Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Is kaalheid objectief een genetische inferioriteit? (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=35341)

hey101 4 november 2015 19:45

Is kaalheid objectief een genetische inferioriteit?
 
Het "schoonheidsideaal" ter zijde, wat betekent kaalheid in de natuur? Een teken van minderwaardige haarfollikelgenen?

AnthonieH 4 november 2015 20:28

Nee, als het werkelijk 'inferieur' zou zijn, dan zou kaalheid niet bestaan. Dan was het in het evolutionaire selectieproces verdwenen.

Reet 4 november 2015 21:34

Er is ooit (een jaar of 30 geleden, maar altijd bijgebleven) een antropoloog op tv geweest die vertelde dat de mens geen haar meer nodig heeft. In de evolutie hebben we inmiddels al onze vacht ingeruild voor kleding. Misschien gaan we 'as we speak' allemaal door met evolueren en lopen we in de toekomst allemaal met een kale kop rond???

YannickUA 4 november 2015 22:55

Ik sluit me aan bij zowel Reet als Anthonie. Hoe meer de mens is geëvolueerd en gemuteerd, hoe meer haar er is verdwenen. In die theorie zou je kunnen zeggen dat kale mensen superieur zijn aan niet-kale mensen, ware het niet dat voorlopig iedereen nog met haar geboren wordt dat ze al dan niet verliezen doorheen hun leven. :p

themen 4 november 2015 23:12

Ja, ik ben het daar mee eens.

Andere kant, wat ook de achterliggende "evolutie" gedachten zijn.

Wij leven in een vreemde maatschappij wat dat betreft. Iedereen moet zichzelf bewijzen, presteren etc. Iedereen wil mooi zijn. Op social media zie je alleen maar mensen met een prachtig leven. De dames zien er allemaal op-en-top uit. Op de foto ja..

We staan onder een beste druk van onze sociale omgeving. Je wil niet anders zijn op bepaalde vlakken en op andere vlakken juist weer wel...

Vrouwen vinden kale mannen vaak ook aantrekkelijk. Een kale man is niks geks. Echter zijn wij, of iig ik, mega ijdel. Mijn haar is mijn identiteit.

hey101 7 november 2015 11:11

Lijkt me toch alsof het een feit is dat de meeste vrouwen aangetrokken zijn tot mannen met veel haar. Zij zonder haar zullen de oudere minder aantrekkelijke vrouwen krijgen die over blijven. Is dit geen genetisch teken van minderwaardigheid dan?

AnthonieH 7 november 2015 11:23

Tot 10.000 jaar geleden deed het er echt geen bal toe. De gemiddelde leeftijd waarop mensen overleden was 30. De meeste mannen waren al dood eer kaalheid een selectiecriterium kon worden en de meeste kinderen werden dus verwekt voordat überhaupt duidelijk werd of de vader kaal zou worden

YannickUA 7 november 2015 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 386506)
Tot 10.000 jaar geleden deed het er echt geen bal toe. De gemiddelde leeftijd waarop mensen overleden was 30. De meeste mannen waren al dood eer kaalheid een selectiecriterium kon worden en de meeste kinderen werden dus verwekt voordat überhaupt duidelijk werd of de vader kaal zou worden

Precies of het er 100 jaar geleden ook toe deed.
Kaalheid is maar eerst echt een selectiecriterium geworden de laatste decennia. En da nog. Als je een goede baan hebt, leuk leven dan telt kaalheid bijna niet meer mee. Als je een sukkelaar bent, tja dan komt die kaalheid er nog eens bij. :)

Reet 7 november 2015 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door YannickUA (Bericht 386509)
Precies of het er 100 jaar geleden ook toe deed.
Kaalheid is maar eerst echt een selectiecriterium geworden de laatste decennia. En da nog. Als je een goede baan hebt, leuk leven dan telt kaalheid bijna niet meer mee. Als je een sukkelaar bent, tja dan komt die kaalheid er nog eens bij. :)

Denk dat we niet moeten vergeten dat het uiterlijk voor de grote massa niet zo gek lang geleden pas belangrijk werd. Waar het voorheen meer draaide om jezelf te redden in het (dagelijkse) leven met het voorzien van de eerste levensbehoeftes hebben we nu met alle luxe hulpmiddelen en betere financiele positie steeds meer aandacht voor het uiterlijk. En eerlijk gezegd denk ik dat dat een beetje doorslaat! Nu tel je haast niet meer mee als je er niet goed uitziet. Niet voor niets hebben onderzoeken uitgewezen dat uiterlijke mooie mensen de betere banen krijgen, vriendelijker worden benaderd, meer voorelkaar krijgen, hun doeler sneller behalen, minder stress hebben en minder ziek zijn... Het gaat hun voor de wind, enkel en alleen omdat ze hun uiterlijk mee hebben. Uiteraard heeft de mens dit doorgehad lang voordat deze onderzoeken werden uitgevoerd. Mensen zien en voelen de voordelen van het mooi zijn. Vreemd (en ook weer niet) dat het uiterlijk een hele mensenmassa in vervoering heeft gebracht. Helaas, het innerlijk komt op de tweede plaats tegenwoordig... Iedereen ontkent dit natuurlijk want dat is "not done" maar wie stapt nu nog af (niet dronken) op een lelijke meid in de kroeg??? Wilt natuurlijk niet zeggen dat een zelfvertrouwde uitstraling ook een heleboel met je doet, ongeacht je nu kaal en/of minder aantrekkelijk bent. Helaas mensen... Uiterlijk gaat steeds meer betekenis krijgen. Denk ook dat de stap hierna zal zijn dat mensen naar het eeuwige leven gaan streven....

themen 7 november 2015 18:34

Dan blijf ik zeggen: kaal is NIET per definitie onaantrekkelijk. Veel vrouwen vinden en verzorgde man, zelfverzekerd en goede baan zeer aantrekklijk.

Veel vrouwen vinden gemilimeterd haar sexy

jackaly 7 november 2015 20:43

Ik heb van m'n haar chirurg ook begrepen dat dit komt door evolutie met name tot het ''niet meer nodig hebben van''.

hey101 7 november 2015 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door themen (Bericht 386524)
Dan blijf ik zeggen: kaal is NIET per definitie onaantrekkelijk. Veel vrouwen vinden en verzorgde man, zelfverzekerd en goede baan zeer aantrekklijk.

Veel vrouwen vinden gemilimeterd haar sexy

Hmm ja ok dan...:D

polydox 8 november 2015 19:04

Het is geen genetische inferioriteit, het is een genetische variatie. Het wordt alleen als ziekte ervaren, omdat er in onze gemeenschap een negatief moreel oordeel aan vast hangt. Zo'n oordeel is echter fluïde en kan in tijd veranderen en op een andere plaats eveneens anders zijn.

themen 8 november 2015 21:37

Dus we kunnen misschien ons zelf niet bestempelen met ziekte.

Het is gewoon natuur, je gaat er niet dood aan, en inderdaad binnen onze maatschappij wordt er een uiterlijk oordeel overgegeven...

haarlack 9 november 2015 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door themen (Bericht 386524)
Dan blijf ik zeggen: kaal is NIET per definitie onaantrekkelijk. Veel vrouwen vinden en verzorgde man, zelfverzekerd en goede baan zeer aantrekklijk.

Veel vrouwen vinden gemilimeterd haar sexy

"Gemilimeterd haar" (sic) of "kaal" is echt wel een wereld van verschil hoor.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:04.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.