Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Overige (haar)discussies - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=60)
-   -   doorbloeding haarwortels (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34323)

Johnyy 27 november 2014 09:32

doorbloeding haarwortels
 
Bekend is dat door toename van de doorbloeding van de haarwortels of haarzakjes de haargroei doet bevorderen. Dit effect wordt o.a. ook toegeschreven aan minoxidil.

Mijn vraag is ; als het juist is dat de doorbloeding van de haarwortels/zakjes de haargroei doet toenemen, heeft sporten dan ook een positief effect op de haargroei ?

bv ; a.g.v. joggen wordt ook de bloedcirculatie in het hoofd (en haarzakjes) bevorderd... , heeft dit dan vervolgens ook een positief effect op de haargroei ?

bvd.
Alle suggesties welkom.

Wolkenkrabber 27 november 2014 20:31

Mijn dermatoloog zegt wel dat algemene gezondheid belangrijk is voor het haar. Voldoende beweging, gezond voedsel, zo min mogelijk stress en goed slapen zorgt ervoor dat je haren er beter uit zal zien. Sporten zal daarom zeker wel goed zijn.

Dan zijn er ook mensen die beweren dat zware krachttraining, spiermassa opbouw(fitness) slecht is voor je haren. Ze zeggen dat zware krachttraining tot meer testosteron aanmaak zorgt, of de hogere testosteron aanmaak ook meteen meer dht betekend is de discussiepunt. Volgens mij is er over de relaties tussen sporten en haaruitval wel research gedaan. Ik weet het niet zeker, had er geloof ik wel wat over gelezen. effe googelen ;-)

Hairpilot 30 november 2014 12:34

Of aerobe training voor een significant betere microcirculatie naar de hoofdhuid zou zorgen, durf ik betwijfelen. Maar het is in elk geval zo dat sporten stress bestrijdt, wat wél ongetwijfeld je haren ten goede komt. Stress kan je ook niet altijd zo goed gadeslaan, het kan mentaal of lichamelijk zijn en het is niet omdat je momenteel geen examens of drukke werkkalender hebt dat je geen last kan hebben van stress. Ik denk dat sporten eigenlijk bij vrijwel elk individu stress de kop kan helpen indrukken en cortisol kan afremmen, wat dus goed is voor je haardos :)

De effecten van anaerobe training zijn inderdaad al vaker voorwerp van discussie geweest. Al bij al denk ik dat gewone workouts zonder supplementen die testosteron extreme boosts geven geen kwaad kunnen. Integendeel, wellicht kunnen ze juist helpen om bovenstaande reden. Zeker naarmate je ouder wordt, is krachttraining zéér nuttig omdat verouderen gepaard gaat met het verlies van spiermassa. Met meer spiermassa ben je krachtiger, leniger, minder kwetsbaar, etc. etc.

AnthonieH 30 november 2014 15:35

Sporten bestrijdt mentale stress, maar sporten zelf kán voor het lichaam een enorme stress betekenen. Ik denk dus dat je zeker niet kunt stellen dat sporten ongetwijfeld je haar ten goede komt. Als je regelmatig tot uitputting sport (langdurig tot in het anaerobe), dan vermoed ik dat je ook je haar geen goed doet.

Maar gewoon lekker sporten en bij vlagen fanatiek, dat zal netto vast alleen maar positief zijn :)

Hairpilot 13 december 2014 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 362931)
Sporten bestrijdt mentale stress, maar sporten zelf kán voor het lichaam een enorme stress betekenen. Ik denk dus dat je zeker niet kunt stellen dat sporten ongetwijfeld je haar ten goede komt. Als je regelmatig tot uitputting sport (langdurig tot in het anaerobe), dan vermoed ik dat je ook je haar geen goed doet.

Maar gewoon lekker sporten en bij vlagen fanatiek, dat zal netto vast alleen maar positief zijn :)

Klopt, maar ik ging er eigenlijk van uit dat topic starten niet doelde op extreme sport prestaties daar hij naar joggen verwees. Elke dag een marathon lopen, zal je lichaam inderdaad een heus stress bezorgen. Maar elke ochtend enkele toertjes hollen in het park kan ongetwijfeld alleen maar helpen :) Tenslotte is de mens gemaakt om te bewegen, zie o.a. de absurd sterke correlatie tussen te vaak/lang neerzitten en vroegtijdig overlijden.

dZinee 14 december 2014 12:59

Yup ik sluit me hier bij aan. Het zal geen directe invloed hebben, maar een gezond en regelmatig beweegpatroon zal de algemene gezondheid (en dus ook de conditie van je haar) ten goede komen.

Overigens is er steeds meer onderzoek dat laat zien dat rustige en regelmatige beweging wellicht nog belangrijker is dan de '30 minuten' beweegnorm. Dus elke dag een stukje wandelen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.