Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Van alles en nog wat... (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   dood (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=18402)

AnthonieH 5 april 2010 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 247632)
Nee, niet omdat ze blank zijn, maar omdat de meesten er een mentaliteit op na houden die niet deugt, in het algemeen zeer vergelijkbaar met de mentaliteit van de Hollanders in Indonesië.

Het was toch heus een puur racistische opmerking van je, Hanna, bezin je even.

En over het bovenstaande. Iedereen die toevallig blank is het land uit omdat 'de meesten' er 'een mentaliteit' op nahouden die 'niet deugt' ... wat een ongelofelijke hoeveelheid generalisaties en (voor)oordelen in 1 zin! Bedenk je wel dat de meesten er geboren zijn? Hun ouders ook. Hun grootouders ook. Hun overgrootouders etc. ook.

Als je met zo'n oordeel hier in Nederland iets zegt over zelfs 1e generatie migranten, dan zou je je bij een neo-nazi-partij moeten aansluiten. Het verbijstert me dat men denkt dat racisme alleen iets is van blanken ...

Tato 6 april 2010 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 247658)
Het verbijstert me dat men denkt dat racisme alleen iets is van blanken ...

Zowel Agatha als Hanna weet er niks van maar als je maar de blanken de schuld geeft zit je volgens progressief Nederland wel goed...

Hanna 6 april 2010 02:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 247658)
Bedenk je wel dat de meesten er geboren zijn? Hun ouders ook. Hun grootouders ook. Hun overgrootouders etc. ook. ...

Bedenk wel even dat alle Nederlanders die vertrekken moesten uit Indonesië eveneens daar geboren waren, net als hun ouders en grootouders. Ze hebben daar honderden jaren geleefd in luxe villa's met veel inlands personeel; ook hadden ze "blanke" zwembaden waar inlanders niet in mochten, die moesten maar gewoon tussen de drollen in de kali zwemmen.

Ik weet behoorlijk goed waar ik over praat en weet ook dat er in Zuid Afrika praktisch niemand woonde, behalve een handjevol hottentotten en kaffers, die prompt geen water meer hadden toen de blanken prikkeldraad om hun bron heen hadden gezet.
Vergeet ook even niet dat de blanken bijna alle Maori's, Aboriginals en Indianen hebben uitgemoord. Niet iets om trots op te zijn.
In zo'n topic goed doordacht en uitgebreid gaan beschrijven wat er precies bedoeld wordt, vind ik ondoenlijk.

agatha 6 april 2010 09:24

Ik wordt deze keer een beetje misselijk van je mening Antonie en omdat je verder een beste jongen ben stop ik met deze discussie.

AnthonieH 6 april 2010 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 247664)
Bedenk wel even dat alle Nederlanders die vertrekken moesten uit Indonesië eveneens daar geboren waren, net als hun ouders en grootouders. Ze hebben daar honderden jaren geleefd in luxe villa's met veel inlands personeel; ook hadden ze "blanke" zwembaden waar inlanders niet in mochten, die moesten maar gewoon tussen de drollen in de kali zwemmen.

Ik weet behoorlijk goed waar ik over praat en weet ook dat er in Zuid Afrika praktisch niemand woonde, behalve een handjevol hottentotten en kaffers, die prompt geen water meer hadden toen de blanken prikkeldraad om hun bron heen hadden gezet.
Vergeet ook even niet dat de blanken bijna alle Maori's, Aboriginals en Indianen hebben uitgemoord. Niet iets om trots op te zijn.
In zo'n topic goed doordacht en uitgebreid gaan beschrijven wat er precies bedoeld wordt, vind ik ondoenlijk.

De situatie in Zuid Afrika is totaal anders dan in Indonesie. Maar dat mensen daar zijn weggejaagd en ontworteld is ook niet goed. Het is een menselijk leed waar men über-politiek-correct wel heel makkelijk overheen kan stappen. Overheen is gestapt.

Je beschrijft het wel goed voor Zuid Afrika, de blanken zijn er behoorlijk goed in geslaagd om de oorspronkelijke bewoners uit te roeien. Beetje volgens Amerikaans en Australisch model. Khoi en San zijn gedecimeerd, het oude Strandlopervolk is weggevaagd.

De blanken in Zuid Afrika hebben overigens geen schuld aan wat er met de Maori, de Aboriginals of de inheemse volkeren van Noord Amerika is gebeurd. Of wil je ze daar ook meteen maar om veroordelen omdat ze nu eenmaal het juiste kleurtje hebben? :)

Maar dit alles betekent meteen ook dat de huidige zwarte bevolking van Zuid Afrika in principe net zo min thuis hoort in grote delen van het land als de blanken.

Ik heb ook geen zin om alles goed doordacht en uitgebreid te gaan beschrijven. Ik ageer alleen tegen makkelijke uitspraken vanuit de luie leunstoel over een heel complexe situatie aan de andere kant van de wereld.

'Jaag ze allemaal het land maar uit' is een oplossing die ik niet van de Hanna's en Agatha's van deze wereld had verwacht. Ik ben wat dat betreft een tikje teleurgesteld. Ik mag hopen dat het niet ook jullie oplossing is voor de situatie in Israel of voor Marokkaanse probleemjongeren in Nederland.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door agatha (Bericht 247670)
Ik wordt deze keer een beetje misselijk van je mening Antonie en omdat je verder een beste jongen ben stop ik met deze discussie.

Ik heb hetzelfde gevoel. Ik had je anders ingeschat. Je kent mijn mening overigens totaal niet, Agatha. Ik heb het nergens over mijn mening gehad. Je bent alleen geschokt dat ik zo incorrect ben om het niet met jouw in al zijn eenvoud en correctheid zo vreselijk onrechtvaardige mening eens te zijn.

Hanna 6 april 2010 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 247658)
Als je met zo'n oordeel hier in Nederland iets zegt over zelfs 1e generatie migranten, dan zou je je bij een neo-nazi-partij moeten aansluiten. Het verbijstert me dat men denkt dat racisme alleen iets is van blanken ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 247673)
'Jaag ze allemaal het land maar uit' is een oplossing die ik niet van de Hanna's en Agatha's van deze wereld had verwacht. Ik ben wat dat betreft een tikje teleurgesteld. Ik mag hopen dat het niet ook jullie oplossing is voor de situatie in Israel of voor Marokkaanse probleemjongeren in Nederland.

Het verbijstert mij dat je geïmporteerde gastarbeiders vergelijkt met koloniale overheersers. De situatie in Israël is weer een heel ander verhaal.

AnthonieH 6 april 2010 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 247684)
Het verbijstert mij dat je geïmporteerde gastarbeiders vergelijkt met koloniale overheersers. De situatie in Israël is weer een heel ander verhaal.

Verbijstering allom dus, het lijkt wel een tweedekamerdebat :)

Ik vergelijk complexe problemen rond aparte groepen binnen samenlevingen met elkaar. Problemen waarbij andere groepen mensen roepen 'jaag ze het land uit'. Dat hebben Marokkaanse probleemjongeren in Nederland, Joden in Israel en blanken in Zuid Afrika met elkaar gemeen. Dat dat verband niet meteen duidelijk was! Ik ben dus nu echt met stomheid geslagen over je verbijstering :)

Maar over gastarbeiders, dat zijn inderdaad geen koloniale overheersers, maar wel kolonisten. Heb je de houding van de geïmporteerde gastarbeiders (nog geen 5% is daadwerkelijk 'geïmporteerd', de rest kwam zelf, een heel oude mythe) al eens bestudeerd? Het gevoel superieur te zijn, de sterke hang naar het moederland, afzonderen, geld voor de toekomst beleggen in het moederland.

We beseffen allemaal dat hun houding meer die van een kolonist is dan iets anders. Alleen is het heel eng om dat toe te geven. Zelfs in het taalgebruik erkennen we dat wanneer we spreken over het moederland. Zo spraken Nederlanders in Indië ook over Nederland. En ze noemden zich Indische Nederlanders ... niet Nederlandse Indiërs.

Ik vraag me af hoe Marokkanen over zichzelf spreken als ze in Marokko of bij familie in Duitsland of zo zijn. Vinden ze zichzelf dan Marokkaanse Nederlanders of Nederlandse Marokkanen?

Als je google-t, dan vind je 29000 keer Nederlandse Marokkanen en 12000 keer Marokkaanse Nederlanders. Ook dat lijkt er dus op te wijzen dat we op z'n minst in ons onderbewuste weten dat het kolonisten zijn.

Hanna 6 april 2010 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 247690)
En ze noemden zich Indische Nederlanders ... niet Nederlandse Indiërs.

Indische Nederlanders is correct, ze hadden namelijk Nederlandse achternamen, een Nederlands paspoort, waren opgevoed in Nederlandse cultuur, hadden een Nederlandse schoolopleiding genoten op Nederlandse scholen in het Nederlands en vochten voor de Nederlandse koningin.
Nederlandse Indiërs zijn mensen uit India die in Nederland wonen met een Indiaas paspoort. Er is een groot verschil tussen Indisch, Indonesisch en Indiaas.
Marokkanen hebben dubbele paspoorten, waardoor ze zelf ook niet meer weten hoe ze zich moeten noemen.

Limbo 9 april 2010 18:34

Niemand ook die hier de thread bijhoudt.

Malcolm McLaren. Jammer, prima producer!

Ambo 9 april 2010 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Limbo (Bericht 247965)
Niemand ook die hier de thread bijhoudt.

Malcolm McLaren. Jammer, prima producer!

Zat er wel aan te denken vandaag. Leuke liedjes heeft hij nog op zijn naam staan: Something's jumping in my shirt en Madame Butterfly...

Ambo 9 april 2010 20:15

En de SGP is ook dood aan het gaan... ;)

Limbo 9 april 2010 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambo (Bericht 247976)
En de SGP is ook dood aan het gaan... ;)

Doordat ze vrouwen moeten toelaten op de lijst zeker!:P Je zult zien, weer 1 zetel in juni!:confused:

Ambo 10 april 2010 19:10

De Poolse president Lech Kaczynski en zijn gevolg zijn ook niet meer onder ons..

Niet dat ik Balkenende en zijn gevolg dood wens, maar waarom hebben wij nooit eens wat mazzel...

Limbo 10 april 2010 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambo (Bericht 248072)
De Poolse president Lech Kaczynski en zijn gevolg zijn ook niet meer onder ons..

Niet dat ik Balkenende en zijn gevolg dood wens, maar waarom hebben wij nooit eens wat mazzel...

Jammer van die Polen.

En ik begrijp je hartekreet!:P Hier doen ze aan risk management; niet iedereen tegelijkertijd in hetzelfde vliegtuig!

Limbo 12 april 2010 19:21

Teddy Scholten.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.