinfecties aan veroorzaakt door teveel aan talgafscheiding maar een bijwerking van selsun is dat je huid en haar sneller vet worden..klinkt heel tegenstrijdig

Logisch gezien staat er nog niks tegenstrijdigs in :)
Selsun veroorzaakt dan misschien meer vet, maar dat impliceert niet dat het daardoor zijn schimmelbestrijdende effect op de huid opeens teniet wordt gedaan.

kas 8 juni 2006 09:35

Vrosjnivos
 
Thanx, heb het doorgenomen een (lichtere versie) cortisone preparaat dus, Typisch dat bij de contra-indicaties schimmel/gist infectie staat hetgeen seb. eczeem dus is.
Kitty

kas 8 juni 2006 09:37

haarmens
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door haarmens2
selsun pakt schimmelinfecties aan veroorzaakt door teveel aan talgafscheiding maar een bijwerking van selsun is dat je huid en haar sneller vet worden..klinkt heel tegenstrijdig

Dat kan een bijwerking zijn maar hoeft niet. In de bijsluiter van ketoconazol staat dat dit ook een mogelijkheid is, of dat je haar er juist heel droog van wordt. Gebruik het al vrij lang (zo'n maand of 4) heb van geen van beiden last gekregen.
Kitty

Maris 8 juni 2006 12:15

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw, en heb deze thread met veel belangstelling gelezen.
Zelf heb ik seborroïsch eczeem op de hoofdhuid en in mindere mate op mijn voorhoofd.
Hier heb ik eerst Denorex voor gekregen, maar dat werkte voor geen meter.
Nu gebruik ik Ketoconazol hoofdgel, wat ik een stuk minder agressief vind, en gelukkig reukloos... Of het gaat werken weet ik niet, aangezien ik dit deze week ben gaan gebruiken.

Nu heb ik wel een vraagje:

Het wordt mooi weer dit weekend, (en hopelijk nog heel veel weken) en vraag me af of het gezond is als je je haar gewassen hebt met Keto-gel, om daarna in de zon te gaan liggen?? Weet iemand of dit een eventuele reactie kan veroorzaken, of is het alleen maar goed voor je hoofdhuid?

Groetjes,

Mariska

kas 8 juni 2006 13:40

.Nu heb ik wel een vraagje:

Het wordt mooi weer dit weekend, (en hopelijk nog heel veel weken) en vraag me af of het gezond is als je je haar gewassen hebt met Keto-gel, om daarna in de zon te gaan liggen?? Weet iemand of dit een eventuele reactie kan veroorzaken, of is het alleen maar goed voor je hoofdhuid?

Groetjes,

Mariska[/QUOTE]
------------------------------------------
Hoi Mariska,

De zon is alleen maar goed voor eczeem, ook de seborrohische variant. Geniet ervan! Een reactie met Keto is niet aan de orde, staat ook nergens in de bijsluiter overigens.
Kitty

Mezelf 8 juni 2006 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ugh
Logisch gezien staat er nog niks tegenstrijdigs in :)
Selsun veroorzaakt dan misschien meer vet, maar dat impliceert niet dat het daardoor zijn schimmelbestrijdende effect op de huid opeens teniet wordt gedaan.

hmm, ik zou denken: doordat de huid vettiger wordt gaan de talgklieren vertropt geraken => ontwikkeling van acne... (of is dit een verkeerde interpretatie?)

ugh 8 juni 2006 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mezelf
hmm, ik zou denken: doordat de huid vettiger wordt gaan de talgklieren vertropt geraken => ontwikkeling van acne... (of is dit een verkeerde interpretatie?)

Een vettigere huid verhoogt inderdaad de kans op verstopte talgklieren.

kas 9 juni 2006 10:05

talg-acne
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mezelf
hmm, ik zou denken: doordat de huid vettiger wordt gaan de talgklieren vertropt geraken => ontwikkeling van acne... (of is dit een verkeerde interpretatie?)


Hi,
Met meer talg meer kans op verstopte talgklieren ja, klopt. Maar wat de acne ontwikkelt is niet de talg zelf maar de hormonale schommelingen die zich in bep. levensfasen manifesteert en waarvoor de een dus gevoeliger is dan de ander.
Daarom zie je vaak dat jonge mensen in de puberteit acne krijgen maar dat dit in de loop van... de 20-er jaren overgaat. (Op een enkeling na maar dat is een ernstige vorm ervan die niet zo vaak voorkomt). Dit, terwijl een vette huid door talg ook in de adolencentie vaak aanwezig is. Vrouwen rondom/in de overgang kunnen wederom acne (terug)krijgen vanwege hormonale veranderingen in het lichaam.
Het is daarom niet primair zo dat meer talg acne veroorzaakt.

Kitty

Mita 9 juni 2006 18:42

Hoi Kas,

Locoid crelo is huidemulsie die een corticoseroid bevat die jeuk, roodheid, schilfering verminderd. Is speciaal voor de behaarde huid (staat in de bijsluiter)
Ik heb het zelf nooit gebruikt.
Als ik die andere zalf/creme gebruik en dat een aantal dagen doe, dan is heel mijn hoofdhuid schoon, dus ja waar moet ik dit dan opsmeren, dus vandaar dat ik het nooit gebruikt heb.
Door die zalf/creme gaat het eczeem loszitten en zit dus in je haar. Via douchen haal je niet alles eruit. Ik laat dus mijn haar altijd kammen met een vlooienkam zeg maar waardoor de losse stukjes uit mijn haar verdwijnen en dan gaat het nieuwe voor het slapen gaan er weer op.
Het is even veel tijd maar na een aantal dagen ben je er wel even vanaf. Aangezien het toch weer terugsluipt. Ineens is het dan weer terug..:(

Groetjes Marina

kas 9 juni 2006 22:03

Mita,

Dank voor je info. Ik kende die bewuste zalf niet maar vind het erg prettig hierover informatie te verkrijgen. Ketoconazole gaat nu goed maar wie weet.. of dit zo blijft.
Groet
Kitty
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mita
Hoi Kas,

Locoid crelo is huidemulsie die een corticoseroid bevat die jeuk, roodheid, schilfering verminderd. Is speciaal voor de behaarde huid (staat in de bijsluiter)
Ik heb het zelf nooit gebruikt.
Als ik die andere zalf/creme gebruik en dat een aantal dagen doe, dan is heel mijn hoofdhuid schoon, dus ja waar moet ik dit dan opsmeren, dus vandaar dat ik het nooit gebruikt heb.
Door die zalf/creme gaat het eczeem loszitten en zit dus in je haar. Via douchen haal je niet alles eruit. Ik laat dus mijn haar altijd kammen met een vlooienkam zeg maar waardoor de losse stukjes uit mijn haar verdwijnen en dan gaat het nieuwe voor het slapen gaan er weer op.
Het is even veel tijd maar na een aantal dagen ben je er wel even vanaf. Aangezien het toch weer terugsluipt. Ineens is het dan weer terug..:(

Groetjes Marina


Vince001 17 juni 2006 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Omdat ik eerst in kaart wil brengen wat er precies mis is, lijkt het me verstandig als ik eerst eens een uitgebreid bloedonderzoek doe. Itsme wees ons op het Europees Laboratorium voor Nutriënten (http://www.europeanlaboratory.nl), die gerichte bloedonderzoeken kunnen uitvoeren. Ik wil dan de volgende test doen: Vetzuren (incl. transvetzuren) in bloed. Prijs: € 89. Dan heb ik in één keer in kaart waar het probleem zit, en dan kan ik ook heel gericht actie ondernemen. Niets is zo zonde en geldverkwistend als voor nop jarenlang supplementen slikken die je helemaal niet nodig hebt. Ik zal informeren of mijn verzekeraar dit wil vergoeden, maar ook als ze dat niet willen doen lijkt het me een erg nuttig bloedonderzoek wat zichzelf zal terugverdienen doordat ik bespaar op onnodige supplementen.

He Tiuri, zat een beetje deze thread door te lezen en toen kwam ik het hele verhaal van omega-3 en 6 e.d. tegen. Vroeg me af of je je nog in de tests verdiept hebt. Ben zelf ook van plan om eens zo'n test te laten doen via een bedrijf in Utrecht, maar de site van europeanlaboratory ziet er ook wel erg okee uit.

Ben je hier al wat verder mee gekomen?

Tnx

geelblauw 1 oktober 2006 13:12

Seborroisch eczeem
 
Ook ik heb erg last van een gevoelige hoofdhuid (bovenop). De hoofdhuid wordt ook heel snel vet (ook alleen bovenop). Verder zitten er schilfers en talgbolletjes in mn haar en om de wortel. Die talgbolletjes om de wortel zijn volgens mij de oorzaak van het enorme haaruitval. En dat terwijl er geen kaalheid bij mij in de familie voorkomt! Zo heb ik ook mijn dikke bos haar zien slinken naar een dunne doorzichtige boel.

Volgens de huisarts heb ik seborroisch eczeem. Toen heb ik ketoconazol shampoo meegekregen en zou het over moeten gaan. Nu gebruik ik het al 8 weken en zie helaas geen enkele verandering.

Nu heb ik een aantal vragen aan mensen die de problemen herkennen:
- Is dit volgens hun ook seborroisch eczeem?
- Na hoeveel weken zou ketoconazol zijn werk moeten gaan doen? (In de bijsluiter staat 2-4 weken.)
- Welke producten kunnen dit probleem oplossen?

Alle hulp/info is zeer welkom!

kas 2 oktober 2006 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geelblauw
Ook ik heb erg last van een gevoelige hoofdhuid (bovenop). De hoofdhuid wordt ook heel snel vet (ook alleen bovenop). Verder zitten er schilfers en talgbolletjes in mn haar en om de wortel. Die talgbolletjes om de wortel zijn volgens mij de oorzaak van het enorme haaruitval. En dat terwijl er geen kaalheid bij mij in de familie voorkomt! Zo heb ik ook mijn dikke bos haar zien slinken naar een dunne doorzichtige boel.

Volgens de huisarts heb ik seborroisch eczeem. Toen heb ik ketoconazol shampoo meegekregen en zou het over moeten gaan. Nu gebruik ik het al 8 weken en zie helaas geen enkele verandering.

Nu heb ik een aantal vragen aan mensen die de problemen herkennen:
- Is dit volgens hun ook seborroisch eczeem?
- Na hoeveel weken zou ketoconazol zijn werk moeten gaan doen? (In de bijsluiter staat 2-4 weken.)
- Welke producten kunnen dit probleem oplossen?

Alle hulp/info is zeer welkom!

Ik herken het probleem heb ook seb. eczeem. Bij mij werkt ketoconazole wel goed maar ik kan eigenlijk niet meer zonder...:confused:
Idd zou je na 8 weken weldegelijk verbetering hebben moeten merken als dit nog niet zo is, zoals je beschrijft dan zou ik teruggaan naar de arts.
Een ander (schimmelinfectie bestrijdend, want dat is wat het is) middel is seleniumdisulfide suspensie eveneens (de sterkere versie dan) verkrijgbaar op recept. Soms werkt keto niet en dit wel. = Proberen waard denk ik.
Daarnaast wordt ook nog wel eens topicorte voorgeschreven, een cortisonepreparaat (ik heb het ook) dat niet de schimmels/gisten doodt maar de ontsteking afremt waardoor de klachten zoals schilfering, roodheid en jeuk verminderen of weggaan. Een andere benadering dus. Topicorte bij mij wel helpt me wel wat tegen jeuk maar niet tegen het weggaan van de schilfering, maar ieder mens is anders misschien helpt het jou wel.
Groet
Kitty

Vince001 2 oktober 2006 18:21

Sinds vorige week mag ik mij ook officieel de gelukkige bezitter van een hoofdhuid met seborroisch eczeem noemen. :crybaby: Ik had zelf het vermoeden al, maar mn huisarts is niet altijd even snugger en daarom heeft het een tijdje geduurd voordat ze me wilde doorsturen naar een dermatoloog.

Zowel keto-shampoo als die teershampoo konden niets uitrichten. Wat bij mij wel een vrij heftig positief effect heeft gegeven is tea three oil. De jeuk ging binnen no-time weg en de eerste keer schrok ik me wild omdat alle dikke witte plakken schilfers op mn huid er in één keer afkwamen. Nu ben ik practisch helemaal gestopt met tto en gebruik ik alleen nog Resdan shampoo (de sterkste versie). Ga het nog even aanzien, maar misschien begin ik straks weer met de tto.

kevin 2 oktober 2006 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Sinds vorige week mag ik mij ook officieel de gelukkige bezitter van een hoofdhuid met seborroisch eczeem noemen. :crybaby: Ik had zelf het vermoeden al, maar mn huisarts is niet altijd even snugger en daarom heeft het een tijdje geduurd voordat ze me wilde doorsturen naar een dermatoloog.

Zowel keto-shampoo als die teershampoo konden niets uitrichten. Wat bij mij wel een vrij heftig positief effect heeft gegeven is tea three oil. De jeuk ging binnen no-time weg en de eerste keer schrok ik me wild omdat alle dikke witte plakken schilfers op mn huid er in één keer afkwamen. Nu ben ik practisch helemaal gestopt met tto en gebruik ik alleen nog Resdan shampoo (de sterkste versie). Ga het nog even aanzien, maar misschien begin ik straks weer met de tto.

Zou het niet-succes van Finasteride hier een gevolg van kunnen zijn?

Vince001 2 oktober 2006 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Zou het niet-succes van Finasteride hier een gevolg van kunnen zijn?

Kevin,
hoe kom je daar nou bij? Is er volgens jou een reden om dat te denken?

Ik heb zelf eerder het vermoeden dat het door minox kom aangezien het in dezelfde tijd ontstaan is als waarin ik dat middel gebruikte. Alleen zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten beargumenteren.

kevin 2 oktober 2006 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Kevin,
hoe kom je daar nou bij? Is er volgens jou een reden om dat te denken?

Ik heb zelf eerder het vermoeden dat het door minox kom aangezien het in dezelfde tijd ontstaan is als waarin ik dat middel gebruikte. Alleen zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten beargumenteren.

Seborroisch eczeem --> teveel aan talg --> meer DHT in de hoofdhuid. In deze trand dacht ik zo'n beetje, maar ik kan er ook erg naast zitten ;)

Vince001 2 oktober 2006 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Seborroisch eczeem --> teveel aan talg --> meer DHT in de hoofdhuid. In deze trand dacht ik zo'n beetje, maar ik kan er ook erg naast zitten ;)

Ik denk niet dat je het zo moet zien. Het heeft meer te maken met gist en ontstekingsreacties. Ik moet er zelf ook nog even wat meer over lezen, maar volgens mij komt het gewoon in het rijtje ontstekingsaandoeningen. :(

kas 4 oktober 2006 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Ik denk niet dat je het zo moet zien. Het heeft meer te maken met gist en ontstekingsreacties. Ik moet er zelf ook nog even wat meer over lezen, maar volgens mij komt het gewoon in het rijtje ontstekingsaandoeningen. :(

Ik heb het altijd zo begrepen : een teveel aan talg kan bij daarvoor gevoelige personen een explosieve groei van schimmels/gisten uitlokken, die op hun beurt weer de ontstekingsreactie aan de hoofdhuid veroorzaken.

Zelf merk ik sinds een tijdje nu ik androcur gebruik, die dus ook de talgaanmaak afremt, dat ik veel minder last heb van rotkwaaltje.
Kitty

kevin 4 oktober 2006 21:23

Voor mensen met Seborroisch eczeem, lees het volgende eens:

Lithium gluconate in the treatment of seborrhoeic dermatitis: a multicenter, randomised, double-blind study versus placebo.

Lithium gluconate 8% vs. ketoconazole 2% in the treatment of seborrhoeic dermatitis: a multicentre, randomized study.

Erg goed nieuws lijkt me zo.

[edit] Zou misschien ook wel goede zaken tegen haaruitval kunnen doen.

Bio 4 oktober 2006 21:30

De resultaten zijn bescheiden maar wel goed! Ik heb gegoogled op Lithium gluconate maar niet gevonden wat het is. Weet iemand dit?
--edit
Na gezocht te hebben op alleen lithium:
http://www.antenna.nl/lithium/richtl...ormatie_r.html
Deze link geeft aan dat het een vorm van zout is.
Tevens staat hier dat het gebruikt wordt in de psychiatrie bij manisch depressieve stoornissen. Nu is seb. vaak best klote, maar gelukkig val ik nog niet in deze categorie, maar misschien worden we er wel nóg blijer van :D.
(Nirvana - lithium valt nu helemaal op zijn plek..)

kevin 4 oktober 2006 22:44

Zoek eens naar "Efalith".

Vince001 7 oktober 2006 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kas
Ik heb het altijd zo begrepen : een teveel aan talg kan bij daarvoor gevoelige personen een explosieve groei van schimmels/gisten uitlokken, die op hun beurt weer de ontstekingsreactie aan de hoofdhuid veroorzaken.

Zelf merk ik sinds een tijdje nu ik androcur gebruik, die dus ook de talgaanmaak afremt, dat ik veel minder last heb van rotkwaaltje.
Kitty

Ik heb het nog even precies nagelezen in de folder die ik meekreeg in het ziekenhuis, maar daar komt het woord talg echt niet in voor.

Volgens de folder is een gistsoort (pityrosporum) het beginpunt en komt door grote hoeveelheden van deze gist een ontstekingsreactie op gang. Waarvoor de gist bij anderen niet zo veel voor komt, of zoveel irritatie veroorzaakt is niet geheel bekend. Da's alles dat ik erover kan vinden.

wimv 8 oktober 2006 14:21

SD seboroisch eczeem
 
Mijn verhaal;
Zo’n 4 jaar geleden (ik was 41) naar de dokter ivm veel roos. Ik kreeg toen Selsun shampoo.
Hielp niet, toen maar verder aangemodderd met allerlei antiroos shampoo’s.
In mei 2005 kreeg ik ook klonters van talg en roos rondom mijn kruin, weer naar de dokter geweest en hij constateerde dat ik Seboroisch eczeem had.
Ik had ook inmiddels vreemde eelt/wrat achtige plekken op 3 knokkels gekregen, en de dokter verwees me naar een Dermtoloog in Asd-oost.
Teershampoo gekregen, en ketoconazol , het hielp iets, maar bleef dat talggeklonter en roos houden, en salycylzuur voor de knokkels (is psoriasis zei de derma.)
De roos werd erger en erger en mijn hele scalp was wit van de schilfers en giga veel haaruitval dat maar niet ophield, vooral bij het wassen, volgens de dermatoloog zou dit tijdelijk zijn, maar mijn haar was inmiddels zeker 40% uitgedund !!!
Ik ben maar gestopt met dat teershampoo en ketaconazol na 2 maanden, volgens mij helpt het ook voor geen meter. Verder zou sebo.eczeem erfelijk zijn…, mooi niet dus!, niemand in mijn wijde omgeving heeft dat ooit gehad !
Kreeg van de huidarts voor de dikke kortsten talg, een hormoonloze “ unguentum Cetomacrogol” die de kortsten weker maakt bij het uitwassen.
Ook Dovonex Scalp solution gekregen, werkt helemaal niet !
Ik las op een internetsites dat er iemand Lanza shampoo (urban elements remedy shampoo voor o.a. seboroisch ecz.)) gebruikte en dat hielp bij haar, zelf ook dus gekocht bij een Lanza kapper in muiden (18 euri), op het Spui in Asd zou ook een Lanza kapper zitten. Ik gebruik nu steeds Lanza met unguentum cetomacrogol.
Deze shampoo bevat ook iets salycilzuur, en mijn scalp word er wel schoner van, en werkt beter dan die vieze teershampoo, maar we zijn er nog niet…., s’ochtends wassen en in de namiddag is mijn hele scalp weer bomvol schilfers en een witte hoofdhuid.
Second opinion laten doen bij OLVG Asd, kreeg ik Topicorte mee, een hormoon, en dus symtoombestrijding, 3 maal geprobeerd, werkt wel !… maar ik heb wat tegen hormonen omdat het allemaal tijdelijk blijkt te werken, en ben daar mee gestopt.
Mijn haar is inmiddels weer wat aangegroeid eind 2005, na maanden van uitval.
Tea tree shampoo geprobeerd, werkt niet, Sanex werkt niet, en vele andere shampoo’s (ook dodezeezout shampoo van Sealine) werken niet. Visolie capsules ingenomen, teunisbloemolie capsules (met GLA, Sebo.ecz. er zou een enzymdefect zijn volgens die site), allemaal tips van allerlei internet sites.
Tot nu toe helpen die capsules ook niet… gebruik ze nog wel trouwens tot dat die potten van de “ tuinen van Amsterdam” op zijn..
Rooiboscreme aan de haarranden helpt wel, dan zie je die schilfers niet.
Ik heb inmiddels ook een psoriasis plek op mijn scheenbeen er bij gekregen, veel in de zon en dodezee badzoud van de Aldi, werkt wel iets maar je blijft de plek zien (handpalm grootte).
Vaseline intensivecare gekocht bij de Etos, voor de psoriasis plek werkt ook wel iets.
Ik blijf aanmodderen en blijf me verbazen dat de wetenschap eigenlijk helemaal nog steeds niet weet wat nu een goed middel is tegen Sebo-ecz. en Pso.
De ene huidarts zegt dat je er best wel spontaan weer vanzelf vanaf kan komen, en de andere (sec. opnion) zegt “je bent er mee geboren, en je komt er nooit meer vanaf (het zit in de genen)”.

Bio 15 oktober 2006 23:57

Alcohol
 
Zijn er meer mensen die een enorme verslechtering van seb.eczeem opmerken na het nuttigen van alcohol?
Elke keer als ik een avond wat drink is t de volgende ochtend vele malen erger dan anders. Irritatie, enorme witte uitscheiding...etc.



simbah 17 oktober 2006 12:52

Beste,

Alcohol is het as van het kwaad, stop met alcohol en je zult vooruitgang zien met alles en ook eczeem. Poets wel even je tanden voor het slapen gaan. Doe je dat niet dan loopt een beetje water uit je mond vol tijdens slapen bacterieën naar je lippen wangen en daardoor krijg je dan meer last.;)

geelblauw 20 oktober 2006 10:44

Ik heb wel eens gehoord dat vooral kinderen die 'berg' hebben gehad, vooral gevoelig zijn om op latere leeftijd seborroisch eczeem te ontwikkelen. Dat seborroisch eczeem ontstaat dan door zeepresten, toch? Maar bij deze kinderen doen ze olie dan op de hoofdhuid. Om die vervolgens in te laten trekken en daarna kunnen ze de schilfertjes zo bij de kinderen van de hoofdhuid afvegen. Zou het ook niet helpen bij volwassenen om bijvoorbeeld (olijf)olie te laten intrekken en daarna uit te spoelen met zeepvrije shampoo? Wie weet hier iets van of heeft hier ervaring mee?

AnaganSkywalker 20 oktober 2006 12:24

Hee Simbah,ff reagerend op jouw pro-islam overtuigingen,ik denk dat alle godsdiensten van oorsprong tzelfde zijn,er bestaat maar 1 waarheid.Wat voor jou Allah is,is voor mij God,maar het betekent allebei hetzelfde.Ik denk dat er door de eeuwen heen gewoon veel misverstanden over het geloof zijn ontstaan,maar da wilde ik gewoon eventjes kwijt.

Sinds enige tijd slik ik elke dag 10 mg biotine en ik heb toch sterk het vermoeden dat hierdoor mijn talgproductie op mijn hoofdhuid verminderd is.Kan dat door die extra biotine komen?

kas 20 oktober 2006 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geelblauw
Ik heb wel eens gehoord dat vooral kinderen die 'berg' hebben gehad, vooral gevoelig zijn om op latere leeftijd seborroisch eczeem te ontwikkelen. Dat seborroisch eczeem ontstaat dan door zeepresten, toch? Maar bij deze kinderen doen ze olie dan op de hoofdhuid. Om die vervolgens in te laten trekken en daarna kunnen ze de schilfertjes zo bij de kinderen van de hoofdhuid afvegen. Zou het ook niet helpen bij volwassenen om bijvoorbeeld (olijf)olie te laten intrekken en daarna uit te spoelen met zeepvrije shampoo? Wie weet hier iets van of heeft hier ervaring mee?

Heel veel babies hebben berg. dat verdwijnt tussen de 7e en 9e maand. Seb. eczeem ontstaat niet door zeepresten maar het laten zitten van zeepresten doet je seb. eczeem zeker geen goed. Over de aandoening van seb. eczeem weet met wel het e.e.a. (gist/schimmelinfectie) over de oorzaak heb ik begrepen niet, men vermoed wel een relatie met (te hoge) talgproductie, maar waarom dit bij de een het eczeem veroorzaakt en bij een ander niet, is onbekend.
Zeepvrije shampoo is wel een aanrader om de hoofdhuid zo min mogelijk te irriteren,alsook parfumvrij, PH-neutraal etc.
Kitty

geelblauw 23 oktober 2006 14:51

Maarja.. nu is de vraag hoe dit tegen te gaan. Het is inderdaad handig zeepvrije producten te gebruiken. Maar zijn er nog andere middelen die goed zijn? Daarmee bedoel ik producten die: de hoofhuid niet irriteren, de talgproductie verminderen en dus het seborroisch eczeem tegengaan. Want ik heb ook mensen gehoord over dingen als (olijf)olie, andere olien, knoflook, etc.

kas 23 oktober 2006 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geelblauw
Maarja.. nu is de vraag hoe dit tegen te gaan. Het is inderdaad handig zeepvrije producten te gebruiken. Maar zijn er nog andere middelen die goed zijn? Daarmee bedoel ik producten die: de hoofhuid niet irriteren, de talgproductie verminderen en dus het seborroisch eczeem tegengaan. Want ik heb ook mensen gehoord over dingen als (olijf)olie, andere olien, knoflook, etc.

Talgproductie verminderen door externe producten ik weet niet of dat kan want het ontstaan van talg, zoals ik altijd heb begrepen, gebeurt door de invloed van androgenen oftewel de (0ver)gevoeligheid hiervoor. Denorex teershampoo (voor seb. eczeem en psoriasis) heeft in z'n bijsluiter staan dat het de talgprod. remt. OP zich klopt dit wel enigszins. Ik heb nl. een tijdje gebruik, maar kreeg er uiteindelijk erg veel meer jeuk van doordat het de hoofdhuid dus kennelijk ook uitdroogt.
Olie op je kop,,, tja wie weet ik ga het dus niet uitproberen maar hou me op de hoogte van het effect als je het zelf wel overweegt.:cool:
Kitty

Bio 23 oktober 2006 21:53

Ik kan inmiddels weer een nieuw medicijn aan mn lijstje toevoegen! ;)

Deze week langs andere dermatoloog gegaan en van hem heb ik itraconazol voorgeschreven gekregen. Het zijn pillen die de gist vorming zouden moeten doen afnemen. Dit is voor het eerst dat ik tabletten krijg voorgeschreven die van 'binnenuit' werken.

Kas, ik las dat jij hier goede ervaringen mee hebt (/had?). Had jij last van bij-effecten? Ik gebruik het nu nog maar 3-4 dagen, resultaten worden volgens de bijsluiter pas na 3-4 weken zichtbaar.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.