Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

Tiuri 14 maart 2006 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wimb
ik kreeg/krijg die "eczeem" ook VAN PROSCAR, meerdere mensen hebben daar last van...

Ik had ook het idee dat het bij mij seborroisch eczeem veroorzaakte in het gezicht omdat het ongeveer opkwam toen ik met fina begon (iets later). Maar het bleef toen ik overstapte naar duta en nu is het nog steeds terwijl ik al 2 maanden niets meer slik. Ik heb geen idee of het zo is dat het een tijdje kan duren voordat het eczeem dan vermindert, maar ik krijg meer en meer het idee dat het eczeem in mijn geval niets te maken had met fina/duta.

kas 14 maart 2006 14:53

seborrisch eczeem
 
Ik heb begrepen dat seb. eczeem veroorzaakt wordt door verstoring van flora op hoofdhuid door (een teveel aan) talg. Die talg irriteert bij daarvoor gevoelige personen de hh en er ontstaat een explosie van gisten/schimmels.
Die op hun beurt weer verantwoordelijk zijn voor de klachten.
In mijn geval klopt dit ook, omdat t.t.v. doorbreken aga mijn haar beduidend sneller vet werd en kort daarop de jeuk/schilfering ontstond. Daarvoor heb ik het nooit gekend. Ben van nature zeker geen eczeem/allergiegevoelig mens, nooit geweest ook.
Volgens mij ligt dan ook een deel van de oplossing (voor zover mogelijk dan) in het terugdringen van de talgafscheiding dmv anti-androgenen, om zo hopelijk het normale evenwicht van schimmels/gisten op de huid terug te verkrijgen zodat het eczeem geen kans krijgt zich te ontwikkelen.
Derhalve... androcur, die zorgt voor vermindering talgklierafscheiding, hirsutisme en acne en ..aga(?) voor dat laatste vind ik het middel maar matig tot nu toe.
Kitty

Jaapie 7 april 2006 15:26

Ik heb gister borage olie gekocht, ben benieuwd of het werkt.

Tiuri 7 april 2006 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaapie
Ik heb gister borage olie gekocht, ben benieuwd of het werkt.

Ik wil het ook heel graag hebben Jaapie, waar heb je het gekocht??
En jij hebt dus ook last van eczeem als ik het goed begrijp?

Ik vind deze discussie een zeer interessante trouwens, hoop informatieve en waardevolle posts!

kevin 7 april 2006 16:14

Pas btw op met Omega-6. Als je een supplement neemt met aardig wat Omega-6 erin, heb je nog meer Omega-3 nodig. Anders kloppen de verhoudingen niet en kun je bijwerkingen krijgen.

Jaapie 7 april 2006 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Ik wil het ook heel graag hebben Jaapie, waar heb je het gekocht??
En jij hebt dus ook last van eczeem als ik het goed begrijp?

Ik vind deze discussie een zeer interessante trouwens, hoop informatieve en waardevolle posts!

Ik heb het in Utrecht gekocht bij een of andere reforma winkel. Het is wel prijzig! 9 euro voor een potje met 45 capsules, 1 capsule bevat 510 mg borage olie (Gestandaardiseerd op 18.5% GLA). Hiervan moet ik dus 4 stuks per dag slikken om boven de 2gr per dag uit te komen.

Ik bestel binnenkort een lading borageolie vanuit de VS, zowel capsules als gewone olie om op m'n hoofdhuid te smeren.

Edit: Ik lees net dat GLA om kan zetten in AA (Arachidonzuur), wat juist ontstekingsbevorderend werkt. Daarom moet je er ook een supplement bijnemen met EPA (Eicosapentaeenzuur). Deze zuur blokkeert de omzetting van GLA naar AA.

Tiuri 7 april 2006 16:43

Ah ja inderdaad duur, ik heb liever de olie dan de capsules. Dan kan ik dat direct op mijn eczeem smeren.

Maar je hebt dus geen eczeem en gaat het tegen haaruitval gebruiken begrijp ik? Waarom denk je dat het daar ook tegen kan werken?

Jaapie 7 april 2006 16:48

Ik heb seborrhoisch eczeem volgens de dermatoloog, vandaar. Ik heb al van alles gepobeerd, corticosteroiden etc maar niets lijkt te helpen.

Tiuri 7 april 2006 17:10

Okee mensjes, ik heb het nog even verder nagezocht. User itsme (Aldert) zegt dus dat seborroisch eczeem veroorzaakt kan worden doordat het enzym D6D niet goed functioneert. De volgende reactie kan dan niet optreden in je lichaam:

Linolzuur ==>> D6D ==>> Gamma-linoleenzuur (=GLA)

Linolzuur is een essentieel vetzuur (je lichaam kan het niet zelf aanmaken dus je moet zorgen dat je het zelf voldoende binnenkrijgt). Als ik Aldert goed begrijp is dat tegenwoordig niet echt een probleem en krijg je met een normaal eetpatroon al snel voldoende hiervan binnen. Het gaat er dus om dat de gamma-linoleenzuur (GLA) wordt aangevuld, en dit kan dus goed met borageolie (20-24% GLA) of teunisbloemolie (9-10% GLA).

Overigens is GLA een omega6-vetzuur. Ik zag net dat ik daar eerder iets over heb geschreven in het haarwoordenboekje onder 'Omega-3-vetzuren':

Citaat:

Overigens is van een vetzuur uit de omega-6-vetzurengroep ook aangetoond dat het de aanmaak van beide types 5AR kan verminderen. Dit vetzuur heet gamma-linoleic acid (gamma-linoleenzuur).
Het kan dus ook goede zaken doen tegen 5AR (studie: zie link in HWBje) en dus tegen haaruitval :cool: . Weer een bevestiging van het vermoeden dat dit type eczeem en haaruitval aan elkaar gerelateerd zijn, en vandaar ook niet verwonderlijk dat middelen die tegen seborroisch eczeem werken (bijv. ketoconazol) ook tegen haaruitval werken.

Overigens is dit wel een hele goeie post van Kevinme:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Pas btw op met Omega-6. Als je een supplement neemt met aardig wat Omega-6 erin, heb je nog meer Omega-3 nodig. Anders kloppen de verhoudingen niet en kun je bijwerkingen krijgen.

Hele goeie waarschuwing is dat, inderdaad is het belangrijk dat het evenwicht niet verstoord wordt. Dit is ook allemaal te lezen in de interessante links die ik bij het onderwerp 'Omega-3-vetzuren' in het Haarwoordenboekje heb gezet, bijvoorbeeld de uitstekende site http://www.omega3.be/consumenten/ned/

Ik ben zeer geinteresseerd in dit onderwerp en ik wil heel graag die borageolie proberen! Ik ga daar dit weekend eens achteraan.

Sowieso geloof ik heilig in de geneeskrachtende werking van omega3-vetzuren. Ik denk echt dat je daar zoveel aan kunt hebben tegen zowat alle gezondheidsklachten die je op kunt lopen, ook in de toekomst. Misschien moet ik toch maar eens overwegen om mijn vegetarisme wat te verruimen door vis te gaan eten... :crybaby: Dat lijkt uiteindelijk toch wel de enige goeie bron van alle types van dit vetzuur te zijn. Maar ik wil dan wel echt verantwoorde vis hebben, dus die gewoon in de zee zijn gevangen en waar geen dolfijnen bij in de netten zijn blijven hangen ofzo. Weet iemand toevallig of dat bestaat?

Jaapie 7 april 2006 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Overigens is dit wel een hele goeie post van Kevinme:

Hele goeie waarschuwing is dat, inderdaad is het belangrijk dat het evenwicht niet verstoord wordt. Dit is ook allemaal te lezen in de interessante links die ik bij het onderwerp 'Omega-3-vetzuren' in het Haarwoordenboekje heb gezet, bijvoorbeeld de uitstekende site http://www.omega3.be/consumenten/ned/

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door itsme
The sleutel is om de verhouding tussen omega 6 en omega 3 vetten goed te houden. Alhoewel GLA een omega-6 vetzuur is, is het ook erg belangrijk om de inname van andere omega-6 vetzuren uit plantaardige bronnen te verminderen. De hoeveelheid omega-6 vetzuren in de voeding is in de afgelopen eeuw (in de VS) gestegen van minder dan een halve kilo per jaar tot meer dan 35 kilo (75 pounds) per jaar. Deze excessieve hoeveelheden omega-6 vetzuren zullen de belangrijke verhouding tussen omega-6 en omega-3 sterk negatief beïnvloeden.

Stappen die je kunt nemen om de omega-3 omega-6 verhouding gezond te houden:
• Beperking van de inname van linolzuurrijke (plantaardige) oliën en margarines. Deze omega-6 vetzuren worden omgezet in ontstekingsbevorderende arachidonzuurmetabolieten. Bakkerijproducten zijn in het bijzonder vervelend, aangezien de omega-6 vetzuren daarin voor een belangrijk deel zijn omgezet in transvetzuren die het eczeem verergeren.
Minimalisatie van de inname van transvetzuren (via ondermeer koek, koekjes en andere bakkersproducten).
• De tweede stap zou moeten zijn de inname van omega-3 vetzuren, zoals EPA en DHA die veel in visvetzuren voorkomen, te verhogen. Een typische therapeutische hoeveelheid omega-3 vetzuren is 6 gram voor een persoon van 80 kg. Suppletie met plantaardige omega-3 vetzuren uit lijnzaadolie is vaak niet voldoende omdat deze eerst via het delta-6-desaturase enzym moeten worden omgezet in EPA om effectief te zijn, en deze omzetting verloopt bij de meeste mensen erg slecht (circa 0,2 %).
• Naast visolie zelf, is ook kabeljauwleverolie aan te raden, aangezien deze grote hoeveelheden vitamine A en D bevatten, die synergistische therapeutische effecten hebben bij huidklachten.
• Inname van voedingsmiddelen met een lage glycaemische index, aangezien hoge insulinespiegels remmend werken op het D6D-enzym en juist stimulerend op het D5D-enzym, dat arachidonzuur produceert (en haar pro-inflammatoire stofwisselingsproducten). Daarom is het van belang de inname van graanproducten en vruchtensappen te beperken, aangezien deze de insulineniveaus doen stijgen.
Suppletie met vitamine B6, magnesium en zink en magnesium, de belangrijkste cofactoren van D6D.
Remming van het arachidonzuurmetabolisme. Dus: Vervang vette vleeswaren en zuivelproducten door vette vis, wild & gevogelte. Vervang zonnebloemolie, maïsolie en gemengde plantaardige oliën door olijfolie. Beperk alcoholconsumptie.

Volgens mij heeft Kevin het van Itsme maar ok.

Tiuri 7 april 2006 17:22

ah ja die post van itsme heb ik nog niet goed bestudeerd, ga ik nu doen. :) Goeie post van itsme dus. :)

kevin 7 april 2006 17:25

Nee Jaapie, dat heb ik niet van Itsme (nog niet gelezen) Als je in de omega-3 thread kijkt kun je zien dat ik veel erover gelezen en uitgezocht hebt.

Overigens helpt veel omega 3 ook tegen een vettige huid/acne. Het makkelijkst is het om een totaal produkt te nemen van EFA, waarin omega3-6 en misschien 9 zit met daarnaast nog een produkt met alleen (extra) omega3.

cees 7 april 2006 17:31

maar ik had gelezen dat je qua voeding al genoeg omega 6 en 9 binnenkrijgt en dat je daarom beter alleen omega 3 kan kopen, omdat het daar nog wel eens aan schort in de westerse samenleving! Ik heb me goed ingelezen voordat ik deze pilllen (omega 3 kruidvat) ging kopen!

kevin 7 april 2006 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cees
maar ik had gelezen dat je qua voeding al genoeg omega 6 en 9 binnenkrijgt en dat je daarom beter alleen omega 3 kan kopen, omdat het daar nog wel eens aan schort in de westerse samenleving! Ik heb me goed ingelezen voordat ik deze pilllen (omega 3 kruidvat) ging kopen!

Inderdaad, maar als je meer effect wil hebben van omega 6 en of 9 zul je toch meer omega 3 moeten nemen. Als je dit niet wil is alleen omega 3 ook goed.

Tiuri 7 april 2006 17:40

Wat ik nu alleen niet snap is hoe het kan dat seborroisch eczeem veroorzaakt kan worden door een tekort aan GLA, terwijl dat een omega-6-vetzuur is die we door alle westerse voeding juist teveel zouden binnenkrijgen. Kan itsme/aldert daar wellicht nog een antwoord op geven? Thnx! :)

kevin 7 april 2006 20:07

Volgens mij, niet zeker, kan seb. eczeem te maken hebben met een zwak immuunsysteem terwijl omega's het immuunsysteem kunnen bevorderen en in balans stellen.

d-devil1000 8 april 2006 01:52

Ik denk niet dat het met een zwak immuumsysteem te maken heeft, ik heb ook last van deze kwaal (seb eczeem) en met uitzondering van deze kwaal en AGA kan ik melden dat ik mij niet kan herrineren dat ik ooit ziek zwak of misselijk ben geweest.
Ik gebruik al een tijdje bethametason en heb hiermee hele goede resultaten gehaald, want het eczeem was compleet verdwenen dus dacht ik dat ik er wel mee kon stoppen.
Maar echter het komt weer terug (Jeuk, roos, bultjes tot soms bloedens aan toe ik wordt er helemaal gek van) dus heb ik maar weer een nieuw recept voor Bethametason aangevraagd.
Misschien leuk om te weten bijwerking volgens bijsluiting is abnormale haargroei, echter ik merk daar zeer weinig van.

Groeten

itsme 8 april 2006 07:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Wat ik nu alleen niet snap is hoe het kan dat seborroisch eczeem veroorzaakt kan worden door een tekort aan GLA, terwijl dat een omega-6-vetzuur is die we door alle westerse voeding juist teveel zouden binnenkrijgen. Kan itsme/aldert daar wellicht nog een antwoord op geven? Thnx! :)

De omega-6 vetzuren in de voeding bestaan lang niet alleen uit linolzuur, ook arachidonzuur zelf komt zeer veel voor in de voeding. De metabolieten van arachidonzuur werken ontstekingsbevorderend (eicosanoïden van het tweede type).

Met het gevaar dat het allemaal TE biochemisch wordt.... Ik heb ooit een figuur gemaakt waarin de stofwisseling van omega-3 en omega-6 vetzuren (hopelijk) inzichtelijk wordt gemaakt.
Ik hoop dat hij een beetje goed weergegeven wordt met de IMG functie van dit forum:
http://home.arcor.de/tiurihw/figuur_1c.jpg
GLA wordt in het lichaam snel omgezet in dihomo-gammalinoleenzuur (DGLA). Deze stof kan in het lichaam twee verschillende routes volgen, de één gunstig, de ander ongunstig. In de gunstige route wordt DGLA afgebroken tot prostaglandine E1 (PGE1) en andere ontstekingremmende eicosanoïden. In het ongunstige geval wordt DGLA via het enzym delta-5-desaturase (D5D) omgezet in arachidonzuur en daarmee in ontstekingsbevorderende eicosanoïden (prostaglandine E2, PGE2) en leukotriënen (LTB4) [17]. In normale omstandigheden functioneert D5D-enzym traag, zodat maar weinig arachidonzuurvorming langs deze route plaatsvindt. Echter hoge insulinespiegels stimuleren dit enzym. Dit is mogelijk een verklaring voor het feit dat obese mensen vaak aan chronische ontstekingen lijden. Lignanen en EPA blijken een remmende werking te hebben op het D5D-enzym.
Aangezien desaturase-enzymen (evenals elongase-enzymen) een voorkeur hebben voor omega-3-vetzuren, is het (vooral bij hyperinsulinemie of chronische ontstekingen) inderdaad aan te raden GLA-suppletie te combineren met visolie. Hierdoor kan delta-5-desaturase minder arachidonzuur vormen. DGLA werkt ook op andere manieren remmend op de arachidonzuurstofwisseling. Zo gaat DGLA de competitie aan met arachidonzuur om de oxidatieve enzymen lipoxygenase en cyclo-oxygenase. DGLA wordt via genoemde enzymen omgezet in ontstekingsremmende eicosanoïden (eerste serie). De capaciteit om arachidonzuur in ontstekingsbevorderende eicosanoïden (tweede serie) om te zetten, neemt daardoor af.

In de westerse mens wordt (door hoge insulinespiegels doordat de meeste westerse mensen langzaam op weg zijn om diabetes te ontwikkelen) is D5D (delta-VIJF-desaturase) overactief en wordt GLA (en dus DGLA) voor een belangrijk deel omgezet in arachidonzuur en zijn ontstekingsbevorderende metabolieten. Voldoende omgea-3 vetzuren kunnen dit D-VIJF-D (dus niet zes) enzym ook nog remmen, maar die zitten vaak onvoldoende in het westerse voedingspatroon. In dergelijke omstandigheden kan het D5D enzym (vrijwel) onbelemmerd arachidonzuur vormen, wat ofwel rechtstreeks in ontstekingsbevorderende stoffen wordt omgezet ofwel zich in de celmembraan incorporeert om later weer daaruit vrijgemaakt te worden met hetzelfde doel.
Ik denk dat je de situatie bij eczeem (maar in feite ook andere aandoeningen waarin (overmatige) ontstekingsgevoeligheid een rol speelt) kunt samenvatten met: D6D geremd en D5D overactief.

Dat heeft, zit ik nu te bedenken, ook consequenties voor het borageolie-advies dat ik eerder gaf. Ik gaf al eerder aan dat GLA tegen eczeem tot nu toe alleen overtuigend bij jonge baby's is aangetoond. Onderzoek bij volwassenen was veel minder een duidig en ik gaf een link naar een wetenschappelijke discussie waarin de conclusie GLA/borageolie/teunisbloemolie werkt niet tegen eczeem wetenschappelijk werd aangevochten.
Daar zit ook wel wat in als ik het nu beter bekijk: immers bij een overactief D5D enzym wordt het grootste deel van de GLA rechtstreeks omgezet in het ontstekingsbevorderende arachidonzuur, en gaat het bedoelde effect (omzetting in PGE1 en 15OH-DGLA beiden krachtige ontstekingsremmende prostaglandines) grotendeels teniet. Bij baby's is D5D nog niet overactief en daarom werkt GLA daar wél tegen seborroïsch eczeem. DGLA wordt dan dus hoofdzakelijk in bovengenoemde prostaglandines omgezet.
Diegenen onder julie die al borageolie hebben aangeschaft (of dat overwegen) wil ik dat dus wel even nog meegeven. Ik denk dat het daarom erg belangrijk om niet alleen met borageolie te experimenteren, maar ook de eerder genoemde voedingsmaatregelen (omega-6 beperking, D6D stimulering) toe te passen.
En vooral ook wil ik benadrukken dat het belangrijk is om borageolie te combineren met omega-3 suppletie (visolie, GEEN lijnzaadolie want bij een niet functionerend D6D enzym kan alfa-linoleenzuur natuurlijk ook niet meer worden omgezet in EPA en DHA). Visolie remt het D5D enzym, waardoor DGLA in de juiste stoffen (type-1 eicosanoïden) wordt omgezet en niet in arachidonzuur.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Overigens helpt veel omega 3 ook tegen een vettige huid/acne. Het makkelijkst is het om een totaal produkt te nemen van EFA, waarin omega3-6 en misschien 9 zit met daarnaast nog een produkt met alleen (extra) omega3.
(.......)
Inderdaad, maar als je meer effect wil hebben van omega 6 en of 9 zul je toch meer omega 3 moeten nemen. Als je dit niet wil is alleen omega 3 ook goed.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaapie
Ik lees net dat GLA om kan zetten in AA (Arachidonzuur), wat juist ontstekingsbevorderend werkt. Daarom moet je er ook een supplement bijnemen met EPA (Eicosapentaeenzuur). Deze zuur blokkeert de omzetting van GLA naar AA.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Hele goeie waarschuwing is dat, inderdaad is het belangrijk dat het evenwicht niet verstoord wordt. Dit is ook allemaal te lezen in de interessante links die ik bij het onderwerp 'Omega-3-vetzuren' in het Haarwoordenboekje heb gezet, bijvoorbeeld de uitstekende site http://www.omega3.be/consumenten/ned/

HEEL terechte opmerkingen !!!. Ik neig nu zelfs meer en meer naar het idee dat je eczeem misschien ook wel met alleen omega-3 uit visolie op de rails zou kunnen krijgen.
Omega-9 vetzuren (m.n. oliezuur uit olijfolie) zijn overigens GEEN essentiële vetzuren! Je lichaam kan ze zelf aanmaken. Ik ben niet overtuigd van het nut van omega-9 c.q. olijfolie. Ik denk dat de gunstige werking van het mediterrane dieet, keer op keer weer in onderzoek wordt gevonden, voor een groot deel toe te schrijven is aan het feit dat de mensen rond de middellandse zee olijfolie gebruiken in toepassingen waar wij vaak omega-6 rijke plantaardige oliën (bakken, frituren of op brood) gebruiken. Bovendien eten ze daar VEEL en VEEL meer (omega-3 rijke) vis, kijk maar eens in een Spaanse supermarkt voor de verandering, waar ze steeds een grote visafdeling met verse vis hebben ingericht, vaak groter dan de groentenafdeling in een Nederlandse supermarkt. Kom daar maar eens aan in NL, met alleen een paar schamele "verse" visjes geseald in plastic folie..... Daardoor is hun omega-3 / omega-6 verhouding gemiddeld al een stuk gunstiger dan bij ons. Dus het ligt volgens mij niet zozeer aan de gunstige werking van olijfolie zelf, dan wel aan het feit dat ze niet zoveel van de zonnebloemolie, plantenmargarines e.d. consumeren die wij consumeren in toepassingen waar zij olijfolie nemen. Olijfolie op brood, beetje knoflook erover, laagje tomaat, wat peper/zout.... LEKKER!

Ik denk alleen wel dat mensen zich nogal eens vergissen in de hoeveelheden olie (zowel omega-3 als borage/teunisbloem) die nodig zijn. Van visolie heb je bij therapeutische toepassingen al snel meer dan één gram EPA+DHA nodig, wat bij de gebruikelijke 18%EPA/12%DHA visolie neerkomt op minimaal 3 gram olie, maar liever het twee- of drievoudige (dus dan zit je al aan de vijf tot tien gram olie per dag). In wetenschappelijk onderzoek met visolie zijn dergelijke doseringen heel gebruikelijk, zelfs nog meer. Ik heb een onderzoek gezien waarbij ze een zwaar schizofrene patiënt met 10 gram EPA+DHA per dag (dus 30 gram olie) weer helemaal op de rails hebben gekregen.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door d-devil1000
Ik gebruik al een tijdje bethametason en heb hiermee hele goede resultaten gehaald, want het eczeem was compleet verdwenen dus dacht ik dat ik er wel mee kon stoppen.
Maar echter het komt weer terug (Jeuk, roos, bultjes tot soms bloedens aan toe ik wordt er helemaal gek van) dus heb ik maar weer een nieuw recept voor Bethametason aangevraagd.

Over de toepassing van steroïdencremes/lotions/zalven als bethametason: Corticosteroïden remmen het enzym fosfolipase A2, dat arachidonzuur vrijmaakt uit de celmembraan. Het vrijmaken van arachidonzuur uit de celmembraan is de eerste stap in het ontstekingsproces. Daarna wordt arachidonzuur met behulp van cyclo-oxygenase en lipoxygenas-enzyme (zie figuur) omgezet in ontstekingsbevorderende prostaglandines. Als door corticosteroïden het arachidonzuur niet meer vrijkomt, kunnen er ook geen ontstekingsbevorderende stoffen worden aangemaakt, dus minder of geen eczeem.
Mooier is natuurlijk om dit op natuurlijke wijze te bereiken: De vetzuursamenstelling van de celmembraan is een afspiegeling van de vetzuursamenstelling van je voeding in de afgelopen paar maanden. Als je nou (door de eerder in deze thread aangegeven maatregelen) er voor zorgt dat je een goede omega-3 / omega-6 verhouding in je voeding hebt, heb je vanzelf al minder arachidonzuur in je celmembraan en meer vetzuren die juist in onstekingsremmende stoffen worden omgezet, zoals EPA en DGLA.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaapie
Ik heb het in Utrecht gekocht bij een of andere reforma winkel. Het is wel prijzig! 9 euro voor een potje met 45 capsules, 1 capsule bevat 510 mg borage olie (Gestandaardiseerd op 18.5% GLA). Hiervan moet ik dus 4 stuks per dag slikken om boven de 2gr per dag uit te komen. Ik bestel binnenkort een lading borageolie vanuit de VS, zowel capsules als gewone olie om op m'n hoofdhuid te smeren.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Ik ben zeer geinteresseerd in dit onderwerp en ik wil heel graag die borageolie proberen! Ik ga daar dit weekend eens achteraan.

Omdat je grotere doses nodig hebt, zou ik je een flesje olie willen aanraden. Met het gevaar dat ik hier van reclame wordt beticht: de firma waarvoor ik werk brengt een 100 ml flesje borageolie op de markt, consumentenprijs 28,50 (artsen/therapeuten betalen minder). Maar verkopen uitsluitend aan voorschrijvers, dus je kunt het niet rechtstreeks bij ons kopen. Maar als je naar de apotheek gaat kan die het waarschijnlijk ook voor je bestellen. Als je een voorschrijver (arts/therapeut) kent die het voor je wil bestellen, kun je misschien de marge die die persoon (of de apotheek) normaal zelf opstrijkt, in je eigen zak steken. Anders kan ook een gespecialseerde voedingssupplementenshop je er waarschijnlijk wel aanhelpen.
100 ml borageolie in een flesje komt overeen met zo'n 200 capsules van Jaapie (samen 4 x 9 = 36 euro). Het voordeel van een flesje is dat je niet al die capsules open hoeft te prikken bij uitwendige toepassing.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Sowieso geloof ik heilig in de geneeskrachtende werking van omega3-vetzuren. Ik denk echt dat je daar zoveel aan kunt hebben tegen zowat alle gezondheidsklachten die je op kunt lopen, ook in de toekomst. Misschien moet ik toch maar eens overwegen om mijn vegetarisme wat te verruimen door vis te gaan eten... :crybaby: Dat lijkt uiteindelijk toch wel de enige goeie bron van alle types van dit vetzuur te zijn. Maar ik wil dan wel echt verantwoorde vis hebben, dus die gewoon in de zee zijn gevangen en waar geen dolfijnen bij in de netten zijn blijven hangen ofzo. Weet iemand toevallig of dat bestaat?

Ikzelf ben nog steeds "vegetariër" in de zin dat ik geen bioindustrie vlees eet. Dat heeft het prettige gevolg dat we relatief weinig vlees eten.
Voor vis zijn mijn regels inderdaad minder strikt. De manier waarop zalm wordt gekweekt in kooien in Noorse fjorden zou je ook bioindustrie kunnen noemen, maar dergelijke zalm eet ik wel. Ook tonijn ik eet wel, ook die waarop niet expliciet vermeld staat dat het dolfijnvriendelijk is gevangen. Puur pragmatisme. Ik moet toch aan mijn omega-3 komen, liefst zo veel mogelijk op natuurlijke wijze. Haring eet ik ook, ondanks de dramatische toestand van de haringstand in de Noordzee. Paling eet ik zelden en dan zeker geen rivierpaling, die lekker in het vieze rivierslib, vol met zware metalen heeft liggen wroeten.....
Ik heb overigens ooit wel eens, ik meen bij de wereldwinkel, dolfijnvriendelijke tonijn te koop gezien. Misschien dat de consumentengids van oktober 2005 je verder kan helpen, daarin wordt dolfijvriendelijke tonijn besproken (ontdek ik net op internet).

Groet,

Aldert

kevin 8 april 2006 18:25

Bedankt voor de uitleg Itsme!

vrosjnivosj 14 april 2006 22:39

Borage olie is de beste olie om te gebruiken maar waarom geen teunnisbloemolie?
Het zit ook in een aantal producten verwerkt waaronder lotions.
De prijs van teunnisbloemolie in capsules is minder die van borage olie. En is gemakkelijker te vinden.
En bij vele teunnisbloem preparaten staat er ook op hoeveel procent gla erin zit.
Bij mij was dit 15% dus niet zo'n groot verschil met de 18.5% gla die in de capsules van Jaapie zaten.

groet

Tiuri 19 april 2006 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door itsme
...

Hoi Aldert,

Hartelijk dank voor deze bijzonder verhelderende post met de zeer overzichtelijke figuur! Het hele plaatje van vetzuurmetabolisme is me nu een stuk duidelijker! Ik vind dit echt zalig om zo te lezen, je komt voor mij als een engel uit de hemel vallen want je geeft me precies de info waar ik al heel lang naar op zoek ben. :)

Nu ik dit zo lees lijkt het mij inderdaad juist niet verstandig om borageolie te gebruiken aangezien dat zorgt voor meer GLA, deze GLA zal worden omgezet in DGLA en vervolgens door D5D in arachidonzuur, en dat moeten we niet hebben. Als ik het zo bekijk zal de olie dus juist averechts werken zolang je de hyperactiviteit van D5D niet aanpakt, omdat er met borageolie anders alsnog bijna niets wordt omgezet in de ontstekingsremmende eicosanoiden (type 1).

Deze door jouw geschetste theorie past precies in mijn situatie. Ik ben 23 jaar en al 15 jaar vegetarier, krijg dus al heel lang heel weinig omega-3-vetzuren binnen. Ik eet vrij veel suikers dus de insuline zal D5D wel aardig hebben opgezweept. Verder krijg ik met mijn huidige voedingspatroon volgens mij uitzonderlijk veel omega-6-vetzuren binnen. Door de hoge D5D-activiteit en de lage omega-3-vetzuurwaarden wordt al die omega-6 dus rechtstreeks omgezet in de ontstekingsbevorderende Type 2-eicosanoiden. :eek: Dat kan allemaal dus een goede verklaring zijn voor mijn eczeemproblemen.

Ik zal dus moeten zorgen dat ik nu voldoende omega-3-vetzuren binnenkrijg, en aangezien het niet te doen is om dat op vegetarische wijze binnen te krijgen zit ik er hevig aan te denken om met visoliesupplementie te beginnen. Het grote probleem is echter dat ik vegetarier ben en ik voel er eerlijk gezegd weinig voor om mijn principes te verloochenen zodat ik toevallig wat gezonder kan worden en van mijn eczeem af kan komen. Het leed van mijn eczeem staat in schril contrast met al het dierenleed dat er plaatsvindt. Nu vraag ik me dus af of er ook dolfijnvriendelijke of anderszins diervriendelijke visoliecapsules bestaan, weet iemand dat?? Als dat niet het geval is lijkt me daar een grote markt voor voor alle vegetariers, toch?!

Ik wil in ieder geval de vis via capsules binnenkrijgen. Ik had laatst een broodje met zalm voor me en wilde bij wijze van experiment een hap nemen. De stap om na 15 jaar ineens een zichtbaar dier te gaan eten was gewoon te groot. :D Die capsules zijn wat dat betreft dus wel een uitkomst.

Verder vroeg ik me af hoe het nu zit met de dosering. Itsme schreef:

Citaat:

Ik denk alleen wel dat mensen zich nogal eens vergissen in de hoeveelheden olie (zowel omega-3 als borage/teunisbloem) die nodig zijn. Van visolie heb je bij therapeutische toepassingen al snel meer dan één gram EPA+DHA nodig, wat bij de gebruikelijke 18%EPA/12%DHA visolie neerkomt op minimaal 3 gram olie, maar liever het twee- of drievoudige (dus dan zit je al aan de vijf tot tien gram olie per dag). In wetenschappelijk onderzoek met visolie zijn dergelijke doseringen heel gebruikelijk, zelfs nog meer. Ik heb een onderzoek gezien waarbij ze een zwaar schizofrene patiënt met 10 gram EPA+DHA per dag (dus 30 gram olie) weer helemaal op de rails hebben gekregen.
Ik meen dat de visoliecapsules nu vooral verkocht worden in doseringen van 1 gram. Welke dosering zou jij voor mij aanraden, Aldert? Het lijkt me onbegonnen werk om 10 gram olie per dag naar binnen te werken, toch?

Verder vroeg ik me af of er iets bekend is over de topische toepassing van omega-3. Gebeurt dat al en zo ja, kan dat werken?

In ieder geval schuif ik het gebruik van borageolie even op de lange baan. Ik kan overwegen om er op lange termijn aan te beginnen, maar dan moet ik eerst zeker zijn dat ik voldoende omega-3-vetzuren binnenkrijg, zodat het D5D daar zijn handen vol aan heeft en de GLA dus meer ruimte krijgt om te worden omgezet in de o zo gewilde type-1-eicosanoiden. :)

kas 19 april 2006 21:53

D-Devil
 
Hi.
Bethlameson kun je wel enige tijd gebruiken hoor, maar als je het echt langdurig nodig hebt kan je huid dus dunner worden, maar dat zul je ongetwijfeld weten.
Wat misschien ter afwisseling, zou kunnen helpen is lichttherapie. Wordt toegepast bij psoriasis maar ook chronisch eczeem. Schijnt erg goed te helpen en is verder niet schadelijk voor je huid (krijg je zelfs lekker bruin kleurtje van).

Omdat ik ook eigenlijk zelf moeilijk zonder de locale costerocoiden kan, heb ik me voorgenomen dit bi-kort voor te stellen aan mijn dermatoloog. Weet (nog) niet wat de ernst van de symptomen moet zijn, voordat je zo'n kuur krijgt, ... maar gek worden van de jeuk lijkt me erg genoeg nietwaar?
Kitty

ritzje 19 april 2006 22:43

Ik had enorm last van jeuk, schilfers en bergjes op mijn hoofd. Ik gebruikte alleen teershampoo. Ik sinds een jaar of 2 last van jeuk op mijn bovenarmen en dat worden droge plekjes en zijn rood na het douchen. Ik kreeg daar ketozalf voor. Dat hielp, maar op een gegeven moment het gewoon weer terug. Mijn derma zei dat het net als een verkoudheid is, dat terugkomt. NU ben ik er imuun voor, want het gaat niet meer weg van die zalf. Het vreet ook je pigment weg, waardoor je witte plekjes krijgt. Later heb ik keto-gel gekregen voor mijn hoofd en dat helpt ook wel, maar dat moet ik dus altijd gebruiken, want dat is hetzelfde en komt ook terug. Erg vervelend. Het is een soort gistschimmel en kan dus overal voorkomen. Ik gebruik keto voor mijn hoofd nu zo'n maand of drie, 2 x per week en het is stabiel, maar als ik het een keer niet gebruik heb ik gewoon weer jeuk en schilfers. Wel in mindere mate, maar toch. Ik heb voor mijn armen ook pillen gehad, maar dat hielp niet.

Ik vind het gewoon vies en vervelend ook.

Tiuri 19 april 2006 23:34

Zo ik heb nog even verder gestudeerd en ik heb nu een plan de campagne opgesteld.

Ik ga er even van uit dat mijn eczeem wordt veroorzaakt door de enzymdeficiëntie van D6D waar itsme/Aldert over sprak, en dat de situatie wordt verergerd door een grote activiteit van het enzym D5D. Er zijn dan een aantal dingen die ik kan doen:

1) Visoliecapsules slikken: hierdoor krijg ik meer omega-3-vetzuren binnen waardoor D5D minder hecht aan DGLA. Hierdoor zal het gehalte van het schadelijke arachidonzuur omlaag gaan en zal het gehalte ontstekingsremmende stoffen omhoog gaan.
2) Borageolie slikken of smeren: hierdoor wordt de deficiëntie van D6D opgevangen doordat er weer wordt voorzien in GLA.
3) Minder suikers eten: hoge insulinespiegels bevorderen de activiteit van D5D en verminderen de activiteit van D6D, en dat is niet de bedoeling.
4) Zorgen dat vitamine B3, vitamine B6, magnesium en zink in voldoende mate in het bloed aanwezig is. Deze stoffen ondersteunen D6D.
5) Minder transvetzuren binnenkrijgen.

Omdat ik eerst in kaart wil brengen wat er precies mis is, lijkt het me verstandig als ik eerst eens een uitgebreid bloedonderzoek doe. Itsme wees ons op het Europees Laboratorium voor Nutriënten (http://www.europeanlaboratory.nl), die gerichte bloedonderzoeken kunnen uitvoeren. Ik wil dan de volgende test doen: Vetzuren (incl. transvetzuren) in bloed. Prijs: € 89. Dan heb ik in één keer in kaart waar het probleem zit, en dan kan ik ook heel gericht actie ondernemen. Niets is zo zonde en geldverkwistend als voor nop jarenlang supplementen slikken die je helemaal niet nodig hebt. Ik zal informeren of mijn verzekeraar dit wil vergoeden, maar ook als ze dat niet willen doen lijkt het me een erg nuttig bloedonderzoek wat zichzelf zal terugverdienen doordat ik bespaar op onnodige supplementen.

Een andere bloedtest die ik kan doen is de vitaminetest (bijv. de "8-Vitaminen panel" voor o.a. B3 en B6), maar ik meen dat ik al eens getest ben op vitaminen (in ieder geval B6 en B12) en dat daar niks mis mee was. Ik zal het voor de zekerheid nog even nachecken bij m'n huisarts.

Ze hebben daar trouwens een heleboel interessante tests zeg, zou ze allemaal wel willen doen! :o ;) Zoals de mannelijke hormonentest voor 95 eurie (staat alleen op de prijslijst, verder nergens). Is ook wel interessant om te doen, vooral nu ik een tijdje gestopt ben met duta. Ik kan dat het beste opmeten vlak voordat ik aan de duta begin en dan straks erna nog een keer, om te zien wat het effect is en om te bekijken of het dus zin heeft om ermee door te gaan. Wederom een goede investering lijkt me.

Ik kom hier later nog op terug! ;)

Nog een heel kort vraagje aan Itsme als afsluiting. Je vertelde eerder dat corticosteroiden werken doordat ze fosfolipase A2 remmen, een enzym dat arachidonzuur vrijmaakt uit de celmembraan. Weet jij toevallig ook hoe teerzalf werkt en hoe de nieuwe eczeemzalven tacrolimus (protopic) en pimecrolimus (elidel) werken? Sorry voor al m'n vragen maar ik ben helemaal leergierig geworden nu. :D

kevin 19 april 2006 23:55

Tiuri, wat houden die bloedonderzoeken in en hoe werkt dat? Moet je zelf je bloed laten prikken en het goedje dan opsturen naar dat instituut of gaat dat via de huisarts?

Tiuri 20 april 2006 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Tiuri, wat houden die bloedonderzoeken in en hoe werkt dat? Moet je zelf je bloed laten prikken en het goedje dan opsturen naar dat instituut of gaat dat via de huisarts?

Ik neem aan dat dat via de huisarts moet, dat is wel hoe ik het ga doen in ieder geval.

kas 20 april 2006 13:44

ritzje
 
... Ik heb voor mijn armen ook pillen gehad, maar dat hielp niet.

.Wat had je dan? Ik heb aanvankelijk een ketoconazol tablettenkuur van 2 wk gekregen van de huisarts die hielp wel wat, nu heb ik een 4-wks kuur via mijn dermatoloog gekregen, van Itraconazol die overigens meldde dat keto-tabletten dus voor dit bep. schimmel/gist onvoldoende werken... (had hij gelijk in).
Itraconazol helpt beter ik heb gewoon geen schilfering of jeuk nu. Wel gebruik ik nog de keto-gel na het wassen erbij..
Naar wat je beschrijft, heb jij tot nu toe steeds de "anti-schimmel" aanpak gekregen, op zich prima en logisch omdat dat is wat het veroorzaakt. Doch nu het niet meer helpt zou je eigenlijk eens moeten vragen om topicorte of triamcinolon beiden zijn hormoonpreparaten maar werken vaak direkt en kunnen voor langere tjd verlichting/genezing geven. De angst van veel mensen... o jee hormoonpreparaten.. is mi ongegrond. De bijwerkingen van bijv dunner wordende huid treden alleen op na langdurig en veelvuldig gebruik.
Vraag er eens om bij je huisarts (voor zover je het nog niet gebruikt overigens, maar je schrijft er niks over vandaar!).
Groet
Kitty

vrosjnivosj 26 april 2006 19:30

Tiuri ik wist wel wat GLA is ;). Maar die olie bevat nog altijd minder GLA dan borage olie.
Is GLA eigenlijk de beste ontstekingsremmer die er normaal in je lichaam voorkomt? Bestaan er nog andere natuurlijke middelen die onstekingsremmend werken?
Itsme de beste verhouding van omega 3 en 6 is 4:1 speelt het een rol wanneer je deze binnenkrijgt want bij bepaalde voedingsstoffen speelt het een rol(letje) wanneer je ze binnenkrijgt.
Hoe passen de vetzuren omega 7 en 9 in het plaatje?
Hoe worden deze gemaakt enz. ?
mvg

bugg 30 april 2006 16:02

Volgens mij heeft zonlicht ook een positief effect op sebo trouwens (net als eczeem in het algemeen). Ik heb gisteren de hele dag met m'n kop in de zon gelopen en vandaag is m'n hoofdhuid veel minder jeukerig/pijnlijk dan afgelopen week het geval was. :)

Colinhos 5 mei 2006 19:36

De zon heeft ook een positieve invloed bij mij, wat het eczeem betreft. Ik heb er nu niet zoveel last van als bijv. in de winter.

Mezelf 20 mei 2006 19:44

Ik heb ook last van seborroïsch eczeem op men hoofdhuid en in men gelaat.
Door het gebruik van Kerium shampoo(ben begonnen met de rode en daarna de groene(de laatste is minder hard)). Door men haar (wat op dit moment toch redelijk lang is) 1x te wassen/2dagen, heb ik veel minder last van het eczeem op men hoofdhuid. Het eczeem op men gelaat is lastiger aangezien dit af en toe zwaar mindert maar dan na een periode weer ergert wordt(door de stress?). Ik gebruik tegen het eczeem alleen externe producten(alleen maar zalf voor men gelaat)

vervolgens heb ik nog 3 vraagjes:

1) Is het mogelijk dat seborroïsch eczeem verergert door een hogere dosis stress??
2)Zou het kunnen dat seborroïsch eczeem ontstaat door een te hoge concentratie aan zout(en) in je lichaam??? (water wordt onttrokken aan huid)
3) Aangezien ik geen interne middelen gebruik om het seborroïsch eczeem te bestrijden zou ik graag een reactie krijgen van mensen die reeds beide(intern en extern) middelen gebruikt hebben (welk van de 2 is het beste).

Dank bij voorbaat...

kas 21 mei 2006 18:15

mezelf
 
Citaat:

vervolgens heb ik nog 3 vraagjes:

1) Is het mogelijk dat seborroïsch eczeem verergert door een hogere dosis stress??
2)Zou het kunnen dat seborroïsch eczeem ontstaat door een te hoge concentratie aan zout(en) in je lichaam??? (water wordt onttrokken aan huid)
3) Aangezien ik geen interne middelen gebruik om het seborroïsch eczeem te bestrijden zou ik graag een reactie krijgen van mensen die reeds beide(intern en extern) middelen gebruikt hebben (welk van de 2 is het beste).

Dank bij voorbaat...
1) dat het zou verergeren door stress wordt wel vaak aangehaald, ook door huisartsen. Ik geloof daar niet in persoonlijk bij mijzelf is het ontstaan in comb. met alopecia androgenetica en nooit eerder daarvoor.

2) Heb ik nooit eerder van gehoord. In doc. die ik erover gelezen heb is dat het vaak een erfelijke oorzaak heeft, in comb. met aga dus voorkomt en dat het gezien wordt in relatie tot het (hoge concentraties) talg.
3) Ik heb zowel in als externe middelen gebruikt maar niet afzonderlijk van elkaar. dwz door gebruik ketoconazol verbeterde het aanzienlijk, met tablettenkuur van 4 wk Itraconazol ging het volledig weg, ik gebruikte toen ook tegelijkertijd de ketoconazol (gel) nog. Dus afzonderlijk van elkaar weet ik niet, het gebruik van beiden hielp me wel enorm.

bugg 21 mei 2006 22:00

Bij mij is er wel degelijk een verband met stress. Ik had onlangs een korte stress-periode en het seborroisch eczeem werd duidelijk erger. Er verscheen zelfs eczeem op m'n armen, iets wat ik al 10 jaar niet heb gehad.

Toen de stress minder werd verdween het van m'n armen en werd het op m'n hoofdhuid weer zoals het was.

Het precieze mechanisme erachter weet ik niet, maar ik ben ervan overtuigd dat er een verband is.

kas 21 mei 2006 22:46

bugg
 
Ik had nooit enige vorm van eczeem of roos, jeuk etc. aan mijn hoofdhuid (overigens nergens anders ook) voordat aga zich aandiende, daarom geloof ik voor mijzelf zeker niet in een verband met stress...

kabouterplop 22 mei 2006 01:58

Hallo ,

Ik heb ook seborroisch eczeem sinds mijn puberteit , maar bij mij komt het altijd op als het vochtig wordt in de lucht , al een paar uur voordat het gaat regenen , en dan zit mijn hele gezicht onder de eczeem.(wangen , neus , voorhoofd en kin )
volgens mij (ik weet wel zeker na 25 jaar ) wordt het aangewakkerd door vochtige lucht in combinatie met zure regen,nu b.v. het regent al twee dagen behoorlijk en ik heb een enorme uitbraak van eczeem ,, maar als ik b.v naar zonnige warme droge oorden ga heb ik er nooit last van en is mijn huid puntgaaf.
ik krijg trouwens ook een uitbraak van eczeem na sporten als ik veel gezweet heb dan breekt meteen daarna het eczeem uit op mijn gezicht.
wie heeft hier nog meer last van als het regent en vochtig is en na het sporten ???

doei

MauZ 24 mei 2006 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kas
Ik heb begrepen dat seb. eczeem veroorzaakt wordt door verstoring van flora op hoofdhuid door (een teveel aan) talg. Die talg irriteert bij daarvoor gevoelige personen de hh en er ontstaat een explosie van gisten/schimmels.
Die op hun beurt weer verantwoordelijk zijn voor de klachten.
In mijn geval klopt dit ook, omdat t.t.v. doorbreken aga mijn haar beduidend sneller vet werd en kort daarop de jeuk/schilfering ontstond. Daarvoor heb ik het nooit gekend. Ben van nature zeker geen eczeem/allergiegevoelig mens, nooit geweest ook.

Bij mij precies hetzelfde het geval zo'n beetje. AGA gaat gepaard met seb.exceem. DIe talgafscheiding word je helemaal gek van. Heb jij ook dat naarmate de dag vordert, de jeuk op je hoofdje steeds erger wordt? 's avonds is het meest niet meer uit te houden. Jaren geleden heb ik wel eens een recept voorgeschreven gekregen van de dermatoloog tegen jeugdpuistjes. Ik kreeg een heerlijk droge huid van dat medicijn, alleen moest ik wel met een potje blistex op zak lopen. Nu vraag ik me beduidend af of dit medicijn ook zal helpen tegen de jeuk op me kop, want ik word er echt knibbig van. Roaccutane heet het. Er staat in de bijsluiter dat het haaruitval KAN veroorzaken, maar goed, een paar jaar terug had ik daar geen last van iig. En als het m'n jeuk op mn hoofd kan weghalen door talgvermindering, dan ben ik errug blij! Dan maar weer met een potje blistex op zak, no problem! GrtZ

ugh 24 mei 2006 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MauZ
[...]Roaccutane heet het. Er staat in de bijsluiter dat het haaruitval KAN veroorzaken, maar goed, een paar jaar terug had ik daar geen last van iig. En als het m'n jeuk op mn hoofd kan weghalen door talgvermindering, dan ben ik errug blij! Dan maar weer met een potje blistex op zak, no problem! GrtZ

(Ro)Accutane veroorzaakt bij sommigen juist jeuk op het lichaam. Maar heb geen idee hoe het op je hoofd huid zal uitpakken.

Mezelf 29 mei 2006 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ugh
(Ro)Accutane veroorzaakt bij sommigen juist jeuk op het lichaam. Maar heb geen idee hoe het op je hoofd huid zal uitpakken.

een vriend van me neemt dit ook en dit heeft allesinds veel effect op z'n gelaat. Maar zou dit ook werken tegen seb. eczeem?? want je krijgt er een droge huid van...

P.S. heb je er geen voorschrift voor nodig?

kas 30 mei 2006 16:04

mauz
 
Ik gebruik tegen aga, androcur dat de invloed van androgenen op de huid vermindert en dus ook de talgklier werking beduidend heeft laten afnemen. Dat helpt wel vind ik tegen de jeuk,schilfering en roodheid. Daarnaast gebruik ik al maanden na iedere wasbeurt ketoconazol gel. Ook dat helpt.
Het is een rotprobleem.
Kitty

kas 1 juni 2006 15:26

Elidel
 
(seb.eczeem/Elidel gebruik)

Ff een mededeling nav bezoekje dermatoloog gisteren. Ik was daar met en voor mijn dochter van 8, die in ernstige mate atopisch eczeem heeft. Omdat dit al enkele jaren zo is en ik toch huiverig wordt van die cortisonen bij zo'n jong kind vroeg ik om Elidel. Ik kreeg het niet voor haar omdat volgens deze dermatoloog er recente berichten zijn omtrent vormen van huidkanker die worden toegeschreven aan het langdurig gebruik van Elidel.
Meer info dan hetgeen ze me vertelde hierover, heb ik niet maar het leek me wel zinvol om het hier te melden.

Kitty


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:17.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.