Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Van alles en nog wat... (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   dood (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=18402)

Tato 6 december 2009 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zameer (Bericht 231670)
Kun je dit ok neuropsychologisch (hoofdzakelijk) en biologisch (beetje obvious) onderschrijven?

Nee, ik heb geen enkele kennis in die vakgebieden.

Zameer 6 december 2009 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231673)
Nee, ik heb geen enkele kennis in die vakgebieden.

Ik heb namelijk het idee dat de (neuro-) pyschologische factor, namelijk, of- en hoe je van een biologische eigenschap gebruik maakt ook een belangrijjke rol speelt.

Ambo 6 december 2009 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Limbo (Bericht 231638)
4 toch?:P

lul

Ambo 6 december 2009 18:59

Zeg, kunnen we Zameer, Tato en Hanna geen eigen topic geven?

Dat gebekvecht vind ik op zich niet zo erg, maar snap na een tijdje helemaal niet meer waar het over gaat, laat staan dat ik die zinnen van Zameer dan nog begrijp.... :confused:

Zameer 6 december 2009 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambo (Bericht 231687)
Zeg, kunnen we Zameer, Tato en Hanna geen eigen topic geven?

Dat gebekvecht vind ik op zich niet zo erg, maar snap na een tijdje helemaal niet meer waar het over gaat, laat staan dat ik die zinnen van Zameer dan nog begrijp.... :confused:

Het is geen gebekvecht hoor, Ambo. Het is zelfs inhoudelijk .. :D
En dit is eigenlijk een uniek moment :D

Ik vind het op zich nog best een idee, maar de topics die Hanna wilt bespreken zitten vooral in het kader van existentialisme, moraliteit en kritische denkprocessen.
Hiervoor zijn er in wezen andere fora:
http://www.freethinker.nl/forum/

Limbo 6 december 2009 19:15

Pff Zameer, afgezien van het feit dat dit allemaal behoorlijk off-topic is (hetgeen mij verder niet interesseert maar Hanna bijvoorbeeld wel) ben ik ook al lang afgehaakt...

Zameer 6 december 2009 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Limbo (Bericht 231691)
Pff Zameer, afgezien van het feit dat dit allemaal behoorlijk off-topic is (hetgeen mij verder niet interesseert maar Hanna bijvoorbeeld wel) ben ik ook al lang afgehaakt...

Sja ... om het heel simpel te stellen, vragen als:
"waarom denkt iemand dat de vraag of water nat is, een domme vraag is, indien die door een volwassene wordt gesteld?"
(om terug te komen bij dat argument van Henk)

vind ik echt super interessant. :)

Limbo 6 december 2009 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zameer (Bericht 231692)
vind ik echt super interessant. :)

Ik niet. Maar ik vond dan ook op de uni filosofie niet echt interessant...

agatha 6 december 2009 19:51

Ik had filosofie op het VWO,altijd een mooi moment om weg te doezelen:D

Hanna 6 december 2009 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zameer (Bericht 231663)
Dus wederom de vraag:
a. Als je overtuigd bent van je stelling kun je een vergelijking maken van mensen die dat wel en niet hebben gedaan.
b. waarom heb jij dat niet gedaan?

Ik heb lopen googelen op "hemel en aarde", en de conclusie die ik daaruit trek is dat je ons probeert te overtuigen van een levensbeschouwelijke visie, en waarschijnlijk die van het christelijke geloof.
En waarom ben je niet bescheiden over je eigen religieuze ervaringen opdat je ze kan plaatsen naast de ervaringen van andere mensen?
.......

ad a. Dat hebben anderen al ver voor mijn geboorte gedaan; het zijn overbekende boerenwijsheden.
ad b. omdat ik gewoon met mijn benen op de grond sta en niet zweverig ben aangelegd.

Voor zover ik weet, heeft iedere religie een "hemel", die niet specifiek bedoeld is voor christenen. Aangezien jij graag hoog boven ons zweeft, zou je zelf al lang een idee over de hemel hebben kunnen vormen, mits je creatief denkvermogen hebt.
Een werkelijk creatief iemand volgt zijn of haar intuïtie, heeft maling aan vakjargon, verliest op slag alle inspiratie bij de gedachte aan allerlei studieboeken, is behoorlijk anti-autoritair en wenst niets voorgekauwd te krijgen. Dat ga ik allemaal niet onderbouwen met linken naar studies; levenservaring is meer waard.

Hanna 6 december 2009 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Limbo (Bericht 231691)
Pff Zameer, afgezien van het feit dat dit allemaal behoorlijk off-topic is (hetgeen mij verder niet interesseert maar Hanna bijvoorbeeld wel) ben ik ook al lang afgehaakt...

We blijven toch aardig on-topic, aangezien de meerderheid zich hier volgens mij dood ergert of dood verveelt. :P

Zameer 6 december 2009 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 231699)
ad a. Dat hebben anderen al ver voor mijn geboorte gedaan; het zijn overbekende boerenwijsheden.
ad b. omdat ik gewoon met mijn benen op de grond sta en niet zweverig ben aangelegd.

Voor zover ik weet, heeft iedere religie een "hemel", die niet specifiek bedoeld is voor christenen. Aangezien jij graag hoog boven ons zweeft, zou je zelf al lang een idee over de hemel hebben kunnen vormen, mits je creatief denkvermogen hebt.

Ik heb een subjectief beeld van de omgeving waarin ik mij bevind ja. Die beschrijf ik ook niet als hemel en aarde, omdat die dualiteit er bij mij gewoon niet in gaat. Die dualiteit kent ook een religieuze oorsprong en zit vaak gekoppeld aan het idee dat de biologische, stoffelijke mens en de geestelijke mens twee onafhankelijke entiteiten zijn.
Er zijn ook culturen waar men spreekt van meerdere "hemels", vanuit diezelfde dualiteit.

Maar het punt was, dat jij deze dualiteit gebruikt om aan te geven dat er op dat vlak bepaalde wijsheden zitten, en het daarvoor niet nodig vind om je eigen ervaringen op te schrijven of dat andere hun ervaringen opschrijven en die kennis doorgeven.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 231699)
Een werkelijk creatief iemand volgt zijn of haar intuïtie, heeft maling aan vakjargon, verliest op slag alle inspiratie bij de gedachte aan allerlei studieboeken, is behoorlijk anti-autoritair en wenst niets voorgekauwd te krijgen. Dat ga ik allemaal niet onderbouwen met linken naar studies; levenservaring is meer waard.

Ik kan dit zelfs heel goed onderschijven, behalve 1 ding:
"verliest op slag alle inspiratie bij de gedachte aan allerlei studieboeken"

Dit betekent dat je ervaringen in maar wat lastig plaats kunt geven in je gedachten. In het geval van bij ons op de kunstacademie, wanneer dit wordt opgemekt bij een student, wordt 'ie van de opleiding afgehaald.

Over de rest heb je twee hele mooie lezingen die dat zo'n beetje samenvatten:
http://www.ted.com/talks/ken_robinso...reativity.html
http://www.ted.com/talks/lang/eng/br...ng_theory.html

Maar: er zit nog wat andere in deze redenatie van jou:
Jij stelt in wezen dat "een werkelijk creatief persoon" met z'n intuitie maar op 1 antwoord uit kan komen: namelijk, uit hetgeen wat komt uit die visie tussen hemel en aarde.
Wat is dat antwoord dan?
En hoe relateert dat antwoord met visies van een andere blikken op "hemel of hemels en aarde"?

Ook ben je 1 vraag vergeten:
Wat is het verschil tussen beschaving die niet hun ervaringen hebben opgeschreven en beschaving die dat wel deden?

Hanna 6 december 2009 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231660)
Ik vind bepaalde vrouwen, zoals negroïde types, over het algemeen niet aantrekkelijk. Dat is gewoon mijn voorkeur en als je dat als racisme wil betitelen zit je fout.
Wel racistisch ben ik in de zin dat ik bepaalde eigenschappen aan bepaalde rassen toeschrijf. De gedachte dat alle volkeren in wezen het zelfde zijn maar een ander kleurtje hebben deel ik dus niet.

Tegenwoordig zijn er aanzienlijk minder verschillen in leefgewoonten, voeding, wonen, milieu, enz. en over een paar decennia -of misschien nog eerder- is de hele wereld veramerikaniseerd, mede door de vele Amerikaanse films waar we mee doodgegooid worden, internet, eigen taal die meer en meer vervangen wordt door Amerikaans, enz. enz.
Alleen de biologische verschillen blijven dan nog over, maar ook die zullen verminderen door menging van rassen.

Ik zou 't wel geinig vinden als jij smoorverliefd wordt op een lieve en bloedmooie negerin, want verliefdworden heb je zelf niet in de hand. :P

Zameer 6 december 2009 20:49

Ik denk eerder dat de wereld over een aantal decennia qua cultuur een stuk dichter bij Azie ligt, dan de VS.

Hanna 6 december 2009 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zameer (Bericht 231707)
... Die dualiteit kent ook een religieuze oorsprong en zit vaak gekoppeld aan het idee dat de biologische, stoffelijke mens en de geestelijke mens twee onafhankelijke entiteiten zijn.

Nee, geen religieuze oorsprong, je voelt het, ervaart het, krijgt visioenen of wat dan ook; niet uit te leggen aan degenen die daar geen enkele ervaring mee hebben.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zameer (Bericht 231707)
Ik kan dit zelfs heel goed onderschijven, behalve 1 ding: "verliest op slag alle inspiratie bij de gedachte aan allerlei studieboeken" In het geval van bij ons op de kunstacademie, wanneer dit wordt opgemekt bij een student, wordt 'ie van de opleiding afgehaald.

Prima, want op de kunstacademie word je gedwongen allerlei kennis uit boeken in je kop te stampen in plaats van lekker creatief bezig te zijn; zelfs bij tekenen en schilderen dien je je aan allerlei door hun bedachte regels te houden, net als op een muziekschool; desastreus voor een scheppende geest.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:38.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.