Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

Strider 12 augustus 2011 00:12

Ik heb het vanavond een keertje aangebracht, maar het heeft tot nu helemaal niet het kalmerende effect waar ik op hoopte.

Hanna 12 augustus 2011 00:38

Misschien moet je steeds een nieuwe laag opbrengen. Jij hebt volgens mij een extreem moeilijke huid.

Strider 12 augustus 2011 11:16

Nou ik had een behoorlijke dikke laag aangebracht, maar ik denk dat aloe vera bij mij geen positief effect zal hebben. Het lijkt mijn irritatie eerder te verergeren, dan te verminderen.

Ik heb gemerkt dat ik inderdaad een vreselijk lastige huid heb.

Hanna 12 augustus 2011 12:07

Wat vervelend dat niets wil werken bij jou. Kun je even een lijstje maken van de produkten die bij jou de irritatie alleen maar verergeren? Had je ook rozemarijnshampoo geprobeerd?

AnthonieH 12 augustus 2011 15:47

Had je eigenlijk al eens geprobeerd het te bestrijden door te letten op wat je eet, Strider? Vaak hoor je dat het weren van snelle suikers en (te) veel eiwitten gunstig kunnen uitpakken.

Met googlen kwam ik op deze pagina met tips voor je dieet.

Andrew123 13 augustus 2011 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 288832)
Nou ik had een behoorlijke dikke laag aangebracht, maar ik denk dat aloe vera bij mij geen positief effect zal hebben. Het lijkt mijn irritatie eerder te verergeren, dan te verminderen.


Als het mogelijk is zou ik toch aanraden van het een paar dagen te proberen... Misschien moet je huid er even aan wennen.

jehan 13 augustus 2011 14:05

Vandaag ben ik ook begonnen met het smeren van sap van Aloë Vera op een zeer hardnekkige plek in mijn nek. Eens kijken of het werkt.
Ik ben nu 2 weken terug van vakantie op Terschelling. Voor de vakantie had ik mijn haar kort laten knippen en ondanks het minder mooie weer dit jaar was mijn eczeem langs de haarlijn en op mijn behaarde hoofdhuid binnen 10 dagen helemaal verdwenen. Terwijl het toch helemaal niet mooi weer is geweest.
Nu is het bijna weer op het oude niveau en heb ook heel veel last van jeuk.
Als shampoo zal ik eens Stieprox gaan proberen.

Hanna 13 augustus 2011 14:17

Tijdens de vakantie had je waarschijnlijk geen stress. :)

def 13 augustus 2011 15:23

Mooi topic dit met alle ervaringen

De ervaring van SE daarentegen....

Heb in ieder geval iets gevonden wat bij mij werkt.
Jarenlang lotion voor mijn haar gebruikt en zalf voor neusvlegels en gebied rond de neus
Dit hielp redelijk mits ik het goed bijhield: elke dag gebruiken, een dag overslaan was al funest.
Lotion: Dermovate Lotion 0,05% g/g clobetasol-17-propionaat
Zalf: Miconazolnitraat 20 mg/g benzoezuur

Totdat ik een keer al mijn hoofdhaar eraf scheerde, eczeem verdween als sneeuw voor de zon...en bleef weg, bijna 2 jaar...

Nu wilde ik toch weer eens mijn haar laten groeien, wat denk je...kwam spontaan weer terug. Gelijk weer gekortwiekt en eczeem verdwijnt weer zo snel als het gekomen is.
Daarnaast heb ik altijd gemerkt dat sporten (door het zweten?) ook goed is om het te verminderen

Nooit meer een haardos of geen eczeem, makkelijke keus.

Strider 15 augustus 2011 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 288834)
Wat vervelend dat niets wil werken bij jou. Kun je even een lijstje maken van de produkten die bij jou de irritatie alleen maar verergeren? Had je ook rozemarijnshampoo geprobeerd?

Rozemarijnshampoo heb ik hier nog staan, wel ooit geprobeerd maar ik heb geen idee meer waarom ik er mee gestopt ben. iig shampoo's zoals revita, rooscure, keta, denorex werken vaak alleen maar tijdelijk goed. En met tijdelijk bedoel ik alleen diezelfde avond, de dag erna heb ik er vrijwel altijd meer last van.

Ik kan binnenkort wel eens een lijstje maken :)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 288854)
Had je eigenlijk al eens geprobeerd het te bestrijden door te letten op wat je eet, Strider? Vaak hoor je dat het weren van snelle suikers en (te) veel eiwitten gunstig kunnen uitpakken.

Met googlen kwam ik op deze pagina met tips voor je dieet.

Ik let sowieso erg op wat ik eet, ik beperk fastfood en suikers. Eiwitten heb ik nooit beperkt, maar ik heb ook niet het idee dat daar het probleem zit, ik neem nu bijvoorbeeld veel meer eiwitten dan 5 jaar geleden, en het eczeem is er niet door verergert. Ik wil nog wel een keertje brood uit mijn dieet halen, maar dat is zo lastig om te vervangen.

Noob 16 augustus 2011 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door def (Bericht 288948)
Mooi topic dit met alle ervaringen

De ervaring van SE daarentegen....

Lotion: Dermovate Lotion 0,05% g/g clobetasol-17-propionaat
Zalf: Miconazolnitraat 20 mg/g benzoezuur

Totdat ik een keer al mijn hoofdhaar eraf scheerde, eczeem verdween als sneeuw voor de zon...en bleef weg, bijna 2 jaar...

Daarnaast heb ik altijd gemerkt dat sporten (door het zweten?) ook goed is om het te verminderen

Dit zijn bruikbare tips. Miconazol schijnt in het gezicht goed te helpen (omdat er een schimmel kan meespelen)

Zweten bij sporten maakt de talg zacht en vloeit in combi met zout de porien uit, dit reinigt dus. Uitgaande van het feit dat SE veroorzaakt wordt doordat je huid niet tegen je eigen talg kan.

Wat betreft dat korte haar, vraag ik mij af hoe dit kan. Het zal waarschijnlijk te maken hebben dat je dan meer ventilatie en (zon) licht op je hoofdhuid krijgt (werkt pos. tegen schimmelvorming)

def 16 augustus 2011 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 289177)
Dit zijn bruikbare tips. Miconazol schijnt in het gezicht goed te helpen (omdat er een schimmel kan meespelen)

Zweten bij sporten maakt de talg zacht en vloeit in combi met zout de porien uit, dit reinigt dus. Uitgaande van het feit dat SE veroorzaakt wordt doordat je huid niet tegen je eigen talg kan.

Wat betreft dat korte haar, vraag ik mij af hoe dit kan. Het zal waarschijnlijk te maken hebben dat je dan meer ventilatie en (zon) licht op je hoofdhuid krijgt (werkt pos. tegen schimmelvorming)

Geen idee maar het werkt wel heel goed bij mij een dag na kort scheren (1mm) was de volgende dag al duidelijk resultaat, de volgende dagen werd het schilferen en de roodheid minder. nu ongeveer een week later is alles weg.

wellicht dat het met ventilatie te maken heeft, wat bovenop zit beïnvloed blijkbaar de rest van je gezichtshuid....
Sowieso is het ook goed om buiten te zijn en het is mooi meegenomen als de zon ook nog schijnt.

Ik zal niet de enige zijn bij wie dit een positief effect heeft dus als er heren zijn die nog nooit een (bijna) kaal hoofd hebben gehad, probeer het eens en kijk of je op die manier van het eczeem afkomt!

siplip 17 augustus 2011 19:42

airco en sebboroisch eczeem
 
Hoi Allemaal,
Ik heb sinds 4 jaar sebboroisch eczeem op mijn hoofdhuid..Op het moment is het best vrij heftig met veel haaruitval..heb alle middeltjes van ketoconazol( verergerde haaruitval), denorex,clobex shampoo,xamiol,bethametason etc geprobeerd..alles helpt een beetje..Nu ga ik over 4 weken heerlijk naar Gran Canaria met een stel vrienden. Ik weet dat airco mijn hoofdhuid nog meer irriteert.In het vliegtuig( 4 en half uur vliegen) en in het hotel is airco aanwezig..Als ik mijn hoofd wil beschermen moet ik een pet of buff dragen ..Daar heb ik op zich geen moeite mee maar ze zeggen dat je juist niets op je hoofd moet dragen met sebboroisch eczeem..Dus met hoofd zo in airco erge jeuk en met bescherming van hoofddeksel waarschijnlijk ook irritatie..Heeft iemand van jullie hier ervaring mee??Misschien nog tips wat ik kan doen om mijn hoofd te beschermen???Ik hoop echt van jullie te horen want hoe erg ik ook zin heb in mijn vakantie ben wel heel bang wat mijn eczeem onder deze omstandigeheden gaat doen...
Groetjes debora

siplip 18 augustus 2011 09:36

haaruitval door clobex shampoo??
 
Hoi allemaal,

Zoals ik al eerder schreef heb ik al 4 jaar sebboroisch eczeem met daarbij veel haaruitval..Ik wordt er hele bang van en zie het soms niet meer zitten..Ik heb al heel veel middleen geprobeerd en ben nu sinds paar weken met clobex shampoo bezig...Ik heb na iedere wasbeurt met clobex nog meer haaruitval dan normaal..Komt dit door de clobex of gewoon door het eczeem???Heeft iemand hier ervaring mee????

Groetjes Siplip

freek771 19 augustus 2011 09:20

seborroische exzeem
 
Wat althans bij mij (ervaringsdeskudige al 42 jaar).de klachten (vn jeuk) met meer dan de helft heeft verminderd (is naast het gebruik van de bekende al hiervoor genoemde shampoos, nizoral en de hormonen; je hoofdhuid (overal) ieder ochtend en avond schoonmaken met gezichtschoonmaakdoekjes waar je 3 etherische oliën hebt gedruppeld (niet teveel) nl tea tree, rozemarijn olie en calendula olie.

Noob 20 augustus 2011 17:58

Siplip, maak je niet te druk om de airco, en geniet van je vakantie. Airco is niet goed voor het exceem, maar heel erg is het ook niet, vooral niet die paar uurtjes van jou. Wat denk je anders van mensen die in winkelcentra en kantoren werken waar de airco de hele zomer aanstaat?
Zet bv op je hotelkamer voor het slapen gaan de airco uit, en het raam iets open. Een pet dragen helpt niet, want de schadelijke factor is de droge lucht en die komt natuurlijk ook onder je pet. Het heeft ook voordelen zo'n vakantie, want ontspanning zeewater en zon zijn goed tegen SE ;)

siplip 22 augustus 2011 16:45

Hoi Noob,

Dank voor je reactie! Fijn dat je aangeeft dat de airco wel niet goed is voor eczeem maar ook niet zo erg als je er een paar uurtjes inzit..Ja ik vroeg me dat al af hoe mensen met sebboroisch eczeem reageren op airco op hun werk..Die moeten dan toch helemaal last hebben??Tegenwoordig zijn bijna alle panden van airco voorzien je kunt er bijna niet omheen..Wat je zegt zon zee en ontspanning zijn dan weer wel goed voor het eczeem dus dat heft de airco uurtjes dan wel weer op...Hopenlijk gaat de haaruitval ook eens stoppen want daar wordt ik letterlijk gek van..Mijn haarbos is zo uitgedund heb nog een zielig staartje over..Vooral in mijn nek komen de plekken maar niet onder controle wat ik ook smeer..Maar wie weet doet de zon straks wonderen

Nogmaals bedankt en groetjes van Siplip

siplip 23 augustus 2011 17:53

Hoi Noob,

Ik wist trouwens niet dat zeewater ook goed is voor sebboroisch eczeem..Maar zout op je huid droogt de huid toch ook uit???Of ben ik daarin niet goed geinformeerd??

Groetjes Debbie

Hanna 23 augustus 2011 18:31

Bij SE heb je een dikke laag talg op de hoofdhuid. Uitdroging is dan geen punt.
Overigens moet die dikke laag talg eerst losgeweekt en verwijderd worden, anders kunnen medicinale stoffen er niet doorheen komen.

AnthonieH 23 augustus 2011 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door siplip (Bericht 289696)
Ik wist trouwens niet dat zeewater ook goed is voor sebboroisch eczeem..Maar zout op je huid droogt de huid toch ook uit???Of ben ik daarin niet goed geinformeerd??

Zoals Hanna schrijft, probleem is eerder dat je huid te veel vet produceert. Zolang de huid uit balans is, zal uitdrogen niet snel een probleem zijn.

Zout ontsmet en ontvet. UV stralen werken ook bacteriedodend. En sterk direct zonlicht kan ook de huid zelf sterker maken (beetje vergelijkbaar met zo'n haarlaser) en celdeling bevorderen. Daarom is een zon/zee vakantie vaak zo heilzaam bij huidproblemen (Acné, exzeem, huidschimmels). Alleen als de huid al te zeer verzwakt is, is het wel oppassen. Maar dat merk je snel genoeg.

En ook bij zonnen geldt, altijd met mate!

siplip 23 augustus 2011 22:24

Hoi Hanna en Anthonieh,

Dank voor jullie reactie..Klinkt logisch, ik had het zo nog niet bekeken..Lijkt me heerlijk eens een week van exceem klachten verlost te zijn..Ga er flink van genieten!

Bedankt!

Groetjes Siplip

Strider 26 augustus 2011 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 289715)
Zoals Hanna schrijft, probleem is eerder dat je huid te veel vet produceert. Zolang de huid uit balans is, zal uitdrogen niet snel een probleem zijn.

Zout ontsmet en ontvet. UV stralen werken ook bacteriedodend. En sterk direct zonlicht kan ook de huid zelf sterker maken (beetje vergelijkbaar met zo'n haarlaser) en celdeling bevorderen. Daarom is een zon/zee vakantie vaak zo heilzaam bij huidproblemen (Acné, exzeem, huidschimmels). Alleen als de huid al te zeer verzwakt is, is het wel oppassen. Maar dat merk je snel genoeg.

En ook bij zonnen geldt, altijd met mate!

Ik ben 8 dagen naar Tunesië geweest, en daar heb ik eigenlijk helemaal geen last van mijn jeuk gehad, totdat ik weer in Nederland terugkwam...

Hanna 26 augustus 2011 02:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 289901)
Ik ben 8 dagen naar Tunesië geweest, en daar heb ik eigenlijk helemaal geen last van mijn jeuk gehad, totdat ik weer in Nederland terugkwam...

En waar ligt dat dan aan volgens jou?

Strider 26 augustus 2011 14:09

De eerste dag nam ik gelijk een duik in de zee, en ik merkte meteen een prikkend gevoel op mijn hoofdhuid. Dat effect op het zeewater verdween na een paar dagen, maar ik kreeg hierbij wel heel erg veel last van haarpijn. Het pijnlijke gevoel als je met je handen door je haren gaat. Maar gelukkig werd ook dat langzaam minder.

Ik denk dat de zon het beste effect op mijn huid heeft gehad, misschien dat de zee hier ook een toegevoegde waarde aan had, maar dat zal minimaal zijn geweest.

Het was eigenlijk weer een aparte ervaring, ik heb normaal iedere dag wel wat jeuk, maar in Tunesië was de jeuk gewoon helemaal weg. Heerlijk :)

Hanna 26 augustus 2011 18:23

Dan zou dagelijks eventjes onder de hoogtezon ook moeten helpen (liever geen zonnebank, want die schijnt UV-B te filteren)

siplip 27 augustus 2011 15:50

Zo dat biedt heel veel goeds voor mijn vakantie, lijkt me zo heerlijk als je jeukvrij kan zijn al is het maar een paar dagen..Ze zeggen dat alcohol ook slecht is voor sebboroisch eczeem op hoofdhuid..Is dit echt zo??Zal dat met 1 of twee drankjes ook al het geval zijn??Niet dat ik me 7 dagen ga bezatten helemaal de bedoeling niet , maar best gezellig een wijntje of roseetje op zijn tijd...zeker nu we all inclusie hebben..Maar als het echt slecht is kan ik het misschien beter niet doen???

Groetjes Siplip

Hanna 27 augustus 2011 16:58

Laat je vakantie niet verpesten en neem af en toe gewoon lekker een wijntje. :)

siplip 27 augustus 2011 18:07

Je hebt helemaal gelijk dat dacht ik ook!!Ga ik dan ook zeker doen!
groetjes Siplip

Strider 27 augustus 2011 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door siplip (Bericht 290040)
Zo dat biedt heel veel goeds voor mijn vakantie, lijkt me zo heerlijk als je jeukvrij kan zijn al is het maar een paar dagen..Ze zeggen dat alcohol ook slecht is voor sebboroisch eczeem op hoofdhuid..Is dit echt zo??Zal dat met 1 of twee drankjes ook al het geval zijn??Niet dat ik me 7 dagen ga bezatten helemaal de bedoeling niet , maar best gezellig een wijntje of roseetje op zijn tijd...zeker nu we all inclusie hebben..Maar als het echt slecht is kan ik het misschien beter niet doen???

Groetjes Siplip

Ik heb alles gegeten en gedronken wat ik normaal niet zou doen en het werd er helemaal niet erger door, wat normaal wel zou zijn.

Ik denk dat ik idd eens ga kijken naar een hoogtezon.

siplip 28 augustus 2011 12:26

Das goed nieuws strider !!Ik ga er dan ook lekker van genieten!!

Beetje stomme vraag misschien maar wat is verschil tussen hoogtezon en zonnebank???Wordt je van hoogtezon ook bruin??Is zonnenbank dan niet goed voor eczeem??

Groetjes Debbie

cop 28 augustus 2011 13:57

volgens mij helpt de zon/zonnebank doordat de huid droger wordt en minder sebum maakt....telkens als ik veel sebum aanmaak...late en nachtshiften steekt het de kop op....

AnthonieH 28 augustus 2011 13:59

Een hoogtezon zendt veel UV uit. UV is dodelijk voor bacteriën en zo.

Hanna 28 augustus 2011 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door siplip (Bericht 290123)
Beetje stomme vraag misschien maar wat is verschil tussen hoogtezon en zonnebank???Wordt je van hoogtezon ook bruin??Is zonnenbank dan niet goed voor eczeem??

Van een hoogtezon kun je zelfs donkerbruin worden, maar dat is niet de bedoeling.
Bij een zonnebank worden veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit gefilterd, aangezien dat deel van het UV-spectrum (dat voor vitamine D3 productie verantwoordelijk is) Bij een hoogtezon of voor lichttherapie gebruikte lamp vindt een dergelijke filtering van UV-B straling niet plaats.
Lees dit verhaal ook maar eens.

siplip 28 augustus 2011 17:04

Bedankt voor jullie reacties!!Interessant artikel Hanna !!Ga het straks helemaal op mijn gemak lezen..En wellicht wel een hoogtezon aanschaffen..Wil alles proberen om van dat roteczeem af te komen!
Groetjes Siplip

siplip 28 augustus 2011 17:16

Nog even een vraagje..ik las meerdere positieve berichten op het forum dat inname vit D3 ook kan helepen tegen haaruitval..Ik slik Multivitamine van lucovitaal met daarin vit d3 5 ug..Dit zal niet voldoende zijn..Kun je die vit D3 alleen online kopen of ook bij de drogist?
Ben benieuwd..
Groetjes siplip

Strider 30 augustus 2011 07:31

Als iemand nog een hoogtezon in de aanbieding ziet, ik hoor het graag :)

Zou een gezichtsbruiner hetzelfde effect hebben? Die kosten niet zoveel :)

Hanna 30 augustus 2011 15:27

Dan zou je even moeten uitzoeken of zo'n gezichtsbruiner wel of niet UV-B filtert. En hoe kun je zo'n ding op je schedel richten? Dan moet je met je gezicht op tafel gaan liggen? :cool:

Ik heb ook even gezocht op internet, maar 't lijkt alsof alle hoogtezonnen hebben plaatsgemaakt voor zonnebanken. Ik heb zelf een hoogtezon met infrarood lamp, op een hoge inklapbare standaard, die vastgemaakt kan worden aan de rand van een tafel, bureau, nachtkastje, enz.
Het zou mij niet verbazen als die oude hoogtezonnen regelmatig in kringloopwinkels terechtkomen.

Strider 30 augustus 2011 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 290347)
Dan zou je even moeten uitzoeken of zo'n gezichtsbruiner wel of niet UV-B filtert. En hoe kun je zo'n ding op je schedel richten? Dan moet je met je gezicht op tafel gaan liggen? :cool:

Ik heb ook even gezocht op internet, maar 't lijkt alsof alle hoogtezonnen hebben plaatsgemaakt voor zonnebanken. Ik heb zelf een hoogtezon met infrarood lamp, op een hoge inklapbare standaard, die vastgemaakt kan worden aan de rand van een tafel, bureau, nachtkastje, enz.
Het zou mij niet verbazen als die oude hoogtezonnen regelmatig in kringloopwinkels terechtkomen.

Inderdaad, die gezichtsbruiners hebben UVA lampen. Hoe ik zo'n apparaat op mijn schedel ga richten weet ik nog niet, misschien dat ik daarvoor op bed kan gaan liggen.

Waar gebruik jij je hoogtezon eigenlijk voor? En is die anders niet te koop?

Hanna 30 augustus 2011 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 290354)
Waar gebruik jij je hoogtezon eigenlijk voor? En is die anders niet te koop?

Nee, sorry, niet te koop. Mr. Hanna gebruikt 'm regelmatig, anders is hij zo'n bleekscheet. :)

Strider 6 september 2011 23:11

Wat denk jij ervan Hanna, zal een gezichtsbruiner niet zo'n geweldig effect hebben omdat hij de UVB filtert? De vitamine D maakt me in dit geval eigenlijk nog niet zo heel veel uit.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.