Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

Strider 8 augustus 2010 12:52

Okai, maar ik ben wel benieuwt naar je eigen ervaringen?

Ik ga overigens donderdag naar Egypte op vakantie, ben benieuwt wat de zon en de zoute zee met mijn hoofdhuid gaat doen :)

theo sluis 8 augustus 2010 13:10

Ook een aantal andere behandelingen kunnen goed helpen tegen seborroïsch eczeem van de behaarde hoofdhuid:

De hoofdhuid wassen met keukenazijn of met een oplossing van azijn in water. Dat kun je na bijvoorbeeld een uur uitspoelen met schoon water.

Het haar wassen met zachte zeep (groene zeep) of handzeep. Daarna uitspoelen met water.

Het haar heel kort knippen.

Bij ernstige jeuk kun je desnoods heel af en toe een corticosteroïde-lotion gebruiken, zoals triamcinolon-lotion of zelfs bethametason-lotion. Dat kan alleen op recept. Dat verhelpt de jeuk direct, maar verhelpt niet de oorzaak van de jeuk.

De andere behandelingen voor SE zijn hier denk ik wel bekend, zoals speciale shampoos.

theo sluis 8 augustus 2010 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 258780)
Ik ga overigens donderdag naar Egypte op vakantie, ben benieuwt wat de zon en de zoute zee met mijn hoofdhuid gaat doen :)

Dat kun je ook thuis uitproberen met zout water. Gebruik daarbij ook eens Dode Zeezout.

theo sluis 8 augustus 2010 13:18

En voorkom stress.

Strider 8 augustus 2010 13:21

Azijn heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat uitspoelen alleen niet genoeg is om die azijn geur eruit te krijgen?

Hoe komt het eigenlijk dat azijn kan werken?

theo sluis 8 augustus 2010 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 258787)
Azijn heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat uitspoelen alleen niet genoeg is om die azijn geur eruit te krijgen?

Hoe komt het eigenlijk dat azijn kan werken?

Je kunt azijnlucht uitspoelen met shampoo of camoufleren met parfum. Schimmels kunnen niet goed tegen zuur, dus gisten mogelijk ook niet. Volgens mij is azijn nog geen reguliere behandeling voor SE, en is daar nog niet genoeg onderzoek naar gedaan. Maar er zijn zeker mensen bij wie SE vermindert door plaatselijke behandeling met azijn.

Strider 8 augustus 2010 15:41

Dus gewoon wat keuken azijn op je hoofdhuid inmasseren, en dat na een uur weer uitwassen? Ga het vandaag nog proberen

theo sluis 8 augustus 2010 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 258801)
Dus gewoon wat keuken azijn op je hoofdhuid inmasseren, en dat na een uur weer uitwassen? Ga het vandaag nog proberen

Zo simpel kan het ja, maar ik weet niet of dat op de lange termijn niet teveel gewenste bacterieën dood. Dus als je meer zekerheid wilt over de concentratie en inwerkingsduur bij deze behandeling, kun je dat op internet proberen te vinden. Je kunt ook eens vijf minuten inwerken proberen, zodat je dat kunt combineren met een douche.

theo sluis 8 augustus 2010 23:26

Je kunt voor het opbrengen van de azijn op de hoofdhuid ook een spuitflesje gebruiken en een kam.

rabbit 13 augustus 2010 21:23

Ik heb dit topic en forum toevallig gevonden en wil hier ook even mijn ervaring kwijt:


Zelf heb ik sinds mijn 16e seborroïsch eczeem. Het is begonnen op mijn hoofdhuid (en eerst opgemerkt door mijn vriendinnen, voor mij was het toen nog gewoon 'roos') en het zit ook in mijn nasolabiale plooi, onder mijn neus, onder mijn ogen en op mijn kin.
Intussen ben ik 24.

Ik heb hier een aantal posts gelezen, waar ik eerst even inhoudelijk op in wil gaan: ik lees dat sommige mensen spreken van 'het is geen leven meer', e.d.
Hoezeer ik ook begrijp dat je er soms wanhopig van wordt en hoezeer ik ook weet dat ook ik soms echt iets kan krijgen als ik weer eens een nacht met zeer heftige jeuk doorga. Probeer er aub niet te zwaar aan te tillen. Er zijn mensen met veel ergere aandoeningen dan deze. Wat moeten zij dan zeggen? Het is niet fijn, akkoord. Maar een paar x per dag of in sommige gevallen zelfs een paar maal per week zalven smeren en opletten welke shampoos je gebruikt en dergelijke, is toch heus niet het einde van de wereld?
Echt, je moet je leven niet laten bepalen door zo'n idiote aandoening. Dat is ze absoluut niet waard! Ga er je echt niet op fixeren en doe gewoon de dingen die je leuk vindt nog evenzeer. Stop zeker niet met buitenkomen: mensen die er zich aan storen moeten maar de andere kant op kijken. En mensen die je beginnen aan te gapen, daarvoor kan je enkel maar hopen dat ze zelf nooit iets voorhebben wat uiterlijk zichtbaar is ... en god ja, aan een gebrek aan empathie is niet oplosbaar. Ons eczeem kan je wel indijken. ;)
Toegegeven, ik heb ook mijn zwakke momenten en het kan gebeuren dat ik me eens beklaag bij vrienden. Vooral wanneer ik uitleg dat ik bvb. liever niet naar de kapper ga gezien gewroet in mijn haar voor mij een marteling is (pijnlijke hoofdhuid, zullen jullie wel herkennen :)) of onzeker vraag of het fel opvalt... Wat voor mij ook een moeilijker moment is, is iemand leren kennen die dan na een tijdje door mijn haar begint te strelen... Je wil nl. niet dat ze op zo'n manier plots het bestaan van deze ziekte ontdekken. ;) Het 'hem' zo snel mogelijk zeggen is mijn remedie daartegen.
Als ik over mijn eczeem praat tegen anderen, gebruik ik ook meestal de term ' (lichte) psoriasis(achtige aandoening)'. Door de term eczeem krijgen mensen een verkeerd beeld denk ik. Iedereen heeft wel eens eczeem gehad en dat was na een tijdje volledig verdwenen. Psoriasis is iets meer bekend en hiervan weet men dat het hardnekkig en ontsierend is.

Nu, mijn behandelingstraject (en nu maar hopen dat hetgeen ik naam nog niet genoemd is zodat er mensen iets aan kunnen hebben) en manieren om het in te dijken:

- Op mijn hoofdhuid deed ik vroeger als het te erg werd een door de dermatoloog aangemaakte crème (die in een pot werd gedaan). Hierin zit cortisone... Mag dus niet vaak gebruikt worden. Is niet makkelijk om op je hoofdhuid te smeren (ik heb haar tot over mijn schouders) en al zeker niet als je alleenstaand bent ;) (vroeger kon ik mijn huisgenoten het nog eens vragen). Die zalf maakt je vingers erg week en ruikt niet bepaald goed.
Dit moest ik 's nachts laten intrekken. De volgende ochtend moest ik het er dan uitwassen wat ik deed met een speciale shampoo van de apotheker en daardoor waren de klachten heel erg verminderd. Soms was het nodig om dit verschillende malen na mekaar te doen.
Dit is nog altijd het best helpende wat ik er ooit heb aan kunnen doen. Nadat het gedaan is zie ik iets wat ik maar zelden zie: normale hoofdhuid!
Dit doe ik hoe langer hoe minder en het helpt ook hoe langer hoe minder. Soms maar één dag. Dit helpt vooral goed als het eczeem in het stadium van 'dikke lagen grote op mekaar gestapelde gele cellen' is...
Maar natuurlijk helpt het maar tijdelijk, en hoe meer je het gebruikt, hoe minder lang en goed het helpt.

- Dercos shampoo voor vette schilfers van Vichy... Ik kan niet vertellen hoezeer deze shampoo mijn leven veranderd heeft. Ik was mijn haar normaal gezien om de andere dag, eigenlijk mag je die shampoo niet zoveel gebruiken want alle shampoos tegen ons eczeem zijn agressief (er zitten vaak producten in die zeer zwaar zijn voor de lever) maar hij helpt me zeer goed. Nadelen: hij stinkt, is duur, je haar moet kleddernat zijn opdat je het erop kan uitsmeren want hij trekt onmiddellijk in je haar (beter is het eerst te wassen met een andere shampoo), en je moet hem zeker 5 minuten laten intrekken. De stank en het nefaste effect voor je haar kan je in principe wegdoen door erna een andere shampoo of conditioner te gebruiken (dat laatste doe ik altijd), maar ik heb het idee dat dat zijn effect verminderd. Deze shampoo doet het niet volledig weg: de pijn en gevoeligheid is bij mij altijd gebleven, maar de schilfers zijn, m.n. op zichtbare plaatsen (zoals bij de aangroei van het haar) zeer sterk verminderd.
Ook hier hetzelfde als met andere producten: helpt maar tijdelijk dus... probeer een tijdje iets anders te gebruiken. (ik doe dat in de zomer, dan doet de UV-straling immers ook iets af aan het eczeem).

- Kelual shampoo helpt bij mij soms... de bruine crème die je ervoor op je haar kan doen leek bij mij geen verschil te maken, maar eerlijk is eerlijk: ik had niet de moed om die iedere avond op te brengen (wetende dat het effect toch maar hooguit een week stand zou houden, als het zelfs al een effect heeft), de troep stonk verschrikkelijk en ondanks het tubevormige uiteinde blijft het heel lastig om zelf je volledige hoofdhuid systematisch in te smeren.

- spoelen met lauw tot koel water

- Nizoral, Zarqua shampoo (met uitsluitend 'zuivere producten' en nog iets uit de dode zee ofzo ;)), ketazonol, ... shampoo helpen bij mij allen niet.

- ik verf mijn haar blond... Zo vallen schilfers tenminste minder op. ;)

- een froe, goddank is het modieus. Mijn haar achterover of zijwaarts doen kan ik niet: ik heb altijd een rode rand bij mijn haaringroei (al dan niet met gele schilfers) die dan zichtbaar wordt...

- je haar wordt droog, dof en stug doordat je hoofdhuid ongezond is: ik gebruik hiervoor een product van Guhl 'direct care' obv tarwekiemolie wat ik in kleine hoeveelheden in mijn haar smeer, zodat het wat meer gehydrateerd en wat minder droog is

- haar goed verzorgen met regelmatig een masker en conditioner of crèmespoeling

- zeker je haar niet nat kammen of in model brengen, niet ruw erover wrijven met een handdoek, liefst ook niet met föhnen, stijltangen, ... en een hoop verstikkende stylingproducten aan de slag

- dit maakt dan weer een ongelofelijk verschil wat betreft snelheid en intensiteit waarmee het eczeem terugkomt: je haar vettig laten worden mag eigenlijk absoluut niet!! (Ik ben van mening dat ik het daardoor heb gekregen... Mijn moeder zei vroeger immers altijd 'je haar vettig laten worden is gezond voor je haar' en ik mocht het zo min mogelijk wassen als ik toch niet 'buiten kwam'....

-


Gezicht:

- opnieuw door de apo bereide zalfjes op recept van de dermatoloog.
Eéntje voor onderhoud, en eentje met cortisone. De ingrediënten heb ik hier nog ergens van liggen, ik zal ze dan op het forum zetten. :)
De onderhoudsbehandeling moet ik in principe liefst iedere dag of toch om de twee dagen doen... ik krijg er de uitslag in mijn nasolabiale plooien en tegenwoordig ook op mijn neus echter nooit volledig mee weg.
De cortisone gebruik ik enkel voor een soort 'shock' behandeling, anders niet. Stel dat ik bv. 's avonds op een feest moet zijn en de rode plekken zijn zeer hevig (ik heb een heel bleke huid, dus dat valt heel erg op) of dreigen te schilferen, dan gebruik ik het. Anders niet. Ik zou het dan immers ook bijna continu moeten gebruiken en dat geeft zoals al gezegd veel meer nadelen dan voordelen.

- kelual crème voor in je gezicht: helpt bij mij wel. Is ook een onderhoudsbehandeling, zonder cortisone.

- cortisone crème die het lichtst zou zijn volgens mijn huisarts is locoïd licocrème, deze heb ik hier ook, eveneens voor een 'shock-behandeling' indien nodig.

- diprosone in allerlei formaten (crème, flesje met het in vloeistofvorm, ...) heb ik hier ook. Dat helpt natuurlijk ook (cortisone).

- Van zodra de zon schijnt, probeer ik erin te komen. Als de zon goed schijnt, kan ik enkele weken zonder zalf voor op mijn gezicht.
Vroeger had ik dat geluk ook met mijn hoofdhuid, maar dat is helaas verleden tijd.
Voor wie het echt te zwaar heeft, kan een UV-bestralingskuur het ultieme redmiddel zijn. Maar daarbij moet goed de afweging worden gemaakt of het sop de kolen waard is. (UV= verhoogde kans op huidkanker). Dermatologen zullen hier over het algemeen niet te enthousiast over zijn en dit pas doen als je echt uitgeprocedeerd bent en niets anders meer helpt denk ik.

- Winter: bescherm je gezicht goed met crèmes tegen koude en dergelijke, bij mij ontstaan er dan altijd vele nieuwe plekken, zeker bij guur en vochtig weer, maar weet dat deze overgaan van zodra het weer rustiger wordt.

- Opletten met het gebruik van uitdrogende anti-acnemiddeltjes op de droge plekken, dat geeft nog meer irritatie en een brandende pijn als gevolg (ik kan het weten ;))

Wat belangrijk is volgens mij, is dat je een goede dermatoloog hebt ... Ik moet zeggen dat ik zelf er wel veel last van heb maar het nooit heel serieus nam, tot ik een dermatologe tegenkwam die dit wel vond en erg met me inzat. Ze gaf me haar telefoonnummer en ik mocht haar altijd bellen bij problemen. Jammergenoeg werkt ze niet meer in het ziekenhuis waar ik ging, en ik heb haar niet meer kunnen vinden. :(
Zorg voor een goede relatie met je arts en wees er zeker van dat hij je probleem begrijpt en ernstig neemt. Zorg er ook dat je er zeker van bent dat je weet wat hij voorschrijft (niet zodat je bij de apo staat en weer hetzelfde krijgt wat nooit geholpen heeft ;)) en in welke vorm hij het voorschrijft (crème, zalf, lotion, vorm van de tube, ...) maakt een heel verschil als je het op je hoofdhuid moet doen bv. ;)

- Wat de azijntip betreft: kan ik misschien ook eens proberen maar azijn is volgens mij een relatief bijtend zuur dus wees er zeker van dat je geen zelf-gekrabte wondjes op je hoofdhuid hebt als je dit gebruikt!


Mijn excuses voor de lengte van deze post. Maar als ervaringsdeskundige wou ik toch graag mijn visie en ervaringen uitgebreid met jullie delen.

theo sluis 13 augustus 2010 22:21

Rabbit: Als ik over mijn eczeem praat tegen anderen, gebruik ik ook meestal de term ' (lichte) psoriasis(achtige aandoening)'. Door de term eczeem krijgen mensen een verkeerd beeld denk ik. Iedereen heeft wel eens eczeem gehad en dat was na een tijdje volledig verdwenen. Psoriasis is iets meer bekend en hiervan weet men dat het hardnekkig en ontsierend is.

Theo: SE is geen eczeem en geen psoriasis, maar een nog niet helemaal begrepen overgevoeligheidsreactie van de huid voor bepaalde gisten die iedereen meedraagt.

Scheer je hoofd eens helemaal kaal met een tondeuze of in kort stekelhaar. Smeer er dan een paar weken ketoconazol-crème op volgens de aanwijzingen in de bijsluiter. Als dat na zes weken niet helpt, probeer dan itraconazol-crème.

Combineer dat met zonlicht of regelmatige UV-bestraling van een UV-lamp of zonnebank. UV-bestraling geeft een iets verhoogde kans op huidkanker, dat geldt dus ook voor zonlicht. Maar die kans is zo klein dat dat bij jouw ernstige klachten zeker verantwoord is. Controleer je lichaam voortaan regelmatig op aanwijzingen voor huidkanker, zodat je dat zonodig tijdig kunt laten weghalen. Zoek uit welke tekenen mogelijk wijzen op huidkanker.

Als je kaal bent, kun je zonodig buitenshuis een hoofddeksel dragen, als je huid niet gaaf is.

Rabbit: Op mijn hoofdhuid deed ik vroeger als het te erg werd een door de dermatoloog aangemaakte crème (die in een pot werd gedaan). Hierin zit cortisone... Mag dus niet vaak gebruikt worden. Is niet makkelijk om op je hoofdhuid te smeren (ik heb haar tot over mijn schouders) en al zeker niet als je alleenstaand bent ;) (vroeger kon ik mijn huisgenoten het nog eens vragen). Die zalf maakt je vingers erg week en ruikt niet bepaald goed.

Theo: Je kunt een corticosteroïde op de behaaarde hoofdhuid veel makkelijker aanbrengen in de vorm van een lotion dan als crème. Bijvoorbeeld bethametasonvaleraat-lotion of een lotion met een minder sterk werkend corticosteroïde.

Gebruik een corticosteroïde niet vaker en langer dan strikt nodig is, vanwege de kans op bijwerkingen op je huid en in je lichaam. Overleg dat regelmatig met je dermatoloog. Gebruik bij het aanbrengen van een corticosteroïde op de huid liefst rubber handschoenen zodat het niet in je vingers trekt.

Rabbit: ik verf mijn haar blond... Zo vallen schilfers tenminste minder op. ;)

Theo: Let erop dat je hoofdhuid overgevoelig kan reageren op permanente haarverf, waterstofperoxide of blondeermiddel. Dat zou dus in dat geval je klachten in stand kunnen houden.

Probeer ook uit of je misschien allergisch bent voor bepaalde haarverzorgingsproducten of voedingsmiddelen en onderzoek of je misschien geestelijke problemen, hebt die een oorzaak kunnen zijn van je klachten. Bijvoorbeeld grote zorgen, grote twijfel, ruzie of verdriet.

theo sluis 13 augustus 2010 22:45

Rabbit:
De cortisone gebruik ik enkel voor een soort 'shock' behandeling, anders niet. Stel dat ik bv. 's avonds op een feest moet zijn en de rode plekken zijn zeer hevig (ik heb een heel bleke huid, dus dat valt heel erg op) of dreigen te schilferen, dan gebruik ik het. Anders niet. Ik zou het dan immers ook bijna continu moeten gebruiken en dat geeft zoals al gezegd veel meer nadelen dan voordelen.

Theo: Je huidklachten zullen minder opvallen wanneer je de huid meer blootstelt aan zonlicht of UV-lamp. Ook kun je het camoufleren met foundation. Die make up dus kun je eroverheen smeren of er omheen op je hele gezicht in dezelfde kleur als je uitslag, zodat het minder opvalt.

Rabbit: cortisone crème die het lichtst zou zijn volgens mijn huisarts is locoïd licocrème, deze heb ik hier ook, eveneens voor een 'shock-behandeling' indien nodig.

Theo: Je bedoelt misschien Locoid Lipocream.

Rabbit: Van zodra de zon schijnt, probeer ik erin te komen. Als de zon goed schijnt, kan ik enkele weken zonder zalf voor op mijn gezicht.
Vroeger had ik dat geluk ook met mijn hoofdhuid, maar dat is helaas verleden tijd.
Voor wie het echt te zwaar heeft, kan een UV-bestralingskuur het ultieme redmiddel zijn. Maar daarbij moet goed de afweging worden gemaakt of het sop de kolen waard is. (UV= verhoogde kans op huidkanker). Dermatologen zullen hier over het algemeen niet te enthousiast over zijn en dit pas doen als je echt uitgeprocedeerd bent en niets anders meer helpt denk ik.

Theo: Dat ben ik dus niet met je eens. Met mate toegepast geeft UV-behandeling geen onacceptabele risico's. En zeker minder dan de risico's van corticosteroïden. Maar als je je hoofdhaar niet afscheert, kan de huid niet bereikt worden door de UV-stralen. Het lichaam heeft zelfs een minimale mate van UV-bestraling nodig. Overleg dat met je dermatoloog.

Rabbit: - Winter: bescherm je gezicht goed met crèmes tegen koude en dergelijke, bij mij ontstaan er dan altijd vele nieuwe plekken, zeker bij guur en vochtig weer, maar weet dat deze overgaan van zodra het weer rustiger wordt.

Theo: Je kunt eventueel ook een lichtbruine bivakmuts gebruiken plus een buisvormige poolcapuchon. Een capuchon dus die ver naar voren uitsteekt.

Rabbit: - Opletten met het gebruik van uitdrogende anti-acnemiddeltjes op de droge plekken, dat geeft nog meer irritatie en een brandende pijn als gevolg (ik kan het weten ;))

Theo: Puistjes kun je met een penseel aanstippen met anti-acné-lotion.

Rabbit: Ik moet zeggen dat ik zelf er wel veel last van heb maar het nooit heel serieus nam, tot ik een dermatologe tegenkwam die dit wel vond en erg met me inzat. Ze gaf me haar telefoonnummer en ik mocht haar altijd bellen bij problemen. Jammergenoeg werkt ze niet meer in het ziekenhuis waar ik ging, en ik heb haar niet meer kunnen vinden. :(

Theo: Je kunt haar misschien vinden via een zoekmachine op internet.

Rabbit: - Wat de azijntip betreft: kan ik misschien ook eens proberen maar azijn is volgens mij een relatief bijtend zuur dus wees er zeker van dat je geen zelf-gekrabte wondjes op je hoofdhuid hebt als je dit gebruikt!

Theo: Je kunt azijn verdunnen met water.

rabbit 13 augustus 2010 23:04

Bedankt voor je reactie en de moeite om mijn bericht te doorworstelen. :)

Is er eigenlijk een soort lijst gemaakt van producten die op de markt zijn en huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes tegen SE met een overzicht van de voor-en nadelen? (bv bijwerkingen op lange termijn...)

Mijn reactie op uw bericht:

Zonlicht probeer ik zoveel als mogelijk op te zoeken, met de nodige bescherming evenwel gezien mijn lichte huidtype.
Camouflage... als ik het echt hevig heb - in de winter - worden die plekjes ook heel schraal en heel gevoelig. Ik kan er dan niets op verdragen. (ik kan de huid op die plekjes dan zelf amper verdragen immers. ;) Maar soms durf ik het wel. Ik weet evenwel niet of dat zo gezond is? Nja ... soms moet je gewoon want als een vlekkenpop gaan winkelen of solliciteren bvb is ook niet je dat. ;)
(Nja, die extra schrale plekken werden bij mij waarschijnlijk ook wel veroorzaakt door agressieve anti-acné-behandelingen (benzac, differin, ... acné is bij mij de laatste jaren opgedoken.). Mijn acnéprobleem is te hevig voor een lotion dus vrees ik. Het is ook geen echte acné maar eerder een zeer onzuivere huid (comodonen, littekens van vroegere puistjes die ik iets te hard heb aangepakt, gaatjes wegens te veel gebruik van foundation (cynisch genoeg had ik op dat moment een supermooie en nog gave huid zonder enig probleem ;), ...). Tegenwoordig gebruik ik daar overigens de (hele) tea tree lijn van the body shop voor en dat maakt een verschil. (En bij mijn volgend dermatologenbezoek vraag ik een laserbehandeling, als dat qua kosten doenbaar is).

Die correctie over die crème: daarin heb je gelijk, bedankt voor de verbetering. :)
Ik heb momenteel geen vaste dermatoloog meer. Dat wat je zegt over hoofdhaar vs. UV straal klinkt zeer aannemelijk en verklaart waarom dit bij mij de afgelopen maand juli geen effect had op mijn scalp, maar ... ik herinner me dat op vakantie in Turkije wel alles verdwenen was, voor weken lang. Toeval? Het resultaat van verdwenen stress? Of ook te maken met zeewater?

Heu, al zal het (ge)zicht niet altijd even prettig zijn, ik zie me nog niet direct in een bivakmuts over straat gaan :oops: (ik weet zelfs niet of dat mag? In België niet denk ik?) Al was dat met de koude winter van afgelopen jaar nog niet zo'n slecht idee.
Bedankt voor de andere tips. :)

Maar bon, deze aandoening geeft voor mij de nodige hinder. Maar niet in die mate dat ik het niet meer aankan of het me superveel stress oplevert (daar heb ik andere aandoeningen voor ;)) Het doet me echter wat om te zien hoeveel mensen er hier werkelijk door en door van afzien. Het zou toch leuk zijn moest de informatie erover beter worden geordend en overzichtelijker worden lijkt me op bvb. een soort van website ofzo, eventueel geleid door een onderzoeksgroep die onafhankelijke en objectieve studieresultaten op een rij kan zetten.
Ik vermoed nl dat, als ik sommige berichten lees (heb het dan eerder over andere fora) er ook wat productreclame tussen de "informatieve" posts sluipt.
Op dit forum zie ik dat er bv. ook wat middeltjes beschreven staan (waarvan ik sommige nog niet kende) http://www.hotforum.nl/forum/eczeem/...rrosch-eczeem/

Bent u eigenlijk uit het medisch circuit als ik vragen mag? (Je hoeft hier uiteraard niet op te antwoorden hoor.) Je lijkt er veel over te weten. :)

rabbit 13 augustus 2010 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door theo sluis (Bericht 259556)
Rabbit: Als ik over mijn eczeem praat tegen anderen, gebruik ik ook meestal de term ' (lichte) psoriasis(achtige aandoening)'. Door de term eczeem krijgen mensen een verkeerd beeld denk ik. Iedereen heeft wel eens eczeem gehad en dat was na een tijdje volledig verdwenen. Psoriasis is iets meer bekend en hiervan weet men dat het hardnekkig en ontsierend is.

Theo: SE is geen eczeem en geen psoriasis, maar een nog niet helemaal begrepen overgevoeligheidsreactie van de huid voor bepaalde gisten die iedereen meedraagt.

En de samenstelling van talg bij mensen met SE is vaak ook anders heb ik me laten wijsmaken. Een prof. dermatoloog noemde het een 'lichte vorm van psoriasis'? Nja... nu weet ik niet zeker of ik misschien gewoon een lichte vorm van psoriasis heb of SE. Maar iig noemde de vorige dermatologen het SE.
Hij zei ook dat het erfelijke componenten had. (Klopt, mijn 1e graadsfamilieleden hebben er ook last van, in veel lichtere mate weliswaar.)


Citaat:

Scheer je hoofd eens helemaal kaal met een tondeuze of in kort stekelhaar. Smeer er dan een paar weken ketoconazol-crème op volgens de aanwijzingen in de bijsluiter. Als dat na zes weken niet helpt, probeer dan itraconazol-crème.
Ik moet zeggen, in de tijden dat ik er heel erg last van had, nog geen afdoende behandeling vond en ik mijn hoofd er 's nachts bijna af krabte van de hevige brandende jeuk zou ik er mogelijk in staat toe geweest zijn.
Maar nu (behalve op dit eigenste moment omdat ik dus even gestopt ben met die dercos van vichy (seleniumsulfide) denk ik dat voor mij de remedie erger is dan de kwaal. Geen of kort haar zou ik niet aankunnen. (Ik ben een meisje/vrouw. ;))

Citaat:

Combineer dat met zonlicht of regelmatige UV-bestraling van een UV-lamp of zonnebank. UV-bestraling geeft een iets verhoogde kans op huidkanker, dat geldt dus ook voor zonlicht. Maar die kans is zo klein dat dat bij jouw ernstige klachten zeker verantwoord is. Controleer je lichaam voortaan regelmatig op aanwijzingen voor huidkanker, zodat je dat zonodig tijdig kunt laten weghalen. Zoek uit welke tekenen mogelijk wijzen op huidkanker.
Dat laatste probeer ik sowieso te doen. Ik was dan ook verbijsterd toen een dermatoloog me laatst zei dat het maar éénmaal om de twee jaar moest. :?
Nja, binnenkort ga ik op vakantie naar het middelandse zeegebied en ik moet zeggen dat ik daar veel heil van verwacht. Als het weer zou tegenvallen (het is medio september), is dat voor mij om een andere reden een tegenvaller dan voor mijn reisgenoten. Moest dat zo zij, dan moet ik misschien zo'n kuur maar eens doen. Zeker in de winter eigenlijk, want ik weet uit ervaring dat als het UV-licht je goed te pakken heeft, het lang kan wegblijven. :)

Als je kaal bent, kun je zonodig buitenshuis een hoofddeksel dragen, als je huid niet gaaf is.


Citaat:

Theo: Je kunt een corticosteroïde op de behaaarde hoofdhuid veel makkelijker aanbrengen in de vorm van een lotion dan als crème. Bijvoorbeeld bethametasonvaleraat-lotion of een lotion met een minder sterk werkend corticosteroïde.
Ja, praktisch is het niet en dat is een probleem: je slaat immers altijd plekken over, waardoor het nooit helemaal weg is. Maar ik heb hier van die lotions (klein druppel flesje diprosone) en ik weet niet waarom maar dit lijkt minder effectief te zijn om de één of andere reden, dan die crème. (Nja, mogelijk is de corticosteroïde in die crème pakken sterker... :?)

Citaat:

Gebruik een corticosteroïde niet vaker en langer dan strikt nodig is, vanwege de kans op bijwerkingen op je huid en in je lichaam. Overleg dat regelmatig met je dermatoloog. Gebruik bij het aanbrengen van een corticosteroïde op de huid liefst rubber handschoenen zodat het niet in je vingers trekt.
Dat vetgedrukte moet ik eigenlijk absoluut doen omdat het effect op mijn vingers onmiddellijk te merken is. Die ga ik morgen halen in de supermarkt. :)
Goddank heb ik meestal ook het verstand om weken op voorhand te stoppen ingeval ik een operatie ofzo moet ondergaan, omdat ik besef dat het middel niet zaligmakend is. Ik ben blij dat het onderzoek naar een cortisone-vervanger gestart is, maar dacht eigenlijk vooral: "Nu pas?!'.
En waarom - dat wist mijn dermatoloog ook niet - maar die operatie (eerder door toeval enkele operaties moeten hebben) leidt ertoe dat het ... (tijdelijk) verdwijnt. :?

Rabbit: ik verf mijn haar blond... Zo vallen schilfers tenminste minder op. ;)

Citaat:

Theo: Let erop dat je hoofdhuid overgevoelig kan reageren op permanente haarverf, waterstofperoxide of blondeermiddel. Dat zou dus in dat geval je klachten in stand kunnen houden.
Dat doet ze absoluut. Bij de kapper, de allereerste keer voelde mijn hoofdhuid alsof hij verschrikkelijk in brand stond en ik dacht dat ik het niet ging uithouden. Daarom doe ik het nu zelf. Thuis zou ik in dat geval onmiddellijk spoelen (bij zelf verven heb ik dat nog niet voorgehad.


Citaat:

Probeer ook uit of je misschien allergisch bent voor bepaalde haarverzorgingsproducten of voedingsmiddelen en onderzoek of je misschien geestelijke problemen, hebt die een oorzaak kunnen zijn van je klachten. Bijvoorbeeld grote zorgen, grote twijfel, ruzie of verdriet.
Naar de allergoloog gaan staat hoog bovenaan op mijn to do list. Al iets te lang eigenlijk. Ik heb daarbij een groot probleem: schiet me dood, maar ik weet niet welke arts die testen doet dus niet met wie ik een afspraak moet maken. :oops:

theo sluis 13 augustus 2010 23:43

Rabbit: Is er eigenlijk een soort lijst gemaakt van producten die op de markt zijn en huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes tegen SE met een overzicht van de voor-en nadelen? (bv bijwerkingen op lange termijn...)

Theo: Er staan meerdere medische overzichtsartikelen op internet over de behandeling van SE. Bijvoorbeeld deze uit het Farmacotherapeutisch Kompas:

"Seborroïsch eczeem
De behandeling van seborroïsch eczeem is behalve van de ernst tevens afhankelijk van de lokatie. Bij roos (Pityriasis capitis) kan men vaak volstaan met shampoos met zinkpyrithion. Bij onvoldoende resultaat komen ketoconazol, koolteer en seleensulfide in aanmerking. Ketoconazol verdient de voorkeur, omdat het minstens zo effectief is als (vaak zelfs effectiever dan) de andere middelen en een gunstiger bijwerkingenprofiel heeft. Bovendien onderdrukt het Malassezia furfur effectiever. Seleen(di)sulfide heeft het bezwaar het haar vet te maken en heeft tevens een onaangename geur. In ernstige gevallen van seborroïsch eczeem kan zo nodig een corticosteroïdlotion worden toegevoegd.
Bij seborroïsch eczeem op niet of nauwelijks behaarde plaatsen bereikt men met lokale toediening van ketoconazol of met een corticosteroïd vaak goede resultaten."

Rabbit: Zonlicht probeer ik zoveel als mogelijk op te zoeken, met de nodige bescherming evenwel gezien mijn lichte huidtype.

Theo: Ook een zonnebrandcrème kan leiden tot irritatie als je allergisch bent voor een van de bestanddelen. Overleg dat met je dermatoloog.

Rabbit: Camouflage... als ik het echt hevig heb - in de winter - worden die plekjes ook heel schraal en heel gevoelig. Ik kan er dan niets op verdragen. (ik kan de huid op die plekjes dan zelf amper verdragen immers. ;) Maar soms durf ik het wel. Ik weet evenwel niet of dat zo gezond is?

Theo: Probeer verschilende merken uit die gemaakt zijn voor een gevoelige huid. En gekleurd huidpoeder zal waarschijnlijk minder irritatie geven dan een vloeibaar product, maar kan wel worden weggeveegd als je zweet. Probeer ook eens een bruiningscrème met dihydroxyaceton (DHA). DHA is op zich een veilige stof.

Rabbit: (Nja, die extra schrale plekken werden bij mij waarschijnlijk ook wel veroorzaakt door agressieve anti-acné-behandelingen (benzac, differin, ... acné is bij mij de laatste jaren opgedoken.). Mijn acnéprobleem is te hevig voor een lotion dus vrees ik. Het is ook geen echte acné maar eerder een zeer onzuivere huid (comodonen, littekens van vroegere puistjes die ik iets te hard heb aangepakt, gaatjes wegens te veel gebruik van foundation (cynisch genoeg had ik op dat moment een supermooie en nog gave huid zonder enig probleem ;), ...).

Theo: Overleg je acné met je dermatoloog. Voor acné en acné-littekens bestaan goede behandelingen, maar dat valt buiten het gebied van dit forum. Acné reageert soms ook goed op UV-bestraling.

Rabbit: Of ook te maken met zeewater?

Theo: Je kunt zelf zeewater maken met Dode Zeezout opgelost in water.

Rabbit: Het zou toch leuk zijn moest de informatie erover beter worden geordend en overzichtelijker worden lijkt me op bvb. een soort van website ofzo, eventueel geleid door een onderzoeksgroep die onafhankelijke en objectieve studieresultaten op een rij kan zetten.

Theo: Je hebt helemaal gelijk. Je kunt daarover zelf een website beginnen en eventueel zelfs een SE-patiëntenvereniging, zodat je de taken kunt verdelen.

theo sluis 13 augustus 2010 23:58

Rabbit; Geen of kort haar zou ik niet aankunnen. (Ik ben een meisje/vrouw. ;))

Theo: Toch raad ik je aan om dat eens te [proberen in combinatie met een pet of hoed. Want mogelijk kunnen je klachten daardoor verdwijnen. Eventueel probeer je het kaalscheren eerst op een klein plekje waar je lange haar overheen valt.

Rabbit: Dat laatste probeer ik sowieso te doen. Ik was dan ook verbijsterd toen een dermatoloog me laatst zei dat het maar éénmaal om de twee jaar moest. :?

Theo: Dat klopt niet. Je kunt beter je hele lichaam vier maal per jaar controleren op verdachte plekjes. Bekijk je rug met twee spiegels.

Behandelen van de huid met Dode Zeezout-oplossing kan het beste elke dag en mag jarenlang als het goed wordt verdragen.

Als je dermatoloog je klachten niet kan genezen na een jaar, kan het verstandig zijn om een andere te kiezen.

Rabbit: Maar ik heb hier van die lotions (klein druppel flesje diprosone) en ik weet niet waarom maar dit lijkt minder effectief te zijn om de één of andere reden, dan die crème. (Nja, mogelijk is de corticosteroïde in die crème pakken sterker... :?)

Theo: Je kunt sterke corticosteroïden in lotion-vorm krijgen, maar sterke corticosteroïden geven meer kans op bijwerkingen dan zwakke. Dus gebruik het spaarzaam.

Rabbit: Naar de allergoloog gaan staat hoog bovenaan op mijn to do list. Al iets te lang eigenlijk. Ik heb daarbij een groot probleem: schiet me dood, maar ik weet niet welke arts die testen doet dus niet met wie ik een afspraak moet maken.

Theo: Ga liefst naar een academisch ziekenhuis, dus van een universiteit en vraag daar op de poli naar een allergoloog vanwege je chronische huidklachten. Als het goed is weten je huisarts en dermatoloog ook een allergoloog.

rabbit 14 augustus 2010 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 251522)
Verergering bij??
- eten
- minder beweging
- stress
- luchtvervuiling
- haarprodukten (shampoos, gel, verf, blonderen)
- en natuurlijk de genen

Na wat lezen op internet hoor ik vaker luchtvervuiling. Ik vraag mij af hoeveel invloed dat kan hebben?

maw woont iedereen hier de seborroisch eczeem heeft in de stad of iig vervuild gebied?:rolleyes:

Dit is een leuke.
Ik woon in zeer sterk vervuild gebied. Mogelijk het vervuilste van West-Europa. Een streek in Vlaanderen met prachtige bedrijven *kuch* (dat kuchen mag je letterlijk nemen ;)) die troep uitstoten waardoor volksgezondheid is gaan steigeren. De regio krijgt ook nog eens af te rekenen met de vervuiling uit het Duitse Rein-Ruhr gebied. Rarara, waar bevindt zich mijn ouderlijk huis. ;)
Buren die hun huis verwaren met allesbranders/kachel of regelmatig eens een vuurtje stoken en daarbij niet schromen huisvuil te verbranden (!!) maken het plaatje compleet. Daarna de pech gehad om in een kamer terecht te komen (ben student) waar een constante mazout geur hing... (die gelukkig niet enkel door mij opgemerkt werd).
Ik zit met permanente keelklachten momenteel. Al zit ik momenteel in een ander gebied. Kortom: ik kan zelfs geen vuiltje in de lucht meer verdragen. :) En een arts? Die vraagt zich vooral af of een neuroleptica niet de gepaste behandeling is. :rolleyes:
(In België heeft de 'behandelende' medische wereld nog niet zo de link gelegd tussen vervuiling en gezondheidsproblemen. Nu ja, ik weet niet of het in de rest van de wereld zoveel beter is, behalve dan op researchgebied. :))

Een lang verhaal om te zeggen: touché hier. ;)

rabbit 14 augustus 2010 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 251525)
Mmm, dat van die luchtvervuiling wil ik nog wel betwijfelen. Net als bij astma en andere allergiën zal eerder blijken dat we het allemaal te schoon houden :)

De lucht buiten is veel schoner nu dan bijvoorbeeld 30 jaar geleden. En binnenshuis is de lucht nog dramatischer verbeterd sinds walmende olielampen, rokende kolenkachels en sigaretten steeds meer uit de huiskamers (en zelfs schoollokalen) zijn verdwenen. Maar als het wel effect heeft, dan zou je het moeten kunnen zien in de statistieken. Kindertjes van 30 of 40 jaar geleden zouden dan meer last moeten hebben gehad van bijvoorbeeld 'berg' dan kindertjes nu.

Dat is een stelling die je veel hoort, maar ik zou ze niet willen onderschrijven.

Luchtvervuiling is in principe cumulatief (net als 'lichaamsschade' door vervuiling). Daarnaast is luchtvervuiling niet eens wat stopt aan verkeersbord of grens.
Er zijn meer auto's, meer fabrieken, de economische groei moet positief zijn en daarvoor mag al eens een norm of zelfs waarde sneuvelen, in landen als India en China is men nog minder katholiek op die vlakken als hier.
Ik denk dus echt niet dat er nu bv. minder fijn stof, zware metalen, VOC's, PAK's, ... weet ik veel wat nog allemaal in de atmosfeer zijn dan nu. En er is al zeker niet minder CO2. ;)
En die kachels, tja... in NL valt dat misschien allemaal nogal mee maar in België op het "platteland" allerminst. En dan hebben we het nog niet over de BBQ-terreur en wanhopige pogingen (en vooral middelen) om dat vuur aan te krijgen. ;)

rabbit 14 augustus 2010 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaNnY_24 (Bericht 255332)
Jullie zouden allemaal eens extra hoge doseringen vitamines en miniralen moeten nemen.

Per dag ter aanvaulling van de normale voeding:
5 gram vit c (bruis
30 mg Zink
Retinol (vitamine A in levertraan) 3 eetlepels
Een Multivitamine
Whey Eiwit - 100 gram per dag gemixt met Melk
Creatine 5 gram per dag
1.5 liter Halfvolle melk
Krachttraining
3 tot 8 liter water per dag (hoe meer vocht je verliest des te meer vocht er ingenomen dient te worden).
Voldoende Nachtrust (minimaal 8 uur uur slaap per dag)
Met lauw water gezicht wassen.
Regelmatig en voorzichtig scheren
Hele gezicht een weekje insmeren met ketoconazol of miconazol bij voorkeur snachts om het aantal sporen te verminderen.

voor me haar gebruik ik nu al een tijdje gewone head en scholders, werkt prima.

Succes,


Daar staan enkele dingen bij die me meer doen denken aan een dieet voor bodybuilders (to be). ;)

Als ik 8 liter water zou drinken, zijn mijn huidproblemen in elk geval voorgoed voorbij. En ieder mogelijk ander probleem ook. En ik vrees dat dat voor 99.99% van de bevolking geldt. ;) Ik hoop alvast dat niemand dat heeft geprobeerd. :)

theo sluis 14 augustus 2010 00:19

Rabbit: Als ik 8 liter water zou drinken, zijn mijn huidproblemen in elk geval voorgoed voorbij.

Theo: Een volwassenen mens mag maximaal ongeveer twee liter water per dag drinken. En dat mag meer zijn bij een zeer hoge omgevingstemperatuur of intensieve lichamelijke inspanning.

Hanna 14 augustus 2010 02:56

Normaliter is voor een volwassene 2 liter vocht per dag voldoende en met "vocht" wordt tevens bedoeld al het vocht dat in het dagelijkse voedsel zit! Overdreven veel drinken, heeft tot gevolg dat de voedingsstoffen uit het voedsel veel te snel het lichaam uit gespoeld worden.
Alleen in extreme situaties, zoals bij een hittegolf of intensief sporten, is het nodig om meer vocht binnen te krijgen.

Rabbit,
Haren kun je niet blond verven, wel bleken, en dat is iets anders, wat erg slecht is voor je haren en hoofdhuid.
Zon en zee werken erg goed bij SE (en ook bij psoriasis)
In de winterperiode met beleid een hoogtezon gebruiken, lijkt mij geen bezwaar.
En zout is zout. Het zout uit de zee is niet anders dan keukenzout wat uit de aarde wordt gehaald. Je kunt dus gewoon een beetje keukenzout oplossen in warm water, goed roeren en even laten afkoelen.

Als je slaolie of olijfolie in de hoofdhuid wrijft en enkele uren laat intrekken, worden de schilfers losgeweekt en daarna kun je ze er uitspoelen, zodat de hoofdhuid mooi schoon is vóórdat je medicinale lotions aanbrengt.
Het schijnt ook dat het nuttigen van melk en zuivelprodukten een kwalijke invloed heeft op SE, behalve geitenmelk en -kaas. Je zou kunnen uitproberen of dat voor jou ook geldt.
Sterkte in je strijd!

theo sluis 14 augustus 2010 08:34

Rabbit: Is er eigenlijk een soort lijst gemaakt van producten die op de markt zijn en huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes tegen SE met een overzicht van de voor-en nadelen? (bv bijwerkingen op lange termijn...)

Theo: Je kunt zulke informatie over SE-behandelingen hier vinden:

http://www.google.nl/search?q=%22seb...P&start=0&sa=N

En hiermee vind je alternatieve behandelingen voor SE:
http://www.google.nl/search?hl=nl&cl...=&oq=&gs_rfai=

Een alternatieve geneeswijze kan misschien een oplossing voor je zijn.

Rabbit: Zonlicht probeer ik zoveel als mogelijk op te zoeken, met de nodige bescherming evenwel gezien mijn lichte huidtype.

Theo: Je kunt je huid mogelijk ook beschermen tegen teveel UV door niet te lang per dag UV-straling op je huid te laten komen. Dat kan misschien handig zijn als je overgevoelig bent voor UV-beschermingsproducten. Tussen 11.00 en 15.00 uur is de zon zomers veel feller dan op andere tijden van de dag. Maar als zonlicht of UV-lamp zo goed werkt voor je, zou ik dat zeker regelmatig gebruiken.

Rabbit: (Nja, die extra schrale plekken werden bij mij waarschijnlijk ook wel veroorzaakt door agressieve anti-acné-behandelingen (benzac, differin, ... acné is bij mij de laatste jaren opgedoken.)

Theo: Ook acné kan worden gestimulerd door psychische factoren, zoals bijvoorbeeld teveel werkdruk, eenzaamheid, onduidelijkheid, financiële problemen of relatieproblemen. Als dat zo is kun je psychotherapie volgen en gaan praten met je decaan op de universiteit. Probeer eens clindamycine-lotion tegen acné.

Rabbit: Heu, al zal het (ge)zicht niet altijd even prettig zijn, ik zie me nog niet direct in een bivakmuts over straat gaan :oops: (ik weet zelfs niet of dat mag? In België niet denk ik?) Al was dat met de koude winter van afgelopen jaar nog niet zo'n slecht idee.

Theo: Een ver naar voren uitstekende capuchon (pooljas) kun je op de fiets combineren met een huidkleurige sjaal over je mond en neus en een grote zonnebril of grote bril met glazen zonder sterkte.

Rabbit: Maar bon, deze aandoening geeft voor mij de nodige hinder. Maar niet in die mate dat ik het niet meer aankan of het me superveel stress oplevert (daar heb ik andere aandoeningen voor ;))

Theo: Onderzoek of er een samenhang kan zijn tussen al je aandoeningen, eventueel in overleg met een internist. Misschien zijn ook je andere aandoeningen veroorzaakt door psychsche factoren?

Overweeg ook dat de diagnose SE misschien niet juist is en dat er eigenlijk sprake is van bijvoorbeeld atopisch eczeem of een bacteriële huidinfectie. In dat geval zijn andere behandelingen nodig.

Rabbit: Het zou toch leuk zijn moest de informatie erover beter worden geordend en overzichtelijker worden lijkt me op bvb. een soort van website ofzo, eventueel geleid door een onderzoeksgroep die onafhankelijke en objectieve studieresultaten op een rij kan zetten.

Theo: In het buitenland bestaan patiëntenverenigingen op het gebied van verschillende huidklachten, met een eigen website.

theo sluis 14 augustus 2010 08:49

Alternatieve SE-behandeling:
http://findarticles.com/p/articles/m...7/ai_83582818/

theo sluis 14 augustus 2010 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rabbit (Bericht 259554)
- Winter: bescherm je gezicht goed met crèmes tegen koude en dergelijke, bij mij ontstaan er dan altijd vele nieuwe plekken, zeker bij guur en vochtig weer, maar weet dat deze overgaan van zodra het weer rustiger wordt.

Is je woonruimte voldoende verwarmd? Ventileer je woonruimte elke dag. Controleer met een goedkope hygrometer of de luchtvochtigheid in je woonruimte niet te hoog is. Dat kan ook met een hard koekje. Als zo'n koekje snel slap wordt, is de lucht vrij vochtig.

rabbit 15 augustus 2010 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door theo sluis (Bericht 259572)
Rabbit: Is er eigenlijk een soort lijst gemaakt van producten die op de markt zijn en huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes tegen SE met een overzicht van de voor-en nadelen? (bv bijwerkingen op lange termijn...)

Theo: Je kunt zulke informatie over SE-behandelingen hier vinden:

http://www.google.nl/search?q=%22seb...P&start=0&sa=N

En hiermee vind je alternatieve behandelingen voor SE:
http://www.google.nl/search?hl=nl&cl...=&oq=&gs_rfai=

Een alternatieve geneeswijze kan misschien een oplossing voor je zijn.

Dank je. Maar ach, zo'n big deal is het niet. Zolang ik met wat zalfjes, zon, shampoo en evt. cortisone in een worst-case-scenario me kan behelpen, is het voor mij oké.
Moest dit minder gaan helpen en/of mijn leven minder sociaal of druk zijn, zal ik wel op zoek gaan naar andere middelen. Dan ga ik zeker de dingen eens testen die in de links staan.
Maar met een sociaal en/of druk leven probeer je liever geen al te grote experimenten. ;) Moest de uitslag mijn sociaal/professioneel/relationeel/psyschisch/... leven negatief beïnvloeden, zou ik dat zeker wel doen. :)

Citaat:

Rabbit: Zonlicht probeer ik zoveel als mogelijk op te zoeken, met de nodige bescherming evenwel gezien mijn lichte huidtype.

Theo: Je kunt je huid mogelijk ook beschermen tegen teveel UV door niet te lang per dag UV-straling op je huid te laten komen. Dat kan misschien handig zijn als je overgevoelig bent voor UV-beschermingsproducten. Tussen 11.00 en 15.00 uur is de zon zomers veel feller dan op andere tijden van de dag. Maar als zonlicht of UV-lamp zo goed werkt voor je, zou ik dat zeker regelmatig gebruiken.
Dat doet mij de vraag rijzen: is het effect van UV-straling op de huid cumulatief? Of niet? Ik dacht van wel, gezien maligne melanomen en andere types huidkanker bv. vooral op hogere leeftijd voorkomen.

Citaat:

Rabbit: (Nja, die extra schrale plekken werden bij mij waarschijnlijk ook wel veroorzaakt door agressieve anti-acné-behandelingen (benzac, differin, ... acné is bij mij de laatste jaren opgedoken.)

Theo: Ook acné kan worden gestimulerd door psychische factoren, zoals bijvoorbeeld teveel werkdruk, eenzaamheid, onduidelijkheid, financiële problemen of relatieproblemen. Als dat zo is kun je psychotherapie volgen en gaan praten met je decaan op de universiteit. Probeer eens clindamycine-lotion tegen acné.
Dat kan absoluut. Maar goh ja, probeer maar eens te differentiëren wat precies iets veroorzaakt heeft hé. Dan kom je bij een kip of ei probleem. Momenteel voel ik me prima in m'n vel, vroeger ook. ;) Hevige acné is misschien wat overdreven, ik heb eerder een onzuivere en broebelige huid. Resultaat van te veel geknijp aan die comedonen (die dan weer het resultaat zijn van een verband dat een tijdje op mijn gezicht moest zitten waardoor mijn huid volledig reinigen nogal moeilijk was ;)), gepruts aan eventuele puistjes, grove porieën door god weet welke reden, vroeger overmatig gebruik van foundation. Tot zover de factoren waar ik weet van heb. Maar ik ga idd eens vragen naar mijn dermatoloog om die dingen met de wat grovere en meer resultaatszekere dingen te verwijderen.

Gaan praten met de decaan vd univ?

Citaat:

Rabbit: Heu, al zal het (ge)zicht niet altijd even prettig zijn, ik zie me nog niet direct in een bivakmuts over straat gaan :oops: (ik weet zelfs niet of dat mag? In België niet denk ik?) Al was dat met de koude winter van afgelopen jaar nog niet zo'n slecht idee.

Theo: Een ver naar voren uitstekende capuchon (pooljas) kun je op de fiets combineren met een huidkleurige sjaal over je mond en neus en een grote zonnebril of grote bril met glazen zonder sterkte.
Wel, ik vraag me af of dat een groot verschil maakt? Een sjaal of dergelijke irriteerden bij mij eerder de geïrriteerde plekken nog meer... ik denk dat slecht en guur weer (zoals de laatste dagen) gewoon sowieso het SE iets meer doet oplaaien. Maar als het weer zo'n strenge winter wordt ga ik wel zoiets proberen denk ik, want gezond voor je huid kan een rechtstreekse aanraking met vrieskou ook niet zijn.

Citaat:

Rabbit: Maar bon, deze aandoening geeft voor mij de nodige hinder. Maar niet in die mate dat ik het niet meer aankan of het me superveel stress oplevert (daar heb ik andere aandoeningen voor ;))

Theo: Onderzoek of er een samenhang kan zijn tussen al je aandoeningen, eventueel in overleg met een internist. Misschien zijn ook je andere aandoeningen veroorzaakt door psychsche factoren?
Nu ga je er al vanuit dat? ;)
Bedankt voor je bezorgdheid over mijn psyche hoor, maar dat is niet nodig.
Biopsychosociale integratiemodellen ten spijt, een samenhang tussen psychische factoren en mijn andere aandoeningen zou heel erg straf zijn. ;)
Maar er blijkt wel dat bv. een simpele verkoudheid of virus heel vaak vooraf is gegaan door distress. Bij tal van andere aandoeningen is het verband tevens aangetoond (bij huidaandoeningen: 80%) maar er is nog een verschil tussen enerzijds (onvermijdbare) stress hebben (op zich al genoeg om ziek te maken) en psychische problemen. Ik wil maar zeggen dat je niet heel NL (of Be) naar de psycholoog kan sturen. Al zou ik de laatste zijn om daar bezwaar tegen te maken.


Citaat:

Overweeg ook dat de diagnose SE misschien niet juist is en dat er eigenlijk sprake is van bijvoorbeeld atopisch eczeem of een bacteriële huidinfectie. In dat geval zijn andere behandelingen nodig.
Neuh, die diagnose zal wel juist zijn. Het komt perfect overeen met SE. Ook de plekken waar het voorkomt e.d. Alleen weet ik niet hoe het verband is met psoriasis (omdat die prof sprak over lichte psoriasis), maar dat is verder ook niet zo belangrijk denk ik. Zo lang ik het maar ingetoomd krijg. ;)

Citaat:

Rabbit: Het zou toch leuk zijn moest de informatie erover beter worden geordend en overzichtelijker worden lijkt me op bvb. een soort van website ofzo, eventueel geleid door een onderzoeksgroep die onafhankelijke en objectieve studieresultaten op een rij kan zetten.

Theo: In het buitenland bestaan patiëntenverenigingen op het gebied van verschillende huidklachten, met een eigen website.
Tof. :) Bij tijd en geld wil ik overigens wel (mee)werken aan zo'n soort overzichtswebsite hoor.


@ Hanna: Een bericht als het "8 liter water / dag" advies zou ik als moderator verwijderen of aanpassen. Je zou maar iemand hebben die het zonder enige zin voor kritiek toch opvolgt... Ik denk dat de meesten aan ons gelukkig genoeg kennis hebben om te beseffen dat dit fataal kan zijn.
Zelfs bij intensieve bezigheden in een warm klimaat is 8 liter water vèr overdreven! (Het is trouwens net bij marathonlopers het meest bestudeerd: daar vielen het meeste doden.)
Je overlevingskansen hangen natuurlijk ook wel af van het zoutgehalte in het water, maar ik zou het alvast niet riskeren.
En haar kan je weldegelijk blond verven. Of de blonde kleur die je gekozen hebt pakt of niet, hangt weliswaar van je eigen haarkleur en kwaliteit af.
Zwart haar proberen blond verven lijkt me iig geldverspilling.

theo sluis 15 augustus 2010 22:48

Rabbit: Dat doet mij de vraag rijzen: is het effect van UV-straling op de huid cumulatief? Of niet? Ik dacht van wel, gezien maligne melanomen en andere types huidkanker bv. vooral op hogere leeftijd voorkomen.

Theo: De effecten van overmatige UV-straling op de huid zijn cumulatief, voor wat betreft het ontstaan van huidveroudering en de vergroting van de kans op huidkanker. Vooral het ontstaan van zonnebrand is in dat opzicht onwenselijk. Maar toch kan een niet extreme UV-blootstelling een verstandige behandeling zijn voor bepaalde huidaandoeningen.

rabbit 15 augustus 2010 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door theo sluis (Bericht 259564)
Rabbit: Is er eigenlijk een soort lijst gemaakt van producten die op de markt zijn en huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes tegen SE met een overzicht van de voor-en nadelen? (bv bijwerkingen op lange termijn...)

Theo: Er staan meerdere medische overzichtsartikelen op internet over de behandeling van SE. Bijvoorbeeld deze uit het Farmacotherapeutisch Kompas:

"Seborroïsch eczeem
De behandeling van seborroïsch eczeem is behalve van de ernst tevens afhankelijk van de lokatie. Bij roos (Pityriasis capitis) kan men vaak volstaan met shampoos met zinkpyrithion. Bij onvoldoende resultaat komen ketoconazol, koolteer en seleensulfide in aanmerking. Ketoconazol verdient de voorkeur, omdat het minstens zo effectief is als (vaak zelfs effectiever dan) de andere middelen en een gunstiger bijwerkingenprofiel heeft. Bovendien onderdrukt het Malassezia furfur effectiever. Seleen(di)sulfide heeft het bezwaar het haar vet te maken en heeft tevens een onaangename geur. In ernstige gevallen van seborroïsch eczeem kan zo nodig een corticosteroïdlotion worden toegevoegd.
Bij seborroïsch eczeem op niet of nauwelijks behaarde plaatsen bereikt men met lokale toediening van ketoconazol of met een corticosteroïd vaak goede resultaten."

Goed dat je dit zegt overigens!
Ik heb altijd nogal snel vet haar gehad maar die Dercos van Vichy heeft dat er zeker niet beter op gemaakt...
Die heb ik hier nogal eenzijdig aangeprezen als wondershampoo tegen SE, maar gezien ik hier op een haarweb forum zit is het toch ook wel interessant om een andere bijwerking die ik door de shampoo ervaar te vermelden: haarverlies, vooral na gebruik van de shampoo... (toch snel zo'n 100 haren denk ik).
Die ketoconazol doet bij mij helaas niets af. Nizoral gebruik geeft bij mij namelijk geen enkel resultaat. Of was de dosis te laag? (20 mg ketoconazol) Of werkt dit misschien gewoon trager (ik moet zeggen dat ik geen volhouder ben: als het niet werkt na een paar behandelingen grijp ik terug naar mijn Dercos met bewezen staat van dienst want je wil natuurlijk liefst niet met een schilferhoofd de deur uit :)).
Maar het moet gezegd: ook deze shampoo zorgde voor mij bij ontiegelijk veel haaruitval. Wat mij opvalt is dat deze medische shampoos heel moeilijk in het haar te verdelen zijn omdat ze heel snel verdwenen lijken te zijn (trekken in het haar vermoed ik) waardoor je in een soort droge vochtige (begrijpen wie begrijpen kan :?) massa bent aan het kneden... Met bij mij veel haarverlies als gevolg. (Wat voor mij nog geen probleem is, maar voor anderen hier misschien wel?)
Het kan pla-/nocebo zijn maar het ervoor wassen met een andere shampoo - waardoor het wel veel 'kneedbaarder/vochtiger' is - lijkt de medische shampoo minder effectief te maken.
Ook de nizoral huidcrème helpt me niet. Kelual daarentegen of de op recept gemaakte zalfjes wel.
Ducray Kelual gaf bij mij dus ook weinig resultaat na een eerste zeer veelbelovende keer (heb ik ook maar 2 weken geprobeerd).

Maar tips voor shampoo die effectiever is en minder bijwerkingen geeft (hoeft zeker geen medische shampoo te zijn), zijn altijd welkom.

rabbit 15 augustus 2010 22:54

Hier een site die toch wel de moeite is:
mooie lijstjes voor de behandeling van SE op hoofdhuid en lichaam, vooral medische behandelvormen als alternatieve (als in: je hoeft er niet voor naar de apotheek, dat geldt tenminste voor België) indien bewezen effectiviteit.

http://www.huidziekten.nl/zakboek/de...eborroicum.htm

Site is weliswaar bedoeld voor dermatologen.

theo sluis 15 augustus 2010 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rabbit (Bericht 259795)
Goed dat je dit zegt overigens!
Ik heb altijd nogal snel vet haar gehad maar die Dercos van Vichy heeft dat er zeker niet beter op gemaakt...
Die heb ik hier nogal eenzijdig aangeprezen als wondershampoo tegen SE, maar gezien ik hier op een haarweb forum zit is het toch ook wel interessant om een andere bijwerking die ik door de shampoo ervaar te vermelden: haarverlies, vooral na gebruik van de shampoo... (toch snel zo'n 100 haren denk ik).
Die ketoconazol doet bij mij helaas niets af. Nizoral gebruik geeft bij mij namelijk geen enkel resultaat. Of was de dosis te laag? (20 mg ketoconazol) Of werkt dit misschien gewoon trager (ik moet zeggen dat ik geen volhouder ben: als het niet werkt na een paar behandelingen grijp ik terug naar mijn Dercos met bewezen staat van dienst want je wil natuurlijk liefst niet met een schilferhoofd de deur uit :)).
Maar het moet gezegd: ook deze shampoo zorgde voor mij bij ontiegelijk veel haaruitval. Wat mij opvalt is dat deze medische shampoos heel moeilijk in het haar te verdelen zijn omdat ze heel snel verdwenen lijken te zijn (trekken in het haar vermoed ik) waardoor je in een soort droge vochtige (begrijpen wie begrijpen kan :?) massa bent aan het kneden... Met bij mij veel haarverlies als gevolg. (Wat voor mij nog geen probleem is, maar voor anderen hier misschien wel?)
Het kan pla-/nocebo zijn maar het ervoor wassen met een andere shampoo - waardoor het wel veel 'kneedbaarder/vochtiger' is - lijkt de medische shampoo minder effectief te maken.
Ook de nizoral huidcrème helpt me niet. Kelual daarentegen of de op recept gemaakte zalfjes wel.
Ducray Kelual gaf bij mij dus ook weinig resultaat na een eerste zeer veelbelovende keer (heb ik ook maar 2 weken geprobeerd).

Theo: Ketoconazol-gel voor gebruik op de behaarde hoofdhuid moet een sterkte hebben van 20 mg/g en wordt na ongeveer vijf minuten intrekken weer uitgespoeld. Deze behandeling slaat soms pas na een paar weken aan, dus stop niet te snel. En volg nauwkeurig de aanwijzingen in de bijsluiter. Dat geldt ook voor ketoconazol-crème.

Overleg met je dermatoloog of je dit middel samen met Dercos mag gebruiken. Je kunt ketoconazol zonodig samen plaatselijk toepassen met een corticosteroïde om de huidklachten tijdelijk te onderdrukken. Daardoor kun je de behandeling met ketoconazol langer volhouden.

www.fk.cvz.nl over ketoconazol:

"Asquam [Pierre Fabre Benelux] Shampoo 20 mg/g; 100 ml.
http://www.fk.cvz.nl/images/elementen/spacer.gif Ketoconazol gel/shampoo [Diverse fabrikanten] Gel 'Hoofdgel' 20 mg/g; 60 ml.
Shampoo 20 mg/g; 60 ml.
http://www.fk.cvz.nl/images/elementen/spacer.gif Nizoral gel [Janssen-Cilag bv] Gel 'Hoofdgel' 20 mg/g; 60 ml.
http://www.fk.cvz.nl/images/elementen/spacer.gif http://www.fk.cvz.nl/images/elementen/spacer.gif http://www.fk.cvz.nl/images/elementen/spacer.gif CFH-Advies
Voor de behandeling van seborroïsch eczeem van de behaarde hoofdhuid gaat in principe de voorkeur uit naar een lokale toediening van ketoconazol. De Commissie wijst er nadrukkelijk op dat hoofdroos, een lichte vorm van seborroïsch eczeem, een cosmetisch probleem is dat in het algemeen geen medische behandeling behoeft.

Eigenschappen
Imidazolderivaat, werkzaam tegen de meeste voor de mens pathogene schimmels (m.n. gisten en dermatofyten, waaronder Malassezia ovale). Beschadigt de plasmamembraan van de schimmel, waardoor de membraanpermeabiliteit verandert en essentiële celbestanddelen verloren gaan.

Kinetische gegevens
Resorptie: verwaarloosbaar via de huid. Bloedspiegels: niet meetbaar, ook niet na chronisch gebruik.


Indicaties
Seborroïsch eczeem van de behaarde hoofdhuid bij volwassenen.

Zwangerschap/Lactatie
Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Hoewel ketoconazol in dierproeven na oraal gebruik schadelijk is gebleken, zijn er tot nu toe geen aanwijzingen voor schadelijkheid na lokale toepassing.
Kan zonder bezwaar worden gebruikt tijdens lactatie.


Bijwerkingen
Stekend of branderig gevoel, jeuk, irritatie, erytheem, contactdermatitis, vet of droog en broos haar. Verkleuring van het haar is gemeld (m.n. bij chronisch beschadigd of grijs haar) evenals haaruitval.

Waarschuwingen en voorzorgen
Contact met de ogen vermijden. Indien de behandeling direct na een langdurige behandeling met lokale corticosteroïden wordt gestart, kan irritatie optreden. Om dit te voorkomen gedurende de eerste 2–3 weken van behandeling met ketoconazol gel of shampoo de hoeveelheden corticosteroïden langzaam verminderen.

Dosering
Tweemaal per week, gewoonlijk gedurende 4 weken, na wassen van het haar met een normale shampoo een kleine hoeveelheid ketoconazol gel of shampoo over het nog natte haar verdelen en voorzichtig inmasseren; 3–5 min. laten inwerken en vervolgens het haar met warm water goed uitspoelen en drogen. Tijdens de behandeling het haar niet tussentijds wassen. Gebeurt dit toch dan ook ketoconazol toepassen na elke wasbeurt. De behandeling niet onderbreken tot de symptomen zijn verdwenen."

theo sluis 15 augustus 2010 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rabbit (Bericht 259795)
haarverlies, vooral na gebruik van de shampoo... (toch snel zo'n 100 haren denk ik).

Haarverlies kan het gevolg zijn van het SE zelf. Zie ook de lijstjes met bekende bijwerkingen van de gebruikte middelen.

rabbit 20 augustus 2010 15:26

Bon, mede dankzij het ontdekken van dit forum besef ik dat ik het SE misschien toch beter iets serieuzer neem.
Het mag dan wel niet de spuigaten uitlopen... Uiteindelijk is mijn haar altijd heel erg dof en kurkdroog (met vette hoofhuid en wortels na enkele dagen) terwijl ik van nature mooi en glanzend haar heb ... Ik krijg terug normaal en gezond haar, als ik mijn geprepareerde cortisone zalf gebruik.
Maar met mijn lange haar is het een hel om dat aan te brengen, slechts 1 op de 5 x lukt het me echt deftig en je moet er veel tijd voor vrij maken + ik kan het niet iedere keer gaan doen. En dat is eigenlijk wel nodig. :?

Tegen dat dof en droog haar gebruikte ik conditioners, crèmespoelingen, maskers, ... (al zijn die wel van 'gewone' merken, geen producten van kerastase ofzo)... Het helpt allemaal bijna geen zier.

Vandaag dus langs de winkel geweest en maar eens een kijkje gaan nemen naar de hier vaak vermeldde schampoo's: Neutral, de anti-schilfershampoo van Guhl (werkzame bestanddeel: octopirox) en sebamed (Climbazol )... Ik ben ook de babyproducten e.d. gepasseerd (waar o.a. zinkzalf stond, dat gebruikte ik heel in den beginne tegen mijn gezichts-SE...).
Omdat ik door de bomen het bos niet meer zag en er al zoveel middeltjes in mijn kast staan waar ik fortuinen aan heb uitgegeven, ben ik mijn heil gaan zoeken bij de apotheker (moest er toch zijn):
de vrouw waar ik binnenkwam wist van toeten noch blazen en leek haar eigen winkel niet eens te kennen maar aan de hand van mijn instructies ben ik buitengekomen met een shampoo genaamd Kertyol van Ducray tegen vette schilfers (Kertyol, salicylzuur, sabal serrulata)...
Ik heb al eentje van Durcay die slechts eenmaal hielp, maar als je het mij vraagt had ik toen de verkeerde en moest ik dus de deze hebben. :)

Ik ben benieuwd of het mij een volledig SE-spoor-vrije hoofdhuid mèt glanzend en niet snel vettig wordend haar oplevert en deel jullie mijn bevindingen snel mee!


Vraagje nog:
Ik word dus aangeraden om tussendoor geen cosmetische shampoo's te gebruiken maar iets als neutral, sebamed, farme de corine, zarqa, ... zonder allerlei onkatholieke middeltjes?
(Van die lijst heb ik zarqa antiroos al geprobeerd... Hoopte dat daarmee alles zou opklaren: nul resultaat.)

Dat haaruitval heb ik eigenlijk enkel en alleen als ik mijn haar was met Dercos, nizoral, ducray (mijn vorige), ... of insmeer met cortisone.
Dat zijn samengevat dingen die moeilijk insmeerbaar zijn/weinig-niet schuimen.
Met cosmetische shampoos heb ik het niet, tenzij het van die rottige zijn die ook onmiddellijk in je haar absorberen waardoor je precies je haar tegen mekaar bent aan het wrijven. :)

Strider 23 augustus 2010 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 258780)
Okai, maar ik ben wel benieuwt naar je eigen ervaringen?

Ik ga overigens donderdag naar Egypte op vakantie, ben benieuwt wat de zon en de zoute zee met mijn hoofdhuid gaat doen :)

Tijdens mijn vakantie had ik geen last meer van jeuk, nog wel van haarwortel pijn, maar de jeuk was eigenlijk gewoon weg.

Nu ik weer een paar dagen terug bent komt de jeuk weer naar boven :(

Hanna 23 augustus 2010 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 260341)
Tijdens mijn vakantie had ik geen last meer van jeuk, nog wel van haarwortel pijn, maar de jeuk was eigenlijk gewoon weg.
Nu ik weer een paar dagen terug bent komt de jeuk weer naar boven :(

Was de jeuk verdwenen door de zon in combinatie met zeewater?
Je zou dan thuis kunnen proberen om dat na te bootsen, door dagelijks eventjes onder een hoogtezon te gaan zitten en je hoofd te wassen met een keukenzoutwateroplossing.

valentijn 24 augustus 2010 19:04

Even een update van mijn kant.

Ik heb in februari mijn haar er afgeschoren en met vet alle schilfers losgemaakt. Daarna 2x per week Head and Shoulders Citrus Fresh geprobeerd (voor mij inmiddels minstens de 10e shampoo die ik geprobeerd heb). Heb toen tot ongeveer juni-juli "normaal door het leven kunnen gaan. Voor mij betekent dat weinig klachten en een beetje roos. Voor mij is dat een zeer goed resultaat. Helaas is het nu toch weer zover gekomen dat ik weer overal stapels schilfers voel, dus morgen ga ik weer alles erafhalen en dan weer opnieuw beginnen.

Bovenstaande shampoo is bij mij de enige shampoo waarmee ik resultaat heb geboekt. De tweede meeste effectieve behandeling is bij mij Topicorte (2x per week), maar deze werkt minder lang en is, zeker als je haar langer wordt bijna niet aan te brengen. Daarbij kreeg ik veel puistjes, een vervelende bijwerking.

Zelf denk ik dat deze shampoo bij mij nu niet meer zo werkzaam is omdat mijn haar nu veel langer is, waardoor er bij het shampoo aanbrengen veel minder contact is met de hoofdhuid. Dezelfde oorzaak ligt denk ik ten grondslag aan het gegeven dat Topicorte na 3 maanden minder werkzaam is.

Hanna 25 augustus 2010 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door valentijn (Bericht 260433)
Zelf denk ik dat deze shampoo bij mij nu niet meer zo werkzaam is omdat mijn haar nu veel langer is, waardoor er bij het shampoo aanbrengen veel minder contact is met de hoofdhuid.

Dan zouden mensen met zeer lang haar hun hoofd nooit goed schoon kunnen krijgen? :o:)
Wellicht gaat 't beter, als je eerst je haren een voorwasbeurt geeft met gewone shampoo, dan uitspoelen, en de 2e beurt met de speciale shampoo.

valentijn 25 augustus 2010 00:52

Haha, tja misschien gebruik ik niet de juiste methode voor lang haar ;).

Strider 26 augustus 2010 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 260369)
Was de jeuk verdwenen door de zon in combinatie met zeewater?
Je zou dan thuis kunnen proberen om dat na te bootsen, door dagelijks eventjes onder een hoogtezon te gaan zitten en je hoofd te wassen met een keukenzoutwateroplossing.

Ik denk het, ik weet het natuurlijk ook niet 100% zeker, maar het is nu iig weer terug gekomen.

Ik ga vanavond eerst eens keuken azijn proberen + 20mg keto schampoo.

Strider 27 augustus 2010 19:27

En vandaag mijn keukenzout opgelost in water, op mijn hoofdhuid ingemasseerd, ga dit een tijdje volhouden en bekijken wat het doet :)

Hanna 27 augustus 2010 19:29

Heb je ook al een hoogtezon aangeschaft? Lijkt mij wel een goed idee, al is 't desnoods alleen maar voor een lekker kleurtje in de winter.

Strider 27 augustus 2010 19:33

Nog niet, ik wil dit eerst een paar weken aankijken.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.