Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

Easy_G 12 juni 2008 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door itsme (Bericht 94968)
De omega-6 vetzuren in de voeding bestaan lang niet alleen uit linolzuur, ook arachidonzuur zelf komt zeer veel voor in de voeding. De metabolieten van arachidonzuur werken ontstekingsbevorderend (eicosanoïden van het tweede type).

Met het gevaar dat het allemaal TE biochemisch wordt.... Ik heb ooit een figuur gemaakt waarin de stofwisseling van omega-3 en omega-6 vetzuren (hopelijk) inzichtelijk wordt gemaakt.
Ik hoop dat hij een beetje goed weergegeven wordt met de IMG functie van dit forum:
http://home.arcor.de/tiurihw/figuur_1c.jpg
GLA wordt in het lichaam snel omgezet in dihomo-gammalinoleenzuur (DGLA). Deze stof kan in het lichaam twee verschillende routes volgen, de één gunstig, de ander ongunstig. In de gunstige route wordt DGLA afgebroken tot prostaglandine E1 (PGE1) en andere ontstekingremmende eicosanoïden. In het ongunstige geval wordt DGLA via het enzym delta-5-desaturase (D5D) omgezet in arachidonzuur en daarmee in ontstekingsbevorderende eicosanoïden (prostaglandine E2, PGE2) en leukotriënen (LTB4) [17]. In normale omstandigheden functioneert D5D-enzym traag, zodat maar weinig arachidonzuurvorming langs deze route plaatsvindt. Echter hoge insulinespiegels stimuleren dit enzym. Dit is mogelijk een verklaring voor het feit dat obese mensen vaak aan chronische ontstekingen lijden. Lignanen en EPA blijken een remmende werking te hebben op het D5D-enzym.
Aangezien desaturase-enzymen (evenals elongase-enzymen) een voorkeur hebben voor omega-3-vetzuren, is het (vooral bij hyperinsulinemie of chronische ontstekingen) inderdaad aan te raden GLA-suppletie te combineren met visolie. Hierdoor kan delta-5-desaturase minder arachidonzuur vormen. DGLA werkt ook op andere manieren remmend op de arachidonzuurstofwisseling. Zo gaat DGLA de competitie aan met arachidonzuur om de oxidatieve enzymen lipoxygenase en cyclo-oxygenase. DGLA wordt via genoemde enzymen omgezet in ontstekingsremmende eicosanoïden (eerste serie). De capaciteit om arachidonzuur in ontstekingsbevorderende eicosanoïden (tweede serie) om te zetten, neemt daardoor af.

In de westerse mens wordt (door hoge insulinespiegels doordat de meeste westerse mensen langzaam op weg zijn om diabetes te ontwikkelen) is D5D (delta-VIJF-desaturase) overactief en wordt GLA (en dus DGLA) voor een belangrijk deel omgezet in arachidonzuur en zijn ontstekingsbevorderende metabolieten. Voldoende omgea-3 vetzuren kunnen dit D-VIJF-D (dus niet zes) enzym ook nog remmen, maar die zitten vaak onvoldoende in het westerse voedingspatroon. In dergelijke omstandigheden kan het D5D enzym (vrijwel) onbelemmerd arachidonzuur vormen, wat ofwel rechtstreeks in ontstekingsbevorderende stoffen wordt omgezet ofwel zich in de celmembraan incorporeert om later weer daaruit vrijgemaakt te worden met hetzelfde doel.
Ik denk dat je de situatie bij eczeem (maar in feite ook andere aandoeningen waarin (overmatige) ontstekingsgevoeligheid een rol speelt) kunt samenvatten met: D6D geremd en D5D overactief.

Dat heeft, zit ik nu te bedenken, ook consequenties voor het borageolie-advies dat ik eerder gaf. Ik gaf al eerder aan dat GLA tegen eczeem tot nu toe alleen overtuigend bij jonge baby's is aangetoond. Onderzoek bij volwassenen was veel minder een duidig en ik gaf een link naar een wetenschappelijke discussie waarin de conclusie GLA/borageolie/teunisbloemolie werkt niet tegen eczeem wetenschappelijk werd aangevochten.
Daar zit ook wel wat in als ik het nu beter bekijk: immers bij een overactief D5D enzym wordt het grootste deel van de GLA rechtstreeks omgezet in het ontstekingsbevorderende arachidonzuur, en gaat het bedoelde effect (omzetting in PGE1 en 15OH-DGLA beiden krachtige ontstekingsremmende prostaglandines) grotendeels teniet. Bij baby's is D5D nog niet overactief en daarom werkt GLA daar wél tegen seborroïsch eczeem. DGLA wordt dan dus hoofdzakelijk in bovengenoemde prostaglandines omgezet.
Diegenen onder julie die al borageolie hebben aangeschaft (of dat overwegen) wil ik dat dus wel even nog meegeven. Ik denk dat het daarom erg belangrijk om niet alleen met borageolie te experimenteren, maar ook de eerder genoemde voedingsmaatregelen (omega-6 beperking, D6D stimulering) toe te passen.
En vooral ook wil ik benadrukken dat het belangrijk is om borageolie te combineren met omega-3 suppletie (visolie, GEEN lijnzaadolie want bij een niet functionerend D6D enzym kan alfa-linoleenzuur natuurlijk ook niet meer worden omgezet in EPA en DHA). Visolie remt het D5D enzym, waardoor DGLA in de juiste stoffen (type-1 eicosanoïden) wordt omgezet en niet in arachidonzuur.



HEEL terechte opmerkingen !!!. Ik neig nu zelfs meer en meer naar het idee dat je eczeem misschien ook wel met alleen omega-3 uit visolie op de rails zou kunnen krijgen.
Omega-9 vetzuren (m.n. oliezuur uit olijfolie) zijn overigens GEEN essentiële vetzuren! Je lichaam kan ze zelf aanmaken. Ik ben niet overtuigd van het nut van omega-9 c.q. olijfolie. Ik denk dat de gunstige werking van het mediterrane dieet, keer op keer weer in onderzoek wordt gevonden, voor een groot deel toe te schrijven is aan het feit dat de mensen rond de middellandse zee olijfolie gebruiken in toepassingen waar wij vaak omega-6 rijke plantaardige oliën (bakken, frituren of op brood) gebruiken. Bovendien eten ze daar VEEL en VEEL meer (omega-3 rijke) vis, kijk maar eens in een Spaanse supermarkt voor de verandering, waar ze steeds een grote visafdeling met verse vis hebben ingericht, vaak groter dan de groentenafdeling in een Nederlandse supermarkt. Kom daar maar eens aan in NL, met alleen een paar schamele "verse" visjes geseald in plastic folie..... Daardoor is hun omega-3 / omega-6 verhouding gemiddeld al een stuk gunstiger dan bij ons. Dus het ligt volgens mij niet zozeer aan de gunstige werking van olijfolie zelf, dan wel aan het feit dat ze niet zoveel van de zonnebloemolie, plantenmargarines e.d. consumeren die wij consumeren in toepassingen waar zij olijfolie nemen. Olijfolie op brood, beetje knoflook erover, laagje tomaat, wat peper/zout.... LEKKER!

Ik denk alleen wel dat mensen zich nogal eens vergissen in de hoeveelheden olie (zowel omega-3 als borage/teunisbloem) die nodig zijn. Van visolie heb je bij therapeutische toepassingen al snel meer dan één gram EPA+DHA nodig, wat bij de gebruikelijke 18%EPA/12%DHA visolie neerkomt op minimaal 3 gram olie, maar liever het twee- of drievoudige (dus dan zit je al aan de vijf tot tien gram olie per dag). In wetenschappelijk onderzoek met visolie zijn dergelijke doseringen heel gebruikelijk, zelfs nog meer. Ik heb een onderzoek gezien waarbij ze een zwaar schizofrene patiënt met 10 gram EPA+DHA per dag (dus 30 gram olie) weer helemaal op de rails hebben gekregen.

Over de toepassing van steroïdencremes/lotions/zalven als bethametason: Corticosteroïden remmen het enzym fosfolipase A2, dat arachidonzuur vrijmaakt uit de celmembraan. Het vrijmaken van arachidonzuur uit de celmembraan is de eerste stap in het ontstekingsproces. Daarna wordt arachidonzuur met behulp van cyclo-oxygenase en lipoxygenas-enzyme (zie figuur) omgezet in ontstekingsbevorderende prostaglandines. Als door corticosteroïden het arachidonzuur niet meer vrijkomt, kunnen er ook geen ontstekingsbevorderende stoffen worden aangemaakt, dus minder of geen eczeem.
Mooier is natuurlijk om dit op natuurlijke wijze te bereiken: De vetzuursamenstelling van de celmembraan is een afspiegeling van de vetzuursamenstelling van je voeding in de afgelopen paar maanden. Als je nou (door de eerder in deze thread aangegeven maatregelen) er voor zorgt dat je een goede omega-3 / omega-6 verhouding in je voeding hebt, heb je vanzelf al minder arachidonzuur in je celmembraan en meer vetzuren die juist in onstekingsremmende stoffen worden omgezet, zoals EPA en DGLA.


Omdat je grotere doses nodig hebt, zou ik je een flesje olie willen aanraden. Met het gevaar dat ik hier van reclame wordt beticht: de firma waarvoor ik werk brengt een 100 ml flesje borageolie op de markt, consumentenprijs 28,50 (artsen/therapeuten betalen minder). Maar verkopen uitsluitend aan voorschrijvers, dus je kunt het niet rechtstreeks bij ons kopen. Maar als je naar de apotheek gaat kan die het waarschijnlijk ook voor je bestellen. Als je een voorschrijver (arts/therapeut) kent die het voor je wil bestellen, kun je misschien de marge die die persoon (of de apotheek) normaal zelf opstrijkt, in je eigen zak steken. Anders kan ook een gespecialseerde voedingssupplementenshop je er waarschijnlijk wel aanhelpen.
100 ml borageolie in een flesje komt overeen met zo'n 200 capsules van Jaapie (samen 4 x 9 = 36 euro). Het voordeel van een flesje is dat je niet al die capsules open hoeft te prikken bij uitwendige toepassing.

Ikzelf ben nog steeds "vegetariër" in de zin dat ik geen bioindustrie vlees eet. Dat heeft het prettige gevolg dat we relatief weinig vlees eten.
Voor vis zijn mijn regels inderdaad minder strikt. De manier waarop zalm wordt gekweekt in kooien in Noorse fjorden zou je ook bioindustrie kunnen noemen, maar dergelijke zalm eet ik wel. Ook tonijn ik eet wel, ook die waarop niet expliciet vermeld staat dat het dolfijnvriendelijk is gevangen. Puur pragmatisme. Ik moet toch aan mijn omega-3 komen, liefst zo veel mogelijk op natuurlijke wijze. Haring eet ik ook, ondanks de dramatische toestand van de haringstand in de Noordzee. Paling eet ik zelden en dan zeker geen rivierpaling, die lekker in het vieze rivierslib, vol met zware metalen heeft liggen wroeten.....
Ik heb overigens ooit wel eens, ik meen bij de wereldwinkel, dolfijnvriendelijke tonijn te koop gezien. Misschien dat de consumentengids van oktober 2005 je verder kan helpen, daarin wordt dolfijvriendelijke tonijn besproken (ontdek ik net op internet).

Groet,

Aldert

Beste Itsme en Tiuri,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben 22 jaar en een fanatieke sporter, daarom suppleteer ik ook sommige voedingstoffen.
Ik las een zeer deskundige reactie van jullie over de omega huishouding.
Voor omega inname neem ik lijnzaadolie, ik neem een goede slok voor het sporten.
Verder neem ik extra eiwitten over de dag en na het sporten en neem ik ook redelijk veel suikers als snelle koolhydraten.
Een paar weken geleden is bij mij seborrhoisch eczeem geconstateerd, ik denk dat het bij mij met voedselinname te maken heeft omdat ik nooit last heb gehad van eczeem en juist een vette huid had.
Ik heb tot een jaar of 3 geleden redelijke last gehad van acne.
Ik heb de reactie van Itsme doorgelezen en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk wel fout zit met me omega huishouding.
Ik ben nu onder behandeling van een alternatieve genezer en die heeft me teunisbloemolie geadviseerd.
Ik vraag me nu af of het goed is om teunisbloemolie en lijnzaadolie samen in te gaan nemen, of is het misschien beter om levertraan en teunisbloemolie te nemen?
Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen.

groeten,

valentijn 13 juni 2008 04:01

Amphoria,

Ketozonacol is volgens mij een van de eerst middelen die een dokter voorschrijft in het geval van seborroisch eczeem (ook bij mij). Ik denk omdat Ketozonacol bij veel mensen effectief werkt met de minste bijwerkingen. In een later stadium krijg je meer agressieve middelen voorgeschreven die ook meer bijwerkingen hebben. Dat haaruitval trouwens vermeld staat als mogelijk bijwerking betekent niet dat jij er ook last van krijgt. Meestal is het ook zo dat als je haaruitval van een middel krijgt de haaruitval stopt als je stopt met het gebruik van het middel (niet altijd!). Ik zou als ik jou was gewoon goed opletten of je duidelijk meer haren verliest en zo gauw dit gebeurt overleggen met de dokter. Bij mij heeft het in ieder geval niet tot (meer) haarverlies geleid (alhoewel iedereen anders reageert).

De meeste middelen hebben bijwerkingen. Je zou een meer natuurlijk alternatief kunnen kiezen, zoals appelcider azijn, maar er is geen garantie dat dit werkt. Bovendien kan een natuurlijk middel evengoed bijwerkingen geven.

Easy_G

Je zegt:

Een paar weken geleden is bij mij seborrhoisch eczeem geconstateerd, ik denk dat het bij mij met voedselinname te maken heeft omdat ik nooit last heb gehad van eczeem en juist een vette huid had.

Wat ik vaak lees is dat seborroisch eczeem eigenlijk niet in de familie eczeem past, maar dat wetenschappers het wel die naam geven omdat ze niet weten waar ze het anders moeten plaatsen. In tegenstelling tot andere soorten eczeem, is er bij seborroisch eczeem juist sprake van een vettere huid en ook vette schilfers. Twee verklaringen hiervoor zouden volgens wetenschappers kunnen zijn:

1. De gist die bij iedereen op de hoofdhuid leeft, leeft op vet. Hoe meer vet (talg) er is, hoe beter de gist het heeft en hoe meer hij zal groeien. Deze gist produceert op zijn beurt afvalstoffen waar de huid op reageert door middel van een ontstekingsreactie. Waarom sommige mensen die wel een vette huid hebben geen seborroisch eczeem krijgen zou te maken kunnen hebben met (1) de samenstelling van de talg, (2) niet bij iedereen reageert de huid op aanwezigheid van de gist.

2. Het is niet de gist die een causale rol speelt, maar talg zelf. De huid reageert op een of andere manier 'allergisch' op de talg.

Hierbij komt dat seborroisch eczeem vaak ontstaat na of tijdens de puberteit. Zoals velen wel zullen weten is aan het einde van de puberteit de talgproductie echt goed op gang gekomen. Zoals hierboven beschreven speelt talg zeer waarschijnlijk een rol bij seborroisch eczeem.

Waar ik zelf wel eens aan denk is dat de huid bij personen met seborroisch eczeem de gist als indringer ziet. De huid probeert daarom een soort beschermingslaag te vormen door middel van talg en door middel van een dikkere buitenste huidlaag. Dit sluit aan bij wat ik gelezen heb: talg vormt een beschermlaag tegen schimmelinfecties (waaronder de gist ook valt) en bij mensen met seborroisch eczeem is de huid dikker dan bij mensen zonder.

Voor de geïnteresseerden: ik heb begin juli een afspraak bij de dermatoloog. Ik vind toch dat hij diegene is die me moet helpen. Ik zal hem vragen om waarom hij mij Clobex voorschrijft en of er geen alternatief is. Tevens zal ik hem vragen of ik daadwerkelijk seborroisch eczeem heb omdat ik anders dan vaak beschreven staat niet zo'n erge last heb van jeuk en ook, voor zover ik kan zien,
geen last heb van een rode huid.

itsme 15 juni 2008 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Easy_G (Bericht 169336)
Beste Itsme en Tiuri,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben 22 jaar en een fanatieke sporter, daarom suppleteer ik ook sommige voedingstoffen.
Ik las een zeer deskundige reactie van jullie over de omega huishouding.
Voor omega inname neem ik lijnzaadolie, ik neem een goede slok voor het sporten.
Verder neem ik extra eiwitten over de dag en na het sporten en neem ik ook redelijk veel suikers als snelle koolhydraten.
Een paar weken geleden is bij mij seborrhoisch eczeem geconstateerd, ik denk dat het bij mij met voedselinname te maken heeft omdat ik nooit last heb gehad van eczeem en juist een vette huid had.
Ik heb tot een jaar of 3 geleden redelijke last gehad van acne.
Ik heb de reactie van Itsme doorgelezen en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk wel fout zit met me omega huishouding.
Ik ben nu onder behandeling van een alternatieve genezer en die heeft me teunisbloemolie geadviseerd.
Ik vraag me nu af of het goed is om teunisbloemolie en lijnzaadolie samen in te gaan nemen, of is het misschien beter om levertraan en teunisbloemolie te nemen?
Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen.

groeten,

Ik zou echt stoppen met de lijnzaadolie als omega-3 bron. D6D functionert bij vrijwel iedereen zeer slecht. De schattingen die ik gezien heb over het percentage alfalinoleenzuur (ALA) dat omgezet wordt in EPA variëren van minder dan 0,1 % tot 5%. Bronnen staan onder meer in het verhaal over omega-3 op de NL Wikipedia. De omzetting van ALA naar DHA is al helemaal vrijwel nihil. Teunisbloemolie is prima. Overal waar ik in mijn eerdere bijdragen in dit draadje het over borageolie heb gehad, kun je ook teunisbloemolie lezen. Deze twee zijn onderling uitwisselbaar, echter boragolie is ongeveer twee keer zo geconcentreerd (20% vs 9%) en misschien daarom wat voordeliger in gebruik. De effecten die je met borageolie kunt bereiken, zijn in principe ook te bereiken met teunisbloemolie (maar dan dus twee keer zoveel gebruiken als je van borageolie zou doen).
In plaats van de lijnzaadolie zou ik een echte bron van EPA en DHA nemen, dus visolie of meerdere keren per week vette vis eten. Visolie is inmiddels ook als drinkolie te koop (misschien niet bij drogisterijen, maar zeker wel bij de vitamine speciaalzaak of bij de apotheek of bij sommige online winkels) en dat is echt niet zo vies als je waarschijnlijk zal denken. Mijn eigen kinderen zijn er dol op. Levertraan is op zich een prima product, en er zit inderdaad ook omega-3 in (meestal bevat levertraan circa 25% omega-3). Alleen, wanneer je het als bron van omega-3 gaat gebruiken, krijg je tamelijk veel vitamine A en D binnen. Voor vitamine D is dat geen punt, toxiciteit kan pas optreden bij VEEL hogere doses (chronisch 250 mcg of meer per dag), maar van vitamine A wordt al een negatief effect vermoed bij relatief lage doses, namelijk een negatief effect op de botdichtheid bij doses vanaf 1,5 x de ADH. Ik zeg er nadrukkelijk bij dat de schadelijkheid van dergelijke doses vitamine A omstreden is, maar toch.... neem liever gewoon visolie als omega-3 bron. Daar zit ook vitamine A en D in, maar veel minder dan in de visleveroliën (levertraan). De doseringen A en D die je via hogere doseringen (grammen) visolie binnenkrijgt zijn acceptabel.
Suikers als snelle koolhydraten.... Ik begrijp heel goed waarom je ze wil nemen als sporter. Maar pas ook op, bij overmatig gebruik ligt insulineresistentie op de loer, zeker als je van die vieze gekleurde gels neemt, vol met saccharose (sucrose/kristalsuiker). Nou is het wel zo dat lichaamsbeweging (met name duurinspanningen) insulineresistentie tegengaat, omdat het bij duurinspanningen nodig is dat de spieren voorzien worden van glucose (en dus glucosetransport naar de spieren zinvol is). Als je dergelijke hoeveelheden suiker zou innemen ZONDER dat je een fanatiek (duur)sporter zou zijn, was het risico op insulineresistentie veel groter. Dat is namelijk de typische situatie van de westerse mens: een hoge suikerconsumptie zonder dat de spieren het nodig hebben (want nauwelijks lichaamsbeweging). Op den duur vertaalt zich dat door in insulinersistentie/ hypoglycemie en diabetes type 2. Ik kan het niet hard maken, maar ik heb wel eens het gevoel dat sporters het koolhydraatstapelen overdrijven, en veel meer snelle koolhydraten / suikers nemen dan noodzakelijk, waardoor met name in de periode voorafgaand aan de inspanning (wanneer glycogeenstapeling gewenst is) alsnog het gevaar van insulineresistentie speelt.
Bovendien speelt met al die suikers ook nog eens dat dat stimulerend werkt om het D5D enzym (zie mijn eerdere postings) en je dus relatief veel arachidonzuur maakt uit je omega-6. Ik vraag me zelfs af of borageolie en teunisbloemolie wel kunnen werken zonder suikerrestrictie, immers bij een (door veelvuldig suikregebruik ontstane) insulineresistentie zijn de insulinespiegels chronisch verhoogd en hoge insulinespiegels jagen D5D aan, en dus de arachidonzuurproductie uit DGLA. Het risico bestaat dat je dan door DGLA aan te voeren uit teunisbloemolie/boageolie dus alleen maar meer arachidonzuur maakt. Ik heb aanwijzingen dat dit te voorkomen is door relatief veel omega-3 (remt D5D), suikerrestrictie (idem, behalve tijdes de inspaningen zelf, wanneer de spieren bijna letterlijk om glucose schreeuwen) en veel lichaamsbeweging (gaat insulineresistentie tegen).
Ik vermoed dat je duursporter bent, dan kan ik de suikerinname plaatsen als poging om glycogeen te stapelen. Wanneer je vooral aan krachtsport doet of sporttypes met vooral explosieve kortdurende inspanningen zou ik het suikergebruik sterk matigen en eerder denken aan de combi ribose/creatine met het doel om de ATP voorraden zo optimaal mogelijk te maken. Creatine voorafgaand aan de inspanning, volgens een bepaald schema op creatinefofaat te stapelen, ribose tijdens de inspanning als grondstof van ATP. Ribose lost ook nog eens prima op in het water in de bidon en smaakt heerlijk.

Groet, Itsme

Easy_G 15 juni 2008 12:30

Ej Itsme bedankt man het is me helemaal duidelijk, ik zal kijken of ik een flesje visolie kan kopen bij de tuinen, misschien hebben ze ook nog wel een flesje teunisbloemolie.
Ik vind die capsules vaak zo achtelijk duur en hou er ook niet echt van om zoveel pillen naar de binnen te werken.
Wat gebeurt er met die lijnzaadolie als het niet word omgezet naar DHA/EPA?
Op het moment is dit mijn situatie.
Ik ben aan het revalideren van een operatie aan me enkel, ik heb daardoor iets meer dan een jaar niet kunnen voetballen, deze tijd heb ik wel 3x in de week in de sportschool gezeten maar alleen maar krachttraining gedaan.
Huidproblemen zijn idd pas ontstaan nadat ik gestopt was met voetbal, ongeveer half jaar daarna met als gevolg seborrhoisch eczeem.
Het eczeem zit bij mij vooral op me wangen, langs de kaaklijn, tussen me wenkbrauwen en de behaarde hoofdhuid.
Het zit eigenlijk een beetje op de plekken waar ik 3 a 4 jaar geleden acne had zitten, ook dat is weer in mindere maten teruggekomen.
Ik hoop dat het allemaal weer wat beter gaat als ik weer lekker kan voetballen en een beetje tennissen!
In ieder geval bedankt dat je me hebt willen helpen.
Oh ja waar koop jij je flesje visolie?

Groeten,

itsme 15 juni 2008 22:46

Reactie op Easy_G
 
Wat er met de GLA in lijnzaadolie gebeurt als het niet wordt omgezet in EPA/DHA? Ik denk dat het gewoon als vetzuur wordt verbrand in je energiestofwisseling. Je lichaam heeft er geen andere bestemmingen voor.
Verder, ik werk voor en firma die zelf visoliesupplementen verkoopt, dus ik koop mijn flesjes visolie daar, tegen personeelsprijs. Wij verkopen alleen aan voorschrijvers, dus je kunt niet bij ons bestellen als consument. Je zou eventueel wel onze producten via de apotheek kunnen bestellen. Maar als consument denk ik dat je het beste terecht kunt bij de vitaminespeciaalzaak of bij websites als Webvitaal (http://www.webvitaal.nl/ PS. Ik heb er GEEN connectie mee!) maar er zijn er nog veel meer.
Ik hoop dat je baat hebt bij de visolie. Ik zou niet te zuinig doseren (5-10 gram olie per dag), je kunt altijd minderen als het blijkt aan te slaan (tot de dosering die minimaal nodig is voor een effect). Als het dan niet aanslaat, weet je in ieder geval zeker dat het niet aan een te lage dosering heeft gelegen. Overdosering is bij visolie niet snel een probleem. Alleen mensen die "bloedverdunnende" medicatie (antistollingsmiddelen) gebruiken moeten oppassen met visolie, omdat doseringen visolie van meer dan 3 gram per dag de bloedstolling kunnen verminderen waardoor het effect van hun medicatie wordt versterkt (en de medicatie dus eigenlijk verminderd zou kunnen worden).

Groet, itsme.

Easy_G 16 juni 2008 12:31

Ok, ik ga een flesje visolie bestellen, zag t op internet staan voor ongeveer 25 euro 210 ml, word de vitamine E niet snel overdoseerd met zo veel visolie? Ik neem namelijk ook nog multivitamine tabs.
Ook ga ik de komende tijd me darmflora ontzuren met brooddrank en dus de visolie, als het nog voor te weinig resultaat zorgt ga ik nog een hoge dosering spirulina nemen, als t dan nog geen zin heeft kan ik nog met teunisbloemolie gaan werken.
De uitkomst van een irisscan heeft namelijk uitgewezen dat er gewoon te veel zuren in me lichaam zitten en daar kan ik me wel in vinden met de voeding die ik me een paar jaar heb toegediend.

lanny 19 juni 2008 23:24

combinatie
 
Easy

Teunisbloemolie en lijnzaadolie kun je samen in nemen je lichaam neemt bij natuurlijke stoffen alleen wat het nodig heeft.

gr

Lanny

)Remco 24 juni 2008 12:54

Hoe kom je van Seboiroish ecseem af?

Wat kun je zelf kopen om er vanaf te komen?

En wat kan de dokter je geven?

valencia. 24 juni 2008 14:05

hebben jullie er al eens overna gedacht om een microscopisch onderzoek te laten doen om te weten om wélke schimmel het precies gaat?? ik geloof zelf nl niet zo in de seb eczeem schimmel. mijn haaruitval is te heftig. mijn schilfertjes zijn meer poederachtig, bovendien heb ik er in de lente zon ook last van....
ik heb ook wel eens ringworm gehad en was daar ook met het juiste middel binnen de korste keren vanaf

kijk anders deze link eens:
http://www.huidinfo.nl/schilfers%20o...e%20hoofd.html

Easy_G 24 juni 2008 14:46

Bij mij is het via microscopisch onderzoek vastgesteld dat het om seborrhoisch eczeem gaat.
Op dit moment probeer ik me darmflora een beetje in balans te krijgen denk dat die was verstoord bij mij.
Ben er nu een week mee bezig en t word al beter.
Ik gebruik:
-brooddrank
-spirulina
-visolie
Vooral van de brooddrank heb ik het idee dat het wel eens goed kan werken bij mij.
Het ging bij mij trouwens om de schimmel Pityrosporon ovale.
Ook kreeg ik ineens weer last van acne terwijl ik daar al een jaar of 3/4 vanaf was.
Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt met een goede voeding.

)Remco 24 juni 2008 15:24

Hoe smaakt brooddrank precies?

Easy_G 27 juni 2008 16:12

Heel erg vies, maar je moet er wat voor over hebben, ik heb nog niet heel veel resultaat hoor maar ik ga er wel mee door.
Ik ben er van overtuigd dat het bij mij door een tijd lang verkeerde voeding te gebruiken is gekomen.
Ik heb een tijd lang havermout en yoghurt voor het slapen gaan gegeten:frusty:
Ik nam het altijd na het trainen.
Ik hoop dat de schade nog te herstellen is.
Hoe verloopt het bij jullie met seborrhoisch eczeem?
Op me behoorde hoofdhuid kan ik ermee leven maar ik heb een heel rood gebied langs de zijkant van me hoof zitten (slaap, wangen, kaaklijn).
Misschien gaat het weer wat beter als ik zometeen weer kan voetballen dat ik alle afvalstoffen een beetje kwijt kan uit me lichaam.
Zijn jullie vaak seborrhoisch eczeem vrij?

Easy_G 27 juni 2008 17:28

ey Aldert,

Het zou me niks verbazen als een van de volgende aandoeningen Hyperinsulinemie (remt zowel D6D als D5D) bij mij parte heeft gespeeld.
Het is in ieder geval zeker dat mijn voeding echt niet in balans was.
Stel dat D6D bij mij ernstig verstoord is of was, weet je misschien of dit zich weer helemaal kan herstellen en hoe lang dat zou kunnen duren voordat het zich hersteld?

)Remco 27 juni 2008 17:31

Hoe kan je van seboirroisch eczeem afkomen?

Hoe kan je er gedeeltelijk of geheel van genezen?

)Remco 28 juni 2008 12:16

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

)Remco 28 juni 2008 22:02

Waarom neemt er niemand de moeite om mijn kleine vraagje eventjes te beantwoorden.

Als jer er geen antword op weet zeg het dan en als je er wel een antwoord opwet zeg het dan ook.

bedankt

haargek 28 juni 2008 22:07

Ik weet het niet Remco... :sad:

chris27 28 juni 2008 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door )Remco (Bericht 170411)
Hoe kan je van seboirroisch eczeem afkomen?

Hoe kan je er gedeeltelijk of geheel van genezen?

Wat mij is verteld (en mij ook logisch in de oren klinkt) blijf je er altijd een bepaalde aanleg voor houden. Er zijn wel veel mogelijkheden om het beheersbaar te krijgen, hoewel die niet altijd even succesvol zijn...

In dit forum worden veel verschillende zaken benoemd als zalfjes die de meeste artsen voorschrijven (Ketoconazol, Hydrocortison) maar ook alternatieve methoden, zoals Grote Klistabletten, emoe-olie, behandeling door alternatieve genezers etc... En natuurlijk de "gewone" voeding, waar wellicht ook wat verbetering mee te halen valt.

Keihard zeggen dat het te genezen is, kan niet helaas... Wellicht dat het je teveel is om dit topic helemaal door te lezen (anders had je dit wel geweten), maar er staan zeker nuttige zaken in. Ik zou zeggen: ga er eens voor zitten.

Succes!

hanny 5 juli 2008 21:16

seb eczeem
 
Ik heb ook deze eczeemvorm. Na vele jaren zalfjes e.d. gebruikt te hebben, die niet hielpen, heb ik mijn heil in Belgie gezocht.
In het Klina ziekenhuis in Brasschaat bij dokter Jan de backer heb ik een antibiotica kuur voorgeschreven gekregen van 6 weken. Na 2 weken was ik klachtenvrij.
Gemiddeld ben ik daarna 3/4- 1 jaar klachtvrij.

Hanna 6 juli 2008 01:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hanny (Bericht 171259)
Ik heb ook deze eczeemvorm. Na vele jaren zalfjes e.d. gebruikt te hebben, die niet hielpen, heb ik mijn heil in Belgie gezocht.
In het Klina ziekenhuis in Brasschaat bij dokter Jan de backer heb ik een antibiotica kuur voorgeschreven gekregen van 6 weken. Na 2 weken was ik klachtenvrij.
Gemiddeld ben ik daarna 3/4- 1 jaar klachtvrij.

Ik denk dat je veel lotgenoten helpt door te zeggen om welk antibioticum 't hierbij gaat...

hanny 8 juli 2008 20:47

antibioticum
 
Vandaag de dermatoloog in Belgie bezocht omdat ik voor het eerst sinds een jaar weer klachten heb op zowel gezicht als hoofdhuid.
Nu twijfelt hij ineens of het wel seb eczeem is! Hoop niet dat ik hier iedereen mee teleurstel....
Aangezien ik ook op ellebogen psoriasis heb, zou dat het ook nog kunnen zijn of een tussenvariant.
Voor mijn gezicht heb ik antibioticum gekregen (tetralysal 5-6 weken 2 X d.d. 300 mg)
Voor de hoofdhuid betamethason lotion en een shampoo Ducray kelual.

Marl 16 juli 2008 12:56

Ik heb sinds een jaar last van seborroïsch exceem.
Heb allerlei dingen geprobeerd maar niets hielp echt of toch niet voor lang...
Nu kwam ik toevallig deze website tegen:

http://www.psoramexal.be/Psoramexal-...-Care-Gel.html

Heeft iemand ervaring met deze producten?
Of is het te mooi om waar te zijn?

Bulckie 16 juli 2008 13:29

Seb.eczema dermatoloog Oostende
 
Mijn broer heeft ook nog seb.eczema gehad.
Dermatoloog Dr. Steven Devos stelde bij hem die diagnose nadat Dermatoloog Dr. Guy Speelman verkeerdelijk had gezegd dat het Lupus was.
Een huidbiopt bracht de waarheid aan het licht.
Behandeling met Sporanox co en Clobex shampoo loste het probleem in 2 weken op!
Bedankt dr.Devos www.dermatoloogdevos.net
Hij is nog vriendelijk ook :)

nata 1 augustus 2008 20:53

shampoo + emu olie
 
Hallo lotgenoten,

Ik was al een paar maanden mijn hoofd met de biologische shampoo van dr. Hauschka merk. Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over het positieve resultaat hiervan. Hauschka merk heeft drie soorten shampoo Ik gebruik voor droog en beschadigd haar want ik verf mijn haar regelmatig.
De shampoo die ik gebruik bevat alleen natuurlijke stoffen zoals abrikozen pit olie, duindoorn, die werkt tegen ontsteking, brandnetel, klitwortel, etc. Kortom alles wat goed is voor de hoofdhuid. Trouwens vanaf het voorjaar smeer ik in de straus emu olie op mijn gezicht, m.n. op de plekken die meer gevoelig voor seb. eczeem zijn. Ik merk wel dat de huid daar is veel sterker en beter geworden, geen last meer van seb. eczeem tot nu toe. Misschien moeite waard voor jullie om te proberen. Het is ook natuurlijk de zomer periode wanneer we minder last hebben van onze aandoening maar toch ben ik zeer tevreden over deze middelen...

Nata:)

Soldaat 8 augustus 2008 22:48

http://www.huidinfo.nl/schimmel%20op...e%20hoofd.html

Citaat:

Hoe wordt het behandeld?
Omdat ernstige schimmelinfecties op het behaarde hoofd soms kan leiden tot blijvende kale plekken is een snelle behandeling van belang. Er zijn verschillende anti-schimmelkuren beschikbaar. Welk type gekozen wordt is onder meer afhankelijk van de soort schimmel die is aangetroffen.

Ook kinderen die in contact zijn geweest met dieren die met schimmel geïnfecteerd zijn geweest lopen een groter risico.
Doet me toch wel een een beetje schrikken. Op mijn werk lopen twee honden rond. Eentje daarvan is sinds +- 6 weken continu aan het krabben en jeuken en heeft 2 weken geleden al een grote plek kapot gekrapt bij zijn keel. Dat is inmiddels weer hersteld maar hij is nog steeds hele dagen aan het jeuken en hij stinkt gigantisch.

Ook zit hij wel eens vlakbij me te jeuken en te krabben en zijn ligplaats is op minder dan 2 meter afstand van mijn werkplek. Zou dit op mij over geslagen kunnen zijn?

Toch lijkt bij mij mijn haar meer bezaait te zijn met talg en huidschilfers. Dit is bij mij ook gecombineerd met haaruitval en lijkt meer op de klachten van Seborroïsch eczeem gecombineerd met haaruitval.

Hebben meer mensen deze haaruitval gecombineerd met Seborroïsch eczeem?

..Angelique.. 8 augustus 2008 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Soldaat (Bericht 174385)
http://www.huidinfo.nl/schimmel%20op...e%20hoofd.html



Doet me toch wel een een beetje schrikken. Op mijn werk lopen twee honden rond. Eentje daarvan is sinds +- 6 weken continu aan het krabben en jeuken en heeft 2 weken geleden al een grote plek kapot gekrapt bij zijn keel. Dat is inmiddels weer hersteld maar hij is nog steeds hele dagen aan het jeuken en hij stinkt gigantisch.

Ook zit hij wel eens vlakbij me te jeuken en te krabben en zijn ligplaats is op minder dan 2 meter afstand van mijn werkplek. Zou dit op mij over geslagen kunnen zijn?

Toch lijkt bij mij mijn haar meer bezaait te zijn met talg en huidschilfers. Dit is bij mij ook gecombineerd met haaruitval en lijkt meer op de klachten van Seborroïsch eczeem gecombineerd met haaruitval.

Hebben meer mensen deze haaruitval gecombineerd met Seborroïsch eczeem?

wat grappig,
ik gaf onze kat ook al de schuld aangezien die een kaal plekje op zn oor heeft.
ik heb een plek op mn achterhoofd zitten die licht schilfert, irriteert en erg uitvalt... maar volgens mij is het gewoon seb. eczeem gezien enkele rode vlekken op mn scheiding en diffuse haaruitval.
stress maakt het alleen maar erger, en met de middelen van de dokter kom je er ook niet zomaar vanaf.
ik wou zelf ook al naar de dierenarts voor een schimmelkweek gezien de huisarts daar te lui voor is en toch zegt dat je ketoconazol moet gebruiken ;)

Soldaat 8 augustus 2008 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ..Angelique.. (Bericht 174387)
wat grappig,
ik gaf onze kat ook al de schuld aangezien die een kaal plekje op zn oor heeft.
ik heb een plek op mn achterhoofd zitten die licht schilfert, irriteert en erg uitvalt... maar volgens mij is het gewoon seb. eczeem gezien enkele rode vlekken op mn scheiding en diffuse haaruitval.
stress maakt het alleen maar erger, en met de middelen van de dokter kom je er ook niet zomaar vanaf.
ik wou zelf ook al naar de dierenarts voor een schimmelkweek gezien de huisarts daar te lui voor is en toch zegt dat je ketoconazol moet gebruiken ;)

Haha idd :).

Bij mij is het niet echt 1 plek waar het uitvalt en schilfert. Het is vooral aan de voor en zijkanten van mijn hoofd. Echt bovenop in mijn kruin enzo zit het volgens mij niet. Als ik mijn haar van mijn voorhoofd omhoog doe zie ik allerlei witte puntjes bijna onderaan de haren zitten of op de hoofdhuid. Het zijn niet echt korsten, meer losse puntjes.

Heb jij trouwens onderzoek naar jou eczeem laten doen Angelique? Nemen ze dan wat haar af om te onderzoeken? Dit lijkt mij namelijk handig om snel te laten vast stellen wat ik nou precies heb.

..Angelique.. 8 augustus 2008 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Soldaat (Bericht 174388)
Haha idd :).

Bij mij is het niet echt 1 plek waar het uitvalt en schilfert. Het is vooral aan de voor en zijkanten van mijn hoofd. Echt bovenop in mijn kruin enzo zit het volgens mij niet. Als ik mijn haar van mijn voorhoofd omhoog doe zie ik allerlei witte puntjes bijna onderaan de haren zitten of op de hoofdhuid. Het zijn niet echt korsten, meer losse puntjes.

Heb jij trouwens onderzoek naar jou eczeem laten doen Angelique? Nemen ze dan wat haar af om te onderzoeken? Dit lijkt mij namelijk handig om snel te laten vast stellen wat ik nou precies heb.

Bij mij valt het ook over mijn hele hoofd uit dus, en eerst vooral heel erg bij mn slapen (aan de voorkant bij mn haarlijn- daar is het ooit begonnen). Ik denk dat dat toch ergens wel verbeterd was met ketoconazol. Helaas hou ik dan wel een hele rare plek op mn achterhoofd die dus ook veel meer uit lijkt te vallen. het zit ook een beetje rond mn oren.

Ik denk dat jij bij de huisarts ook gewoon ketoconazol shampoo gaat krijgen, en misschien wel denorex of een corticosteroïde lotion.
Ik ben dus niet van mn problemen af nog. zoals wel meer mensen waarschijnlijk... momenteel heb ik nog rode vlekken en mega veel haaruitval met van die witte puntjes.

ik wilde dus graag onderzoek; vooral omdat ik zo'n iemand ben die alles zeker wil weten. want alleen als ze weten wat het precies is, of welke schimmel/gist kunnen ze een gepaste behandeling geven lijkt me. ik werd ook moe van die ketoconazol; daardoor lijkt de haaruitval wel erger te worden. dus ik wist niet of het wel het juiste middel was.

maar je moet dus gewoon blijven proberen, en vooral geen vette dingen in je haar smeren.

ik denk wel dat ik ervan kan genezen als mn lichaam/hormonen weer een beetje in balans is, of als ik bijvoorbeeld een tijd op vakantie zou gaan. (het is begonnen toen ik heel erg veel stress had)
bovendien heb ik afgelopen jaar 2 operaties gehad en ook een antibiotica kuur die het enkel nog erger maakte. korsten heb ik overigens nooit gehad. eigenlijk vind ik de haaruitval het grootste probleem :(

Soldaat 9 augustus 2008 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ..Angelique.. (Bericht 174394)
ik wilde dus graag onderzoek; vooral omdat ik zo'n iemand ben die alles zeker wil weten. want alleen als ze weten wat het precies is, of welke schimmel/gist kunnen ze een gepaste behandeling geven lijkt me. ik werd ook moe van die ketoconazol; daardoor lijkt de haaruitval wel erger te worden. dus ik wist niet of het wel het juiste middel was.

korsten heb ik overigens nooit gehad. eigenlijk vind ik de haaruitval het grootste probleem :(

Ja ik wil het idd ook graag zeker weten. Niet dat je medicijnen/middeltjes krijgt tegen iets wat je misschien helemaal niet eens hebt. Dat zou echt zonde zijn. Zeker als er dan ook nog eens bijwerkingen van kunnen komen.

Het haaruitval is voor mij ook het grootste probleem. Zie mijn haar al redelijk veel uitvallen en dun worden en baal hier gigantisch van. Hierdoor schoot ik direct in de stress en het is toch wel heel moeilijk om van die stress af te komen op zo'n manier. Het vergroot je probleem ook nog eens. Ik lees nu boeken over positief denken en probeer kalm te blijven. Hopelijk knap ik daar geestelijk van op.

Dit kan ik jou ook aanraden Angelique. Als je wilt kan ik wel wat titels van boeken voor je opzoeken.

..Angelique.. 9 augustus 2008 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Soldaat (Bericht 174396)
Ja ik wil het idd ook graag zeker weten. Niet dat je medicijnen/middeltjes krijgt tegen iets wat je misschien helemaal niet eens hebt. Dat zou echt zonde zijn. Zeker als er dan ook nog eens bijwerkingen van kunnen komen.

Het haaruitval is voor mij ook het grootste probleem. Zie mijn haar al redelijk veel uitvallen en dun worden en baal hier gigantisch van. Hierdoor schoot ik direct in de stress en het is toch wel heel moeilijk om van die stress af te komen op zo'n manier. Het vergroot je probleem ook nog eens. Ik lees nu boeken over positief denken en probeer kalm te blijven. Hopelijk knap ik daar geestelijk van op.

Dit kan ik jou ook aanraden Angelique. Als je wilt kan ik wel wat titels van boeken voor je opzoeken.

ik ben een beetje over dat punt heen- want na al die haren die de afgelopen 3-4 maanden zijn uitgevallen is het nog niet echt veel dunner; een mens heeft denk ik meer haar dan hij zelf denkt. je raakt er dus een beetje gewend aan en ketoconazol laat het ook wel iets dikker lijken. Maar ik zat dus ook echt te flippen de eerste weken van mei. maar het is nu nog steeds niet verminderd. en ben dus voor mezelf al weer nieuwe dingen aan het plannen enzo om eraan te werken. maar stoppen met ketoconazol is dus geen optie.
en die huisartsen zijn echt lastig van mij. ik hoop dat ik nu weer een corticosteroïde lotion kan krijgen. (dat schijnt immers ook niet goed voor je hoofd te zijn, dus geven ze niet graag) maar ik dacht daar toen in het begin wel meer baat bij te hebben. Later is het keihard teruggekomen toen ik geen ketoconazol meer gebruikte.

maar als je leest hoe ze die schimmels bij honden/katten behandelen wordt je gek... dan zitten de sporen overal en zou je je huis praktisch moeten "uitroken".
maar een dierenarts doet dus wel een schimmelkweek. en als je bij de huisarts komt word je enkel weggestuurd met een recept voor ketoconazol :confused:

Hanna 9 augustus 2008 01:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Soldaat (Bericht 174385)
.... Op mijn werk lopen twee honden rond. Eentje daarvan is sinds +- 6 weken continu aan het krabben en jeuken en heeft 2 weken geleden al een grote plek kapot gekrapt bij zijn keel. Dat is inmiddels weer hersteld maar hij is nog steeds hele dagen aan het jeuken en hij stinkt gigantisch.
Ook zit hij wel eens vlakbij me te jeuken en te krabben en zijn ligplaats is op minder dan 2 meter afstand van mijn werkplek. Zou dit op mij over geslagen kunnen zijn?

Iemand moet die hond wassen met flink veel shampoo, het liefst in een ligbad, zodat alle vlooien naar zijn kop rennen en makkelijk gevangen kunnen worden en verzopen kunnen worden in het zeepwater, daarna flink trimmen, kammen, nogmaals met de vlooienkam erdoorheen en dan anti-vlooiendruppels in zijn nek. Juli/augustus is top-vlooientijd!

@ Angelique,
Corticosteroïde lotions en crèmes zijn behoorlijk gevaarlijk omdat ze de huid dunner maken en ook pigmentstoringen kunnen veroorzaken. Dus altijd zo kort mogelijk en zo min mogelijk gebruiken.

*

..Angelique.. 9 augustus 2008 02:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 174402)

@ Angelique,
Corticosteroïde lotions en crèmes zijn behoorlijk gevaarlijk omdat ze de huid dunner maken en ook pigmentstoringen kunnen veroorzaken. Dus altijd zo kort mogelijk en zo min mogelijk gebruiken.

Dat was mn angst ook destijds om het niet te gebruiken of in ieder geval niet volgens voorschrift... achteraf had ik het misschien beter wél kunnen doen.
maar hun denken zoveel rare dingen van mij zeg maar ;) eerst een kalmeringsmiddelen junk, en nu waarschijnlijk een corticosteroïde junk... ;) alleen keto werkt gewoon niet. tenminste niet bij mij....

Hanna 9 augustus 2008 02:26

Werd de jeuk en haaruitval erger door de keto?

..Angelique.. 9 augustus 2008 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 174406)
Werd de jeuk en haaruitval erger door de keto?

jeuk werd niet erger, maar minder.... evenals korreltjes of schilfers.
haaruitval werd wel erger.
bij 'verkeerd' gebruik gaat de keto pas irriteren.
van denorex kreeg ik wel jeuk- als ik zag wat voor effect het op andere plekken van mn lichaam had (brande/irritatie) is het echt gemeen spul

Hanna 9 augustus 2008 13:14

In ieder geval zullen corticosteroïden alleen de jeuk verhelpen, maar niet de oorzaak aanpakken en wèl de hoofdhuid dunner maken, waardoor je corticosteroïden dus slechts tijdelijk mag gebruiken.

Ketoconazol is wel een anti-schimmelmiddel dat de oorzaak aanpakt en ook een anti-androgene werking schijnt te hebben.
Misschien had je 2% keto en was dat percentage te hoog? Rooscure bevat 1% keto.

..Angelique.. 9 augustus 2008 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 174417)
In ieder geval zullen corticosteroïden alleen de jeuk verhelpen, maar niet de oorzaak aanpakken en wèl de hoofdhuid dunner maken, waardoor je corticosteroïden dus slechts tijdelijk mag gebruiken.

Ketoconazol is wel een anti-schimmelmiddel dat de oorzaak aanpakt en ook een anti-androgene werking schijnt te hebben.
Misschien had je 2% keto en was dat percentage te hoog? Rooscure bevat 1% keto.

Hoi Hanna,
in rooscure zit parfum- wat dus erg onverstandig is om te gebruiken bij dit soort aandoeningen en alleen maar voor meer jeuk kan zorgen. de 2% keto is voor mij goed. ketoconazol is alleen geen echte ontstekingsremmer, vandaar dat de symptomen wel afnemen, maar de huid rood blijft en haren uit blijven vallen.
ketoconazol pakt alleen de schimmel aan, en dus niet de ontsteking zelf. na 2 maanden weet ik wel dat ik er zonder corticosteroïde nu ook niet vanaf kom en heb ik geen andere keus.
verder zal het dus nog wel even afwachten worden in hoeverre dit toch ook met mn hormonen te maken gaat hebben. ik vermoed dus wel een verband

Hanna 9 augustus 2008 17:59

Had je de topic Inflammation al doorgenomen? Daar schrijven mensen wèl baat te hebben bij Rooscure:
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4029

Betty 9 augustus 2008 18:07

Hoi Angelique,

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij. Ik heb nu ook Ketoconazol shampoo, Denorex Rx shampoo en Locoid Lotion (bijnierschors-hormoon) van de huisarts gekregen. Ik heb een paar kale plekjes en verder diffuus haaruitval. Aan de uiteinden van mijn (vaak lange) haren zit een wittig talgknopje/schilferbolletje. Ik heb gister voor het eerst mijn haar gewassen met de middeltjes van de dokter. Ik kan nog niet zeggen of mijn haaruitval daarvan erger is geworden, maar volgensmij heb ik geen irritatie-reactie gekregen. Ik ben echt als de dood voor nog meer haaruitval..... Hoe kan het dat de producten voor meer haaruitval kunnen zorgen?? Haaruitval is toch een proces wat zich van binnen afspeeld, zegmaar? Of maak ik nu een denkfout?

Oja, ik ben trouwens nu 19 jaar en de haaruitval is bij mij begonnen op mn 15e. (ik vermoed naar aanleiding van een eetstoornis en ijzergebrek/bloedarmoede).
Meestal was ik mijn haar 3 x per week, maar op de gebruiksaanwijzing staat dat ik 2x p/w moet wassen met de shampoo. Kan het kwaad als ik dit 3 x per week ga doen met Denorex en Keto?

Liefs Betty

..Angelique.. 9 augustus 2008 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Betty (Bericht 174462)
Hoi Angelique,

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij. Ik heb nu ook Ketoconazol shampoo, Denorex Rx shampoo en Locoid Lotion (bijnierschors-hormoon) van de huisarts gekregen. Ik heb een paar kale plekjes en verder diffuus haaruitval. Aan de uiteinden van mijn (vaak lange) haren zit een wittig talgknopje/schilferbolletje. Ik heb gister voor het eerst mijn haar gewassen met de middeltjes van de dokter. Ik kan nog niet zeggen of mijn haaruitval daarvan erger is geworden, maar volgensmij heb ik geen irritatie-reactie gekregen. Ik ben echt als de dood voor nog meer haaruitval..... Hoe kan het dat de producten voor meer haaruitval kunnen zorgen?? Haaruitval is toch een proces wat zich van binnen afspeeld, zegmaar? Of maak ik nu een denkfout?

Oja, ik ben trouwens nu 19 jaar en de haaruitval is bij mij begonnen op mn 15e. (ik vermoed naar aanleiding van een eetstoornis en ijzergebrek/bloedarmoede).
Meestal was ik mijn haar 3 x per week, maar op de gebruiksaanwijzing staat dat ik 2x p/w moet wassen met de shampoo. Kan het kwaad als ik dit 3 x per week ga doen met Denorex en Keto?

Liefs Laila

ik zou 2x per week aanhouden, omdat je anders last kan krijgen van irritatie. meestal krijg je pas irritatie na een aantal keer- dus kijk eerst maar hoe het gaat.
Maar van de ketoconazol moet je echt maar een theelepeltje gebruiken. eventueel 2 als je lang haar hebt, en niet genoeg schuim voor je achterhoofd.

zoals ik al zei weet ik niet of alle haaruitval wel door dit eczeem dus komt. je zou dus gewoon de kuur "trouw" af moeten maken en volgens voorschrift en dan kijken hoe het gaat. ik was er alleen niet zomaar vanaf en moet waarschijnlijk echt regelmatig ketoconazol blijven gebruiken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 174460)
Had je de topic Inflammation al doorgenomen? Daar schrijven mensen wèl baat te hebben bij Rooscure:
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4029

het topic Inflammation gaat over de onstekingsreactie die door DHT (aga) in het haarzakje wordt veroorzaakt, en over een serieuze huidontsteking zoals eczeem; daar heb je volgens mij meer voor nodig dan alleen ketoconazol om dat onder controle te krijgen.

Betty 9 augustus 2008 19:26

Bedankt voor je reactie. Ik zal het inderdaad eerst even aan moeten kijken.
Stel dat mijn haar vet is, en ik het toch een derde keer wil wassen; wat voor een shampoo raad je mij dan aan? Iets in de trant van Neutral/Dermolin/Babyshampoo? Of alleen Denorex zonder Ketoconazol? En als ik mijn kuur (van 1 maand) heb afgemaakt, kan ik dan over op de "normale" shampoo's?
Hoe gaat het trouwens nu met jouw haaruitval/Seb. Eczeem? Is het een beetje stabiel?

Liefs Betty


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.