Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Medicijnen/haargroeimiddelen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=81)
-   -   Hoeveel mg dutasteride staat ongeveer gelijk aan hoeveel mg finasteride? (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=39566)

FVDS 27 februari 2021 10:24

Hoeveel mg dutasteride staat ongeveer gelijk aan hoeveel mg finasteride?
 
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een haartransplantatie doen en ben mij aan het inlezen wat betreft het gebruik van dutasteride.

De kliniek waar ik het ga doen heeft mij 0,15mg dutasteride voorgeschreven i.p.v. 0,5mg. Dit om de kans op bijwerkingen zo klein mogelijk te maken.

Nou lees ik dat dutasteride een stuk sterker / heftiger is dan finasteride. Ik ben eigenlijk enorm benieuwd naar wat de verhoudingen zijn tussen deze medicijnen.

Hoeveel mg finasteride staat er ongeveer gelijk aan hoeveel mg dutasteride? En dan heb ik het dus over het effect maar ook vooral over de eventuele bijwerkingen.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en mijn vraag begrijpen.

minten 27 februari 2021 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FVDS (Bericht 455864)
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een haartransplantatie doen en ben mij aan het inlezen wat betreft het gebruik van dutasteride.

De kliniek waar ik het ga doen heeft mij 0,15mg dutasteride voorgeschreven i.p.v. 0,5mg. Dit om de kans op bijwerkingen zo klein mogelijk te maken.

Nou lees ik dat dutasteride een stuk sterker / heftiger is dan finasteride. Ik ben eigenlijk enorm benieuwd naar wat de verhoudingen zijn tussen deze medicijnen.

Hoeveel mg finasteride staat er ongeveer gelijk aan hoeveel mg dutasteride? En dan heb ik het dus over het effect maar ook vooral over de eventuele bijwerkingen.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en mijn vraag begrijpen.

Die vraag kan je niet zomaar beantwoorden, en wordt al heel snel heel technisch. Dutasteride remt een bepaald type enzym beter dan finasteride, en duta remt een tweede type enzym dat fina uberhaupt niet remt, eventjes heel simpel. Die enzymen spelen een belangrijke rol bij de vorming van DHT, waar je kaal van wordt.

Het ene middel is effectiever dan het andere middel doordat het beter werkt op meerdere vlakken. Wellicht heb je hierdoor ook een grote kans op bijwerkingen, who knows. Maar er is dus geen tabelletje van x mg dit staat gelijk tot y mg dat, want de onderliggende werking is niet identiek.

FVDS 27 februari 2021 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door minten (Bericht 455867)
Die vraag kan je niet zomaar beantwoorden, en wordt al heel snel heel technisch. Dutasteride remt een bepaald type enzym beter dan finasteride, en duta remt een tweede type enzym dat fina uberhaupt niet remt, eventjes heel simpel. Die enzymen spelen een belangrijke rol bij de vorming van DHT, waar je kaal van wordt.

Het ene middel is effectiever dan het andere middel doordat het beter werkt op meerdere vlakken. Wellicht heb je hierdoor ook een grote kans op bijwerkingen, who knows. Maar er is dus geen tabelletje van x mg dit staat gelijk tot y mg dat, want de onderliggende werking is niet identiek.

Bedankt voor wederom een goede reactie Minten.

Je merkt waarschijnlijk dat ik nog erg zoekende ben.

Het is gewoon de afweging tussen het risico nemen dat je na een haartransplantatie alsnog kaal wordt op bepaalde plekken of een medicijn nemen waarmee je dit voorkomt maar met mogelijke heftige bijwerkingen.

Ik ben er al wel uit dat ik het medicijn een maand wil gaan proberen maar het liefst zoek ik een balans tussen het kaalheidsproces zo goed mogelijk afremmen maar niet met te grote gevolgen voor mijn gezondheid. Daarom lijkt mij die 0,15mg een prettige hoeveelheid. Echter als dit bijvoorbeeld gelijk staat aan 5mg finasteride dan is het nogsteeds een enorme hoeveelheid haha.

Lennard 27 februari 2021 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FVDS (Bericht 455874)
Bedankt voor wederom een goede reactie Minten.

Je merkt waarschijnlijk dat ik nog erg zoekende ben.

Het is gewoon de afweging tussen het risico nemen dat je na een haartransplantatie alsnog kaal wordt op bepaalde plekken of een medicijn nemen waarmee je dit voorkomt maar met mogelijke heftige bijwerkingen.

Ik ben er al wel uit dat ik het medicijn een maand wil gaan proberen maar het liefst zoek ik een balans tussen het kaalheidsproces zo flink mogelijk afremmen maar niet met te grote gevolgen voor mijn gezondheid. Daarom lijkt mij die 0,15mg een prettige hoeveelheid. Echter als dit bijvoorbeeld gelijk staat aan 5mg finasteride dan is het nogsteeds een enorme hoeveelheid haha.


Waarom wil je per se dutasteride. de reputatie is slechter dan finasteride. Waarom niet "gewoon" fina ?

FVDS 27 februari 2021 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lennard (Bericht 455875)
Waarom wil je per se dutasteride. de reputatie is slechter dan finasteride. Waarom niet "gewoon" fina ?

Mijn haarkliniek heeft mij 0,15mg dutasteride voorgeschreven. Mocht het inderdaad zo dat dit veel schadelijker is dan finasteride dan overweeg ik om aan mijn behandelend arts te vragen of ik ook finasteride kan gaan gebruiken. Echter zijn er voor mij nog te veel onduidelijkheiden hierover en probeer ik via dit forum daar mee informatie over te krijgen.

Negan 27 februari 2021 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FVDS (Bericht 455876)
Mijn haarkliniek heeft mij 0,15mg dutasteride voorgeschreven. Mocht het inderdaad zo dat dit veel schadelijker is dan finasteride dan overweeg ik om aan mijn behandelend arts te vragen of ik ook finasteride kan gaan gebruiken. Echter zijn er voor mij nog te veel onduidelijkheiden hierover en probeer ik via dit forum daar mee informatie over te krijgen.

Gewoon fina starten. Waarom een ‘zwaarder’ middel gebruiken terwijl Fina voldoende kan zijn!

FVDS 27 februari 2021 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Negan (Bericht 455880)
Gewoon fina starten. Waarom een ‘zwaarder’ middel gebruiken terwijl Fina voldoende kan zijn!

Goede vraag... In mijn geval is het zo dat dit middel mij is voorgeschreven door de haarkliniek waar ik mijn haartransplantatie ga laten uitvoeren. Waarom zij direct met dura beginnen in plaats van fina kan ik ook niet verklaren.

Uiteraard kan ik hier wel navraag over gaan doen bij mijn behandelend arts.

Lennard 27 februari 2021 23:25

welke haarkliniek is dat?

Negan 27 februari 2021 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FVDS (Bericht 455882)
Goede vraag... In mijn geval is het zo dat dit middel mij is voorgeschreven door de haarkliniek waar ik mijn haartransplantatie ga laten uitvoeren. Waarom zij direct met dura beginnen in plaats van fina kan ik ook niet verklaren.

Uiteraard kan ik hier wel navraag over gaan doen bij mijn behandelend arts.

Vaak hebben klinieken toch een eigen voordeel met medicatie vooral financieel. Begin nu maar gewoon met finasteride.(op eigen risico) en kijk eerst maar wat dat doet. Waarom zou je een atoombom gebruiken als dit ook met een kruis raket kan?

FVDS 28 februari 2021 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Negan (Bericht 455884)
Vaak hebben klinieken toch een eigen voordeel met medicatie vooral financieel. Begin nu maar gewoon met finasteride.(op eigen risico) en kijk eerst maar wat dat doet. Waarom zou je een atoombom gebruiken als dit ook met een kruis raket kan?

Bedankt voor je advies. Ik ga navraag doen hierover bij de kliniek.

FVDS 28 februari 2021 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lennard (Bericht 455883)
welke haarkliniek is dat?

Transhair.

Ams4567 2 maart 2021 12:38

Ik slik nu bijna 1,5 jaar 0,15mg Dutasteride. Heb geen bijwerkingen. Op microscopische foto's was te zien dat het effectief is, maar zelf zie ik het niet. Moet geduld hebben...

FVDS 2 maart 2021 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ams4567 (Bericht 455969)
Ik slik nu bijna 1,5 jaar 0,15mg Dutasteride. Heb geen bijwerkingen. Op microscopische foto's was te zien dat het effectief is, maar zelf zie ik het niet. Moet geduld hebben...

Bedankt voor je reactie man. En ben jij eerst begonnen met finasteride of meteen met dutasteride?

Mijn behandelend arts geeft aan dat er geen gedegen onderzoek is naar de verschillen in bijwerkingen tussen finasteride en dutasteride. Ik twijfel enorm of ik wel met dutasteride moet beginnen. Als ik überhaupt aan één van de twee middelen ga beginnen. Ik overweeg ook topische finasteride namelijk.

hektor 2 maart 2021 14:18

Ik vind apart dat klinieken dutasteride voorschrijven. Dit is bij beau ook al het geval. Ik vind het onverantwoord eerlijk gezegd. Begin gewoon met Fina zou ik adviseren en laat duta nog even links liggen ivm bijwerkingen.

minten 2 maart 2021 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hektor (Bericht 455972)
Ik vind apart dat klinieken dutasteride voorschrijven. Dit is bij beau ook al het geval. Ik vind het onverantwoord eerlijk gezegd. Begin gewoon met Fina zou ik adviseren en laat duta nog even links liggen ivm bijwerkingen.

Hierbij wil ik wel aantekenen dat hoewel je (ik ook) intuitief zou denken dat duta meer bijwerkingen geeft dan fina, ik nog geen studie heb gelezen waarin dat bevestigd wordt. En juist een flink aantal studies die eenzelfde hoeveelheid bijwerkingen meet.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:14.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.